Laptop som är som Asus ZenBook UX305 fast nyare

Permalänk

Laptop som är som Asus ZenBook UX305 fast nyare

Hej kära datorentusiaster!

För snart tio år sedan köpte jag en Asus ZenBook UX305 för runt 9 800 kr. Det jag gillar med datorn är att den har en "matt" QHD+-skärm, bara väger 1,3 kg, saknar fläkt och att den inte känns plastig. Enda problemet är processorn som är för långsam. Så sajter som Twitter, Gmail och YouTube är skitsega. Därför behöver jag nu köpa en ny dator.

Så kan ni rekommendera en dator som är så lik UX305 som möjligt fast nyare? Budgetten ligger kring 15-18 tkr. Jag vill helst inte köpa Mac eftersom jag ska köra Linux på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björne41:

Jag vill helst inte köpa Mac eftersom jag ska köra Linux på datorn.

Linux funkar fint på Apple Silicon, även om stödet för M3/M4 inte är på plats än.

Men funkar inte Mac, så rekommenderar jag en Dell XPS Dock långt finare byggkvalitet än hos Asus.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Linux funkar fint på Apple Silicon, även om stödet för M3/M4 inte är på plats än.

Men funkar inte Mac, så rekommenderar jag en Dell XPS Dock långt finare byggkvalitet än hos Asus.

Fast XPS:en är väl inte fläktlös?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Fast XPS:en är väl inte fläktlös?

Min känns ibland som det, då jag undervoltar den maximalt (-100mV)

Numera får man nöja sig med att sänka TDP:n (Thermal Design Power) vilket ger motsvarande effekt.

Så vid normal belastning är datorn knäpptyst, medan jobbdatorn (Thinkpad T14) låter som en robotdammsugare.

Visst är det trevligt med fläktlöst, men ännu trevligare med en fläkt som gör sitt jobb.

Har idag både MacBook Air M1 (fläktlös) samt MacBook Pro 14 M1 Pro (med fläkt). Märker väldigt sällan av fläkten i Pro:n.

Permalänk

Slutade med att jag köpte en Asus ZenBook 14 OLED UX3405 för 18 tkr. Några för och nackdelar:

* Högljudd fläkt. Räcker med att jag tittar på YouTube i HD för att fläkten ska spinna upp. Energisparläget gör det lite bättre men inte mycket.
* Supersnabb CPU
* Mkt bra inbyggt grafikkort (Intel Arc)
* Vacker högupplöst skärm 2880x1800. Perfekt för film. Mindre bra för arbete eftersom den är så glansig att allt bakgrundsljus reflekteras i den.
* Pekskärmen drar till sig damm.
* Bara tre USB-portar.
* Grym batteritid.
* En del strul i Linux med Wayland.

Är inte 100% nöjd med köpet men kommer behålla datorn. Eftersom jag verkligen hatar fläktljud så kanske en MacBook Air passat mig bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björne41:

Slutade med att jag köpte en Asus ZenBook 14 OLED UX3405 för 18 tkr. Några för och nackdelar:

* Högljudd fläkt. Räcker med att jag tittar på YouTube i HD för att fläkten ska spinna upp. Energisparläget gör det lite bättre men inte mycket.
* Supersnabb CPU
* Mkt bra inbyggt grafikkort (Intel Arc)
* Vacker högupplöst skärm 2880x1800. Perfekt för film. Mindre bra för arbete eftersom den är så glansig att allt bakgrundsljus reflekteras i den.
* Pekskärmen drar till sig damm.
* Bara tre USB-portar.
* Grym batteritid.
* En del strul i Linux med Wayland.

Är inte 100% nöjd med köpet men kommer behålla datorn. Eftersom jag verkligen hatar fläktljud så kanske en MacBook Air passat mig bättre.

Intressant återkoppling. Det låter som en fin dator men synd med fläkten. Jag har en Macbook Pro M1 via jobbet och lovar och svär att jag trodde den saknade fläkt. Fick googla det nyss och den har visst en fläkt Jag rekommenderar den starkt, hade jag velat köpa en privat laptop idag hade jag köpt en Macbook Pro m2 och installerat linux.

Visa signatur

AMD 7800X3D | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16GB | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB 6000MHz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz