Rösta fram din favoritbakgrundsbild!
Permalänk

Flasha Bios, vad kan gå fel?

Hej!

Jag vill installera Windows 11 på min dator men vad jag förstått så går det inte pga jag inte har tpm 2.0 aktiverat. Jag har varit inne i Biosen och aktiverat tpm men det verkar som att datorn ändå inte hittar någon tpm alls...

Eftersom Biosen senast uppdaterades år 2020 tänkte jag ladda ner den senaste uppdatering och installera för att se om det då går att kicka igång tpm 2.0 (eller någon tpm överhuvudtaget)
Saken är dock den att senast datorn var inne på lite reparation hos den lokala datorhandlaren så sa han att biosen inte gick att uppdatera eftersom den var "brandad" till komplett.

Jag chattade med komplett och frågade och fick lite olika svar t ex att jag kunde testa att byta namn på flashfilen jag laddade ner, men jag förstod inte riktigt vad han menade...

Så min fråga är: Kan jag testa att ladda ner den senaste bios-versionen, lägga in den på en USB-sticka och testa att flasha biosen? Kommer det helt enkelt komma fram ett felmeddelande om det inte går eller finns det risk för att allt skiter sig och datorn blir obrukbar om jag testar?

Moderkort: a520m pro (ms-7d14)

Bios som är installerad nu: E7D14AKB.1K1

Jag har aldrig flashat en bios förut och är ej superhaj på datorer överlag.

Tack!

Permalänk
Medlem

https://www.msi.com/blog/How-to-Enable-TPM-on-MSI-Motherboard...

För att svara på frågan om vad som kan gå fel. Worst case så kan moderkortet sluta fungera. Men det är alltid rekommenderat att uppdatera bios för nya säkerhetsuppdateringar och funktioner.

Idag går det oftast att flasha via HDD eller flashminne och detta görs såklart via bios gränsnittet.

Visa signatur

||Lian Li V3000+||
Main system: Asus ROG STRIX Z790-F, Intel i9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Skrivet av Vivace:

https://www.msi.com/blog/How-to-Enable-TPM-on-MSI-Motherboard...

För att svara på frågan om vad som kan gå fel. Worst case så kan moderkortet sluta fungera. Men det är alltid rekommenderat att uppdatera bios för nya säkerhetsuppdateringar och funktioner.

Idag går det oftast att flasha via HDD eller flashminne och detta görs såklart via bios gränsnittet.

Tack för snabbt svar 🙏

Jag har redan varit inne och aktiverat tpm i biosen (enligt guiden du länkade till) dock hittas det ingen tpm alls även fast den är aktiverad. Har kollat både i bios och även via Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbitar1:

Tack för snabbt svar 🙏

Jag har redan varit inne och aktiverat tpm i biosen (enligt guiden du länkade till) dock hittas det ingen tpm alls även fast den är aktiverad. Har kollat både i bios och även via Windows.

Du behöver uppdatera bios för att enabla win 11. Se bild:

Du kan hitta bios uppdateringar här:

https://www.msi.com/Motherboard/A520M-PRO/support

Visa signatur

||Lian Li V3000+||
Main system: Asus ROG STRIX Z790-F, Intel i9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbitar1:

Tack för snabbt svar 🙏

Vad för CPU kör du med?

Skrivet av Vivace:

Du behöver uppdatera bios för att enabla win 11. Se bild:

<Uppladdad bildlänk>

Du kan hitta bios uppdateringar här:

https://www.msi.com/Motherboard/A520M-PRO/support

Man måste inte. Så länge man aktiverar TPM i BIOS:en så bör (ska) det ändå fungera. Jag installerade Windows 11 på min stationära dator utan att ha installerat en ny BIOS version när Windows 11 kom ut hösten 2021. Kan det möjligtvis vara så att den CPU som TS kör med inte har TPM?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vad för CPU kör du med?
Man måste inte. Så länge man aktiverar TPM i BIOS:en så bör (ska) det ändå fungera. Jag installerade Windows 11 på min stationära dator utan att ha installerat en ny BIOS version när Windows 11 kom ut hösten 2021. Kan det möjligtvis vara så att den CPU som TS kör med inte har TPM?

Jag har en Ryzen 5 3600 ( bytte för några månader sedan)

Jag skulle ju kunna testa att uppdatera biosen men är lite tveksam till det då han den lokala datorhandlaren hade testat men sa att det inte gick då moderkortet är "brandat" till komplett

Tänker att om inte han kunde så kan garanterat inte jag heller 😅

Har som sagt aktiverat tpm i biosen men det hjälpte inte, hittas fortfarande ingen tpm i Windows

Permalänk
Medlem

Hur har du provat installera windows 11?

Kan vara så enkelt att det är windows 10 som bråkar bara och om du bootar upp med en USB sticka och kör en ren installation så borde det kunna fungera under förutsättning att Bios fortfarande rapporterar att funktionen är aktiverad.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Hur har du provat installera windows 11?

Kan vara så enkelt att det är windows 10 som bråkar bara och om du bootar upp med en USB sticka och kör en ren installation så borde det kunna fungera under förutsättning att Bios fortfarande rapporterar att funktionen är aktiverad.

Nej jag har inte testat detta. Måste man wipea hårdisken helt ren när man installerar från stickan eller kan man behålla filer, spel etc.. ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbitar1:

Nej jag har inte testat detta. Måste man wipea hårdisken helt ren när man installerar från stickan eller kan man behålla filer, spel etc.. ?

Om du startar programmet från USB-stickan när Windows är igång får du val om du vill behålla eller inte. Annars nej.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig