Alla fyndtips från mellandagsrean

Tp-link tapo säkerhet

Permalänk
Medlem

Tp-link tapo säkerhet

Hej,

Går i tankarna att skaffa lite utomhuskameror och har snöat in på lite olika alternativ.

Ett av alternativen tp-links tapo kameror som verkar vara väldigt prisvärda.
Men hur säkra är dem med tanke på Kina kopplingen? Är det jag som är onödigt nojig eller är det befogat.

Permalänk
Medlem

I en stängd krets skall det väl vara lugnt, men ska du ha apptillgång osv. så hade jag nog undvikit Dahua, tp-link och allt kinesiskt.
De gör fina kameror så tråkig utveckling på säkerhetsfronten

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Vad jag inte gillade när jag hade TAPO var att även om du betalar för deras molnlösning så spelar den inte in konstant när den upptäckt något. Bara typ 15-30 sec.

Tror att man måste ha SD kort i deras hub för att det ska fungera.

Så jag returnerade produkten.

Annars var de väl okej i användarvänlighet och kunde hoppa in och se stream även om man inte var hemma.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ju två alternativ..

antingen använder du appen, tillverkarens molnlösning och då skulle *någon* potentiellt kunna ha tillgång till dina kameror.. kines, amerikan, vem vet. Det har varit en del läckor av sånt material i amerikanska bolag, hos Ring och Tesla som exempel. Så att bara undvika ett visst land vet jag inte om du vinner så mycket på.

eller så ansluter du kameran direkt till din egen home assistant instans, har kamerorna på ett separat nätverk utan internet-anslutning. Då är det du som ansvarar för säkerheten, på gott och ont.

Båda går att göra med tapo.

Vilken väg du än väljer kan det bli svårt att hitta prisvärda kameror som inte på något sätt passerat kina.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk

Tapo.
Fördel. Troligen den billigaste lösningen som säljs i väldigt många svenska butiker, de fungerar hyfsat bra. Såklart de har sina brister..
Utvecklingen går dock fort, så om man köper en lösning som är 3 gånger så dyr. Så kan man ungefär räkna med lika kort livslängd innan man bör byta. Så det man får är en 3 gånger så dyr lösning som såklart är bättre rent teknisk

Saker som Tapo gör bra är t.ex. billiga lösningar med batteri, att slippa dra ström utomhus är av många anledningar väldigt bra.

Jag själv skulle aldrig få för mig att låta en Tapo kamera filma inomhus, inte någon annan heller kamera med liknande system i molnet. Inomhus kameror bör inte ha någon access alls utifrån.

Använda tapos molnlösning som kostar pengar skulle jag aldrig göra av hur många orsaker som helst. Det är lite som att köpa den billigaste bilmärket som går att hitta i sverige och utrusta den med samma utrustning som en Volvo och ha alla abonnemang osv.

Det som kommer i framtiden är bättre Ai. Alltså har man en mängd olika kameror så tröttnar man snabbt att se på alla klipp när en katt eller annat går förbi. Då kan Ain sortera människor och djur i olika flikar. Sedan kanske man inte vill att telefonen plingar till dagtid när någon i hushållet går förbi utan bara någon okänd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det finns ju två alternativ..

antingen använder du appen, tillverkarens molnlösning och då skulle *någon* potentiellt kunna ha tillgång till dina kameror.. kines, amerikan, vem vet. Det har varit en del läckor av sånt material i amerikanska bolag, hos Ring och Tesla som exempel. Så att bara undvika ett visst land vet jag inte om du vinner så mycket på.

eller så ansluter du kameran direkt till din egen home assistant instans, har kamerorna på ett separat nätverk utan internet-anslutning. Då är det du som ansvarar för säkerheten, på gott och ont.

Båda går att göra med tapo.

Vilken väg du än väljer kan det bli svårt att hitta prisvärda kameror som inte på något sätt passerat kina.

Är något sådant jag tänkt isåfall. Köra dom via homekit och sen blocka all utdata från kamerorna. Undvika deras moln och app.
Mitt andra alternativ är är unifi men blir så sjukt dyrt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nox34:

Är något sådant jag tänkt isåfall. Köra dom via homekit och sen blocka all utdata från kamerorna. Undvika deras moln och app.
Mitt andra alternativ är är unifi men blir så sjukt dyrt då.

Jag har Tapo-kameror. Det är bara att blocka internetåtkomst via routern. Jag har Home Assistant, så kamerorna är anslutna dit och tillsammans med Scrypted blir dom HomeKit Secure Video-kompatibla, vilket gör att jag når dom lokalt men också via Apple Home-appen på distans, trots att kameran i sig inte har internetåtkomst.

Det förutsätter förstås att man litar mer på Apple än TP-Link själva.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har Tapo-kameror. Det är bara att blocka internetåtkomst via routern. Jag har Home Assistant, så kamerorna är anslutna dit och tillsammans med Scrypted blir dom HomeKit Secure Video-kompatibla, vilket gör att jag når dom lokalt men också via Apple Home-appen på distans, trots att kameran i sig inte har internetåtkomst.

Det förutsätter förstås att man litar mer på Apple än TP-Link själva.

Behöver du använda tapo-appen för att sätta upp dem då och sen tar du bort den appen eller hur gör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nox34:

Behöver du använda tapo-appen för att sätta upp dem då och sen tar du bort den appen eller hur gör du?

Ja, precis, man använder appen för att aktivera lokal strömning, passar på att uppdatera kameran osv. Sedan blockade jag kameran i routern. Appen låter jag vara på mobilen ifall jag skulle behöva göra ändringar (då måste jag förstås tillåta kameran i routern först), men den används inte och kameran står som offline i appen.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det som kommer i framtiden är bättre Ai. Alltså har man en mängd olika kameror så tröttnar man snabbt att se på alla klipp när en katt eller annat går förbi. Då kan Ain sortera människor och djur i olika flikar. Sedan kanske man inte vill att telefonen plingar till dagtid när någon i hushållet går förbi utan bara någon okänd..

Har man en Apple TV eller HomePod så sköter dessa det. Jag har ställt in kameran på verandan att skicka notis när djur eller människor syns, så jag får direkt notis när mina katter vill in. Allt annat och alla andra rörelser ignoreras.

Jag har ställt in så att jag endast får dessa notiser när jag är hemma. Ansiktsigenkänning fungerar också otroligt bra, så om jag har namngett personen i Bilder-appen eller Apple Home-appen på Mac, iPad eller iPhone så får jag en notis där det står typ "Någon som ser ut att vara Anders Svensson har upptäckts på verandan".

Det går även bra att ställa in så att man inte får notiser för specifika personer, t.ex. personer i hushållet som du skrev.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Framtiden?

Mina C120 jag fick för 369kr på BF gör det där lokalt på kameran. Jag kan definiera i vilka individuella zoner den ska detektera husdjur, människor, bilar, eller allmän rörelse. Om jag enbart vill ha notis när grannens katt sitter i rabatten och bajsar, går det att lösa. Har jag appen på telefonen stängs kamerorna av när den kommer inom geofence.

Galet avancerat för en sån liten budgetkamera, om du frågar mig.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Framtiden?

Mina C120 jag fick för 369kr på BF gör det där lokalt på kameran. Jag kan definiera i vilka individuella zoner den ska detektera husdjur, människor, bilar, eller allmän rörelse. Om jag enbart vill ha notis när grannens katt sitter i rabatten och bajsar, går det att lösa. Har jag appen på telefonen stängs kamerorna av när den kommer inom geofence.

Galet avancerat för en sån liten budgetkamera, om du frågar mig.

Tapo ser också skillnad på människor, djur och fordon. Det jag vill är att den ska detektera vilka människor det är. Där man endast får notis om det är en okänd. Detta för att man inte vill att det ska plinga till konstant i mobilen dagtid för kända personer. Likaså ska systemet endast skicka notis dagtid om det är ett okänt fordon.
Jag skulle även vilja att systemet larmar om någon annans katt är i närheten.

Skrivet av nu1mlock:

Ja, precis, man använder appen för att aktivera lokal strömning, passar på att uppdatera kameran osv. Sedan blockade jag kameran i routern. Appen låter jag vara på mobilen ifall jag skulle behöva göra ändringar (då måste jag förstås tillåta kameran i routern först), men den används inte och kameran står som offline i appen.

Har man en Apple TV eller HomePod så sköter dessa det. Jag har ställt in kameran på verandan att skicka notis när djur eller människor syns, så jag får direkt notis när mina katter vill in. Allt annat och alla andra rörelser ignoreras.

Jag har ställt in så att jag endast får dessa notiser när jag är hemma. Ansiktsigenkänning fungerar också otroligt bra, så om jag har namngett personen i Bilder-appen eller Apple Home-appen på Mac, iPad eller iPhone så får jag en notis där det står typ "Någon som ser ut att vara Anders Svensson har upptäckts på verandan".

Det går även bra att ställa in så att man inte får notiser för specifika personer, t.ex. personer i hushållet som du skrev.

Jag får kolla in dessa senare det verkar vara intressant.
Det går ju bygga vidare att systemet gör olika saker beroende på

*edit*
Här är ett företag som beskriver det jag önskar.
https://www.safeguard.se/ai-overvakningskamera/
Absolut inget konstigt egentligen. Folk vill endast deras mobil ska plinga till när det är något vettigt att se. Man tröttnar snabbt om det plingar till ett par hundra gånger om dagen för varenda människa och stänger av denna funktion.

Dessa system är ofta lite dyra idag och de utvecklas. Så man kan köra med något billigt som Tapo tillsvidare.