Alla fyndtips från mellandagsrean

6900xt död eller nåt annat?

Permalänk
Medlem

6900xt död eller nåt annat?

Hej!

Jag har fått ett knepigt problem där min dator startar men bootar inte upp och ger ingen bild. Det gamla mobo jag hade visade med LED boot sekvensen och då passerade alla delar men boot LED lyste aldrig upp. I tron om att mobo var död köpte jag nytt mobo och nya minnen. Får upp bios de två första gångerna och allt ser bra ut förutom en m2 som inte dyker upp förens jag skiftat plats på den. Men sen ingen bild igen. Datorn startar men ingen bild. Testar att ta ut gpu och sätta i den integrerade grafiken men ingen bild där heller. Bytte ut cpu mot den gamla och det blir ingen skillnad. När man startar datorn ger den först signal till skärmen men sen går den till power save.

Så har slut på ideér, antingen är det GPU som dött? Eller en m2 disk med booten på? Skärmen fungerar då jag har en Nintendo switch kopplat på den också.

Specs:
Ryzen R9 5959
Gigabyte am4 b550 mobo
64 gb gskillz ddr4
Asrock 6900xt

Permalänk
Medlem

5950 har inte integrerat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

5950 har inte integrerat grafikkort.

Ah såg att gamla cpun R9 3900xt inte heller hade det. Lär leta upp nåt annat gpu och prova då. Tycker det är konstigt då de gångerna jag vart i bios syns gpun där utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrV:

Ah såg att gamla cpun R9 3900xt inte heller hade det. Lär leta upp nåt annat gpu och prova då. Tycker det är konstigt då de gångerna jag vart i bios syns gpun där utan problem.

Testa så. Du bör väl ha garanti kvar på 6900xt kortet om det är sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Testa så. Du bör väl ha garanti kvar på 6900xt kortet om det är sönder.

Tyvärr 2 år 1 december 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrV:

Du har tre års reklamationsrätt enligt lag så det är bara att reklamera.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrV:

Jag har ett XFX 6950XT med tre års garanti. Vart köpte du kortet och vad stod för garantilängd?

Annars tycker jag du kör på reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jag har ett XFX 6950XT med tre års garanti. Vart köpte du kortet och vad stod för garantilängd?

Annars tycker jag du kör på reklamation.

Köpte på compumail så får kika. Nån som tror det kan vara psu? Fått tipset att kika på det men verkar konstigt om datorn startar och går fast inte ger bild.