Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

95c CPU i BIOS

Hej, fick äntligen tag i en AMD 9800x3d processor. Tog i samma veva och köpte ny PSU, moderkort, ram samt en m.2 ssd. Använder från tidigare Lian li galahad 1 360 AIO. Installerade allt igår kväll och när jag startade datorn lät pumpen på AIO mycket högt. Förmodligen p.g.a. all luft som rört på sig i systemet. Den tystnade dock efter kanske 1 minut. Men märkte att CPU tempen snabbt steg till 95c. Har nu flera gånger testat att sätta på datorn och CPU stiger alltid till 95c i bios. Troligen söndrig pump? Har haft den åt "fel" håll i datorn i ca 4 år så att radiatorn stått vertikalt med slangarna uppe. AIO:n är alltså 4 år gammal. Det konstiga är dock att man tydligt känner på slangarna att ena är rejält varmare än den andra, vilket skulle tyda på att den endå fugnerar? Har tyvärr ingen annan cooler att testa med. Har även kollat att pumpen går på 3500rpm i bios. CPU:n är på 4700mhz och ca 1.158v. Har också tagit loss coolern och allt såg bra ut, tydlig kontakt mellan den och CPU:t, får kanske ta loss igen och sätta ny thermalpaste. Några ideer på vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem

Om ena är märkbart varmare än andra så indikerar det snarare på att den inte fungerar. D.v.s. vattnet rör sig inte genom loopen.

Har du testat montera om kylaren? Detta bör iofs inte hjälpa om pumpen stannat men skadar inte att testa

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

https://lian-li.com/regarding-issues-with-our-galahad-aio-aff...

är din kylare tillverkad före 202203 så kan det vara det här felet^
jag hade det på min

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, där blev det ett tankefel, tänkte att det är bra om det är stora värmeskillnader på slangarna. Skall ännu testa att montera om den, gjorde det redan en gång men skadar inte att pröva igen. Skickade även meddelande till Caseking om saken, hoppeligen får jag det fixat med dem. Får väll ta och köpa en billig luft-kylare att köra under tiden.

Permalänk
Medlem

Återkom gärna efter ommonteringen. Jag fick exakt samma fel på min 4 månader gamla Arctic freezer III 280 förra året. Jag hade alltså inte monterat den just utan plötsligt efter att jag väckt datorn från sovläget såg jag hur tempen på CPUn (har tempmätare på skrivbordet) stod på 100 grader och datorn var trög för att sen starta om. Jag tänkte aldrig på att montera om den då jag tyckte att det var uppenbart något fel på pumpen, så jag skickade tillbaka den till försäljaren. Men de sa att de inte kunde reproducera felet men av goodwill bytte ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Återkom gärna efter ommonteringen. Jag fick exakt samma fel på min 4 månader gamla Arctic freezer III 280 förra året. Jag hade alltså inte monterat den just utan plötsligt efter att jag väckt datorn från sovläget såg jag hur tempen på CPUn (har tempmätare på skrivbordet) stod på 100 grader och datorn var trög för att sen starta om. Jag tänkte aldrig på att montera om den då jag tyckte att det var uppenbart något fel på pumpen, så jag skickade tillbaka den till försäljaren. Men de sa att de inte kunde reproducera felet men av goodwill bytte ut den.

Monterade om den och satte ny kylpasta, exakt samma problem igen. Hör nog hur pumpan går igång, men kanske det då är täppt någonstans p.g.a. korrosion. Kan ju vara ett det lagt sig partiklar någonstans och när jag vände på datorn och monterade om coolern så rördes de upp och täppte till någonstans. Nåväl, köper en aircooler idag som jag testar med, återkommer efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliz:

Monterade om den och satte ny kylpasta, exakt samma problem igen. Hör nog hur pumpan går igång, men kanske det då är täppt någonstans p.g.a. korrosion. Kan ju vara ett det lagt sig partiklar någonstans och när jag vände på datorn och monterade om coolern så rördes de upp och täppte till någonstans. Nåväl, köper en aircooler idag som jag testar med, återkommer efter det.

Köp en luftkylare, då behöver du aldrig tänka på trasiga pumpar eller läckage

Noctua är premium men dyrare, finns billigare varianter som också är relativt bra.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Synd att det verkar svårt att få tag på de populära Peerless Assassin eller Phantom Spirit just nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Synd att det verkar svårt att få tag på de populära Peerless Assassin eller Phantom Spirit just nu.

Varför spara några hundralappar när TS kan få kvalité som hänger med i 10-15 år utan konstigheter

https://www.inet.se/produkt/5322480/noctua-nh-u12a

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Varför spara några hundralappar när TS kan få kvalité som hänger med i 10-15 år utan konstigheter

https://www.inet.se/produkt/5322480/noctua-nh-u12a

Mvh

Mitt svar var anpassat till context

TS skrev:
"Skickade även meddelande till Caseking om saken, hoppeligen får jag det fixat med dem. Får väll ta och köpa en billig luft-kylare att köra under tiden."

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz