Kan inte ändra upplösning i Fortnite

Permalänk
Medlem

Kan inte ändra upplösning i Fortnite

Har stött på ett märkligt problem i Fortnite där jag inte kan ändra upplösningen från den jag har som native i Windows.
Har en 3440x1440 skärm och det är det enda alternativet som finns i Fortnite i Fullscreen mode.
Även när jag ändrar till Windowed mode så kan jag bara välja mellan ultrawide upplösningar.

Har aldrig haft liknande problem i något annat spel så det borde inte vara någon Windows inställning. Brukar spela alla story spel i ultrawide men fps spel som cs och cod brukar jag spela i 2560x1440 och kan alltid välja det i inställningarna.
Men av någon anledning finns det bara 3440x1440 att välja på i Fortnite.

Någon som vet varför det är så?

Permalänk
Medlem

Finns det någon möjlighet att ändra aspect ratio inuti Fortnite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Finns det någon möjlighet att ändra aspect ratio inuti Fortnite?

Nej inte ens det går.
Jag har inte spelat Fortnite på över ett år och vet att det gick att ändra innan, så något har förändrats som gör att det inte går längre.

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning? Blir tokig på detta.

Fortnite är det enda spelet som beter sig så här och jag har installerat om det 20 gånger

Permalänk

Vad har du för grafikkort? Har du testat skapa en egen upplösning i nvidia control panel om det är ett Nvidia kort?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Vad har du för grafikkort? Har du testat skapa en egen upplösning i nvidia control panel om det är ett Nvidia kort?

Det har jag inte provat, men det finns ju redan en 2560x1440 upplösning.
Ska jag skapa en till menar du?

EDIT: Gick inte att skapa, stod att det redan finns en liknande upplösning

Permalänk

Då borde det inte vara det som är problemet.
Nu för tiden vet jag inte hur det funkar med modernare spel men om du saknar möjligheten att justera upplösningen inuti spelet kan du göra gör det i config filen https://prosettings.net/blog/how-to-use-stretched-resolution-...

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Då borde det inte vara det som är problemet.
Nu för tiden vet jag inte hur det funkar med modernare spel men om du saknar möjligheten att justera upplösningen inuti spelet kan du göra gör det i config filen https://prosettings.net/blog/how-to-use-stretched-resolution-...

Jag har provat detta, det går inte.
Har även provat att sätta windows i native 2560x1440 innan jag startar spelet och ändå så ändrar spelet upplösningen till 3440x1440. Har raderat hela config filen till Fortnite men den fastnar ändå på 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Tidigare har jag fipplat med massa custom upplösningar och EID grejer under Monitors i Device Manager för att få till 4K-streaming med Sunshine+Moonlight, där jag ladda ner något Virtual Display program.
Kan jag ha råkat radera någon data från skärmens drivrutiner eller något som gör att den endast rapporterar 3440x1440?

Förklarar dock inte varför jag inte har detta problem i andra spel

Permalänk
Skrivet av qwertylol1:

Jag har provat detta, det går inte.
Har även provat att sätta windows i native 2560x1440 innan jag startar spelet och ändå så ändrar spelet upplösningen till 3440x1440. Har raderat hela config filen till Fortnite men den fastnar ändå på 3440x1440.

Testa ändra resolution i config filen och sätt sedan filen som skrivskyddad. På så sätt tvingar du spelet att köra den upplösning du angivit utan kompromiss.

Visa signatur

citera för svar