AMD avtäcker Ryzen 9 9950X3D och RDNA 4

Permalänk
Skrivet av anden55:

Det står "AMD FSR 4 UPGRADE FEATURE ONLY AVAILABLE ON AMD RADEON RX 9070 SERIES GRAPHICS.."

"Upgrade feature" behöver inte betyda att FSR 4 är exklusivt till RDNA 4. Eller missar jag något?

Jag tror att han syftar på det som kommer efter din boldade kommentar.
Det står "AMD FSR 4 UPGRADE FEATURE ONLY AVAILABLE ON AMD RADEON RX 9070 SERIES GRAPHICS."

Permalänk
Medlem

AMD B850 har dykt upp på Inet och i lager, var det med i dagens presentation?
https://www.inet.se/produkt/1904395/asus-rog-strix-b850-i-gam...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Ska man släppa nya grafikkort som inte kommer slå deras gamla och konkurrera med 4070s kanske man inte vill göra för mycket väsen av sig några timmar innan Nvidia håller låda 😁

Allt handlar om pris, kretsen lär va väldigt mycket mindre än förra så man tycker priset borde rimligtvis gå ner likaså men när det sett ut som det gjort de senaste åren så vågar jag inte hoppas något mera, "I believe it when I see it".

Personligen och många andra kunder väntar jag på mera prisvärda grafikkort, inte snabbare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av matrimLOL:

Jag tror att han syftar på det som kommer efter din boldade kommentar.
Det står "AMD FSR 4 UPGRADE FEATURE ONLY AVAILABLE ON AMD RADEON RX 9070 SERIES GRAPHICS."

Exakt och det betyder ju inte att FSR 4 endast kommer vara tillgängligt på RX 9070. FSR 4 upgrade feature är däremot exklusivt till RX 9070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Vet inte vilka vänner och bekanta du har, men jag känner ingen med ett NVIDIA-kort som i n t e kör DLSS.

Jag har inte frågat alla gamers jag känner, men det genomgående är väl att de inte uppskattar blurrad bild. Lite som att motion blur är den första settingen som stängs av när man konfigurerar grafiken i ett spel första gången, man behöver inte se eländet för att veta att det är något man inte vill ha.

Skrivet av SpaceAce:

Från NVIDIAS telemetri på deras hemsida.

"79% use DLSS, showcasing the widespread adoption of the technology."

Det är ju dock inte lika med att 79% använder det hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag är mer oförstående till vad folk är oförstående till. Det blir inget prestandaförbättring från förra generationen. Varför ta tid att prata om något som man inte kan säga mycket gott om, utan snarare måste peka ut att det är sämre än föregående lansering? Dessutom kanske det tar 3+ månader till lansering.

Jag är fortfarande aningen naivt hopfull om att 9070 xt kan överlag vara inom 5% från 7900xt även utan RT, men mina förväntningar är som läckt 7900Gre raster prestanda vilket även stärkts av AMD's egna slides.

Men ifall produkten är bra att köpa är såklart helt upp till priset, även om jag där också har väldigt låga förväntningar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Verkligen intressant, hajade till när de gav exemplet med 2x prestanda i Llama vs 4090 men gissar att det förklaras helt med möjligheten att tilldela 96gb minne vilket gör det till en lite orättvis jämförelse. Skrattade också lite av formuleringar som "Unprecedented in x86 mobile devices", i mina öron var det som att sätta en spotlight på ARM-elefanten i rummet.

Letade faktiskt just din kommentar - de verkar säga att de fullständigt demolerar Lunar Lake, tycker du det stämmer eller bör man avvakta lite med att dra den slutsatsen?

Tänkte och just hur mycket han bet sig i tunga och verkligen sa "unikt för x86..."

Men ja, Lunar Lake har prestandamässigt inget att sätta emot Strix Halo. Och det är helt väntat, det är två helt olika produktsegment där en maximerar perf/W och har en optimal effekt på 15 W medan den andra visar var vi rimligen är på väg när man primärt optimerar för prestanda (55 W TDP nämndes, men vad jag förstått är det rätt mycket golvet för Strix Halo, går att skruva upp för högre prestanda).

I datacenter finns väldigt vettiga anledningar att bygga CPUer med väldigt många kärnor. Där handlar det primärt om att få in så många "vCPU" som möjligt på en viss yta, användningen av dessa är ju i praktiken att man "hackar upp" systemen i 2-8 vCPU delar där olika kunder kör sina molntjänster.

På desktop finns en ökade andel saker som kan utnyttja många kärnor. Men vad vi allt mer ser (rendering, LLMs, olika former av "tunga beräkningar", bild- och videobehandling, m.m.) är att även om man kan accelerera det med multicore CPUer så blir prestandanivån att istället använda GPGPU heltalsfaktorer bättre där också perf/W är helttalsfaktorer bättre.

En flaskhals med GPGPU är att många problem kräver långt med VRAM än vad spel gör. Så konsument-GPUer är begränsande i vad de kan användas till. Ovanpå det är latens relativ hög mellan dGPU och CPU.

Båda dessa saker "löser" man med iGPU. Så framåt bör CPU-delen fortsätta att maximera prestanda per kärna (GPUer har ju rätt svaga kärnor räknat per tråd) medan GPGPU ska utnyttjas till sådant som faktiskt kan skala med kärnor.

Få se om AMD fixat begränsningen de haft tidigare där deras iGPUer maximalt kunnat använda 50 % av RAM-mängden. Vet inte om det är drivers eller HW, men det är ingen fundamental begränsning då Apple inte har den på sina M-serier kretsar.

Edit: så ser verkligen fram emot Strix Halo och den konkurrent som Intel verkar jobba på (fast den lär dyka upp först slutet av året eller kanske CES 2026...). Min primära invändning var namnet. Korkat av AMD att kalla den "något något Max", framförallt när man själv sedan jämför med Apple.

Skrev redan i somras att Strix Halo kommer bli en konkurrent mot Apple Pro-serie, den kommer inte alls rå på Max. Även AMD säger ju det nu rakt ut på deras egen presentation. Så varför kalla sin egen produkt "Max", det kommer får den jämförd mot Apple Max-serie och mot den är Strix Halo helt chanslös.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vore kalas om de släppte en apu som verkligen rockar så vi som inte kräver max fps på höga inställningar kan slänga ut grafikkortet. Nuvarande är ju på gränsen sas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Ser ut som Inet har listat fel cpu socket på kortet. Står Intel 1851 i den tekniska beskrivningen.

Annars står det AM5 överallt

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Skrivet av Persikan:

Ser ut som Inet har listat fel cpu socket på kortet. Står Intel 1851 i den tekniska beskrivningen.

Annars står det AM5 överallt

B850 för AM5 är rätt, inte Intel.

Dock är b850 inte nytt chipset. Samma som b650, med garanterat pcie 5.0 (för ssd) och ska nog ha usb 4. Avtäcktes någon gång diskret förra året, ska också finnas b840.

Permalänk
Medlem

Intressant om ML delen i FSR4 inte går att använda på RDNA3 serien. Vad exakt kan man använda RDNA3 "ai-cores" till egentligen?

I övrigt väldigt tråkig release och datum. Hade i alla fall hoppats på lite mer om dubbel chiplet X3D som förbättrad mjukvara för att sätta workloads på korrekt ccd. Iofs om en 9950X3Ds X3D chiplet boostar till 5.5GHz (7950X3Ds X3D chiplet boostar lite högre än 7800X3D) så kanske det är bäst att lägga allting först där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Men varför köper ingen AMD då, om det är typ det enda som är relevan?. Kan det vara att t.ex DLSS finns i 500 spel och FSR4 om två månader finns i Battlefield 6 om inte det går i stöpet också. Och DLSS fungerar sedan 2000 serien (kort från 2018 alltså), vad det verkar har det inte ännu sålts ett enda grafikkort som kan köra FSR4. Låter ganska viktigt kanske. Och det är bara en datapunkt.

Det är nog många som inte kan ta in hur långt efter AMD är, man har mer eller mindre slängt bort dom senaste 5 åren. Sedan RDNA startade, och även Vega var väl inte så mycket att ha. Och nu skall detta bytas ut mot UDNA, och alla hurrar. Förra året var det MCM som skulle rädda dom. Risken att UDNA faller ihop som ett korthus vad gäller gaming är ju överhängande. AMD har helt enkelt inte den långsiktighet som behövs för att konkurrera med Nvidia.

Mindshare och inget annat, dlss är helt klart bättre än fsr men tvivlar start på att det är stor andel som köper nvidia på grund av just dlss, merparten som köper nvidia vet nog knappt ens vad dlss är för något! Tänk på att vi här på sweclockers tillhör en minoritet, och att merparten av pc spelare har långt ifrån lika stor koll som folk här på sweclockers.

Ända anledningen till att AMD ligger så otroligt efter är för att dom inte lyckats få ett ordentligt övertag på gpu sidan som dom gjort på cpu sidan, samt att mycket lever kvar som inte stämmer, så som att amd skulle ha värdelösa drivrutiner vilket säkert va korrekt för 10 år sen men inte idag, men ändrar inte att det lever kvar hos dom okunniga.

Det amd behöver göra för att folks kulle börja köpa amd kort är att helt enkelt skifta ner alla deras kort ett steg i prisklass alternativt göra samma ökning i prestanda (sistnämnda är inte allt för troligt) där dom blir avsevärt bättre för ett billigare pris precis som dom gjort mot Intel på cpu sidan, server sidan så kör dom totalt över Intels motsvarigheter som ofta är dubbelt så dyra! och tar stadigt marknadsdelar och när det kommer till spel så har det varit samma visa sen x3d cpuerna kom.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kul f.ö. att ett av forumets största Nvidioter nu får gå ut och försvara AMD.

Den dagen AMD faktiskt gör något som är bättre än Nvidia så köper jag dom. Köpte Intel i många år, för att dom var bättre, nu sitter jag med senaste X3D. Men AMD's grafikdivision är så jäkla hopplös, och det blir bara värre och ingen verkar reflektera över det, ingen verkar vilja att dom skall bättra sig, evigt påhejade. Till slut finns dom inte kvar, då står man där med bara Nvidia.

Jack's nya position på AMD är ju bara så fantastiskt dåligt. Man ger ut pressmaterial om vad som skall vara med, alla är förväntansfulla. Och sedan blir det inget. Youtube och sajter siom denna fylls med material som inte ens var med.. Komik.

Permalänk
Medlem

Z2 var ju riktigt mystisk, olika cpu-generation i alla modellerna? Svårt att fatta vad man borde prioritera då

Permalänk
Medlem

Jag ska inte köpa nåt nytt på hårdvarusidan i år (har inte råd), sannolikt inte heller nästa år, men jäklar vilket sug jag fick efter en 9950X3D.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har kommit bilder nu på flera 9070XT från bland annat Asus.

Alla korten jag har sett 3x8-pin.

Låter helt galet och väldigt märkligt baserat på bilden där de visar vilka kort de slåss emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är åtminstone inte den silverkula mot dålig prestanda somliga vill göra gällande.
Det stora problemet är väl att AMD-releaser under väldigt lång tid har en skara av lojala fans som bygger upp en ENORM hype, vilket sedan faller ihop som ett korthus när produkterna väl kommer ut p.g.a. att hypen är så enorm att ingen produkt rimligen kan träffa de orealistiska förväntningar. Finns dessutom alldeles för många nominella AMD-fans som [ofta indirekt] erkänner att de inte köpt eller köper AMD p.g.a. bagatellartade eftersläpningar i prestanda, klassiskt 5% sämre prestanda men 10% billigare.

Jag är inte så säker på att det är AMD-fans som skruvar upp förväntningarna. Det kan lika gärna vara de som, likt ledarskribenten på sweclockers nyligen, hoppas att AMD ska göra fantastiska kort som de ger bort gratis för att det på något sätt skulle motivera Nvidia att sänka sina priser. När AMD sedan släpper ett kort med förväntad prestanda krossas drömmen...

Skrivet av norrby89:

Det amd behöver göra för att folks kulle börja köpa amd kort är att helt enkelt skifta ner alla deras kort ett steg i prisklass alternativt göra samma ökning i prestanda (sistnämnda är inte allt för troligt) där dom blir avsevärt bättre för ett billigare pris precis som dom gjort mot Intel på cpu sidan, server sidan så kör dom totalt över Intels motsvarigheter som ofta är dubbelt så dyra! och tar stadigt marknadsdelar och när det kommer till spel så har det varit samma visa sen x3d cpuerna kom.

De har försökt det. Det hjälpte inte. Ett tag hade AMD både högre prestand och lägre pris. Just den iterationen var det så oerhört viktigt med strömförbrukningen så då kunde ingen tänka sig att köpa något annat än grönt. Sedan släppte nvidia ett kort med högre prestanda och högre effekt och då var det plötsligt den absoluta toppprestandan som var den viktigaste, oavsett hur mycket ström kortet drog.

Dessvärre är det så att enda sättet att få ner GPU i pris är att sluta köpa dem. Ingen leverantör har något att tjäna på att kriga på pris.

Permalänk
Medlem

Perfekt. Återstår bara att rita in lite 50-boxar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men ja, Lunar Lake har prestandamässigt inget att sätta emot Strix Halo.

Jobbet kör med laptops och x86, hade tankar på en Lunar Lake nu till våren men det lutar åt AMD nu då.

Största partytricket är väl iGPU’n med ”rdna 3.5”-kärnor som kan utnyttja mycket mer minne än en konsument-dGPU. Ingen dum feature i dessa (AI)-tider förstås, men undrar hur stor skillnaden är på andra uppgifter. Gissningsvis bättre om än inte riktigt så mycket?

Tanken slog mig att Nvidia skulle kunna hinta om copilot-pcs om ett par timmar också. Det är ju en lucka i deras utbud som de säkert vill fylla förr eller senare.

Vilken kupp om de lanserar cpuer på samma event där AMD inte vågade lansera någon gpu! Vore nästan osportsligt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

De kanske redan är inritade men bilden är beskuren uppifrån?

Permalänk
Medlem

Från ca 8:20.
FSR 4 är designat för RDNA 4 och AMD kommer fokusera på det först. Det kan komma till äldre generationer senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

De kanske redan är inritade men bilden är beskuren uppifrån?

Prismässigt kan du ha rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Oj vad Apple är långt före konkurrenterna...

Och ändå har dom i princip en marginell marknadsandel.

På den tiden när jag kollade på Dr Phil hade han alltid en sägning som jag tyckte var bra "Right is an awful lonely place to be..."

Skrivet av Aleshi:

Jag älskar verkligen inte Apple. Men han har rätt. Hade gärna sett någon konkurrent till M-serien för vanliga dödliga.

Hur är MacBook och Mac Mini inte "för vanliga dödliga"?

Permalänk
Medlem

Jävlar vilka imponerande kretsar till laptops!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Varför är B850 moderkorten så sjukt dyra?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Varför är B850 moderkorten så sjukt dyra?

För det är 8 istället för 6...
Skämt å sido så är det lite merkostnad att ställa om maskinerna för en ny moderkort serie och de första batcherna får ta de fasta kostnaderna i en större grad.

Plus att 600 serien bör vara rätt slutsåld och konkurrensen från intel är sådär = högre AMD efterfrågan = högre pris innan varumärkena börjar konkurrera mot varandra inom 800 serien.

Själv glad att jag klippte ett B650M Aorus elite för 2000kr nu när B850M kostar 3200kr

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Jobbet kör med laptops och x86, hade tankar på en Lunar Lake nu till våren men det lutar åt AMD nu då.

Största partytricket är väl iGPU’n med ”rdna 3.5”-kärnor som kan utnyttja mycket mer minne än en konsument-dGPU. Ingen dum feature i dessa (AI)-tider förstås, men undrar hur stor skillnaden är på andra uppgifter. Gissningsvis bättre om än inte riktigt så mycket?

Tanken slog mig att Nvidia skulle kunna hinta om copilot-pcs om ett par timmar också. Det är ju en lucka i deras utbud som de säkert vill fylla förr eller senare.

Vilken kupp om de lanserar cpuer på samma event där AMD inte vågade lansera någon gpu! Vore nästan osportsligt…

96GB minne är mycket bra för modeller som behöver mycket grunddata till hands, typ chatbot och språkmodeller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lussarn:

Men varför köper ingen AMD då, om det är typ det enda som är relevan?. Kan det vara att t.ex DLSS finns i 500 spel och FSR4 om två månader finns i Battlefield 6 om inte det går i stöpet också. Och DLSS fungerar sedan 2000 serien (kort från 2018 alltså), vad det verkar har det inte ännu sålts ett enda grafikkort som kan köra FSR4. Låter ganska viktigt kanske. Och det är bara en datapunkt.

Såhär får man väl inte göra jämförelser heller?

Antingen får du jämföra FSR med DLSS. Utan versionsnummer. Eller så kan du jämföra DLSS 4 - som inte släppts ännu med FSR 4 som inte släppts ännu.

Att däremot ta den ena teknikens första lanseringsdatum och jämföra med andra teknikens kommande släpp på sättet du gjort blir ganska missvisande.

Jag ska tillämpa samma för att visa på problemet:
Om du jämför DLSS 4 som inte finns ute ännu och därmed inte ens kan användas så släpps det alltså flera år efter att FSR kom ut.

Visst blir det tokigt!

Förstå mig rätt. FSR har fram till nu legat efter DLSS hela vägen. Det är rimligt att påpeka.
Men metoden här blev inte så bra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Absolut bästa citatet idag:

Citat:

The final question came from AMD’s own, wanting to find out about if the benchmark numbers on the internet were true.

Frank Azor
All the data you have is pretty much inaccurate.

David James – PC Gamer
So all the data that's out there about RDNA4 is wrong?

David McAfee
The performance data that's out there on RDNA4 is completely inaccurate.

(Från https://morethanmoore.substack.com/p/where-was-rdna4-at-amds-... där han refererar till ett samtal med diverse AMD-chefer)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Känns lovande infor Zen 6 som ska komma under året. Blir nog en uppgradering då. Eller 10950X3D under 2027.