Boxer har bestämt datum för avvecklingen i marknätet

Permalänk
Medlem

Boxer har bestämt datum för avvecklingen i marknätet

https://www.boxer.se/tv/boxer-andrar-distribution-av-tv-tjanster-faq

Enligt en färsk uppdatering på Boxers sajt, har de nu bestämt att MUX-arna i marknätet för betalkanalerna ska vara avvecklade 31 dec i år. De tar därmed tillbaka löftet som en del tittare utan tillräckligt internet har fått, att det "tills vidare" ska fungera via marknätet. Vad jag har fattat av deras FAQ så måste man efter det datumet ha tillräckligt snabbt bredband, 5G eller fiber, för att fortsätta titta på betalkanaler. De lovar varken bu eller bä ifråga om frikanalerna, utan hänvisar till "respektive programbolag". Dock förstår jag det som att SVT och fyran ska gå att se.
.
Kan jag titta på SVT och TV4 via antenn om jag inte har betal-TV från Boxer längre?
Du får du fråga respektive programbolag om. Men vår uppfattning idag är att det kommer fungera som vanligt.

Nåja, jag har hittills inte haft några Boxerkanaler utöver SVT och TV4, men funderade på det när de tidigare sa att man skulle tills vidare kunna fortsätta se via marknätet, eftersom det kunde varit kul när jag sitter ensam i fritidshuset kulna höst- och vinterkvällar. Men utan ett 4G/5G som garanterat håller 25 MB/s (Boxers rekommendation) så är jag ju förvarnad att jag bör låta bli I den byn vet jag fler bekanta med Boxer-paket för marknätet som kommer att bli utan betalkanalerna. De vill iofs passa på att samtidigt kränga iväg internetabonnemang till den som inte redan har...

Vad gör jag om jag inte har internet för att använda TV Hub Mini?
Vi kommer erbjuda dig fast eller mobilt bredband till förmånliga priser. Om du inte kan ha bredband på den adress där du använder programkort idag, kontakta vår kundservice på 0771-211000.

Permalänk

Jag blev av med mina tvkanaler för länge sedan. Kollade på en ny tvkanal-leverantör, men insåg att man kunde skippa dessa och direkt gå till streamingtjänsterna som både har linjärtvkanaler plus deras vanliga utbud.

Jag vet inte vilket bredband som behövs för linjärtvn på streamingtjänsterna, det är inte mycket. Överallt i landet har man inte ens mobiltäckning för att ringa och det är ett stort problem.

Några streamingtjänster och de kanaler som de har
https://www.tv4play.se TV4 allas kanaler, sjuan, TV12
https://viaplay.se TV3, TV6, TV8 och TV10
https://www.discoveryplus.com 5, discovery etc
https://www.svtplay.se/ TV1, TV2, kunskapskanalen

Sist så lägger de såklart ner kanaler i det marksänt nätet för det upptar bandbredd som går att använda till annat. Det går alltid diskutera om de lägger ner för tidigt. Det vore intressant att veta hur många som betalar för de marksända kanalerna idag.

*edit*
En fördel med streamingtjänsterna ovanför emot en kanalleverantör, är att det är superlätt att hoppa fram och tillbaka mellan olika streamingtjänster. Man behöver inte ha alla varenda månad. Utan kan göra så att man byter varje månad, då får man även tillgång till deras vanliga filmer och serier.

Permalänk
Medlem

Com Hem köper Boxer från svenska staten. Tele 2 köper Com Hem. Tele 2 lägger ner populär tjänst.

Konkurrensmyndigheten:

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag blev av med mina tvkanaler för länge sedan. Kollade på en ny tvkanal-leverantör, men insåg att man kunde skippa dessa och direkt gå till streamingtjänsterna som både har linjärtvkanaler plus deras vanliga utbud.

Jag vet inte vilket bredband som behövs för linjärtvn på streamingtjänsterna, det är inte mycket. Överallt i landet har man inte ens mobiltäckning för att ringa och det är ett stort problem.

Några streamingtjänster och de kanaler som de har
https://www.tv4play.se TV4 allas kanaler, sjuan, TV12
https://viaplay.se TV3, TV6, TV8 och TV10
https://www.discoveryplus.com 5, discovery etc
https://www.svtplay.se/ TV1, TV2, kunskapskanalen

Boxer själva rekommenderar 25 MB/s, men säger att det krävs 10. Man behöver även (enligt Boxer) obegränsade eller väldigt mycket, data för att kunna se på TV. Men min erfarenhet är att så mycket som 25 behöver man inte om man nöjer sig med låg kvalité.

