Knapp för google home

Permalänk

Knapp för google home

Tjena,

Som många andra har jag massa smarta hem prylar och har en flickvän som hatar det.
Men en funktion hon kan gå med på är bra men osmidig är att kunna tända flera små lampor (bordslampor, bokhylls lampor etc) med ett röst kommando.

Det jag söker är nu en knapp som kan utfärda ett google home kommando eller liknande.

Scenario: Jag har 4 små lampor i mitt vardagsrum, alla smart anslutna på något sätt. (Smart ljuskälla, plejd, ikea etc). Säger jag t.ex. släck lampor vardagsrum kommer den släcka alla smarta anslutna ljuskällor i rum vardagsrums. Finns det en knapp som kan göra detta analogt för mindre intresserade användare i hemmet?

Jag vet att philips hue har liknande pryttlar men då är det till deras grejer, någonting jag inte är intresserad av.

Tack på förhand

Permalänk
Rekordmedlem

Vet inte hur det funkar med blandade fabrikat men Ikeas knappar kan styra 10 Ikea-saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte hur det funkar med blandade fabrikat men Ikeas knappar kan styra 10 Ikea-saker.

Yes det har jag sett, det som jag tycker borde finnas är en knapp som styr fler fabrikat då funktionaliteten finns i form av röst kommandona.

Permalänk
Medlem

Detta kanske är vad du söker?

https://flic.io/

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Vad har du för kontroller?

Kör du home assistant går det att lösa hyfsat smidigt

Permalänk
Medlem

Du kan trigga en automation i google home baserat på att en lampa tänds. Då tänder den övriga lampor du valt. Typ som att en lampa blir master. Men vet inte om du kan koppla en knapp

Permalänk
Skrivet av Da MusH:

Detta kanske är vad du söker?

https://flic.io/

Bra tips, beställde hem ett paket av dessa och testade och förutom att det var skit struligt så fyllde de nästan funktionen. Men jag behövde tyvärr använda telefonen som mellan hand till knappen då man inte kan använda google commandon via hubben.

Skrivet av Linus:

Vad har du för kontroller?

Kör du home assistant går det att lösa hyfsat smidigt

Ingen speciell kontroller nu, har en plejd hub och ikea hub för diverse saker inom dessa två världar. Båda går ju att styra via google home därava att jag snöat in på att fortsätta med det. Även för enkelhetens skull. Men kanske måste dyka in i träsket med home assistant och hemma servrar igen.

Skrivet av jocke92:

Du kan trigga en automation i google home baserat på att en lampa tänds. Då tänder den övriga lampor du valt. Typ som att en lampa blir master. Men vet inte om du kan koppla en knapp

Det visste jag faktiskt inte, ska laborera lite med det. Kommer troligen vilja ha en knapp fortfarande men då hade man i teorin kunna tända en ikea lampa med en ikea knapp och google home tänder massa andra saker i samband med det? (Antar jag att du menar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAwesomeville:

Det visste jag faktiskt inte, ska laborera lite med det. Kommer troligen vilja ha en knapp fortfarande men då hade man i teorin kunna tända en ikea lampa med en ikea knapp och google home tänder massa andra saker i samband med det? (Antar jag att du menar).

Precis det är ett av exemplen när man skapar en ny automation