Skydda dyr HDMI-kabel från slitage?

Permalänk
Medlem

Skydda dyr HDMI-kabel från slitage?

Jag har nyligen köpt en fin AOC-HDMI-kabel från Supra som är 15 meter lång och tanken är att koppla den mellan laptopen (med RTX4070) i soffan och min TV (LG C3). Eftersom jag vill vara så flexibel som möjligt vill jag med gott samvete rycka HDMI-kabeln in och ut flera gånger per dag. Det kanske inte är så hälsosamt för varken hane eller hona tänker jag

Kan jag förlänga min redan långa kabel med en billig AOC-repeater och en superkort billig kabel utan att tappa någon HDMI 2.1-funktion? I så fall kommer jag slita (ut) något som enbart kostar några få hundralappar.

Permalänk

Regel nummer 1: Köp aldrig något du behöver vara rädd för att använda. Tillämpa den här regeln till allt du köper och livet blir roligare.

Jag skulle inte förlängt någon kabel alls med en till kabel, då det förintar hela syftet med den dyrare kabeln, då får kabeln hellre tjäna sitt syfte och efter det, OM kontaktytorna slitits för mycket efter många års anvädning, så köper jag en ny kabel till mitt nästan helt säkert nya grafkkort/laptop.

Långt innan kontaktytorna har slitits ut kommer du dels ha avlagringar från smuts/damm som behöver tas bort och dels kommer nya standarder för HDMI ha kommit för både TV och grafikkort.
En adapter eller repeater ger dig dessutom 2 extra kontaktytor som kommer dra till sig smuts.
Och inte att förglömma att laptopens HDMI-utgång har dom kontaktytor som faktiskt är rörliga på den sträckan du vill förlänga, så det är egentligen den del du borde vara mest rädd om.

Så i ditt projekt att skydda kabeln kommer du kasta bort pengar och oroa dig alldeles för mycket i onödan.

Gratulerar till ditt inköp btw! Hoppas du kommer ha roligt med det !

Permalänk
Medlem

Köp en billigare certifierad kabel istället. Då kan du köpa tre stycken för samma pris som Supra-kabeln men ändå vara helt 100% säker på att den är minst lika bra.

Gällande en kort förlängningskabel så får du nog vara försökskaninen faktiskt. Återkoppla mer än gärna när du har testat!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv

Köp 6-7st sådana här för samma pris du betalade för den kabeln istället. Fungerar exakt lika bra, jag har en (8K 60Hz / 4K 120Hz. 15m) själv. 48Gbps. Fungerar utmärkt, den klarar även 4k i 144Hz.

Optisk signal. Den går fram. Eller så går den inte fram.
Ingen mening att betala överpris för att det står Supra på den.

Permalänk
Medlem

Blir det extra fina ettor och nollor i en Supra-brandad kabel?

En HDMI-kontakt ska klara 10000 cykler, så det är nog inget jättestort problem.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Kontakten ja. Men är sällan kontakterna som är problemet utan själva kabeln att man rör och böjer på den vilket sabbar avskärmningen invändigt.

Aoc är något mindre känslig men fiber gillar inte att man böjer och har sig med den av av andra anledningar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kontakten ja. Men är sällan kontakterna som är problemet utan själva kabeln att man rör och böjer på den vilket sabbar avskärmningen invändigt.

Aoc är något mindre känslig men fiber gillar inte att man böjer och har sig med den av av andra anledningar.

Avskärmad optisk kabel alltså… grymt!!

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Trigger:

Avskärmad optisk kabel alltså… grymt!!

AOC-kablar är hybridkablar som innehåller elektronik samt har elektrisk kontakt mellan sink och source eftersom det behövs för HPD och 5V över kabel. Samt då förstås den opto-elektriska omvandlingen i sink-änden eftersom HDMI inte har strömförsörjning via sink. Det är överföringen av datadelen som är optisk.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jojkenstein:

Jag har nyligen köpt en fin AOC-HDMI-kabel från Supra som är 15 meter lång och tanken är att koppla den mellan laptopen (med RTX4070) i soffan och min TV (LG C3). Eftersom jag vill vara så flexibel som möjligt vill jag med gott samvete rycka HDMI-kabeln in och ut flera gånger per dag. Det kanske inte är så hälsosamt för varken hane eller hona tänker jag

Kan jag förlänga min redan långa kabel med en billig AOC-repeater och en superkort billig kabel utan att tappa någon HDMI 2.1-funktion? I så fall kommer jag slita (ut) något som enbart kostar några få hundralappar.

Problemet är inte slitaget på själva kabeln. Problemet är slitaget på anslutningen i din laptop och den lär vara betydligt besvärligare och dyrare att laga om och när den går sönder. In/ut flera gånger per dag lär inom sin tid skapa problem.

Om du inte vill köra en blunda-och-hoppas-det-håller-i-alla-år tänker du om din användning. Ofta att streama/nätverka till TV:n. Många som frågar om långa kablar är fast i ett gammalt tankesätt om datorns roll här.

Om du har något behov som inte kan lösa sig med nätverk så kan det fungera med en kort adapter så att slitaget blir på adaptern och kabeln snarare än laptopen. Detta är normalt en dålig idé när man kör långa passiva kablar men kan fungera bättre med AOC eftersom då löser AOC-kabeln överföringen. Du förlorar inga funktioner utan problemet med att skarva kablar är att man inte får igenom den önskade bandbredden. Du kanske får igenom 4K/60 men inte 4K/120 som exempel. Blir därför att testa och se hur väl det fungerar.

Permalänk
Medlem

En HDMI Port är tydligen ratad för att hålla minst 10.000 cycler in/ut medan en USB är ratad i de flesta fall för 5.000 så de borde hålla i dator / kort, men låter som en onödigt dyr kabel, digital signal, de kommer antingen fungera eller inte fungera, blir ju inte extra bra ettor och nollor

Tilläggas när jag googlar siffrorna jag hört tidigare hittar jag många referenser till det men inte officiela källor vilket alltid är irriterande, men jag har under alla år på jobbet fortfarande att få in en dator med trasig HDMI, USB inte vanligt men händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhillstrom:

Regel nummer 1: Köp aldrig något du behöver vara rädd för att använda. Tillämpa den här regeln till allt du köper och livet blir roligare.

Jag skulle inte förlängt någon kabel alls med en till kabel, då det förintar hela syftet med den dyrare kabeln, då får kabeln hellre tjäna sitt syfte och efter det, OM kontaktytorna slitits för mycket efter många års anvädning, så köper jag en ny kabel till mitt nästan helt säkert nya grafkkort/laptop.

Långt innan kontaktytorna har slitits ut kommer du dels ha avlagringar från smuts/damm som behöver tas bort och dels kommer nya standarder för HDMI ha kommit för både TV och grafikkort.
En adapter eller repeater ger dig dessutom 2 extra kontaktytor som kommer dra till sig smuts.
Och inte att förglömma att laptopens HDMI-utgång har dom kontaktytor som faktiskt är rörliga på den sträckan du vill förlänga, så det är egentligen den del du borde vara mest rädd om.

Så i ditt projekt att skydda kabeln kommer du kasta bort pengar och oroa dig alldeles för mycket i onödan.

Gratulerar till ditt inköp btw! Hoppas du kommer ha roligt med det !

Det vet jag inte om jag håller med om att det är så i alla tänkbara fall, men du har fina poänger. Det får bli såhär om det inte finns något lämpligt "hack"

Tack! Jag tänkte prova att spela PC-spel från soffan som testar/maxar mitt RTX4070. Uppskattar tips om spel eller ännu hellre speldemo.

Skrivet av nu1mlock:

Köp en billigare certifierad kabel istället. Då kan du köpa tre stycken för samma pris som Supra-kabeln men ändå vara helt 100% säker på att den är minst lika bra.

Gällande en kort förlängningskabel så får du nog vara försökskaninen faktiskt. Återkoppla mer än gärna när du har testat!

Ja, det är lätt att vara efterklok. Dock är den fin och smälter in bland de andra supra-kablarna som ligger längs väggen

Skrivet av anon330692:

Köp 6-7st sådana här för samma pris du betalade för den kabeln istället. Fungerar exakt lika bra, jag har en (8K 60Hz / 4K 120Hz. 15m) själv. 48Gbps. Fungerar utmärkt, den klarar även 4k i 144Hz.

Optisk signal. Den går fram. Eller så går den inte fram.
Ingen mening att betala överpris för att det står Supra på den.

Jag har bara Supra och inga telefonkablar i min hembioanläggning och denna kabel ska jag så småningom ha mellan ny projektor och ny receiver

Skrivet av Sveklockarn:

Litar inte på kinesiska bits så kör svenskt!

Problemet är nog snarare när jag i soffan lägger min vänstra underarm över kabeln. Det kan inte vara skönt för stackars HDMI-porten vilket är ett problem jag bara kommer ifrån genom att ha en vinklad HDMI-kabel som leder kabeln framåt och sedan i en böj till vänster igen

Precis! Vänstra underarmen har attackerat kabeln några gånger redan.

Skrivet av Laxpudding:

Problemet är inte slitaget på själva kabeln. Problemet är slitaget på anslutningen i din laptop och den lär vara betydligt besvärligare och dyrare att laga om och när den går sönder. In/ut flera gånger per dag lär inom sin tid skapa problem.

Om du inte vill köra en blunda-och-hoppas-det-håller-i-alla-år tänker du om din användning. Ofta att streama/nätverka till TV:n. Många som frågar om långa kablar är fast i ett gammalt tankesätt om datorns roll här.

Om du har något behov som inte kan lösa sig med nätverk så kan det fungera med en kort adapter så att slitaget blir på adaptern och kabeln snarare än laptopen. Detta är normalt en dålig idé när man kör långa passiva kablar men kan fungera bättre med AOC eftersom då löser AOC-kabeln överföringen. Du förlorar inga funktioner utan problemet med att skarva kablar är att man inte får igenom den önskade bandbredden. Du kanske får igenom 4K/60 men inte 4K/120 som exempel. Blir därför att testa och se hur väl det fungerar.

Tanken är att så småningom ha denna kabeln till en ny projektor men under tiden jag ännu inte uppgraderat så kunde den få ett annat användningsområde. Jag vill ha min laptop i soffan och inte ståendes vid TV:n nämligen. Jag har en Ugoos AM6B+ på ingång så kommer lösa de flesta behov långsladdlöst här snart. Dock vill jag prova lite gaming med denna setup.

Tack allihopa för svar. Även ni som kom med sarkastiska/humoristiska pikningar. Jag tycker ju ni har i huvudsak rätt. Pika på bara
Jag tar gärna emot fler förslag på produkter och sedan tips på spel eller speldemo för att testa huruvida signalen förblir hel eller degraderad.

God Jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Varför ska du ha laptopen i soffan från första början? Är det inte betydligt bättre och enklare med endast tangentbord och mus?

Permalänk

Håller med föregående... Trådlös mus å tangentbord låter som en bättre ide...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunna:

Varför ska du ha laptopen i soffan från första början? Är det inte betydligt bättre och enklare med endast tangentbord och mus?

Håller med föregående... Trådlös mus å tangentbord låter som en bättre ide...

Enkelt? Varför ska det vara enkelt? Nänänänänä, sådär lirar inte jag
Jag gillar att multitaska t.ex. genom att t.ex. spela poker på datorn medan jag slökollar på en Youtube-sändning eller kanske en fotbollsmatch på TV:n. Har för övrigt tangentbord och mus också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Enkelt? Varför ska det vara enkelt? Nänänänänä, sådär lirar inte jag
Jag gillar att multitaska t.ex. genom att t.ex. spela poker på datorn medan jag slökollar på en Youtube-sändning eller kanske en fotbollsmatch på TV:n. Har för övrigt tangentbord och mus också.

Det finns ju mycket bättre lösningar istället för att ha laptopen i knäet, t.ex. ett laptopbord:
https://www.amazon.se/Relaxdays-laptopbord-h%C3%B6jdjusterbar...

Permalänk
Medlem

GOD ÖJULF!

Skrivet av Sveklockarn:

Det finns ju mycket bättre lösningar istället för att ha laptopen i knäet, t.ex. ett laptopbord:
https://www.amazon.se/Relaxdays-laptopbord-h%C3%B6jdjusterbar...

Öjulf och jag skall fira andra Julen tillsammans

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Laxpudding:

AOC-kablar är hybridkablar som innehåller elektronik samt har elektrisk kontakt mellan sink och source eftersom det behövs för HPD och 5V över kabel. Samt då förstås den opto-elektriska omvandlingen i sink-änden eftersom HDMI inte har strömförsörjning via sink. Det är överföringen av datadelen som är optisk.

Jo tack, det har jag blivit varse att så är fallet Ska man ha en helt galvaniskt separering så går det åt lite andra prylar.

Försökte bara göra mig lite fånig över att skärmningen slits ut.. och dessutom på en optisk kabel.

Visa signatur