Permalänk

Märkligt nätverksproblem

Hej!

Jag har fått ett sånt himla skumt problem med mitt nätverk hemma. Jag har två stugor på min gård dit jag kopplat mitt internet från huset via en ethernetkabel.

Från huset till stuga 1 så går det en ethernet kabel från routern till en switch i stuga 1 som sedan delar vidare nätverket via en ethernet kabel till stuga 2. I stuga 1 sitter även en router som gör att jag får wifi i stuga 1, routern är påkopplad på switchen i stuga 1. I stuga 1 så fungerar wifi just nu via routern.

I stuga 2 har det alltid fungerat med nätverket tills nu. Nu kommer det inget internet via ethernet kabeln till stugan. Bara ibland så fungerar det och ger då ungefär 492 mbit via kabeln vilket gör att jag kan streama sport osv i stugan. Jag har även en router i stuga två som ger mig wifi där, men den fungerar inte nu heller då det inte finns något inkommande internet till stugan. Skall tillägga att inne i vårt hus så har jag satt en switch som delar nätverket vidare ut till stuga nummer 1 via ethernetkabeln.

Internet är alltså helt dött nu i stuga 2. Förstår inte varför, har mätt med dator i stuga 1 att det finns internet på den inkommande ethernet kabeln, så det är inget problem, det är just till stuga 2 som det är helt dött, förutom ibland då det fungerar.

MVH
Daniel

Permalänk
Medlem

Min gissning är att det är nåt problem med kabeln mellan stugorna, tappar du länk mellan switcharna när det inte funkar?

Permalänk
Medlem

Koppla en dator direkt till kabeln i stuga 2 och kolla om du får full länkhastighet (1 Gbps). Om den visar 100 Mbps så kan det vara att kabeln eller kontakten har blivit sliten och någon av de 8 ledarna i kabeln inte ger kontakt (det krävs bara 4 ledare för 100 Mbps).

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Min gissning är att det är nåt problem med kabeln mellan stugorna, tappar du länk mellan switcharna när det inte funkar?

Från switchen i stuga 1 så går kabeln till en switch i stuga 2, där får de inte kontakt. Detsamma om jag tar bort switchen i stuga 1 och bara kör en kabel från routern i stuga 1 vidare till switch i stuga 2... Måste vara kabeln som är kass mellan stugorna....

Permalänk

Skulle det kanske kunna ha något att göra med att du har så många routrar?

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa hårdvaran i stuga två och bara kolla så att den fungerar som den ska.
Med en annan kabel (det är ju bara att flytta hårdvaran och testa med kablar du vet fungerar i huset /stuga 1) fungerar allt som det ska då?
Om det gör det så är det ju garanterat kabeln mellan stugorna som har gått sönder.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka portar använder du på routern i stuga 1?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur är allt kopplat? Har du dragit en annan ny kabel för att utesluta redan befintlig?

Du har eventuellt nätverksproblem beroende på hur du har konfat det men två routrar (Med DHCP på) är inte bra.
Sätt fast IP (utanför omfång, scope ex: 192.168.1.2) på den andra och koppla kabel till LAN-port istället för WAN.
Ändra DHCP-omfånget att exkludera visst antal, låt den börja på t.ex 192.168.1.10

Eller

Använd switch och en AP.

Permalänk

Innomhuskabel kan inte hålla fukt ute.

Säkerställ att kablarna är specificerade för utomhusbruk. kablar för inomhusbruk är inte täta och håller inte fukt ute. Det gör att fukt kommer in och då går ledarna sönder. utomhuskabel skall klara UV och väta. Viktigt att känna till är att utomhuskablar brinner bra och avger gifter så dom ska man inte använda inomhus.

Det går flera ledare i kabeln och när den fått problem så blir det precis så här. En ledare har gått sönder helt så därför är hastigheten lägre och den lilla ledaren som är kvar kan bli lite sådär av och på beroende på väderlek.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Du får kolla upp kabeln mellan stuga1 och stuga2.
Börja med kolla uttagen så inget har lossnat eller eroderat.
Har du dragit den i rör så dra en ny.
Se till att det är kabel för utomhusbruk.

Det finns också kabeltestare att hyra. Det räcker inte med en som bara kollar om det rätt kopplat.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Tack för alla svar! Jag har nu kopplat allt rätt och nätet fungerar i stuga 1. Sen så fungerar allt i stuga 2 förutom att routern i stuga 2 inte får något internet av den switchen som jag har där. Dock så får båda mina Apple tvs i stuga 2 internet av den switchen…

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Switch delger inte internet i sig, dina Apple TV's funkar ju så switchen funkar som den ska.

Har du läst/följt vad vi skrev ovan om att inte ha två routrar i ett nät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detroit4Life:

Tack för alla svar! Jag har nu kopplat allt rätt och nätet fungerar i stuga 1. Sen så fungerar allt i stuga 2 förutom att routern i stuga 2 inte får något internet av den switchen som jag har där. Dock så får båda mina Apple tvs i stuga 2 internet av den switchen…

Ersätt routern i stuga 2 med en AP.

Permalänk
Medlem

på de två routrarna, vad exakt har du satt för subnät?