Alla fyndtips från mellandagsrean

Jag har en fråga o det är PCIe 4.0 på ett RTX 5080 ?

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga o det är PCIe 4.0 på ett RTX 5080 ?

Hej!

Jag har en fråga, sånna därna verticala gpu brackets... jag vet ingen som är PCIe 5.0, och nu kommer frågan, om jag endå köper ett sånt PCIe 4.0 och sätter på ett RTX 5080, gör jag stor skillnad ? eller är det samma skillnad som dom här testerna jag har sett på youtube som är PCIe 3.0 och 4.0 att det inte är så stor skillnad...

Vad tycker ni ? jag ska köpa en helt ny dator och jag funderar på jusst detta....

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Hej!

Jag har en fråga, sånna därna verticala gpu brackets... jag vet ingen som är PCIe 5.0, och nu kommer frågan, om jag endå köper ett sånt PCIe 4.0 och sätter på ett RTX 5080, gör jag stor skillnad ? eller är det samma skillnad som dom här testerna jag har sett på youtube som är PCIe 3.0 och 4.0 att det inte är så stor skillnad...

Vad tycker ni ? jag ska köpa en helt ny dator och jag funderar på jusst detta....

Mvh

Du tappar någon % prestanda men det får leva med tills pcie gen 5 kommer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du tappar någon % prestanda men det får leva med tills pcie gen 5 kommer

Men hur mycket ? från 250fps till 200fps ?

Jaja.. vi får se när det släpps om det kommer ut någon video om det..

Tack

Permalänk
Medlem

Två procent av 250 fps är 5 fps.

Permalänk
Medlem

4090 tappar ca 2% PCIe 4 -> PCIe 3 så det kommer förmodligen vara ännu mindre skillnad PCIe 5 -> PCIe 4. Se till att du kör x16 bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Två procent av 250 fps är 5 fps.

Jaha ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

4090 tappar ca 2% PCIe 4 -> PCIe 3 så det kommer förmodligen vara ännu mindre skillnad PCIe 5 -> PCIe 4. Se till att du kör x16 bara

Tror du... men det finns kablar som är PCIe 5.0 men inte själva bracketen... https://www.amazon.se/LINKUP-Riser-kabel-montering-hastighet-...

Men vem har råd o köpa en kabel för över tusen kronor och ett sånt bracket för 1200.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Tror du... men det finns kablar som är PCIe 5.0 men inte själva bracketen... https://www.amazon.se/LINKUP-Riser-kabel-montering-hastighet-...

Men vem har råd o köpa en kabel för över tusen kronor och ett sånt bracket för 1200.....

Den som har råd att köpa 5080 samt tycker att eventuell 1-3 procentig skillnad är viktig. Om jag skulle gissa är det säkert större skillnad mellan grafikkorten (samma modell) än det är pcie gen 4 vs gen 5.
Med det sagt - skulle jag köpa ett 5080 eller 5090 så skulle jag vilja köra det på gen 5. Varför? Vet inte riktigt men känns bättre att kräma ut allt som bara går 🤩

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Den som har råd att köpa 5080 samt tycker att eventuell 1-3 procentig skillnad är viktig. Om jag skulle gissa är det säkert större skillnad mellan grafikkorten (samma modell) än det är pcie gen 4 vs gen 5.
Med det sagt - skulle jag köpa ett 5080 eller 5090 så skulle jag vilja köra det på gen 5. Varför? Vet inte riktigt men känns bättre att kräma ut allt som bara går 🤩

Jag, jag kör nog horisontell, PCIe 5.0 Till en början iaf... sen får man se... vad testerna säger... säger dom för mkt fps loss om man kör PCIe 4.0 då väntar jag nog ett tag till som uppgraderar vertical gpu bracketsen...

Mvh