Så många tror Microsoft uppgraderar till Windows 11

Permalänk

Jag hade nog varit mer benägen att fixa Windows 11 om min cpu (i7-6700K) hade stöd för den.

Permalänk
Medlem

Windows 10 kärnan kommet att stödjas med säkerhetsuppdateringar i minst 7 år till. Att dessa inte erbjuds till vanliga konsumenter, är enbart en viljefråga från Microsofts håll.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnBlåFågel:

Jag hade nog varit mer benägen att fixa Windows 11 om min cpu (i7-6700K) hade stöd för den.

Det är väldigt enkelt för dig att uppgradera till 11:an även på osupportad CPU. Bara att skapa en Windows installationsprogram på ett USB minne med Rufus och välja att ta bort kravet på TPM, UEFI mm. Eller bara gör en clean install om din dator har UEFI stöd, TPM och stöd för Secure Boot. Installationsprogrammet kontrollerar inte CPU:n om man gör en clean install.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Just använda dokument är mer samlade nu på startmenyn, och inte "per app" som i Windows 10. Personligen använde jag den funktionen väldigt sällan, jag söker oftast efter dokumentet via sök i startmenyn och hittar det direkt. Samma sak med inställningar som exempelvis nätverksinställningar. Det är lika många klick för det på Windows 10 som i Windows 11. Varför söker du inte istället för att klicka dig runt i gränssnittet? Windows-knapp + calc för att få fram kalkylatorn eller windows-knappen + nät för att få fram nätverksinställningarna osv. Supersmidigt både i 10 och 11

jag har full förstårelse för att man vill "göra som man alltid gjort" men ibland är det gamla sättet där man klickade sig fram a la Windows 95-7 inte bättre. jag lärde mig dessutom att man även faktiskt kan söka efter saker även i Windows 7 tack vare sök-funktionen i Windows 10. Provade samma sak i Windows 7 nämligen back in the day när Window 10 var nytt (9 år sedan ffs) och upptäckte då att mycket gick att söka sig fram även på ett sånt gammalt OS som Windows 7 är

Korta svaret är "Don't fix it if it ain't broken".
"Alltid" är att ta i. Just Jumplists kom med Windows 10, och det är väldigt smidigt.
Ja, jag klickar en del i Windows, men det är för att jag öppnar startmenyn med vänster hand på tangenbordet och sen högerklickar jag och öppnar önskat dokument med höger hand. Det händer att jag söker i startmenyn också, men bara efter saker jag inte har fäst där.

Jag (och många andra) vill inte att sökfunktionen ska ut på nätet och leta, vi vill att datorn söker lokalt om vi inte använder en webbläsare.

Windows 11 är inte gjort för powerusers, till skillnad från tidigare versioner. Mycket känns ner-dummat, och visst, är man inte van kanske Win11 är jättebra. Att ändra något "bara för att" är inte nödvändigtvis en förbättring. Alla förbättringar är förändringar, men alla förändringar är inte förbättringar.

Gällande äldre hårdvara - många lite äldre datorer är inte dåliga bara för att de är äldre. I dessa tider där allt handlar om miljö och utsläpp känns ett artificiellt hårdvarukrav väldigt korkat. Måste vara rädda om miljön, och minska på sopberget, men du måste byta dator för att få köra Windows 11.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det är väldigt enkelt för dig att uppgradera till 11:an även på osupportad CPU. Bara att skapa en Windows installationsprogram på ett USB minne med Rufus och välja att ta bort kravet på TPM, UEFI mm. Eller bara gör en clean install om din dator har UEFI stöd, TPM och stöd för Secure Boot. Installationsprogrammet kontrollerar inte CPU:n om man gör en clean install.

jo men samtidigt vet vi inte hur länge till innan microsoft faktiskt täpper till hålet så att även uppdateringar kollar efter dessa funktioner för att kunna installera uppdateringar och den dagen det händer står du där med samma upplevelse som om du suttit på ett eol win 10 ändå.

hade häller sett att microsoft faktiskt gjorde en officiell win 11 legacy eller nått för privatpersoner som sitter på gamla reliker till datorer men inte har något behov av något nyare som inte har dessa kraven men ändå ger säkerhetsuppdateringarna som inte kräver dessa funktioner men iaf täpper till kända säkerhetshål varefter de dyker upp i den mån det är möjligt utan dessa komponenter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet:

#1 Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021 (uppdateringar t.o.m. 2032-01-13)
#2 Windows 11 IoT Enterprise LTSC 2024 (uppdateringar t.o.m. 2034‑10‑10)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo men samtidigt vet vi inte hur länge till innan microsoft faktiskt täpper till hålet så att även uppdateringar kollar efter dessa funktioner för att kunna installera uppdateringar och den dagen det händer står du där med samma upplevelse som om du suttit på ett eol win 10 ändå.

Det känns som om det inte kommer ske i år direkt, i o med att man kunnat göra detta i över 3 år. Och jag kör med Windows 11 på en dator från 2012 utan några problem.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Högerklicksmenyn är typ det första jag fixar efter en nyinstallation:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/restore...

De flesta av mina program är uppdaterade att använda den nya menyn så behöver inte byta.

Skrivet av jnsson:

Det finns redan i inställningar utan att behöva gå via registret eller gpedit, pga EU regler.
<Uppladdad bildlänk>
Finns under Settings -> Privacy & security -> Search permissions och sedan längs ner Web search

Intressant. Det fanns en annan inställning för det förut som togs bort nämligen. Är du säker på att det är samma sak?

Ska kolla när jag kommer hem om min registerändring påverkade den där inställningen.

EDIT: Nej, den inställningen verkar vara separat. Det är dock möjligt att den även åstadkommer det som registerändringen gör. Stängde av den också nu i alla fall.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Som användare funkar det säkert bra. Men att jobba med Windows kräver massa extra klick hit och dit. Dessutom har vi konstiga fel med Teamviewer. Tar lång tid att koppla upp och UAC fönster gör att skärmen blir svart, funkar hur bra som helst i Windows 10. Kan iofs vara ett Teamviewer problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Korta svaret är "Don't fix it if it ain't broken".
"Alltid" är att ta i. Just Jumplists kom med Windows 10, och det är väldigt smidigt.
Ja, jag klickar en del i Windows, men det är för att jag öppnar startmenyn med vänster hand på tangenbordet och sen högerklickar jag och öppnar önskat dokument med höger hand. Det händer att jag söker i startmenyn också, men bara efter saker jag inte har fäst där.

Jag (och många andra) vill inte att sökfunktionen ska ut på nätet och leta, vi vill att datorn söker lokalt om vi inte använder en webbläsare.

Windows 11 är inte gjort för powerusers, till skillnad från tidigare versioner. Mycket känns ner-dummat, och visst, är man inte van kanske Win11 är jättebra. Att ändra något "bara för att" är inte nödvändigtvis en förbättring. Alla förbättringar är förändringar, men alla förändringar är inte förbättringar.

Gällande äldre hårdvara - många lite äldre datorer är inte dåliga bara för att de är äldre. I dessa tider där allt handlar om miljö och utsläpp känns ett artificiellt hårdvarukrav väldigt korkat. Måste vara rädda om miljön, och minska på sopberget, men du måste byta dator för att få köra Windows 11.

Med ordet alltid så syftade jag på alla nya förändringar som nytt OS kommer med, inte bara jumplists. Men ja, just den är sen Windows 10, som kom ut för 9 år sedan ... Man får klicka, säger inte att det är fel, men att beklaga sig på att klickandet blivit jobbigare för vissa moment, förstår jag inte. Sluta klicka då och använd dom andra vägarna som innebär väldigt få klick? Du borde söka mer, jag har själv varit en klick-person men sen Windows 8 och framförallt Windows 10 så söker jag 19 ggr av 20.

Där håller jag helt med! Jag vill också kunna stänga av att sök bara ska söka lokalt. samma sak med min telefon, där har jag stängt av att söka på allt i telefon och internet utan bara söka på appar, för det är vad jag använder sök till i min telefon. Och i Windows vill jag bara kunna söka i Windows; filer, appar, inställningar etc.

Jag håller inte med. Jag är en poweruser och jag tycker inte Windows är mer ner-dummat än Windows 10 eller 7. Visa saker är inte bättre men mycket är. Bara det att nätverk, batteri och ljud-ikonerna istället leder till en gemensam meny som på telefoner och surfplattor tycker jag är guld. Att ha det fragmenterat med tre olika menyer plus notiscenter känns mer krångel och onödigt. Men vi är alla olika. Jag gillar också att Kontrollpanelen har fått ännu mindre syfte vilket är guld. Att bdåe Inställnigar och Kontrollpanelen fortfarande lever samtidigt är för mig bara konstigt. Bestäm er och ta bort den ena asap.

Det är inte ett artificiellt hårvarukrav. Det är ett säkerhetsmässigt hårdvarukrav. Nu vet jag inte alls vilken bransch nu leker i, men jag jobbar inom IT och mer specifikt infrastruktur, drift och nätverk med säkerhet och forensik som två hörnpelare. Och IT-säkerhet är mer viktigt nu än för 5 år sedan! Till och med för bara 3 år sedan. Attacker idag genomförs dagligen och folks datorer används oftast som soldater i dessa attacker. Precis som att civilt försvar är lika viktigt som militärt försvar när det kommer till den typen av försvar, så är ens personliga säkerhet viktigt när det gäller våra egna datorer som internetleverantörernas säkerhet samt operativsystemens säkerhet.
Att ha säkerhetsfunktioner på hårdvarunivå är A och O i dagens klimat. Sen vet jag inte just varför gränsen är dragen vid 8th gen Intel (minns inte vart gränsen går på AMD-sidan), men jag får anta att det innan 8th gen inte har stöd för TPM 2.0 exempelvis. Det är ju ändå 8 år sedan 8th gen kom ut. Typ när Windows 10 kom ut liksom
Men du har fel i att det är artificiella krav, det är inte det.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Visa gärna någon källa där Microsoft OFFICIELLT sagt att Windows 10 är den sista versionen, för jag har då inte sett det. Däremot sett att många nyhetssajter dragit den slutsatsen själva.

Korrekt.
Det var då en Microsoft Evangelist (Jerry Nixon) som uttalade sig åt det hållet, 2015, iom att man diskuterade konceptet Windows as a Service. "Right now we’re releasing Windows 10, and because Windows 10 is the last version of Windows, we’re all still working on Windows 10" och "Windows isn't dead, but the idea of version numbers could be"

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De flesta av mina program är uppdaterade att använda den nya menyn så behöver inte byta.

Intressant. Det fanns en annan inställning för det förut som togs bort nämligen. Är du säker på att det är samma sak?

Ska kolla när jag kommer hem om min registerändring påverkade den där inställningen.

Rätt säker på det, för jag får iallafall inga sökresultat med den avstängd och jag har inte hållit med på regedit eller någon annat sätt än inställningen i inställningarna. Här är också en nyhet om det https://www.ghacks.net/2023/11/17/breaking-windows-users-in-t...

...webbsökning med Bing via Windows sökverktyg.... Från Sweclockers egna nyhet om det för lite mer än 1 år sedan
https://www.sweclockers.com/nyhet/37626-microsoft-later-anvan...

Det är pga DMA regler i EU

Visa signatur

Permalänk

Har på jobbet W11 och har vant mig. Inte så farligt, så att säga. Skulle ju uppgradera hemma (min burk har bättre prestanda än arbetslaptopen) men har inte den där bios grejen som krävs för uppdateringen. Och visst kan man kringgå detta, men med MS vet man aldrig om de plötsligen gör en patch där sådana burkar slutar fungerar.
Kanske byter jag till Linux när W10 support slutar. Det är enbart spel som jag behöver Windows för. Allt annat funkar på Linux för mig, eller min Mac.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Har på jobbet W11 och har vant mig. Inte så farligt, så att säga. Skulle ju uppgradera hemma (min burk har bättre prestanda än arbetslaptopen) men har inte den där bios grejen som krävs för uppdateringen. Och visst kan man kringgå detta, men med MS vet man aldrig om de plötsligen gör en patch där sådana burkar slutar fungerar.
Kanske byter jag till Linux när W10 support slutar. Det är enbart spel som jag behöver Windows för. Allt annat funkar på Linux för mig, eller min Mac.

Om din privata dator har bättre prestanda än jobbdatorn, och jobbdatorn har stöd för 11:an, så har nog din privata det också. Vad för system kör din privata med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr kommer aldrig Windows 11 vara möjligt på denna prylen med Windows 10 32-bit:

Får vara nöjd med att kunna streama Diablo IV från min Xbox mha Better xCloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Skrivet av car2ns:

Att ha säkerhetsfunktioner på hårdvarunivå är A och O i dagens klimat. Sen vet jag inte just varför gränsen är dragen vid 8th gen Intel (minns inte vart gränsen går på AMD-sidan), men jag får anta att det innan 8th gen inte har stöd för TPM 2.0 exempelvis. Det är ju ändå 8 år sedan 8th gen kom ut. Typ när Windows 10 kom ut liksom

Just CPU-kraven har vad jag vet att göra med att HVCI/VBS (kallas väl nånting med "memory integrity" i användargränssnittet, också säkerhetsfunktioner alltså) behöver CPU-stöd för MBEC/GMET, vilket vad jag förstår sammanfaller med var gränsen dragits för CPUer som stöds officiellt.
Sedan, separat från CPU-kraven, då även krav på Secure Boot och TPM 2.0.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Folk kommer köra Windows 10 ändå. Och det är inte så enkelt att säga att jag själv kör inte längre Windows 10 efter uppdateringar sluta komma om personer som man på något sätt är beroende av inte tänker samma sak.

Sedan olika datorer är olika svåra att uppdatera. När det gäller helt vanliga laptops så ser jag det största problemet att det är för tidigt, bara uppdateringar i ett extra år och många hade då fått möjlighet att byta ut sin laptop.

Permalänk
Medlem

Tidigare brukade msft suppprtra 2 versioner bakåt. Under Windows 7 så var XP fortfarande igång, och W7 var fortfarande igång när Windows 10 var aktuell.
Så länge jag behöver dubbeklicka en massa på menyerna så håller jag mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just CPU-kraven har vad jag vet att göra med att HVCI/VBS (kallas väl nånting med "memory integrity" i användargränssnittet, också säkerhetsfunktioner alltså) behöver CPU-stöd för MBEC/GMET, vilket vad jag förstår sammanfaller med var gränsen dragits för CPUer som stöds officiellt.

Tack för förklaringen och förtydligandet! Och visade mer tydligt för alla här på Sweclockers att det är viktigt att hålla sin hårdvara up to date. Sitta på 8 (och äldre) år gammal CPU är inte logiskt och vettigt ifall man vill vara ute på internet och köra modern programvara oavsett ifall den fungerar bra. En gammal bil som fungerar men saknar bilbälte för den kom ut när bilbälte inte var krav, skulle den köras på allmän väg av en logiskt och rationell person idag? Nej, antagligen inte, även om den fungerar och är laglig att köra. Samma sak gäller CPUer som är gamla. Det är helt okej att leka med sin gammal hårdvara och mjukvara lokalt hemma men ge den inte Internet-access och förvänta dig inte att du ska få köra allt nytt som kommer ut till datorer! Sitt på gamla OS och gör vad du vill, gör det bara utan Internet-access.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Till er som gått till windows 11 men saknar t.ex win10 - vad är det konkreta som ni saknar eller ogillar?

Det enda jag själv har stört mig på är det onödiga dubbelklickandet med en gömd meny i en meny när man högerklickar.

Jag vill kunna kontrollera storleken på min taskbar, ha den två rader hög.
Jag har löst det med en custom taskbar från DisplayFusion men funkar inte helt perfekt tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sedan olika datorer är olika svåra att uppdatera. När det gäller helt vanliga laptops så ser jag det största problemet att det är för tidigt, bara uppdateringar i ett extra år och många hade då fått möjlighet att byta ut sin laptop.

Slutdatumet är ju dock ingen nyhet, det har ju varit känt sedan länge.
Om man inte redan agerat eller är beredd att agera under året så känns det inte sådär jättesannolikt att just mer tid skulle göra skillnaden? Man har redan haft tid, det krävs någon annan form av påtryckning känns det som.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

men jag får anta att det innan 8th gen inte har stöd för TPM 2.0 exempelvis.

TPM kan vara separerat från CPU:n, min ThinkPad T460 som jag hade innan nuvarande dator hade TPM 2.0 och 6:e generationsen Intel Core i5 CPU

Skrivet av Ryssfemma:

Tidigare brukade msft suppprtra 2 versioner bakåt. Under Windows 7 så var XP fortfarande igång, och W7 var fortfarande igång när Windows 10 var aktuell.
Så länge jag behöver dubbeklicka en massa på menyerna så håller jag mig.

Ja, men då släppte också MS ett nytt Windows var 3:e år ungefär. Under I ca 1.5 år så supportade MS faktiskt 4 OS samtidigt, XP, Vista, 7 och 8.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Med ordet alltid så syftade jag på alla nya förändringar som nytt OS kommer med, inte bara jumplists. Men ja, just den är sen Windows 10, som kom ut för 9 år sedan ... Man får klicka, säger inte att det är fel, men att beklaga sig på att klickandet blivit jobbigare för vissa moment, förstår jag inte. Sluta klicka då och använd dom andra vägarna som innebär väldigt få klick? Du borde söka mer, jag har själv varit en klick-person men sen Windows 8 och framförallt Windows 10 så söker jag 19 ggr av 20.

Där håller jag helt med! Jag vill också kunna stänga av att sök bara ska söka lokalt. samma sak med min telefon, där har jag stängt av att söka på allt i telefon och internet utan bara söka på appar, för det är vad jag använder sök till i min telefon. Och i Windows vill jag bara kunna söka i Windows; filer, appar, inställningar etc.

Jag håller inte med. Jag är en poweruser och jag tycker inte Windows är mer ner-dummat än Windows 10 eller 7. Visa saker är inte bättre men mycket är. Bara det att nätverk, batteri och ljud-ikonerna istället leder till en gemensam meny som på telefoner och surfplattor tycker jag är guld. Att ha det fragmenterat med tre olika menyer plus notiscenter känns mer krångel och onödigt. Men vi är alla olika. Jag gillar också att Kontrollpanelen har fått ännu mindre syfte vilket är guld. Att bdåe Inställnigar och Kontrollpanelen fortfarande lever samtidigt är för mig bara konstigt. Bestäm er och ta bort den ena asap.

Det är inte ett artificiellt hårvarukrav. Det är ett säkerhetsmässigt hårdvarukrav. Nu vet jag inte alls vilken bransch nu leker i, men jag jobbar inom IT och mer specifikt infrastruktur, drift och nätverk med säkerhet och forensik som två hörnpelare. Och IT-säkerhet är mer viktigt nu än för 5 år sedan! Till och med för bara 3 år sedan. Attacker idag genomförs dagligen och folks datorer används oftast som soldater i dessa attacker. Precis som att civilt försvar är lika viktigt som militärt försvar när det kommer till den typen av försvar, så är ens personliga säkerhet viktigt när det gäller våra egna datorer som internetleverantörernas säkerhet samt operativsystemens säkerhet.

Historiskt har jag alltid hoppat på de senaste operativsystemen från Microsoft, ända sedan Windows 95 egentligen. De allra flesta gånger har jag upplevt systemen som förbättringar. Windows Vista betedde sig lite slött (läste massa disk i onödan) och Windows 8... vet inte vad de rökte där när de designade GUIt. Annars var 8an snabb på att starta jämför med 7an. Jag har gjort vissa ändringar, som att fästa programmen i aktivitetsfältet istället. Där kommer jag åt jumplists. För mig är det smidigare än att söka, då man ibland hamnar i Edge istället för att få upp dokument eller program som jag vill öppna.

Jag föredrog när de hade varsin meny, men smaken är olika där. Det är en dator det handlar om, inte en telefon. På en dator finns plats att ha en meny för respektive funktion. En sak jag tycker är smidigare i Windows 11 är om man sitter i Teams-möte och vill dela ett fönster. Det har de gjort bättre, så lite beröm ska de få där i alla fall.

Det är artificiellt på det viset att Microsoft själva gått ut med en guide hur man installerar på äldre datorer utan TPM2. Jag är medveten om att TPM2 ger ökad säkerhet. Har jobbat inom IT i över 15 år, varav de senaste ganska intensivt med säkerhet, så jag vet att det absolut är viktigt. Och som andra nämnt, vill man inte köra Windows 11 finns alternativ i form av Linux, till exempel. Vill minnas att det är Ryzen 2000 på desktop och Ryzen 3000 på bärbart.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Förstår inte, släpper de "spärren" kring att uppgradera från Win10 till Win11?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Program är en sak men även triviala Windows-funktioner döljs ju. Själv vill jag ha en komplett översikt så valet var inte svårt. Man ska aldrig behöva klicka två gånger eller använda Shift för att få fram hela

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Förstår inte, släpper de "spärren" kring att uppgradera från Win10 till Win11?

Förmodligen inte. Det har de inte sagt något om iaf.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Slutdatumet är ju dock ingen nyhet, det har ju varit känt sedan länge.
Om man inte redan agerat eller är beredd att agera under året så känns det inte sådär jättesannolikt att just mer tid skulle göra skillnaden? Man har redan haft tid, det krävs någon annan form av påtryckning känns det som.

Det finns olika slags datorer. Tar vi jobblaptops så ville folk inte köra Windows 11 när det var nytt, det skulle vara beprövat något år innan. Det innebär att det idag finns folk med Windows 10 laptops som inte är så gamla. Ett enda år till med uppdateringar hade gjort att många av dessa skulle få en ny jobblaptop.

Sedan finns det andra datorer. Där företag och annat borde höja budgeten inom it med säg 10 gånger för att köpa ny mjukvara och konfigurera om den så den håller den nivå som vissa anser man idag behöver. Pengar kommer dock ej från tomma intet och då måste dessa pengar tas någon annanstans. Där i princip alla idag gnäller på att det de jobbar med inte får de pengarna som de anser det borde ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Rätt säker på det, för jag får iallafall inga sökresultat med den avstängd och jag har inte hållit med på regedit eller någon annat sätt än inställningen i inställningarna. Här är också en nyhet om det https://www.ghacks.net/2023/11/17/breaking-windows-users-in-t...

...webbsökning med Bing via Windows sökverktyg.... Från Sweclockers egna nyhet om det för lite mer än 1 år sedan
https://www.sweclockers.com/nyhet/37626-microsoft-later-anvan...

Det är pga DMA regler i EU

Intressant, men tråkigt att de begränsar det till enbart oss inom EU utan registerhack eller gpedit. Sökningen på startmenyn blir ju så extremt mycket bättre när detta är avstängt. Förr fanns det som sagt en inställning för det som var tillgänglig för alla.

Skrivet av evil penguin:

Ja, det stämmer.

Kravet på Secure Boot är bara att ens plattform har stöd för det, inte att man faktiskt aktiverar det.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Till er som gått till windows 11 men saknar t.ex win10 - vad är det konkreta som ni saknar eller ogillar?

Det enda jag själv har stört mig på är det onödiga dubbelklickandet med en gömd meny i en meny när man högerklickar.

Det går att stänga av så det funkgerar som förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Program är en sak men även triviala Windows-funktioner döljs ju. Själv vill jag ha en komplett översikt så valet var inte svårt. Man ska aldrig behöva klicka två gånger eller använda Shift för att få fram hela

Som vad då för Windows-funktioner?

Visa signatur