Detta verkar visserligen inte vara ett nytt problem (har förekommit på åtminstone något tidigare moderkort), men tänker att det kanske ändå är värt att skapa tråden nu när det är många som uppgraderar moderkort.
När jag monterade ihop mina nya komponenter noterade jag att mitt nya MSI X670E Carbon WiFi hade en inbyggd funktion i BIOS/UEFI för att köra Secure Erase på diskar, utan behov att boota ett OS för att göra detta. Några dagar senare skulle jag rensa en M.2-SSD som jag skulle sälja tillsammans med mina gamla komponenter, ett gyllene tillfälle att utnyttja denna funktion tänkte jag.
Väl inne där valde jag SSD:n i fråga (monterad i M2_4) och bekräftade att jag ville rensa den. Glad att få hjälpa till och med attityden "close enough!" valde applikationen då att göra en Secure Erase av SSD:n i M2_3!
Med ett nästan oförskämt mått tur råkade det vara den enda SSD:n i datorn som jag inte skrivit någon data till ännu. Misstänker dock att det är någon off-by-one i koden någonstans, vilket resulterade att den rensade disken ovanför istället, men har av förklarliga skäl inte vågat experimentera mer med denna BIOS-funktion.
Kort sagt: Undvik MSI Secure Erase+ om ni värdesätter datan på era diskar! Alternativt, ta ut alla andra diskar ur datorn när ni kör den och säkerställ sedan att disken faktiskt är rensad.