Prioriterar en tyst dator - vilken skulle ni välja?

Permalänk

Prioriterar en tyst dator - vilken skulle ni välja?

Jag har idag en flera år gammal Asus laptop. Den fungerar iofs. bra, men under belastning låter den som ett jetplan

Jag är ingen direkt gamer, men spelar lite till och från. Dock sysslar jag en hel del med Blender, Unity och tänkte ge mig på Unreal Engine. Så jag vill uppgradera till en stationär. Låg ljudnivå prioriteras, så jag undrar vilken av dessa två som ni tror är tystast (med tanke på CPU-kylare, chassi samt fläktar):

Inet
Komplett

Jag tänkte i så fall ändra Komplettdatorns konfig så den får en 14400F istället. (Blir mer jämförbart då)

Jag förstår att alla datorer låter mer eller mindre under belastning, men vilken av dessa två konfigurationer borde vara tystast under idle/låg last?

Några tankar?

Permalänk
Medlem

Ser egentligen ingen skillnad mellan dem att någon skulle ha något som är bättre i tysthetssynpunkt.
Båda har ju liknande komponenter i sig och det är ju samma mängd värme som skall kylas bort, så de bör vara väldigt likvärdiga.

Det som gäller är väl att justera kurvorna så de passar ditt öra.

Permalänk
Medlem

De båda bör vara relativt tysta, samma gpu modell/kylare. Cpu-kylaren på Inet datorn är bättre, större=tystare för samma kylning. Vet inte hur fläktkurvan är men låter det högt kan du ställa in den lägre i bios, både cpuerna drar relativr lite ström. Jag vet dock inte hur tyst kylaren på Komplett datorn är, men man kan ju byta, däremot bör det gå att ställa in den helt tyst under idle/låg belastning. Så oroa dig inte för ljud, absolut inte under idle, troligen inte under belastning heller speciellt med Inet datorn.

Sen skulle jag kanske inte rekommendera varken eller pga. pris/prestanda.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/Gjk2AdqNu4QzfwJKj8sbB_NURYE/therealnyllet

Permalänk

Tack alla för snabba svar!

Permalänk
Skrivet av rwkk:

...

Sen skulle jag kanske inte rekommendera varken eller pga. pris/prestanda.

Du tänker att man plockar ihop en egen konfiguration som Alastor Moody gjorde?
Jag skrev dock inget om priset, men jag tänker mig under 15k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealNyllet:

Du tänker att man plockar ihop en egen konfiguration som Alastor Moody gjorde?
Jag skrev dock inget om priset, men jag tänker mig under 15k.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/fTo2AUPpoidBCylFvln4ReavPyc/therealnyllet

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Ah, jag fattar att man får mer för pengarna om man plockar delarna själv. Drygt 13k för likvärdig (fast dessutom 32 GB minne).
Najs! Tack så mycket, Alastor Moody. 👍

Permalänk
Medlem

Skulle kanske inte gå på ett 4060 8 gb, även om du inte spelar mycket. Testa intels Arc570/580 istället, har bättre pris/prestanda och du får 12 gb minne på grafikkortet som blir mer framtidssäkrat.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/-zo2AdJXX1oivzJAtTKTGC8yMo8/namnlos

Permalänk
Medlem
Skrivet av timL:

Skulle kanske inte gå på ett 4060 8 gb, även om du inte spelar mycket. Testa intels Arc570/580 istället, har bättre pris/prestanda och du får 16 gb minne på grafikkortet som blir mer framtidssäkrat.

Är B580 verkligen bättre för TS är frågan. I blender, Unity, Unreal. Och med 14400f. Behöver fler tester. Har 12gb fyi, inte 16.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Är B580 verkligen bättre för TS är frågan. I blender, Unity, Unreal. Och med 14400f. Behöver fler tester. Har 12gb fyi, inte 16.

Det är mycket möjligt.