Ta bort varningen som kommer upp när man tar bort genvägar från skrivbordet

Permalänk
Medlem

Ta bort varningen som kommer upp när man tar bort genvägar från skrivbordet

Sen en rätt lång tid tillbaka, så skickar windows 10 upp en varning varje gång man vill ta bort en genväg, när den ligger på skrivbordet.
Känns som en funktion som tillkommit för att vissa är vana vid att Mac funkar så.
Men oavsett, så skulle jag vilja bli av med den där varningen.
Försökte googla, men fick bara upp resultat på hur man tar bort skräpkorgen.

Så här ser fönstret ut som kommer upp varje gång:

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad menar du med att det är för att folk kanske är vana med Mac? Det är ju bara relativt nyligen som Windows slutade be användaren bekräfta borttagning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad menar du med att det är för att folk kanske är vana med Mac? Det är ju bara relativt nyligen som Windows slutade be användaren bekräfta borttagning.

Jag menar att om du drar vilken annan fil som helst till papperskorgen, så kommer det upp 0 rutor ÖHT, men drar du en .exe genväg, då kommer den där rutan upp.
Den är dessutom helt annorlunda än den normala "säker på att ta bort" rutan som kommer upp om du trycker delete på en fil tex.
Windows har aldrig avinstallerat program genom att du tar bort en genväg, eller tar bort en .exe fil.
Men Mac så tar du bort ett program, genom att bara skicka deras motsvarighet till .exe till papperskorgen.

Det var en teori bara. Den här rutan som nu kommer upp har inte varit så sen windows 10 släpptes, utan den började komma för några månader sen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Inte riktigt det jag letar efter.
Har inget emot konfirmations rutorna, utan det är just den här rutan som stör mig när man drar .exe genvägar till papperskorgen.
Normalt frågar inte windows alls om du är säker på att du vill ta bort, om du drar en genväg eller några andra filer till papperskorgen.
Men är det en .exe genväg så är det annorlunda. Då kommer den här rutan upp.

Gör jag den inställningen, så försvinner även rutorna när man trycker på delete knappen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Inte riktigt det jag letar efter.
Har inget emot konfirmations rutorna, utan det är just den här rutan som stör mig när man drar .exe genvägar till papperskorgen.
Normalt frågar inte windows alls om du är säker på att du vill ta bort, om du drar en genväg eller några andra filer till papperskorgen.
Men är det en .exe genväg så är det annorlunda. Då kommer den här rutan upp.

Gör jag den inställningen, så försvinner även rutorna när man trycker på delete knappen.

Du har inte rört någon inställning? Jag testade precis att markera en genväg och sen trycka på delete knappen. Genvägen försvann utan att något ruta som frågade om jag vill ta bort genvägen kom upp. Kör Windows 11 Insider Beta Preview 23H2 version. Genvägen hamnade i papperskorgen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig