Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

Kass performance...

Tja! Har en razor blade 18 (2023). Jag vet att bärbara datorer är skräp men pendlar mellan två städer och är inte hemma mkt.

Har de nyaste Nvidia drivers, har även Intels mjukvara som söker efter uppdateringar om Intels drivers.

Har ca 120 fps i spelläget "zombie" med alla setting på low förutom två där det är normal.
Spelar jag multiplayer/warzone är fps mellan 40-50..

Har även ställt ner upplösningen till 1080, native är: 1600.
Har en 4k skärm hemma men de funkar kasst, även på 1440.

13th gen Intel(R) Core (tm) i9-13980HX 2.20GHz.
64 gb ram.
64 bits operativsystem, Windows 11 home 23H2.
Nvidia 4090 16gb vram.

Tänkte posta en bild på benchmark från cod6. Men de vill sig inte.

Där står de iaf:
Cpu: Bottleneck 99%
Gpu: Bottleneck 1%

Har följt grafik inställning video på Youtube.

Tack på förhand / Jeppe

Permalänk
Skrivet av Kampmask:

Tja! Har en razor blade 18 (2023). Jag vet att bärbara datorer är skräp men pendlar mellan två städer och är inte hemma mkt.

Har de nyaste Nvidia drivers, har även Intels mjukvara som söker efter uppdateringar om Intels drivers.

Har ca 120 fps i spelläget "zombie" med alla setting på low förutom två där det är normal.
Spelar jag multiplayer/warzone är fps mellan 40-50..

Har även ställt ner upplösningen till 1080, native är: 1600.
Har en 4k skärm hemma men de funkar kasst, även på 1440.

13th gen Intel(R) Core (tm) i9-13980HX 2.20GHz.
64 gb ram.
64 bits operativsystem, Windows 11 home 23H2.
Nvidia 4090 16gb vram.

Tänkte posta en bild på benchmark från cod6. Men de vill sig inte.

Där står de iaf:
Cpu: Bottleneck 99%
Gpu: Bottleneck 1%

Har följt grafik inställning video på Youtube.

Tack på förhand / Jeppe

Testa höj gpu settings och kör igång dlss?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kolla så energiläget/power mode inte står på "bäst batteritid" när du är kopplad mot elnätet. Du vill ha den på balanserad eller bäst prestanda. Det är original-laddaren som du kör med? Så du inte har köpt ny som inte orkar leverera tillräckligt med kräm för att du ska kunna köra allt på fullt blås.

Har den fungerat som den ska förut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Testa höj gpu settings och kör igång dlss?

Dessa fps är med dlss igång...

Permalänk
Skrivet av Kampmask:

Dessa fps är med dlss igång...

Om du laddar ned hwinfo 64 och tittar temperatur, vad får du då?
tycker det låter som en throttle eller något, kan du kanske testa sänka tdp på cpu?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Kolla så energiläget/power mode inte står på "bäst batteritid" när du är kopplad mot elnätet. Du vill ha den på balanserad eller bäst prestanda. Det är original-laddaren som du kör med? Så du inte har köpt ny som inte orkar leverera tillräckligt med kräm för att du ska kunna köra allt på fullt blås.

Har den fungerat som den ska förut?

Kan bara välja på balanserad på power mode. Men i razer synapse kan jag välja:

Custom: och där har jag cpu på high och max fanspeed mode. Samt gpu på high.

Ja, det är original laddaren.

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Om du laddar ned hwinfo 64 och tittar temperatur, vad får du då?
tycker det låter som en throttle eller något, kan du kanske testa sänka tdp på cpu?

Laddad ner hwinfo64, men är inte så haj på dessa program, finns det benchmark i hwinfo64 eller ska jag ladda ner ett annat och köra sen läsa av temp i hwinfo64 samtidigt?

Om jag bara läser av i hwinfo64 så är det två röda utan att jag har något igång.
Dessa:

Core Thermal Throttling:
Current: No
Minimum: No
Maximum: Yes
Avrage: 2%

Package/Ring thermal Throttling:
Minimus: No
Avrage: 1%

Kör jag Intels stress test, benchmark.
Så är Thermal Throttling: YES
Samt
Current/EDP Limit Throttling YES (ibland)

Tack för svar.

Permalänk
Skrivet av Kampmask:

Laddad ner hwinfo64, men är inte så haj på dessa program, finns det benchmark i hwinfo64 eller ska jag ladda ner ett annat och köra sen läsa av temp i hwinfo64 samtidigt?

Om jag bara läser av i hwinfo64 så är det två röda utan att jag har något igång.
Dessa:

Core Thermal Throttling:
Minimum: No
Avrage: 2%

Package/Ring thermal Throttling:
Minimus: No
Avrage: 1%

Kör jag Intels stress test, benchmark.
Så är Thermal Throttling: YES
Samt
Current/EDP Limit Throttling YES (ibland)

Tack för svar.

Kan du posta en screen shot? Core temp etc
Edit
under spelande

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan du posta en screen shot? Core temp etc
Edit
under spelande

Ja, men hur lägger man upp bilder här på sweclockers ? känner mej duktigt efterb....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampmask:

Ja, men hur lägger man upp bilder här på sweclockers ? känner mej duktigt efterb....

Jag löste det, bilder kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampmask:

edit: såg att du hittat en lösning precis innan jag postade

Permalänk
Avstängd

vilken bios har du

https://mysupport.razer.com/app/answers/detail/a_id/9705/kw/R...

Razer Blade 18 (2023) Customer Firmware Updater | RZ09-0484x
Download
Razer Blade 18 (2023) PD Firmware Updater | RZ09-0484x
Download
Razer Blade 18 (2023) BIOS Updater | RZ09-0484x
Download
Razer Blade 18 (2023) Panel Hotfix Updater | RZ09-0484x
Download

Permalänk
Medlem

hwinfo64 information

Permalänk
Medlem
Skrivet av MediKz:

vilken bios har du

https://mysupport.razer.com/app/answers/detail/a_id/9705/kw/R...

Razer Blade 18 (2023) Customer Firmware Updater | RZ09-0484x
Download
Razer Blade 18 (2023) PD Firmware Updater | RZ09-0484x
Download
Razer Blade 18 (2023) BIOS Updater | RZ09-0484x
Download
Razer Blade 18 (2023) Panel Hotfix Updater | RZ09-0484x
Download

https://imgur.com/BCeHPZ0

Permalänk
Avstängd

ja du kan ju börja med att uppdatera det som går på länken jag gav dig https://mysupport.razer.com/app/answers/detail/a_id/9705/kw/R...

Permalänk

Om detta är vid gaming så throttlar du otroligt mycket redan under 85W med tdp på 150W.
Har du någon form av kylning till laptoppen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MediKz:

ja du kan ju börja med att uppdatera det som går på länken jag gav dig https://mysupport.razer.com/app/answers/detail/a_id/9705/kw/R...

tack, det är gjort.
mvh

Permalänk
Medlem

Om detta är vid gaming så throttlar du otroligt mycket redan under 85W med tdp på 150W.
Har du någon form av kylning till laptoppen?

Aa, kan de vara så att jag måste byta kylpasta ?
Den är ju inte gamal men den har använts rätt flitigt.
Ja, jag har en sån där kylfläkt under, men vad jag läst så gör de inte mycket alls...

men har ställt in så att fläcktarna går på högvarv. spc vid spelande.

Permalänk
Skrivet av Kampmask:

Ja, jag har en sån där kylfläkt under, men vad jag läst så gör de inte mycket alls...

Kanske behövs ny kylpasta eller, vet inte om det är lika effektivt på Laptop. Sänka tdp i bios till 75W? Eller ändra pbo eller något u bios

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Problemet verkar primärt bero på CPU:n som når sina gränser (temperatur och strömtak), vilket hämmar GPU-prestanda. Fokus bör ligga på att förbättra kylningen, eventuellt undervolta CPU:n

Maila supporten fråga om det är vanligt och om dom vet vad som kan vara orsaken

Permalänk

Din CPU stryper sig självt för att få ner temperaturerna till under 85-90 var nu gränsen går på 13 serien hos en laptop.

Skrivet av Kampmask:

ja byta kylpasta kan vara värt ett försök sänkte tempen på min gamla craptop med typ 20°c back in ~2017-2018 nån gång på min nästan då nya laptop med att byta ut cementen de kallade kylpasta hos Acer.

passa även på att plocka ur hela kylaren och rengör allt då det inte är ovanligt att damm o skit fastnar i kylkanalerna och täpper till dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har själv en laptop med i9-13980HX och 4080 och processorn värmethrottlar i nästan varenda spel. Jag spelar inte "zombie" eller warzone så kan inte ge erfarenhet på de spelen men är inte så imponerad av fps:en i Helldivers 2 eller Rust.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MediKz:

Problemet verkar primärt bero på CPU:n som når sina gränser (temperatur och strömtak), vilket hämmar GPU-prestanda. Fokus bör ligga på att förbättra kylningen, eventuellt undervolta CPU:n

Maila supporten fråga om det är vanligt och om dom vet vad som kan vara orsaken

Tack for svar!
Jag ska plocka isar laptopen ikv nar jag kmr hem och rengora samt dra pa ny pasta imorgon.

Vilket program rekomenderar du for undervoltning ? ska borja lasa pa om detta i detta nu.
mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Din CPU stryper sig självt för att få ner temperaturerna till under 85-90 var nu gränsen går på 13 serien hos en laptop.

ja byta kylpasta kan vara värt ett försök sänkte tempen på min gamla craptop med typ 20°c back in ~2017-2018 nån gång på min nästan då nya laptop med att byta ut cementen de kallade kylpasta hos Acer.

passa även på att plocka ur hela kylaren och rengör allt då det inte är ovanligt att damm o skit fastnar i kylkanalerna och täpper till dem.

Tack for svar, blir och pilla med detta imorgon, updaterar i traden efter.
mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Har själv en laptop med i9-13980HX och 4080 och processorn värmethrottlar i nästan varenda spel. Jag spelar inte "zombie" eller warzone så kan inte ge erfarenhet på de spelen men är inte så imponerad av fps:en i Helldivers 2 eller Rust.

Ska ta is'r och rengora samt dra pa ny pasta, och aven undervolta om detta behovs.
ipdaterar har i traden efter hur resultat blev!
mvh

Permalänk
Avstängd

ThrottleStop fungerar ofta med Intel 13:e generationens CPU:er

https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-throttlestop...

alternativt

https://www.intel.com/content/www/us/en/download/17881/intel-...

Kontrollera om BIOS/UEFI har inställningar som tillåter undervolting (t.ex. Voltage Offset).
Många laptops har funktionen låst av säkerhetsskäl. Du kan behöva aktivera "XTU Interface" eller liknande om det finns.

Om datorn kraschar eller fryser, minska undervolten tills stabilitet uppnås.

kolla in den här tråden också

https://www.techpowerup.com/forums/threads/help-me-figure-out...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampmask:

Ska ta is'r och rengora samt dra pa ny pasta, och aven undervolta om detta behovs.
ipdaterar har i traden efter hur resultat blev!
mvh

Kolla upp vilken kylpasta det är. Om det är LM och du tar av den fel kan det rinna av på datorn och förstöra den inkl. sabba garantin. Vad jag gjorde var att jag lämna in min dator til ÅF på garanti så fick de lägga om pastan på nytt. Ingen större skillnad dock 🫣.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.