Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

Extern dvd spelare via usb port

Jag har en Samsung smart tv men tyvärr ingen extern CD/dvd spelare ifall man vill damma av nån gammal dvd skiva.
har hittat olika externa dvd spelare med usb. Funderar om det går att koppla in en sådan dvd spelare till tv:ns usb uttag och det kommer att fungera?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Skrivet av Fear:

Jag har en Samsung smart tv men tyvärr ingen extern CD/dvd spelare ifall man vill damma av nån gammal dvd skiva.
har hittat olika externa dvd spelare med usb. Funderar om det går att koppla in en sådan dvd spelare till tv:ns usb uttag och det kommer att fungera?

troligen inte.

men samtidigt så är det troligen inte många som testat heller.

men genrellt så brukar väl inte tv tillverkaren direkt betala licensen för extern media typ dvd/br så om de äns har codecs för att avkoda dem är ingen garanti generellt är det ju skivläsaren som sköter denna avkodning innan bild/tvsignalen når tv´n på vanliga dvd/br spelare för koppling till tv med scart/hdmi.

kanske någon app kan fixa avkodningen om det är en smarttv och erbjuder någon mediaapp typ kodi eller liknande som kan avkoda dvdskivor.

dock kan du ju koppla en USB läsare till datorn och rippa dvderna till mp4 filer eller nått och lägga på en usbsticka och ev plugga in och spela upp på tv´n

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Är det inte enklare att köpa en vanlig extern dvd/bluray spelare som du kopplar till tvn via hdmi? Vill man spara pengar så kan jag tänka mig att det finns begagnade att köpa lite här och var för en billig penning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Hembiobutiken:
Sony BDP - S6700:
HDMI, DVD/Blu ray spelare, ingen 4K spelare, inbyggd WiFi. Glöm inte att köpa en HDMI kabel.

Beställnings vara, 1.890 kr.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Tänker gissa det inte fungerar via USB, brukar oftast bara vara att man ska koppla in typ ett USB minne där för att kunna spel in på (DVR) eller kolla några bilder/filmer.

Gå in på valfri secondhand butik och köp en DVD spelare för 50 kr istället. Eller gå på Tradera o köp typ en PS3 om du vill ha HDMI.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP