2.4 Ghz wifi bandet på telefon för att ansluta till Roborock S8 hur ?

Permalänk
Medlem

2.4 Ghz wifi bandet på telefon för att ansluta till Roborock S8 hur ?

Har en Pixel 9 Pro XL 128 GB och valt mitt 2.4 Ghz wifi band men den ansluter inte till internet via min Asus RT AX58U router.

Har testat på min stationära dator och ansluta till internet via 2.4 Ghz bandet via samma router och fungerar felfritt så verkar ha med telefonen och göra.

5 Ghz bandet ansluter telefonen direkt via och fungerar men för att ansluta via wifi till min Roborock S8 när jag fabriksåterställt denna så kräver den 2.4 ghz bandet enligt appen och därför kan jag ej ansluta till roboten hur löser jag detta ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag kan ingenting om Roborock S8 och är väl ingen expert på WiFi eller nätverk heller, men det känns som det är något missförstånd här. Om både telefonen och dammsugaren är anslutna till routern spelar det antagligen ingen roll vilket band telefonen använder eftersom routern skickar trafik mellan banden om det behövs, precis som den också skickar trafik mellan trådanslutna enheter och trådlösa enheter.

Jag gissar att det som behöver göras är att koppla upp telefonen till ett speciellt WiFi-nät, skapat av dammsugaren. När dammsugaren är fabriksåterställd har den ju "glömt" lösenordet till ditt WiFi, och ett vanligt sätt att skriva in lösenordet på diverse enheter utan skärm/knappar/etc är att enheten tillfälligt skapar ett eget WiFi nät, man ansluter till det och sedan antingen via en app eller hemsida på enheten ställer in vilket WiFi-nät och lösenord den ska använda, och efter omstart eller liknande kopplar den upp sig till din routers WiFi-nät.

Kanske går att hitta en Youtube-film som visar hur man ska göra med Roborock S8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag kan ingenting om Roborock S8 och är väl ingen expert på WiFi eller nätverk heller, men det känns som det är något missförstånd här. Om både telefonen och dammsugaren är anslutna till routern spelar det antagligen ingen roll vilket band telefonen använder eftersom routern skickar trafik mellan banden om det behövs, precis som den också skickar trafik mellan trådanslutna enheter och trådlösa enheter.

Jag gissar att det som behöver göras är att koppla upp telefonen till ett speciellt WiFi-nät, skapat av dammsugaren. När dammsugaren är fabriksåterställd har den ju "glömt" lösenordet till ditt WiFi, och ett vanligt sätt att skriva in lösenordet på diverse enheter utan skärm/knappar/etc är att enheten tillfälligt skapar ett eget WiFi nät, man ansluter till det och sedan antingen via en app eller hemsida på enheten ställer in vilket WiFi-nät och lösenord den ska använda, och efter omstart eller liknande kopplar den upp sig till din routers WiFi-nät.

Kanske går att hitta en Youtube-film som visar hur man ska göra med Roborock S8?

Roborock S8 stödjer enbart 2.4 GHz bandet och ej 5Ghz bandet och därför kan jag ej ansluta till roboten och detta säger dom också i information i appen och youtube klipp.

När min telefon enbart kopplar upp mot 5 GHz bandet blir detta ett problem och den kan ej ansluta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

5 ghz klarar inte avstånd lika bra så då är det ju sämre om man skulle använda det. 2.4 är bättre när det kommer till avstånd, så då ska du ju använda 2.4, I stort alla övriga prylar liknade lampor, internetradios och övrigt som robotdammsugare går på 2.4 av just den anledningen. Man har inte ens brytt sig att ha med det högre bandet av den anledningen.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

5 ghz klarar inte avstånd lika bra så då är det ju sämre om man skulle använda det. 2.4 är bättre när det kommer till avstånd, så då ska du ju använda 2.4, I stort alla övriga prylar liknade lampor, internetradios och övrigt som robotdammsugare går på 2.4 av just den anledningen. Man har inte ens brytt sig att ha med det högre bandet av den anledningen.

Redan förstått detta men som sagt min Pixel 9 pro xl vill ej ansluta till 2.4 GHz bandet och löser jag detta kommer ja kunna installera roboten.

Därför behöver jag hjälp med detta. Enda lösningen jag kan tänka mig är att ställa in mixed i routern och skippa 2 separata nätverk som lösning.

Telefon kopplar direkt mot 5 GHz bandet och antar att roboten kan istället välja 2.4 GHz bandet istället helt omöjligt att få Pixel 9 pro xl att ansluta till 2.4 h
GHz vet inte varför

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en pixel 9 pro och en roborock s8, kör mixed i ubiquiti AP och hade inga problem att installera dammsugaren

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Redan förstått detta men som sagt min Pixel 9 pro xl vill ej ansluta till 2.4 GHz bandet och löser jag detta kommer ja kunna installera roboten.

Därför behöver jag hjälp med detta. Enda lösningen jag kan tänka mig är att ställa in mixed i routern och skippa 2 separata nätverk som lösning.

Telefon kopplar direkt mot 5 GHz bandet och antar att roboten kan istället välja 2.4 GHz bandet istället helt omöjligt att få Pixel 9 pro xl att ansluta till 2.4 h
GHz vet inte varför

Du verkar vara på rätt spår redan så ja du får separera dom två kanalerna. Tänkte själv se om man kan ha en gammal Wifirouter enbart till alla, lösa prylar och se vad som händer om den inte har kontakt med internet helt enkelt.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

GHz vet inte varför

I routern inställningar kan du välja namn för 2.4GHz och 5GHz. Jag skulle inte ha exakt samma namn på båda. Hos mig heter 5GHz nätet 5G efter namnet som 2.4GHz bandet har. Då kan du välja vilket band du vill använda

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

I routern inställningar kan du välja namn för 2.4GHz och 5GHz. Jag skulle inte ha exakt samma namn på båda. Hos mig heter 5GHz nätet 5G efter namnet som 2.4GHz bandet har. Då kan du välja vilket band du vill använda

Har just nu Ghost & sedan Ghost_5G detta fungerar felfritt till min dator men ej till Pixel 9 pro xl som enbart vill ansluta till Ghost_5G.

Därför jag funderar att istället välja mixed och samma nätverksnamn så enheterna själva får välja själv vad dom föredrar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Roborock S8 stödjer enbart 2.4 GHz bandet och ej 5Ghz bandet och därför kan jag ej ansluta till roboten och detta säger dom också i information i appen och youtube klipp.

Du skulle inte kunna länka till det här Youtube-klippet inkl tidsangivelse? Det känns nämligen fortfarande irrelevant vilken frekvens telefonen använder...

Men om du tillfälligt stänger av 5 GHz-bandet i routern då, vad händer då?

Edit: Kollade snabbt och hittade den här t ex: https://youtu.be/M334cQPPhv0?t=397 . Jag är ganska säker på att vad som händer där är att du väljer ett WiFi-nät i appen, och då är det viktigt att välja ANTINGEN ett nät som är 2.4 GHz ELLER ett nät som är BÅDE 2.4 & 5 GHz. Sedan skriver man in lösenordet för WiFi-nätet i appen, och sedan joinar man WiFi-nätverket som dammsugaren skapat för att överföra namnet på det "riktiga" WiFi-nätet och lösenordet till dammsugaren. Det här är precis så jag gissade tidigare att det skulle hända, så jag tror fortfarande inte det spelar någon roll vad telefonen är kopplad till för WiFi-band.

Permalänk
Medlem

Testa iallafall Dual band 2.4 GHz och 5 GHz bandet och samma resultat att den ej ansluter testa och byta namn också med samma resultat.

Efter Error information rekommenderar den att ansluta till roboten wifi men detta lyckas jag inte heller att göra.

Hur stänger man av 5Ghz bandet i Asus routern?

Har faktiskt aldrig gjort detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror problemet är att din mobil failar över till annat nät när du ansluter till roboten.
Under en kort stund så ansluter din mobil till roboten och inser att den inte har någon internet vilket förmodligen orsakar problemet.

Testa det här:
I din mobil slå av mobildata, alternativt slå på flight mode.
Slå på wifi
Anslut till din wifi med mobilen.
Plocka bort automatisk återanslutning för wifi under inställningar så att mobilen inte ansluter automatiskt( detta tillfälligt tills du ställt in din robot.)

Gå till din app, och lägg till din robotski.

Mvh

Permalänk
Medlem

Löste problem tillslut via att starta om telefonen sedan anslöt den till 2.4 GHz bandet och kunde ansluta till roboten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Värt att känna till är att problemet med 2.4GHz vs 5GHz egentligen är något som orsakas av att konsument-routrar tenderar att ha olika SSID:n på 5GHz (SSID_5G) kontra 2.4GHz (SSID) vilket kan förvirra vissa appar som då försöker ansluta din robot till SSID_5G som ju inte existerar på 2.4GHz bandet och därav så fallerar eventuell konfigurationsguide. Detta löses genom att du döper 2.4GHz och 5GHz bandet likadant, eftersom detta innebär att SSID:t då går att hitta på båda band, appen/robotdamsugaren gör ingen skillnad på frekvens eftersom de förstås bara ser den frekvens som hårdvaran har stöd för.

Apropå just Roborock S8 så läste jag att initial konfiguration sker genom att telefonen ansluter via blåtand till damsugare, och därefter skickar över wifi-uppgifterna för det wifi som mobiltelefonen är ansluten till (därav som det fallerar med SSID_5G). Sen så läste jag på Reddit att vissa användare har upplevt problem med att konfigurera roboten om de inte stänger av mobildata, det i sin tur måste bero på någon form av bugg i appen.
https://www.reddit.com/r/Roborock/comments/14lxxd2/struggling...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Värt att känna till är att problemet med 2.4GHz vs 5GHz egentligen är något som orsakas av att konsument-routrar tenderar att ha olika SSID:n på 5GHz (SSID_5G) kontra 2.4GHz (SSID) vilket kan förvirra vissa appar som då försöker ansluta din robot till SSID_5G som ju inte existerar på 2.4GHz bandet och därav så fallerar eventuell konfigurationsguide. Detta löses genom att du döper 2.4GHz och 5GHz bandet likadant, eftersom detta innebär att SSID:t då går att hitta på båda band, appen/robotdamsugaren gör ingen skillnad på frekvens eftersom de förstås bara ser den frekvens som hårdvaran har stöd för.

Apropå just Roborock S8 så läste jag att initial konfiguration sker genom att telefonen ansluter via blåtand till damsugare, och därefter skickar över wifi-uppgifterna för det wifi som mobiltelefonen är ansluten till (därav som det fallerar med SSID_5G). Sen så läste jag på Reddit att vissa användare har upplevt problem med att konfigurera roboten om de inte stänger av mobildata, det i sin tur måste bero på någon form av bugg i appen.
https://www.reddit.com/r/Roborock/comments/14lxxd2/struggling...

Problemet brukar ju vara tvärtom mot vad du beskriver - att dessa IoT-produkter inte har stöd för 5GHz-bandet och brukar ha problem att ansluta till ett kombinerat SSID. Att separera sina SSID, döpa det nya 2,4GHz-bandet till det man normalt sett har som kombinerat SSID brukar alltid lösa anslutningsproblemen vid konfiguration.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Problemet brukar ju vara tvärtom mot vad du beskriver - att dessa IoT-produkter inte har stöd för 5GHz-bandet och brukar ha problem att ansluta till ett kombinerat SSID. Att separera sina SSID, döpa det nya 2,4GHz-bandet till det man normalt sett har som kombinerat SSID brukar alltid lösa anslutningsproblemen vid konfiguration.

Det bakvända i detta resonemang är att den enda komponenten som ens kan veta att du har ett SSID som strålar ut på samma station/accesspunkt men på 5GHz bandet, är själva robot-konfigurationsappen i telefonen eftersom telefonen har hårdvara för att plocka upp detta. Roboten däremot, är helt ovetandes, och det enda som appen kan skicka till roboten är SSID och PSK för anslutning, och roboten ser som sagt bara motsvarande SSID på 2.4GHz och kan således bara ansluta mot detta.

Det enda jag kan tänka mig är om programutvecklarna av appen gjorde en tankevurpa och på något vis identifierar att din mobiltelefon är ansluten på 5Ghz, och försöker påtvinga roboten att ansluta mot motsvarande frekvens som den helt saknar hårdvara för och således fallerar.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD