Alla fyndtips från mellandagsrean

Ryzen 9800x3d - Metod för applicering av kylpasta

Permalänk

Ryzen 9800x3d - Metod för applicering av kylpasta

Hej!

Ny processor påväg hem. Jag blir lite fundersam över hur man bäst applicerar kylpasta på en 9800x3d med tanke på utformningen.

Vad har ni använt för metod för att lägga på kylpasta på era AM5:or?

Har ni gjort något speciellt mönster bara eller smetat ut med något verktyg?

Sett många använda små spatlar men har inte riktigt hittat något bra likvärdigt.. Hade ju gärna använt något som går att köpa snabbt i butik isåfall då de kliar i fingrarna😅

Alla tips uppskattas😄👍🏼

Permalänk
Medlem

Jag brukar sätta en dutt i de fyra hörnen och en i mitten, alltså i "kvadraten" inte de utstickande delarna av processorn.

Permalänk
Medlem

Enligt Noctuas instruktionsbok skall man, iaf med en NH-D15, lägga en klick i mitten. På AM4 skulle man ju lägga en stor i mitten och sedan några utåt kanterna, men nu verkar de rekommendera en klick i mitten igen, som det var på Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Krångla inte till det i onödan, lägg en lagom stor klick i mitten och låt kylaren smeta ut det med sitt tryck.

Permalänk
Medlem

LÄmna in den till en proffspåläggare som sprayar på det i jämnt lager! Brukar gå på runt tusenlappen.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

För egen del valde jag metoden beskriven här:

Någon hävdade att källan är Noctua, men har inte dubbelkollat det.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Moderator
Moderator

Föreslagen appliceringsmetod varierar beroende på vilken värmeledande smet man använder, så kika alltid med tillverkaren vad de rekommenderar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Drog ett kryss på min och temperaturen ser okej ut.

Permalänk

Jag köper Grizzlys kylpasta när jag handlar så då får man oftast med en spatel så man kan lägga ut en fin bädd över hela cpun

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.