Citat:

Sist så lägger de såklart ner kanaler i det marksänt nätet för det upptar bandbredd som går att använda till annat. Det går alltid diskutera om de lägger ner för tidigt. Det vore intressant att veta hur många som betalar för de marksända kanalerna idag.

*edit*
En fördel med streamingtjänsterna ovanför emot en kanalleverantör, är att det är superlätt att hoppa fram och tillbaka mellan olika streamingtjänster. Man behöver inte ha alla varenda månad. Utan kan göra så att man byter varje månad, då får man även tillgång till deras vanliga filmer och serier.

Det är säkert en minskande andel av kunderna som tittar via marknätet idag. Men de finns fortfarande, och några av dem kommer snart inte att kunna se längre, om deras internet är för dåligt eller de inte har råd att byta upp sig till obegränsade data. Men ur kommersiell synpunkt kanske Comhem tycker att dem kan man lika gärna mista om de inte genererar tillräckligt mycket tillbaka.

Permalänk

Trodde faktiskt inte äns det existerade ett marknät längre.

Tror inte jag hört någon använda det på typ 20 år eller nått vid detta laget.

Blir kul att se hur de löser svt kanalerna den dagen marknätet lägger ner helt.

Ska de ta bort skatten igen när det inte längre går att kostnadsfritt nå kanalerna eller kommer skaffa sitt eget nätverks som kommer sända dessa kanaler endast.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Boxer har ingenting att göra med utsändningen av frikanalerna, dvs SVT och TV4. Den frågan äger Teracom:
https://www.teracom.se/om-teracom/nyheter/fragor-och-svar-om-...

Ska de fria tv-sändningarna försvinna?
Det är Sveriges regering som ger public services sändningstillstånd i marknätet. Det pågår just nu en parlamentarisk utredning som ska ta fram förslag på hur public services uppdrag bör se ut under nästa tillståndsperiod 2026–2033. De befintliga sändningstillstånden gäller fram till 2025-12-31.

Kanske öppnar detta för att sända SVT i 4K i marknätet i framtiden? Med tanke på att det kommer frigöras ganska mycket plats och bandbredd? Hoppas minst på en uppgradering av SVT24, SVT Barn och Kunskapskanalen till 720p iaf, idag sänds dessa i SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Boxer har ingenting att göra med utsändningen av frikanalerna, dvs SVT och TV4. Den frågan äger Teracom:
https://www.teracom.se/om-teracom/nyheter/fragor-och-svar-om-...

Ska de fria tv-sändningarna försvinna?
Det är Sveriges regering som ger public services sändningstillstånd i marknätet. Det pågår just nu en parlamentarisk utredning som ska ta fram förslag på hur public services uppdrag bör se ut under nästa tillståndsperiod 2026–2033. De befintliga sändningstillstånden gäller fram till 2025-12-31.

Kanske öppnar detta för att sända SVT i 4K i marknätet i framtiden? Med tanke på att det kommer frigöras ganska mycket plats och bandbredd? Hoppas minst på en uppgradering av SVT24, SVT Barn och Kunskapskanalen till 720p iaf, idag sänds dessa i SD

Räkna med att all bandbredd som blir "över" kommer att säljas till mobiloperatörerna.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Det är en väldigt stor mängd hushåll som får in SVT/TV4 via marknätet - och så ska förbli tycker jag. Det är en rätt viktig funktion.

För betalkanaler tycker jag ärligt det är lite slöseri med eter-frekvenser. Jag inbillar mig också att 98% av de som köper extra-kanaler numera konsumerar detta via streaming istället för DVB-T/S/C. Men jag kan ha fel.

25Mbit/s låter mycket. Ca. 6-10Mbit ligger vanligtvis kanaler på.

Jag tror också att överblivna frekvenser auktioneras ut till mobiloperatörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Det är en väldigt stor mängd hushåll som får in SVT/TV4 via marknätet - och så ska förbli tycker jag. Det är en rätt viktig funktion.

För betalkanaler tycker jag ärligt det är lite slöseri med eter-frekvenser. Jag inbillar mig också att 98% av de som köper extra-kanaler numera konsumerar detta via streaming istället för DVB-T/S/C. Men jag kan ha fel.

25Mbit/s låter mycket. Ca. 6-10Mbit ligger vanligtvis kanaler på.

Jag tror också att överblivna frekvenser auktioneras ut till mobiloperatörerna.

Ja, frikanalerna bör ligga kvar på marknätet, och enligt Teracom som citeras i tråden ska det som väl är göra så t.v.

Ja, även jag tycker att 25 Mbit låter högt, men Boxer tar väl i för att inte få nån på halsen som inte kan se TV på sitt internet. Tittar jag på lite lägre kvalité (t.ex. om hastigheten på mitt 4G är låg) så klarar jag mig med 5Mbit.

Ang frekvenserna som blir lediga håller jag med om att de nog hamnar hos mobiloperatörerna. Så gjorde man ju med bandet runt 700 om jag inte minns helt fel?

Permalänk
Medlem

Detta blir meckigt för min mamma vars enda nöje efter jobbet i princip är tvn.

Hennes lägenhet har inte heller vare sig adsl eller fiber möjligheter. Kommer få investera i både utrustning och 5G abbonemang för att hon ska kunna fortsätta se på tv.

Katastrof detta anser jag

Permalänk
Medlem

Låter som folk som inte kan få TV via internet kommer få gå tillbaka till parabol...

Edit. Under förutsättning att de vill ha andra kanaler än SVT + TV4.

Permalänk
Medlem

Om det kan frigöra lägre frekvenser för mobilnätet så låter det som en vinst för alla på landsbygden.

Permalänk
Skrivet av maDa:

25Mbit/s låter mycket. Ca. 6-10Mbit ligger vanligtvis kanaler på.

Du ska kunna surfa och titta på tv samtidigt, utan att tv-strömmen drabbas av sämre kvalitet eller stannar. Därför behövs det luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Detta blir meckigt för min mamma vars enda nöje efter jobbet i princip är tvn.

Hennes lägenhet har inte heller vare sig adsl eller fiber möjligheter. Kommer få investera i både utrustning och 5G abbonemang för att hon ska kunna fortsätta se på tv.

Katastrof detta anser jag

Att en lägenhet inte har fiberuppkoppling eller möjlighet till annan fast uppkoppling år 2024 borde vara olagligt, speciellt nu när kopparnätet börjar stängas ned allt snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Att en lägenhet inte har fiberuppkoppling eller möjlighet till annan fast uppkoppling år 2024 borde vara olagligt, speciellt nu när kopparnätet börjar stängas ned allt snabbare.

Ja jo, men detr ju en annan fråga och inget som går att göra något åt. Det finns många usla hyresvärdar där ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

https://www.boxer.se/tv/boxer-andrar-distribution-av-tv-tjanster-faq

Enligt en färsk uppdatering på Boxers sajt, har de nu bestämt att MUX-arna i marknätet för betalkanalerna ska vara avvecklade 31 dec i år. De tar därmed tillbaka löftet som en del tittare utan tillräckligt internet har fått, att det "tills vidare" ska fungera via marknätet. Vad jag har fattat av deras FAQ så måste man efter det datumet ha tillräckligt snabbt bredband, 5G eller fiber, för att fortsätta titta på betalkanaler. De lovar varken bu eller bä ifråga om frikanalerna, utan hänvisar till "respektive programbolag". Dock förstår jag det som att SVT och fyran ska gå att se.
.
Kan jag titta på SVT och TV4 via antenn om jag inte har betal-TV från Boxer längre?
Du får du fråga respektive programbolag om. Men vår uppfattning idag är att det kommer fungera som vanligt.

Nåja, jag har hittills inte haft några Boxerkanaler utöver SVT och TV4, men funderade på det när de tidigare sa att man skulle tills vidare kunna fortsätta se via marknätet, eftersom det kunde varit kul när jag sitter ensam i fritidshuset kulna höst- och vinterkvällar. Men utan ett 4G/5G som garanterat håller 25 MB/s (Boxers rekommendation) så är jag ju förvarnad att jag bör låta bli I den byn vet jag fler bekanta med Boxer-paket för marknätet som kommer att bli utan betalkanalerna. De vill iofs passa på att samtidigt kränga iväg internetabonnemang till den som inte redan har...

Vad gör jag om jag inte har internet för att använda TV Hub Mini?
Vi kommer erbjuda dig fast eller mobilt bredband till förmånliga priser. Om du inte kan ha bredband på den adress där du använder programkort idag, kontakta vår kundservice på 0771-211000.

Vad internet beträffar går det ju att lösa med 4g med riktantenn eller i värsta fall Starlink.
Vill man inte ha internet så bör väl Parabol fungera fortfarande.

Men trist ändå.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om det kan frigöra lägre frekvenser för mobilnätet så låter det som en vinst för alla på landsbygden.

Kanske, men risken blir väl snarare att många på landsbygden ser just via Boxer, byter till mobilt bredband (eftersom de inte har riktigt bredband), och så blir det mobila nätet överbelastat och inte en jäkel på landet kan se på TV.

Jag har gjort test hos en äldre släkting på landet, Tele2 är för långsamt för TV på både 4G och 5G i dagsläget, Telia duger kanske (20 mbit/s på 4G, inte 5G än) men jag undrar om inte Tre kommer att bli alternativet då Tre, förvånande nog, höll ca 40mbit/s på 4G-nätet sist jag var där.
Säger "förvånande" eftersom Tre har sämre täckning än Telia, Tele2 och sannolikt Telenor på orten. Jag gissar att Tre har färre användare och ett ganska lågt belastat nät.

Skrivet av Sweckid:

Detta blir meckigt för min mamma vars enda nöje efter jobbet i princip är tvn.
Hennes lägenhet har inte heller vare sig adsl eller fiber möjligheter. Kommer få investera i både utrustning och 5G abbonemang för att hon ska kunna fortsätta se på tv.
Katastrof detta anser jag

Ja, det är dåligt.

För egen del har jag ANALOG TV i kabelnätet här. Riktigt trist att det inte drogs in digitalkanaler i fler kabelnät när marknätet digitaliserades. Jaja, det är klart att det finns kabel-nät som körde digitalt, men det byggde oftast på en box eller modul eller liknande, inte plug&play som med marknätet (talar om fria kanaler).

(Kan ju tillägga att under de år jag bott här aldrig ens kopplat in kabelnätet, det lilla jag ser är streamat etc)

Vi får väl se vad bredbandet kommer att kosta. Ska man dels betala Boxer-paket, och dels ut med 300-400 i månaden för mobilt bredband blir det ju riktigt dyrt att se på TV. Boxer säger att de ska erbjuda mobilt bredband, allt över 200kr extra per månad anser åtminstone jag vara hutlöst om man redan betalar flera hundra för Boxer.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Det har varit aningen snurrigt med det här. De börjar skicka ut nya boxar som kommer helt plötsligt på posten. Det såg då fortfarande ut som att man kunde beställa via marknätet. Fick gräva lite för informationen på deras hemsida. Men nu är det satt ett datum, vilket gör det lite lättare.

Blev bökigt och extra kostnad för min farfar 96 år som fick skaffa bredband och router för att kunna se alla kanaler han sett tidigare. Han såg som tur var framtiden för några år sedan med fiberkabeln. När de grävde i området. Så den hade han som tur var redo i huset. Boxer + internet blir dock dubbla kostnaden.

Nu kan man ju också byta till parabol, om man inte bor i lägenhet där de förbjudit parabol av estetiska skäl. Men blir nästan lika dyrt som internet och boxer.

Min gissning är att man vill frigöra frekvenserna för mobilnätet, eller att lönsamheten gått ner och att man hyr(?) frekvenserna?

Boxer har ju helt tappat sin USP med att man bara stoppade in ett kort i sin TV för att få fler kanaler. Nu krävs mer, internet eller parabol, appar eller boxar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Boxer har ingenting att göra med utsändningen av frikanalerna, dvs SVT och TV4. Den frågan äger Teracom:
https://www.teracom.se/om-teracom/nyheter/fragor-och-svar-om-...

Ska de fria tv-sändningarna försvinna?
Det är Sveriges regering som ger public services sändningstillstånd i marknätet. Det pågår just nu en parlamentarisk utredning som ska ta fram förslag på hur public services uppdrag bör se ut under nästa tillståndsperiod 2026–2033. De befintliga sändningstillstånden gäller fram till 2025-12-31.

Kanske öppnar detta för att sända SVT i 4K i marknätet i framtiden? Med tanke på att det kommer frigöras ganska mycket plats och bandbredd? Hoppas minst på en uppgradering av SVT24, SVT Barn och Kunskapskanalen till 720p iaf, idag sänds dessa i SD

Det tog Boxer mer än 10 år att implementera mpg-4, till stor del pga av bakåtsträvare i hela näringskedjan, samma maffia som håller tillbaka DAB, trots EU direktiv.
4k kommer ta ytterligare 10 år, det ska naturligtvis dryftas om AV-1 finns i pensionärenas tv-apparater först..

Permalänk
Medlem

Jäkla U-land där man lägger fungerande teknik.
Snart går det varken att ringa, se på tv eller lyssna på radio längre.

Permalänk
Medlem

Jahopp, kalkylen är just nu 329kr/månad för minsta Boxerpaketet. Sedan ska det till bredband, och jag gissar att många som ser Boxer inte har fiber. Vem kan Boxer tänkas samarbeta med? Rimligen Tele2. Där kostar mobilt bredband, obegränsat, 549kr/månad (ordinarie pris, vilket är det som måste användas vid jämförelser).

Det blir nästan 900kr/månad för TV3, Kanal 5 osv. Jag gissar på strömhopp från såväl Boxer som dessa kanaler. SVT och sannolikt TV4 kommer man att kunna se även fortsättningsvis utan Boxerpaket, det kanske räcker (men är tråkigt) för många.

Om det skulle gå att få ett paketerbjudande på, tja, 499kr/månad för Boxerpaket och mobilt bredband, så kanske det skulle kunna funka. Talar nu om ordinarie pris, kanske bör det vara 399kr/mån första året för att behålla kunder.

Ett alternativ är ju Boxer 329kr/mån + Hallon 299kr/månad (200GB), då har man ju inte obegränsad data men 200GB räcker ändå en bra stund. Går TVn dagarna i ända räcker det inte, och en del äldre har ju på TVn i bakgrunden mest hela tiden (min erfarenhet). Router behövs köpas till.

Telenor? 399kr/månad, men vill ha 24 månaders bindning. Det är drygt, om tjänsten exempelvis inte funkar bra efter några månader.

Telia? 529kr/månad; men har rabatt första året och gratis router om man binder sig i 24 månader. Totalkostnad för 2 år, drygt 11000.

Suck. Men jag hoppas som sagt på bra erbjudanden framöver, för gissningsvis är det ganska många som måste/vill ha mobilt bredband efter årsskiftet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Vi kan ju börja med varför detta händer och skippa VD'ns bortförklaringar om teknikskifte, det är bara snömos.
1 Man kapade det kommersiella utrymmet genom att tvinga boxer/Teracom avstå frekvenser till mobilnätet, det gick inte att lägga till fler attraktiva kanaler eller paket.
2 Övergången till mpeg 4 fördröjdes i över 10 år, med färre kanaler och kvalitet som följd.
3 Har för mig att en myndighet hade sista ordet över kanalutbudet, kan dock inte hitta referenser just nu.
4 Antalet abonnenter har över åren sjunkit, var väl senast ca 210k? Man har ju fasta utgifter som personal, avtal, driftskostnad gentemot Teracom, det är inte längre hållbart, punkt 1,2,3 har sett till att denna omöjlighet har uppstått.

Vad händer nu?
Det som ju inte diskuteras alls, kostnaden.. Teracom i sin tur har ju samma kostnader för underhåll av master, ström, internet, förstärkare. Den kostnaden delades ju förr, efter sista december blir det SVT som får ta hela skiten, sent ska politikerna vakna..

Vad händer för den enskilde?
Min svärmor har t.ex. 8mbit som bäst från Tele2 4G, sk glesbyggdslösning.. tror många har samma problem. Ingen TV.
Har man bättre 4G tvingas man över till unlimited.. som väl är 50GB per dag på Tele2 eller 1 TB per månad från Telia.

Blev det bättre? Blev det billigare? Löser streamingtjänsterna problemet? För det allra flesta, NEJ.

För dem som ser någon utopi i att det friställs frekvenser för mobilnät, kolla om någon utrustning, modem, mobil, router, klarar att överföra i banden 474-690MHz, jag hittar inget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Låter som folk som inte kan få TV via internet kommer få gå tillbaka till parabol...

Edit. Under förutsättning att de vill ha andra kanaler än SVT + TV4.

Skrivet av gothenburg:

Vad internet beträffar går det ju att lösa med 4g med riktantenn eller i värsta fall Starlink.
Vill man inte ha internet så bör väl Parabol fungera fortfarande.

Men trist ändå.

Finns bara en kommersiell leverantör av betalkanaler på parabol/satellit i Sverige – Allente – och de är nog varken särskilt sugna på att sälja parabol eller ge stöd för andra mottagare än deras Allente 1.

CA-modul för att stoppa i TVn (nästan alla TV-apparater idag har DVB-S2) kan du inte ens beställa från Allentes hemsida som ny kund. Vidare behöver de flesta hjälp av en installatör (för parabolen) och det börjar bli ont om dessa. En butik som är återförsäljare kommer därför inte sälja parabol om de vet att det kan bli problem att installera, t.ex. att det inte finns någon installatör som täcker området.

Givetvis kommer Allente själva uppmuntra till att sälja annat både hos deras egna kundservice och deras partners. Dels betalar de installatörerna dåligt och dels har de installatörer som finns kvar i branschen börjat gå över till annat arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av efditac:

Har för mig att en myndighet hade sista ordet över kanalutbudet, kan dock inte hitta referenser just nu.

Alla kanaler i marknätet behöver sändningstillstånd enligt radio- och tv-lagen från Mediemyndigheten (tidigare namn Myndighet för press, radio och tv eller MPRT samt Myndighet för radio och tv samt innan dess Radio- och TV-verket eller RTVV).

Kanaler kan sluta sända innan deras tillstånd går ut, men tillstånden gäller till 31 december 2025, så någon kanal skulle kunna gå över till att sända fritt efter nyår utan att ha nytt tillstånd på plats.

Det som kommer hända är att public service kommer få betala mer för sändningarna. Är inte som regeringen vill ta bort kravet på sändningstillstånd för public service eller lägga ner marknätet p.g.a. beredskap och totalförsvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Låter som folk som inte kan få TV via internet kommer få gå tillbaka till parabol...

Edit. Under förutsättning att de vill ha andra kanaler än SVT + TV4.

Jag kan inte, och vill inte, ha parabol, så jag skiter i betalkanalerna. I stugan har jag kommunens skog tätt på tomtgränsen så satellitsignalen blir skymd, det problemet har alla på min sida av byn. Hemma får jag inte ha parabol för hyresvärden. Till lägenheten kan jag iofs köpa ett paket i fibern. Men ska betalkanaler vara aktuellt för mig, så är marknätet med ett programkort (och ev. en liten box) som jag lätt kan flytta mellan stugan och lägenheten mitt alternativ. Går inte det så får det vara.

Skrivet av Petterk:

Finns bara en kommersiell leverantör av betalkanaler på parabol/satellit i Sverige – Allente – och de är nog varken särskilt sugna på att sälja parabol eller ge stöd för andra mottagare än deras Allente 1.

CA-modul för att stoppa i TVn (nästan alla TV-apparater idag har DVB-S2) kan du inte ens beställa från Allentes hemsida som ny kund. Vidare behöver de flesta hjälp av en installatör (för parabolen) och det börjar bli ont om dessa. En butik som är återförsäljare kommer därför inte sälja parabol om de vet att det kan bli problem att installera, t.ex. att det inte finns någon installatör som täcker området.

Givetvis kommer Allente själva uppmuntra till att sälja annat både hos deras egna kundservice och deras partners. Dels betalar de installatörerna dåligt och dels har de installatörer som finns kvar i branschen börjat gå över till annat arbete.

Jag minns hur den tidens ledande satellitleverantör, Viasat, agerade när det analoga marknätet släcktes för ett antal år sen. Viasat ringde runt till kreti och pleti med argumentet att man kommer inte att kunna se vanlig TV via marknätet, så man behöver en parabol. Jag avvisade det med att jag kan inte ha parabol (som jag skrev ovan), utan jag tänkte köpa en digitalbox till marknätet, men det sålde de inte (givetvis, eftersom de ville sälja ett satellitpaket med tillhörande parabol!).
Allente vill säkert inte sälja nåt annat än det de har som specialitet, men kanske blir de tvungna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Allente vill säkert inte sälja nåt annat än det de har som specialitet, men kanske blir de tvungna?

Allente har ingen TV-box/abonnemang som fungerar över internet så de kommer inte jaga dessa kunder, de kommer bara jaga de som kan få TV via fiber – alltså multicast. De kommer ha svårt att locka några kunder som idag inte har bredband de betalar för. Allentes streamingtjänst är utan box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Allente har ingen TV-box/abonnemang som fungerar över internet så de kommer inte jaga dessa kunder, de kommer bara jaga de som kan få TV via fiber – alltså multicast. De kommer ha svårt att locka några kunder som idag inte har bredband de betalar för. Allentes streamingtjänst är utan box.

https://www.allente.se/stream/

Allente har, precis som Telia, Tele2 m.fl, ett egen bundle streaming paket där grunden är en massa tv-kanaler.
De har som alla andra sin egen box, Allente 1, som kräver sladd för IPTV och Wifi för Streaming kanaler: https://www.allente.se/kundservice/boxar-och-hardvara/allente...

Allente 1 boxen har också ingång för satellit. Så det är samma box för satellit och IPTV.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

https://www.allente.se/stream/

Allente har, precis som Telia, Tele2 m.fl, ett egen bundle streaming paket där grunden är en massa tv-kanaler.
De har som alla andra sin egen box, Allente 1, som kräver sladd för IPTV och Wifi för Streaming kanaler: https://www.allente.se/kundservice/boxar-och-hardvara/allente...

Allente 1 boxen har också ingång för satellit. Så det är samma box för satellit och IPTV.

Nu vet jag inte vad du vill säga?

Boxen fungerar bara med parabol eller IPTV via fibernät (inte internet), så jag gav helt rätt information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Detta blir meckigt för min mamma vars enda nöje efter jobbet i princip är tvn.

Hennes lägenhet har inte heller vare sig adsl eller fiber möjligheter. Kommer få investera i både utrustning och 5G abbonemang för att hon ska kunna fortsätta se på tv.

Katastrof detta anser jag

Jepp, håller med, katastrof. Mina farföräldrar är 80+ och har inget bredband in i sitt hus, och de har ej internet på andra sätt heller (inga smartphones eller datorer). Enda tekniken de knappt klarar av är att starta TVn och bläddra runt. Så nu måste man lära dem om internet och skaffa dem någotslags mobilt bredband och ny box och lära dem en ny fjärrkontroll m.m..
Fruktansvärt dåligt.

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jahopp, kalkylen är just nu 329kr/månad för minsta Boxerpaketet. Sedan ska det till bredband, och jag gissar att många som ser Boxer inte har fiber. Vem kan Boxer tänkas samarbeta med? Rimligen Tele2. Där kostar mobilt bredband, obegränsat, 549kr/månad (ordinarie pris, vilket är det som måste användas vid jämförelser).

Det blir nästan 900kr/månad för TV3, Kanal 5 osv. Jag gissar på strömhopp från såväl Boxer som dessa kanaler. SVT och sannolikt TV4 kommer man att kunna se även fortsättningsvis utan Boxerpaket, det kanske räcker (men är tråkigt) för många.

Om det skulle gå att få ett paketerbjudande på, tja, 499kr/månad för Boxerpaket och mobilt bredband, så kanske det skulle kunna funka. Talar nu om ordinarie pris, kanske bör det vara 399kr/mån första året för att behålla kunder.

Ett alternativ är ju Boxer 329kr/mån + Hallon 299kr/månad (200GB), då har man ju inte obegränsad data men 200GB räcker ändå en bra stund. Går TVn dagarna i ända räcker det inte, och en del äldre har ju på TVn i bakgrunden mest hela tiden (min erfarenhet). Router behövs köpas till.

Telenor? 399kr/månad, men vill ha 24 månaders bindning. Det är drygt, om tjänsten exempelvis inte funkar bra efter några månader.

Telia? 529kr/månad; men har rabatt första året och gratis router om man binder sig i 24 månader. Totalkostnad för 2 år, drygt 11000.

Suck. Men jag hoppas som sagt på bra erbjudanden framöver, för gissningsvis är det ganska många som måste/vill ha mobilt bredband efter årsskiftet.

Många har ju möjlighet att skaffa "Telia mobilt bredband för sommarstugan", 5 Mbit/s duger då iaf för IPTV.

Adressen måste inte vara en sommarstuga, jag valde en villa som inte har Telia fiber, abonnemanget använder jag på annan plats.

129 kr / mån för abonnemanget.
100 kr / mån för 4G/5G-router, alt 2400 kr i engångsavgift.
Ingen bindningstid.
https://www.telia.se/produkt/mobilt-bredband-sommarstugan