Alla fyndtips från mellandagsrean

Asus Xonar Phoebus tight passning vid grafikortet

Permalänk
Medlem

Asus Xonar Phoebus tight passning vid grafikortet

Hej
Skulle sätta dit mitt ljudkort (Asus xonar) i mitt nya datorbygge men det blev rätt så tight mellan ljudkortet och grafikkortet. Bara nån millimeter emellan dessa kort. Blir det för tight och varmt för korten eller kommer det att gå ändå?
Är osäker vad tror ni?

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Kör lite stresstest och se hur temp, ljudnivå och prestanda ligger? Om det hamnar inom toleransen för vad du finner acceptabelt så är det ju bara att köra på

Risken är ju dock att värmen slår i taket och GPU'N klockar ner sig.

Permalänk
Medlem

Jag körde med en enkel riserkabel till ljudkortet för att undvika detta under många år när jag körde SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Jag körde med en enkel riserkabel till ljudkortet för att undvika detta under många år när jag körde SLI

Vad är en riserkabel?

Visa signatur

helgonet

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Vad är en riserkabel?

En kabel som gör att du inte måste ha kortet monterat i moderkortet. En slags förlängningskabel mellan PCEe-kontakterna.

https://www.inet.se/kategori/1185/riser-kablar?sortColumn=pri...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

En kabel som gör att du inte måste ha kortet monterat i moderkortet. En slags förlängningskabel mellan PCEe-kontakterna.

https://www.inet.se/kategori/1185/riser-kablar?sortColumn=pri...

Ok men vill inte ha kortet utanför moderkortet, finns det nån lösning för det?

Visa signatur

helgonet

Permalänk
Medlem

Sitter alltså ljudkortet framför en eller flera fläktar på grafikkortet?

Det riskerar i så fall att sänka prestandan och öka ljudnivån. Vore dock hjälpsamt med en bild för att avgöra.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Sitter alltså ljudkortet framför en eller flera fläktar på grafikkortet?

Det riskerar i så fall att sänka prestandan och öka ljudnivån. Vore dock hjälpsamt med en bild för att avgöra.

De sitter precis intill varandra. Grafikkortet ovanför med fläkten pekandes nedåt och ljudkortet alldeles under grafikkortet med knapp millimeters mellanrum. Så grafikkortets fläkt blåser ut på/mot ljudkortet, bra för ljudkortet kanske mindre bra för grafikkortet. Bilder kommer senare. Måste öppna datorn och sätta i ljudkortet igen. Kör för tillfället med moderkortets inbyggda ljud.

Visa signatur

helgonet

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

De sitter precis intill varandra. Grafikkortet ovanför med fläkten pekandes nedåt och ljudkortet alldeles under grafikkortet med knapp millimeters mellanrum. Så grafikkortets fläkt blåser ut på/mot ljudkortet, bra för ljudkortet kanske mindre bra för grafikkortet. Bilder kommer senare. Måste öppna datorn och sätta i ljudkortet igen. Kör för tillfället med moderkortets inbyggda ljud.

Nej, grafikkortets fläktar blåser mot grafikkorteta kylfläns så ljudkortet blockerar den fläktens tillgång till luft, åtminstone delvis.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, grafikkortets fläktar blåser mot grafikkorteta kylfläns så ljudkortet blockerar den fläktens tillgång till luft, åtminstone delvis.

Grafikkortsfläkten blåser väl ut luft lr? Här kommer bilder på hur det ser ut. Grafikkortet överst och ljudkortet under. Grafikkortsfläkten pekar nedåt alltså mot ljudkortet.

Visa signatur

helgonet

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Grafikkortsfläkten blåser väl ut luft lr? Här kommer bilder på hur det ser ut. Grafikkortet överst och ljudkortet under. Grafikkortsfläkten pekar nedåt alltså mot ljudkortet.
https://i.postimg.cc/TKmk58hF/IMG20250105172428-kopia.jpg
https://i.postimg.cc/tnZd0Pxw/IMG20250105172442-kopia.jpg

Nej. Beskrivet i enlighet med bilderna där så försöker fläkten suga in luft från där ditt ljudkort sitter (dvs. nu måste den göra det genom den lilla springan mellan korten) och sedan blåsa den mot grafikkortets kylfläns (dvs. uppåt mot grafikkortets PCB). Misstänker att grafikkortets kylning nu blir betydligt sämre, samtidigt som fläkten förmodligen måste spinna betydligt snabbare för att orka med. Samtidigt riskerar det att orsaka turbulens som ökar ljudnivån ytterligare.

Om du vill kan du ju länka till vilken grafikkort det är så kan jag dubbelkolla, men det är normalt så deras fläktar fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej. Beskrivet i enlighet med bilderna där så försöker fläkten suga in luft från där ditt ljudkort sitter (dvs. nu måste den göra det genom den lilla springan mellan korten) och sedan blåsa den mot grafikkortets kylfläns (dvs. uppåt mot grafikkortets PCB). Misstänker att grafikkortets kylning nu blir betydligt sämre, samtidigt som fläkten förmodligen måste spinna betydligt snabbare för att orka med. Samtidigt riskerar det att orsaka turbulens som ökar ljudnivån ytterligare.

Om du vill kan du ju länka till vilken grafikkort det är så kan jag dubbelkolla, men det är normalt så deras fläktar fungerar.

Ok det är ett Sapphire Radeon RX 6500 XT. Här är länken.
https://www.inet.se/produkt/5413973/sapphire-radeon-rx-6500-x...

Visa signatur

helgonet

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Ok det är ett Sapphire Radeon RX 6500 XT. Här är länken.
https://www.inet.se/produkt/5413973/sapphire-radeon-rx-6500-x...

Ok. Ja, det blåser som jag beskriver luften mot kylflänsen och kretskortet. Du ser det på fläktbladen.

Visa signatur