Problemet jag har efter byggnation är att jag inte lyckas få den förbi post, får ingen bild varesig via gpu eller moderkort. Den röda VGA lampan på moderkortet lyser oavsett.
Följande är gjort felsökningsmässigt.
Kontrollerat alla kablar & kontakter
Bytt mellan ram slots (2 & 4)
Kontrollerat pins på moderkortet och monterat om processor.
Flashat moderkort med senaste bios via Q-flash
Tagit bort gpu, ett ram, alla fläktkontakter förutom cpu.
Kört både hdmi & displayport i moderkort
Återställt CMOS
Inget av de ovanstående har fungerat.
Datorn går att starta och alla fläktar snurrar inklusive rgb på tangentbord men oavsett vad så lyser VGA lampan och jag får ingen bild. Har låtit datorn stå i 20min då det sägs ta tid vid första boot men utan resultat.
Jag misstänker moderkortet och har ett annat påväg men tänkte kolla om någon här vart med om liknande.
Hade du prövat annan gpu också?
Distanser korrekt monterat och korrekt strömkablar som används?
När du prövade moderkortet, tog du bort grafikkortet också? Det verkar så, såklart.
Koppla ur absolut allt förutom cpukylare
Byta CPU är något lättare men moderkortet låter misstänkt som felorsak
Hade du prövat annan gpu också?
Distanser korrekt monterat och korrekt strömkablar som används?
När du prövade moderkortet, tog du bort grafikkortet också?
Byta CPU är något lättare men moderkortet låter misstänkt som felorsak
Ingen möjlighet till att pröva annan gpu tyvärr men provade med den bortmonterad och felet kvarstod.
Distanser satt redan på chassit så det ska vara korrekt. Strömkablarna jag använde är 24pin samt 8 & 4 pin (cpu & pci-e).
Velade länge mellan cpu och moderkort men efter en hel del googlande kändes det osannolikt att cpu’n skulle vara DOA.
Menar du att det kan ta ännu längre?
Dom forum jag kikat runt på menade att över 15min var en failed boot och indikerade att något inte stod rätt till.