Permalänk
Medlem

Delad kalender med frun

Hej!

Jag tänkte kolla lite snabbt vad som är bäst och hur andra gör.

Jag och frun tänkte gå över från våran väggkalender till en digital men jag funderar på vad som är bäst och hur andra gör, vi siktar på att använda outlook. Är det bäst att ha var sin kalender och sedan typ ... "visa" bägge samtidigt eller något i den stilen, eller att man gör en för bägge? Jag är HELT grön på det här med digital kalender, har alltid klarat mig utan, på jobbet har jag t.ex. ett möte i månaden ungefär så inget problem att komma ihåg utan.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk

Vi använder Google Calendar. Där kan man bjuda in var sitt google-konto och skapa en gemensam kalender. Så om någon lägger till någonting nytt i sin kalender (oavsett app om man registrerat kalendern) dyker det upp i bådas hyfsat snabbt. Angående väggkalender har jag en setup med Home Assistant där jag smällt upp en gammal Ipad på väggen. Tyvärr är paddan över 10år så den är ganska seg. Men i HA finns en kalendermodul där man kan lägga till vår gemensamma.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Jag och min fru använder Samsung Calendar vilket funkar väldigt smidigt. Vi har en kalender "gemensam" som båda har tillgång till från sina respektive enheter. Om jag lägger till/tar bort något får hon en notis och sen att det syns på hennes enheter och vice versa. Liknande funktionalitet finns säkert i både Googles och Microsofts motsvarigheter. Tror dock att Samsung Calendar kräver samsungkonto vilket kan vara en nackdel om man inte har det sen tidigare. Nu har vi båda samsungtelefoner också så steget var inte så stort för oss.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem

Proton kalender har denna funktion men den kostar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vi använder Gmail båda två så vi har en gemensam Google kalender där vi lägger in allt gemensamt och allt som påverkar den andra. Som t.ex. APT i skolan eller om en av oss ska iväg på AW. Det blir lite extrajobb när man bokar in en AW, men hellre det en att behöva se den andra klipptider eller annat "onödigt" imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Vi använder Google Calendar. Där kan man bjuda in var sitt google-konto och skapa en gemensam kalender. Så om någon lägger till någonting nytt i sin kalender (oavsett app om man registrerat kalendern) dyker det upp i bådas hyfsat snabbt. Angående väggkalender har jag en setup med Home Assistant där jag smällt upp en gammal Ipad på väggen. Tyvärr är paddan över 10år så den är ganska seg. Men i HA finns en kalendermodul där man kan lägga till vår gemensamma.

Skrivet av zirxo:

Vi använder Gmail båda två så vi har en gemensam Google kalender där vi lägger in allt gemensamt och allt som påverkar den andra. Som t.ex. APT i skolan eller om en av oss ska iväg på AW. Det blir lite extrajobb när man bokar in en AW, men hellre det en att behöva se den andra klipptider eller annat "onödigt" imo.

Om vi gör en google calendar, visst kan man "lägga in" eller koppla den så man ser den i outlook på något sätt?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

Ja, du kan lägga till en Google kalender i Outlook.

https://support.microsoft.com/en-us/office/import-google-cale...

Permalänk
Medlem

Vi använder iCloud calendar inom familjen, delar bara mellan oss samt har en gemensam ”familj” kalender

Permalänk
Medlem

Timetree vet jag ska vara bra, har dock inte hunnit testa denna själv ännu. Vi gör Google just nu.

Permalänk
Medlem

Vi kör varsin google får våra egna saker där den andra får se, sedan en gemensam familje-kalender där vi bägge får skriva i. Sedan upp på en dakboard på väggen

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk

Det är supervanligt folk använder jobbets kalender och skriver in privata saker. De delar dock inte denna kalender privat med någon. De väljer sedan vilka aktiviteter som vilka andra anställda ska se.

Problemet med flera är att man just ska kolla i flera kalenders. Och man kan sitta där i ett telefonsamtal där de frågar kan man göra något ett visst datum och man ska bläddra i flera kalenders.

Denna lösning innebär att alla privat får skriva in sin egen information manuellt i sin kalender, men det brukar ej vara så mycket viktigt privat som är gemensamt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag och frun har varsin egen kalender som vi delar(läsrättigheter) med varandra och en gemensam. Kör Google Calendar då vi båda använder gmail.

Sen har jag även en dold kalender för att kunna planera in överraskningar etc, måste ha saker nedskrivna annars kommer jag 100% att glömma.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Varsin privat kalender, skicka kallelse till den andre för saker som påverkar den andres planering.

Plus:
Slippa hantera en sekundär kalender
Slippa se en massa irrelevanta poster som inte berör en själv
Kallelse till allt så man slipper fundera på om den andre sett/accepterat osv

Minus:
Inte så värst skalbart om man av någon anledning är 27 pers i hushållet

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Använder Supershift med sambon då vi båda jobbar oregelbundet. Ensam fungerar det bra gratis men för att dela kalender behöver man betala en engångssumma på runt 120 kr, kommer inte ihåg om båda behöver betala. Fungerar väldigt bra och synkar i realtid, på någon sekund.

Hade nog valt Google eller liknande för en vanlig kalender, men för oregelbundet skiftarbete är Supershift verkligen en guldapp.

Ska även gå att synka med Google kalender.

Screenshot
Permalänk
Medlem

Har använt Jorte i bra många år nu, aldrig haft anledning att titta efter alternativ......

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Jag och sambon kör båda google-konton och har Apple-produkter. Vi har egna kalendrar men vi markerar inlägg som är för familjen alternativt "bra att veta för partnern" i en familjekalender.
Så i min iOS kalender app har jag tre kalendrar Personlig/Styrelsearbeten, Arbete och Familjen. Men som oftast så hamnar det mesta som är utanför "arbetstid" i familjekalendern då det kan vara bra grejer för min sambo att veta så hon kan planera sina dagar bättre eftersom hon är mammaledig med vår yngsta.
Det sköna med google-kontot är att det synkar automatiskt mellan platformar då jag kör iphone, ipad, macbbook och sen min stationära windowsdator, så är det alltid up to date.
Funkar fin fint för oss.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Jag och sambon har varsin för våra privata grejer, sen har vi en gemensam där det vi båda ska på.
Synkas igenom nextcloud till alla enheter.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag delar en kalender på google med mitt ex som har med barnen att göra. Sen har jag flera kalendrar andra kalendrar jag inte delar till exet av naturliga skäl. Jobb/sysslor/födelsedagar.
Har också ett jobb konto på Google som jag delar kalendrarna med då jag inte vill använda mitt vanliga konto på jobbet.
Tycker det funkar supersmidigt att dela kalendrar i Google.
Även om jag egentligen vill byta till något annat av integritetsskäl.

Permalänk

Vi pratar med varandra

Här hemma pratar vi med varandra och behöver inte dela kalendrar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cRYPT0NiT3:

Tack för ditt värdefulla inlägg i diskussionen om hur man kan dela kalender.

Vi delar en google calendar mellan alla medlemmar av familjen och kör dessutom upp den på en väggmonterad tablet i hushållet. Lätt att få en överblick av vad som händer under veckan.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Skrivet av zirxo:

Samma här, en separat "gemensam" kalender som vi delat där vi lägger in resebokningar etc. Sen lägger man även in privata saker som är bra att den andra känner till genom en annan färg och vår initial, t ex "X Middag med vänner", alltid med en Maps-länk så man enkelt kan starta navigering. Vi kör gul för mig, blå för henne och grönt för gemensamma händelser. (Andra färger på egen och andra kalendrar)

Sen kör vi shoppinglistor med delade anteckningar i Keep, lätt att kolla om man ska handla på vägen hem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cRYPT0NiT3:

Men gud så trevligt att alltid ha alla datum, tider och platser för kommande utflykter, fester etc. i huvudet... Blir säkert aldrig fel eller förvirrat då.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Men gud så trevligt att alltid ha alla datum, tider och platser för kommande utflykter, fester etc. i huvudet... Blir säkert aldrig fel eller förvirrat då.

Det beror ju på hur många man har, somliga kan inte leva utan att ha varje timme planerad helst från vagga till grav, som en robot.
Själv vill jag ha så få timmar planerade som möjligt, det är vad jag kallar fritid.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hela familjen är en Apple-familj nu när det gäller telefoner, så vi har en delad familjekalender på iCloud som vi skriver in saker som är bra för alla att komma ihåg, inkluderat barnet som flyttat hemifrån, som vi brukar skriva ner kommande resor i, diverse årsdagar, födelsedagar, osv, som gäller hela tjocka släkten.

Sen har jag och frugan en egen där vi skriver in saker som bara är viktiga för specifikt oss, så vi inte irriterar det utflyttade barnet med t.ex. sophämtningsdagar eller läkartider som inte längre berör henne 😅

Skrivet av cRYPT0NiT3:

Skrivet av Fenrisulvfan:

Det beror ju på hur många man har, somliga kan inte leva utan att ha varje timme planerad helst från vagga till grav, som en robot.
Själv vill jag ha så få timmar planerade som möjligt, det är vad jag kallar fritid.

Varför kan ni inte bara hålla er utanför tråden som handlar om att dela kunskap, om allt ni ska göra är att dömma folk? 😒 (Det är en retorisk fråga, bara håll er undan och munnarna stängda. Tack.)

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Efter att ha hört en fd chef baktalas om hur hon tydligen lade in alla sina åtaganden i jobb-outlooken, så känner jag inget större behov av att dela min kalender med någon.
Chefen ifråga lämnade strax därefter LF för att sälja 2nd hand-kläder istället..
Men har man en fru så kan man säkert hitta på nåt helsköj medelst en trello-bräda inklusive live action avstämningar telefonledes också. Kanske, oklar.

Permalänk
Medlem

Vi skapade ett nytt konto på outlook.com (Exchange) som vi båda är inloggade på, och synkar båda samma kalender. Funkat finfint i 4år. Vill man kan man använda mailen också för gemensamma resebokningar o dyl.

Var den lösning som var enklast för oss. Kräver bara 1 konto som då blir fristående, och integrerar perfekt mot IOS, Android, samt alla operativ.

Permalänk
Medlem

Vi använder Tuta (tidigare Tutanota) för både mejl (egen domän) och kalender. De har numera en separat kalender-app. Funkar bra tycker jag och utvecklas hela tiden. Vi använder en betal-variant.

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör