Usb C till aux (hane) kabel med kvalite till bil

Permalänk
Medlem

Usb C till aux (hane) kabel med kvalite till bil

Hej jag är på jakt efter en kabel usb C till aux (hane) som har vettig kvalite. Jag ska ha den för att koppla telefonen till bilens stereo.

Anledningen till inlägget är att jag köpte på Biltema usb C till aux (hona) och aux (hane-hane). Men detta fungerade inte något vidare då det glappa och ljudkvaliten var ej bra. Och sådant krångel orkar jag inte med. Jag vill ha något som fungerar. Men jag har ingen aning om vilket märke på kablar som är bra.

Ni får gärna komma med förslag om ni använder er av någon kabel som fungerar bra.

Permalänk

Märke spelar inte så stor roll. Kvalitet på kabel är dock en annan femma och kan ev förklara den glappande kontakten och dåliga ljudet då jag gissar att kabeln du testat inte var skärmad och den plocka upp magnetfält från motorn/elsystemet.

Du vill ha en skärmad variant helst med galvanisk avskiljare på det också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fråga.
Behöver du en adapter C till 3,5mm med DAC eller skulle en adapter utan DAC också fungera?

Samsung till exempel behöver med DAC . Vissa Sony och Iphone kan klara sig utan, då den finns inbyggd i mobilen.
Jag köpte skälv Deltacos med DAC i somras till min Samsung s22 för att kunna använda trådade in ear lurar.

Annars kanske en bluetooth mottagare till 3,5mm skulle fungera? Typ till exempel
https://noerdic.se/products/nordic-usb-bluetooth-5-0-transmit...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Fråga.
Behöver du en adapter C till 3,5mm med DAC eller skulle en adapter utan DAC också fungera?

Samsung till exempel behöver med DAC . Vissa Sony och Iphone kan klara sig utan, då den finns inbyggd i mobilen.
Jag köpte skälv Deltacos med DAC i somras till min Samsung s22 för att kunna använda trådade in ear lurar.

Annars kanske en bluetooth mottagare till 3,5mm skulle fungera? Typ till exempel
https://noerdic.se/products/nordic-usb-bluetooth-5-0-transmit...

Jag använder pixel 6a snart ska jag byta till pixel 8a. Jag har inte läst på om dac. Men jag fick ju ljud med Biltemas billiga kabel så jag gissar att telefonen säkert digital analog omvandlingen.

Jag har faktiskt kollat lite på blåtand också. Är ju lite smart för då slipper man ju lite slitage som kan uppstå när man tar i och ur kabel.

Jag har kollat på denna https://www.teknikdelar.se/produkt/sign-aux-bluetooth-ljudada...
Verkar ju ha fått okey betyg, och den kostar ju väldigt lite.

Permalänk
Medlem

Apple gör tydligen en av dom bästa på marknaden och den inkluderar DAC:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4975012

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag använder pixel 6a snart ska jag byta till pixel 8a. Jag har inte läst på om dac. Men jag fick ju ljud med Biltemas billiga kabel så jag gissar att telefonen säkert digital analog omvandlingen.

Jag har faktiskt kollat lite på blåtand också. Är ju lite smart för då slipper man ju lite slitage som kan uppstå när man tar i och ur kabel.

Jag har kollat på denna https://www.teknikdelar.se/produkt/sign-aux-bluetooth-ljudada...
Verkar ju ha fått okey betyg, och den kostar ju väldigt lite.

Okej
Ja och du slipper också ta ut telefonen ur fickan varie gång med, då den borde ansluta automatiskt . Den värkar ju också ha någon typ av handsfree 🤔 det är ju okså bra i fall man behöver prata i telefon när man kör. Är ju olagligt utan.

Visa signatur

Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Se till att du köper ordentligt skärmade grejjor bara så funkar nog lite vad som hälst.

Vinande från tändning/elsystemet är inget ovanligt när man kör lakrissnöre i bil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet är ofta att bilstereos behöver hög nivå på ingången på grund av den störiga miljön. Ofta har man 2V eller till och med mer på linjeingången, vilket normalt är 0,75V. Då är en hörlursutgång från en mobil inte ens nära det utan ligger på 0,3 - 0,5 V, vilket räcker för lågimpedanslurar (16-23 Ohm). En riktigt bra bluetooth mottagare med hög linjenivå är ofta bättre än kabel på grund av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Apple gör tydligen en av dom bästa på marknaden och den inkluderar DAC:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4975012

Jag sprang in i den på Maxi när jag var där och handlade så jag kunde inte låta bli. Usb till aux är ju bra och ha även om jag skulle byta till blåtand sen.

Den fungerade utan att glappa alls under 5 mils körning idag.
Enda nackdelen är att volymen är väldigt låg. Så jag får i stort sett maxa stereon för att ljudnivån ska bli bra. Dock helt okey ljud.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Elektron:

Jag sprang in i den på Maxi när jag var där och handlade så jag kunde inte låta bli. Usb till aux är ju bra och ha även om jag skulle byta till blåtand sen.

Den fungerade utan att glappa alls under 5 mils körning idag.
Enda nackdelen är att volymen är väldigt låg. Så jag får i stort sett maxa stereon för att ljudnivån ska bli bra. Dock helt okey ljud.

Om du har Android så står det ett tips just kring volymen i omdömena på prisjakt, kanske hjälper dig.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4975012#reviews

Skoj med något med äpple och rimligt pris.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Om du har Android så står det ett tips just kring volymen i omdömena på prisjakt, kanske hjälper dig.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4975012#reviews

Skoj med något med äpple och rimligt pris.

Så man behöver betala ca 90 kr för en app för att få appels adapter att fungera, eller rota mobilen? För en Android användare.
Då blir den ju inte så billig igentligen, även om den fortfarande är lite det.

Den Deltaco jag köpte har jag inga problem med lågt ljud på i alla fall på de lurarna jag har den till.

Normal lyssnings volym är under en fjärdedel och vid runt hälften är det för högt. På min Samsung s22 i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Så man behöver betala ca 90 kr för en app för att få appels adapter att fungera, eller rota mobilen? För en Android användare.
Då blir den ju inte så billig igentligen, även om den fortfarande är lite det.

Den Deltaco jag köpte har jag inga problem med lågt ljud på i alla fall på de lurarna jag har den till.

Normal lyssnings volym är under en fjärdedel och vid runt hälften är det för högt. På min Samsung s22 i alla fall.

För att få full volym så får du tingen som ovan nämner köra nått program som går förbi den eu stadgade volym begränsningen i mjukvaran eller förstärka ljudet externt.

Kvittar om det är en apple dongle eller annan tillverkare när det kommer till passiva donglar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

För att få full volym så får du tingen som ovan nämner köra nått program som går förbi den eu stadgade volym begränsningen i mjukvaran eller förstärka ljudet externt.

Kvittar om det är en apple dongle eller annan tillverkare när det kommer till passiva donglar.

Aha ja nu när du sa det så ser jag att Apples är passiv värkar det som ja (där av det då "lägre priset")
Min är ju då aktiv. Och därför får jag då högre volym troligen.

Jag läste på rätt så mycket innan jag köpte denna Deltaco. För som sagt så är/blir det stor skillnad mellan en aktiv (med dac) och en passiv. Och Samsungs egna med dac hade väldigt många samsung ägare bekymmer med.

De har tyvärr inte gjort det lätt för oss.

Oavsett så tror jag vi det här laget att för TS så är det nog absolut lättast att bara skaffa en bluetooth mottagare/adapter igentligen 🤔😅

Visa signatur