Följ Black Week på SweClockers

Robotdammsugare - Rengöringsmedel till tanken för moppning - Använda såpa istället?

Permalänk
Hedersmedlem

Robotdammsugare - Rengöringsmedel till tanken för moppning - Använda såpa istället?

Har nyligen köpt en Dreame X40 ultra robotdammsugare och den har en liten behållare där man ska hälla koncentrerad rengöringsmedel som sedan basstationen "delar" ut till vanliga vattentanken (för moppfunktionen)

Är det någon som vet om det går att hälla i vanlig såpa i denna tank? Skall det blandas ut med vatten (tänker att det annars blir alldeles för trögflytande om man inte blandar ut med vatten?).
Eller finns det bra och billiga medel man kan köpa som är just till för dessa robotdammsugare?

Permalänk
Medlem

@Phat^Trance säg gärna till när du har testat. Generellt verkar det lugnt efter det man har läst online.

Är lite sugen på att köpa en Dreame X40 Ultra själv. Har lutat och såpat furugolv hemma och har en idé om att häla linoljesåpa i tanken för att bevara golven över tid. Om någon tycker att det låter som en riktigt dålig idé så skriv mer än gärna!

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Har nyligen köpt en Dreame X40 ultra robotdammsugare och den har en liten behållare där man ska hälla koncentrerad rengöringsmedel som sedan basstationen "delar" ut till vanliga vattentanken (för moppfunktionen)

Är det någon som vet om det går att hälla i vanlig såpa i denna tank? Skall det blandas ut med vatten (tänker att det annars blir alldeles för trögflytande om man inte blandar ut med vatten?).
Eller finns det bra och billiga medel man kan köpa som är just till för dessa robotdammsugare?

jag kör x10 ultra som har en patron för medel, där körde jag först ren såpa dvs fyllde hela behållaren, men dom senaste månaderna fyller jag drygt 50% såpa och resterande vatten och skakar, det tycker jag fungerat bättre då det inte längre blir såpa rester kvar i stationen där mopparna tvättas. (fungerar bra med ren såpa med men man slipper avlagringar med 50/50 blandat) förslagsvis skulle jag testa med med lite ren såpa och se hur det ser ut efter ett par dagars städning, blir det rester, blanda ut resterande med vatten.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

koncentrerad rengöringsmedel som sedan basstationen "delar" ut till vanliga vattentanken (för moppfunktionen)

Vad jag läst mig till så används rengöringsmedelet endast när moppdukarna tvättas i basstationen. Tanken i själva dammsugaren fylls med rent vatten. Dvs basstationen blandar inte i rengöringsmedel i vattnet till dammsugaren.

Det är väl inget speciellt med det Dremes eget rengörningsmedel. Man kanske får rengöra behållaren för rengörningsmedlet lite då och då med såpa?

Man får alltså inte med rengörningsmedel med damsugaren? Jag har inte fått min X40 ännu men jag tänkte nog testa med såpa samt en skvätt ättika när det medföljande rengörningsmedlet tar slut. Men det kanske blir direkt från start då.

som aragon ovan skriver så verkar såpa funka utmärkt. :)