Alla fyndtips från mellandagsrean

Dator hänger sig / fryser - fel på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Dator hänger sig / fryser - fel på grafikkortet?

Konkreta saker jag gjort:

• Formaterat och installerat om Windows

• Uppdaterat BIOS till senaste versionen

• Kört Memtest86 (inga fel rapporterade)

• Uppdaterat chipset-drivers till moderkortet

Konkreta felmeddelanden jag fått:

• Blåskärm: DPC_WATCHDOG_VIOLATION

• Eventloggen (efter plötslig avstängning): Connectivity state in standby: Disconnected, NIC compliance

Komponenter:

• MSI B650 Gaming Plus Wifi

• Corsair CX750 PSU

• Samsung 990 PRO 2TB

• MSI GeForce RTX 4070 Super Ventus 2X 12GB OC

• AMD Ryzen 7 7800X3D

• Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB) 6000Mhz / DDR5

För några veckor sedan började jag få problem med frysningar och krasher. Tror det hände första gången när jag spelade (ett ganska krävande spel, Indiana Jones and the Great Circle), då datorn helt plötsligt stängdes av - ingen blåskärm eller nåt, bara stängdes av.

Sen den gången har spelet också frusit en del gånger, dvs. blivit oresponsivt så att inget funkar för att ta sig ur spelet, inte alt-tabb, inte ctrl+alt-del. Har fått hålla inne strömknappen för att stänga av datorn.

Även utanför spel kunde datorn frysa ibland, oftast i samband med nåt videorelaterat, till exempel när jag satte en Youtube-video i fullskärm. Med fryser menar jag att allting slutar fungera, muspekaren rör sig inte och datorn reagerar inte på knapptryckningar eller nåt. Ibland kan ett ljud också haka upp sig och gå brrrr.

Dessa frysningar började komma mer och mer, ibland till och med redan på Windows inloggningsskärm. Jag började nu också ibland få problem med att rent av komma in i Windows (kanske på grund av alla gånger jag tvingats starta om genom att hålle inne strömknappen), utan hamnade på en blå skärm med meddelandet "Det verkar som att Windows inte har lästs in korrekt".

Nu började jag på allvar försöka komma till bukt med problemen, och provade några av alternativen som finns i Windows återställningspartition, typ gå tillbaka till en återställningspunkt. Hade ingen framgång med detta tyvärr, så valde att installera om Windows.

Att installera om Windows var en pina, bland annat eftersom datorn krashade mitt under installationen flera gånger, och jag fick starta om processen från början säkert sex-sju gånger innan det till slut gick. Jag lärde mig nästan produktnyckeln utantill.

När frysningarna fortsatte efter ominstallationen började jag misstänka hårdvaruproblem. Körde Memtest86 som inte rapporterade några fel. När jag provade att plocka ut grafikkortet och köra med moderkortets inbyggda DisplayPort upphörde frysningarna. Åtminstone inträffade inga under den eftermiddag/kväll jag testade.

Går det att säga att jag identifierat grafikkortet som källan problemet, eller kan det fortfarande vara någon annan komponent, som nätagget?

Supertacksam för alla tankar och inspel.

Permalänk
Medlem

Testa med en äldre drivrutin till grafikkortet. Även övervolta kortet och kanske tom dra ner klockfrekvenserna lite.

När datorer fryser är det många gånger på grund av felande SSD. Har du senaste drivisarna till den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

När datorer fryser är det många gånger på grund av felande SSD. Har du senaste drivisarna till den?

Nej, tack för tipset. Provar det i kväll! Hade aldrig ens tänkt på att man kan uppdatera drivrutiner till en SSD.

Permalänk
Medlem

Har du något annat grafikkort att testa med?

Men eftersom den fungerar fint med processorns inbyggda grafikkort så kan det mycket väl vara ett problem med ditt 4070...