Mystiskt program CustomShape som kom upp vid start av dator, vad är det?

Permalänk

Mystiskt program CustomShape som kom upp vid start av dator, vad är det?

Igår gjorde jag det jag brukar på datorn, inget ovanligt eller la märke till något ovanligt. Idag när jag startade datorn kom det här upp i botten på skärmen. Blev genast misstänksam.
Tryckte in ctrl+alt+del och fick fram aktivitetshanteraren för att se om jag kunde se där vad det var för något. Enda som stod där var CustomShape. Sa mig fortfarande inget, den tog även över led-belysningen. Jag har att det sakta växlar mellan alla rgb-färger, nu istället växlade det aggresivt mellan vitt, rött och en gnutta grönt och blinkade.

Jag vågade inte trycka på något utan att veta vad det är för något.
Nu stängdes det av sig själv fast jag inte tryckte på något... eller vänta jag tryckte på space när jag var i photoshop för att fixa den här screenshotten om det kan ha påverkat men då var jag aktivt i ett annat program förvisso men ändå...

Nu är jag nojjig, behöver jag vara orolig. Är det någon som vet vad det är?

Permalänk
Medlem

Söker man på CustomShape får man upp sökresultat angående både Asus och Photoshop.

Permalänk
Skrivet av Otori:

Söker man på CustomShape får man upp sökresultat angående både Asus och Photoshop.

När jag googlade var det något om att göra egna former, men kunde inte hitta något direkt.
Jag har en Asus dator, men det borde stått något på den där svarta grejen som startade när datorn startade så man fattar va det är. Jag blev jättemisstänksam och orolig för ev virus.

Permalänk
Medlem

Fick samma skit och kom hit när jag sökte på det. Stängde av det med TaskMan men tror det har att göra med ASUS härliga Armoury Crate..

Inringade va aktiverad..

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips är att man kan se egenskaper för en process i aktivitetshanteraren, bland annat sökvägen till filen. Det hade kanske lugnat dig om du sett att exe-filen ligger i en Asus-mapp?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GastenX:

Fick samma skit och kom hit när jag sökte på det. Stängde av det med TaskMan men tror det har att göra med ASUS härliga Armoury Crate..

Inringade va aktiverad..

<Uppladdad bildlänk>

Jag skippar hellre alla fördelar man får med Armoury Crate, och brukar avinstallera det