Permalänk

Kan man koppla musen till skärmen?

Hej,

Jag har köpt skärmen MSI Optix MEG381CQR och använder även en MacBook dagligen. Jag försökte ansluta min mus till skärmen, men den verkar inte fungera. Kan någon förklara varför USB-portarna på skärmen inte fungerar? Är det möjligt att jag gör något fel?

Mitt mål är att kunna ansluta musen till skärmen, så att jag slipper byta USB-kabel mellan min PC och MacBook varje gång jag växlar mellan datorerna.

Tack på förhand för er hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Det bör gå, men du måste koppla en USB-kabel mellan skärmen och datorn då. Skärmen ska ha 3 "vanliga" USB-portar och en USB-B som ser annorlunda ut; där sätter man sladd till datorn.
Så det blir två sladdar mellan skärm och dator; bild och USB.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MartinSnowScream:

Hej,

Jag har köpt skärmen MSI Optix MEG381CQR och använder även en MacBook dagligen. Jag försökte ansluta min mus till skärmen, men den verkar inte fungera. Kan någon förklara varför USB-portarna på skärmen inte fungerar? Är det möjligt att jag gör något fel?

Mitt mål är att kunna ansluta musen till skärmen, så att jag slipper byta USB-kabel mellan min PC och MacBook varje gång jag växlar mellan datorerna.

Tack på förhand för er hjälp!

USB-porten på en skärm är till för USB-hubben. Kopplar du en mus till skärmen händer ingenting innan du också kopplat skärmens USB-uppströmsport till datorn, vilket kan vara USB-C:n eller den fyrkantiga typ B-porten. Då fungerar skärmen som en reguljär USB-hubb.

Vill du att flera datorer ska dela på mus och tgtbord den vägen måste skärmen ha en inbyggd KVM-switch. Eller så löser man det med en separat KVM-switch.

Permalänk
Medlem

Har du anslutit en USB B - USB A mellan skärm och dator? Det är den som skickar signal till och från USB A portarna på skärmen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Du får koppla in en USB sladd från datorn till uttaget 1x USB 3.2 Gen1 Type B
Upstream. Då kommer uttagen att funka.

https://storage-asset.msi.com/datasheet/monitor/global/Optix-...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Har du anslutit skärmen till datorn med usb då?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Du behöver en sån här:
https://www.amazon.se/deleyCON-USB-2-0-Kabel-Skrivarkabel/dp/...

Observera att det är USB 2.0 så om tanken var att ansluta en hårddisk till skärmen så bör du välja en snabbare kabel. För möss och tillbehör räcker det gott och väl.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem

Den där är USB 2.0 dock, så det blir lägre hastighet än det är tänkt då.
Mera något sånt här isåfall:
https://www.amazon.se/C-skrivarkabel-C-kontakt-laddningskabel...

OBS, har inte testat den sladden, eller hört talas om den. Men typen bör stämma (USB-C till USB-B 3.x för 5 Gbps).

Edit: Såg att du hann lägga till under tiden

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Du måste ha en USB-kabel kopplad till datorn från skärmen (i Type B-porten på skärmen) för att USB-portarna på skärmen ska fungera. Alltså måste du byta USB-kabel när du växlar dator ändå.
edit: oj såg att fler hade svarat, glömde klicka på att skicka inlägget...

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Den där är USB 2.0 dock, så det blir lägre hastighet än det är tänkt då.
Mera något sånt här isåfall:
https://www.amazon.se/C-skrivarkabel-C-kontakt-laddningskabel...

OBS, har inte testat den sladden, eller hört talas om den. Men typen bör stämma (USB-C till USB-B 3.x för 5 Gbps).

Edit: Såg att du hann lägga till under tiden

Sladden du länkade är ju lite billigare också så det är ju lika bra att ta den i sådana fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Hej,

Jag har sett att många skriver att jag behöver ansluta skärmen med en USB-kabel till datorn. Jag är dock lite osäker – ska jag ansluta USB-kabeln till min PC eller Mac?

Det jag vill är att slippa dra ut och sätta in kabeln varje gång jag byter mellan datorerna.

Skrivet av Laxpudding:

Vill du att flera datorer ska dela på mus och tgtbord den vägen måste skärmen ha en inbyggd KVM-switch. Eller så löser man det med en separat KVM-switch.

Den har en inbyggd KVM-switch. Går det att lösa då?

(Separat KVM-switch fungerar tyvärr inte för mig då ingen KVM-switch på marknaden idag stödjer 3840x1600 i 175 MHz.)

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har sett att många skriver att jag behöver ansluta skärmen med en USB-kabel till datorn. Jag är dock lite osäker – ska jag ansluta USB-kabeln till min PC eller Mac?

Det jag vill är att slippa dra ut och sätta in kabeln varje gång jag byter mellan datorerna.

(Separat KVM-switch fungerar tyvärr inte för mig då ingen KVM-switch på marknaden idag stödjer 3840x1600 i 175 MHz.)

USB-kabeln måste förstås vara ansluten till den dator du vill använda musen på. Hur ska datorn annars få information om var musen är på skrivbordet?

Din skärm har väl inte inbyggd KVM-switch? Hittar ingen information om att den skulle ha det. Jag har aldrig använt en KVM-switch själv men det bör väl kräva 2st upstream-portar bl.a.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag hittar ingenting som tyder på att den har inbyggd KVM-switch. Det brukar innebära en USB-C input vilket (vad jag kan se) din monitor inte verkar ha. Den fungerar då som DisplayPort (USB-C Alt mode) för video, och som input till tangentbord och mus - allt i ett d.v.s.
edit: eller som ovan säger, 2st upstream-portar (oftast Type B).

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk

Hej,

Det finns mjukvara för att göra det du önskar. Finns t.ex Input Director eller Symless Synergy för Windows, men ser ut som att det finns bra FLOSS-alternativ som stödjer både mac, windows och linux:

https://github.com/input-leap/input-leap/releases

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 4090

Permalänk
Medlem

Du kan sätta en switch på usb-kabeln från skärmen så du kan ansluta den till båda datorerna
https://www.amazon.se/3-0-Omkopplare-2-i-1-ut-USB-Switch-USB-...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Du kan sätta en switch på usb-kabeln från skärmen så du kan ansluta den till båda datorerna
https://www.amazon.se/3-0-Omkopplare-2-i-1-ut-USB-Switch-USB-...

Kanon. Precis vad jag behöver. Tusen tack!

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har inte koll på KVM-marknaden on-top-of-my-head, men jag svarar på detta i din andra tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1727856-finns-det-kvm-...

Dvs, häng inte upp dig på den specifika upplösningen och frekvensen för det är inte så det fungerar, utan det är bandbredden som räknas. Du behöver för spelande något som hanterar:

HBR3+DSC (Vilket kan kallas för "DP 1.4"
Släpper igenom adaptiv synk

Vilket inte är helt lätt att finna, särskilt som begreppen som använd inte är tydliga.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag har inte koll på KVM-marknaden on-top-of-my-head, men jag svarar på detta i din andra tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1727856-finns-det-kvm-...

Dvs, häng inte upp dig på den specifika upplösningen och frekvensen för det är inte så det fungerar, utan det är bandbredden som räknas. Du behöver för spelande något som hanterar:

HBR3+DSC (Vilket kan kallas för "DP 1.4"
Släpper igenom adaptiv synk

Vilket inte är helt lätt att finna, särskilt som begreppen som använd inte är tydliga.

Okej. Jag omformulerar mig: Det existerar idag ingen KVM-switch som kan hantera den bandbredden som krävs för min skärm tyvärr.

Permalänk
Bildexpert 📺

Okej. Jag omformulerar mig: Det existerar idag ingen KVM-switch som kan hantera den bandbredden som krävs för min skärm tyvärr.

Och vilken bandbredd kräver den då?

Retorisk fråga förstås men HBR3-kapabla Switchar finns det gott om, men de refereras sällan till HBR3, utan mer som "DP 1.4" och de ska klara DSC för att fungera optimalt. Frågan som ofta återkommer är hur väl de fungerar med adaptiv synk.

Till exempel denna: https://noerdic.se/products/displayport-kvm-switch-dp-for-2-c...

Finns hur mycket som helt en googling bort.

Permalänk
Hedersmedlem

Skaffa en USB-switch så slipper du koppla i och ur USB-kabeln.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Och vilken bandbredd kräver den då?

Retorisk fråga förstås men HBR3-kapabla Switchar finns det gott om, men de refereras sällan till HBR3, utan mer som "DP 1.4" och de ska klara DSC för att fungera optimalt. Frågan som ofta återkommer är hur väl de fungerar med adaptiv synk.

Till exempel denna: https://noerdic.se/products/displayport-kvm-switch-dp-for-2-c...

Finns hur mycket som helt en googling bort.

Hm. Förstår inte vad du försöker säga. Den du länkade kan inte ens driva "min skärms lillasyskon" 3440x1440 högre än 120MHz (se länken du postade). Hur skulle den då kunna driva min (3840x1600) i 175 MHz?

Permalänk
Bildexpert 📺

Hm. Förstår inte vad du försöker säga. Den du länkade kan inte ens driva "min skärms lillasyskon" 3440x1440 högre än 120MHz (se länken du postade). Hur skulle den då kunna driva min (3840x1600) i 175 MHz?

För att den klarar 3840x2160/120 och 8K/60, något som kräver HBR3-bandbredd. "DP 1.4" är synonymt med HBR3+DSC, alltså HBR3 med komprimering av signalen. 3840x1600/175 Hz kräver HBR3+DSC för att fungera, definitivt är DSC ett måste ifall du kan köra 10 bitar i den upplösningen.

Vad som är väsentligt ur teknikens synpunkt för att det ska fungera är förbindelsens bandbredd eller transmission mode, som i ditt fall är HBR3, High Bit Rate 3, vilket är ≈32 Gbps.

Alltså behöver du en KVM-switch som hanterar HBR3+DSC, aka "DP 1.4" och KVM-switchen jag länkar till specificeras till detta. Finns många produkter därute, särskilt om man går på Amazon, som lämnar liknande specar.

De flesta som frågar tänker däremot på upplösning och frekvens. Absoluta majoriteten användare har inte kommit till insikt att tekniken arbetar i termer av bandbredd och att dessa är fasta och standardiserade nivåer, likt just HBR3.

Därför frågar man lite förgäves efter en pryl som klarar "175 Hz" och liknande. Detta inser i sin tur tillverkarna som därför försöker svara med listor på vanligaste upplösningar och frekvenserna för sin KVM-switchar. Det skulle däremot bli väldigt långa listor om varenda kombination av upplösning och frekvens listades.

Då blir det ofta den här förvirringen, särskilt ifall man som du har en ovanlig upplösning och du fokuserar på att finna 3840x1600/175 Hz utskrivet i klartext. Ur kretsarna synpunkt handlar det endast om bandbredd. Och din skärm kan inte använda något annat än HBR3+DSC, aka "DP1.4".

Är det tydligare nu?