Permalänk
Medlem

Lära sig python

Hejsan är sugen på att lära mig programmera och har märkt att många rekommenderar att man börjar med python.
Har ni något tips på var man kan lära sig detta typ om någon gått någon kurs på Udemy eller liknande ?

Permalänk
Medlem

Här rä min absoluta favoritvideo om att komma igång med python: https://youtu.be/nLRL_NcnK-4

Det är alla Harvard föreläsningar ihopslagna i en lång video. De går igenom grunderna, datatyper, funktioner, objektorienterat, testning med mera. Jag har hållt på med python länge (självlärd) men kollade ändå igenom hela grejen.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Harvard-kursen går att köra gratis här

Permalänk
Medlem

Köpte en PCEP prep kurs på udemy för några dollar, detta eftersom jag personligen har svårt att få saker gjorda om de saknar mål. Så hittade steg 1 certifieringen som verkade bra: https://pythoninstitute.org/pcep detta trots att jag inte har någon ambition att arbeta med programmering, men personligen lär jag mig bäst när jag har någon form av tydligt mål som går att checka av.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Hejsan är sugen på att lära mig programmera och har märkt att många rekommenderar att man börjar med python.
Har ni något tips på var man kan lära sig detta typ om någon gått någon kurs på Udemy eller liknande ?

Håller på med en Udemy kurs, 100 Days of Code: The Complete Python Pro Bootcamp som jag tycker är väldigt bra!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Två sätt:

Koda, koda ,koda genom att följa detta
https://learnpythonthehardway.org/

En mer regelrätt bok med illustrationer backad av kognitiv forskning.
https://www.adlibris.com/se/bok/head-first-python-97814920512...

Det är mina bästa tips och jag tror de är bättre än coursera och diverse udemy. Jag har läst flera kurser på båda genom åren . Dock inte Python men allt möjligt . Håller coursera högre än udemy .

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Håller på med en Udemy kurs, 100 Days of Code: The Complete Python Pro Bootcamp som jag tycker är väldigt bra!

Denna kan jag också rekommendera!
Gjorde kursen ett halvår innan ChatGPT kom ut. Men sedan dess tycker jag kodning har tappat charmen till stor del.

Permalänk

Att köra igenom mågon grundkurs som tidigare rekommenderats är bra för att komma igång.
Sedan behöver man en egen, eller någon annans, ide eller projekt att fortsätta med, då blir man tvungen att lösa diverse problem vilket gör att man lär sig använda det man kunskaperna.

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig Python genom diverse små modifikationer av befintliga applikationer (forks). Började med XBMC och dess plugins för att gå vidare att skapa egna applikationer, idag kan jag flertalet programmeringsspråk och arbetar som utvecklare.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Är Python rätt språk att välja om man vill göra en enkel Windows-app?
Har jag fel om jag uppfattar Python som främst för Web-prylar?

Jag har en tanke på en Windows-app jag vill göra. Vill ha det rätt old-school. En exe-fil man kör. Ska kunna läsa in text-filer med info.
Visa enklare grafik, typ små bilder..

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Jag har en tanke på en Windows-app jag vill göra. Vill ha det rätt old-school. En exe-fil man kör. Ska kunna läsa in text-filer med info.

Det är fullt görbart i Python ja, och nej "Web-prylar" är inte exklusivt till Python.

Exempel på en ursimpel grej jag gjorde i Python var en shutdown-timer till datorn, där en liten ruta poppar och som jag skriver in tiden jag vill att datorn ska stängas av. Och det är en exe-fil såklart.

Permalänk
Medlem

Boken Automate the Boring Stuff innehåller många enkla och bra kodexempel i Python.

Den finns läsa online här http://automatetheboringstuff.com/

Permalänk
Medlem

Förutom alla tips som redan postats så vill jag tillägga att Python är ett bra språk att börja med om man är intresserad av att testa programmering eftersom det är interpreterande och inte behöver kompileras. Sedan finns det numer python-libbar för allt mellan himmel och jord. Men framförallt är det även grunden till det mesta som har med Data Science och AI/ML att göra nuförtiden. Dvs förutom att det är rätt lätt att lära sig så är det ruskigt relevant just nu. Jag har för dålig koll på om det finns några bra frameworks för att bygga GUI-appar, men det får man väl nästan utgå ifrån....

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Hur man lär sig X är att använda X. Detta gäller ALLTID. Testa, fastna, söka lösningar och köra problemen själv.
Efter det kan man fundera på om lösningarna är bra.
Övning ger färdighet.
Att titta hur andra gör kan man göra efter att man lärt sig (helst mer än) grunderna, annars lär man sig aldrig viktiga koncept.

Sen speciellt Python.. grunderna är extremt lätta, men vissa saker är inte som i andra språk, som är sånt man måste lära sig av sina misstag. Dessutom finns mycket syntax som man inte behöver, men många gillar att använda, som i sin tur är koncist och svårläst..

Tl;dr;
Jag rekommenderar att läsa en bok och göra exempel, för att lära dig grunderna, sedan hitta på ett eget projekt, som både känns roligt och svårt.

Permalänk
Skrivet av andreasa64:

Udemy har många väldigt bra kurser med bra lärare. Kan du välja kurs mellan flera så välj den med hon Kines Tjejen Angela Yu för hennes kurser är riktigt pedagogiska och lätta att förstå.

Permalänk
Medlem

mooc.fi har otroligt bra Python-kurser som man kan göra i egen takt. Jag har själv läst introduktionen samt den "avancerade" kursen, totalt 10 högskolepoäng. Kan starkt rekommendera.

Man får alltså ECTS-högskolepoäng för kurserna, som jag tror går att använda även i svensk examen (kan ha fel).

Av hela min högskoleutbildning tycker jag denna är i topp pedagogiskt, och det säger en del när den är helt digital med inspelade föreläsningar. Interaktiva övningar med en Discord-chatt för att ställa frågor om man fastnar. Man börjar i webbläsaren och går efter en vecka över till VS Code.

Finns på engelska, svenska och finska. Jag körde den engelska versionen. Den svenska är ny för i år så jag hade nog kört på den vedertagna engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

mooc.fi har otroligt bra Python-kurser som man kan göra i egen takt. Jag har själv läst introduktionen samt den "avancerade" kursen, totalt 10 högskolepoäng. Kan starkt rekommendera.

Man får alltså ECTS-högskolepoäng för kurserna, som jag tror går att använda även i svensk examen (kan ha fel).

Av hela min högskoleutbildning tycker jag denna är i topp pedagogiskt, och det säger en del när den är helt digital med inspelade föreläsningar. Interaktiva övningar med en Discord-chatt för att ställa frågor om man fastnar. Man börjar i webbläsaren och går efter en vecka över till VS Code.

Finns på engelska, svenska och finska. Jag körde den engelska versionen. Den svenska är ny för i år så jag hade nog kört på den vedertagna engelska.

Jag kollade på material för att hålla utbildningar i java utveckling förra året. Jag har inte jobbat som lärare men dock konsult och utbildare och aldrig intro till java , utan mer avancerat för yrkesverksamma.

Det jag hittade var att mooc.fi hade bäst ansett material till java , så det låter som att det är ett toppen ställe.

Jag hade nog börjat där . 👍

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag kan rekommendera denna kurs från Google Coursera. Jag har använt den flera gånger i jobbet när jag varit lärare/mentor i vårt interna Python-kodningsprogram:
https://www.coursera.org/learn/python-crash-course

Om man köper den får man även flera andra intressanta kurser på köpet kring Linux/OS saker, Git m.m.:
https://www.coursera.org/professional-certificates/google-it-...

Visa signatur

//Erik

Permalänk
Medlem

Vill du ha det lite gamifierat så kan du testa boot.dev
Satte sonen som inte kodat alls framför det och det fångade hans intresse

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Plöjde igenom denna förra året och kan också rekommendera denna. Nu har jag förvisso glömt bort mycket av det och jag är fortfarande inte mycket till programmerare men uppskattade väldigt mycket hur denna kurs/sajt är uppbyggd. Integrationen med VSCode är bra och jag är förtjust i att man får en verifikation på om man "tänker rätt" när man skickar in sina uppgifter som automatiskt rättas från deras håll. Ett bra sätt att bekräfta att man förstår vad man gör. Annars är det rätt lätt att man bara läser något, inte kommer på något man kan bygga som är relevant och så trillar informationen ur efter bara några minuter.

Den är väldigt fokuserad på objektorienterad programmering dock. Om det är bra eller dåligt vågar jag inte svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Plöjde igenom denna förra året och kan också rekommendera denna. Nu har jag förvisso glömt bort mycket av det och jag är fortfarande inte mycket till programmerare men uppskattade väldigt mycket hur denna kurs/sajt är uppbyggd. Integrationen med VSCode är bra och jag är förtjust i att man får en verifikation på om man "tänker rätt" när man skickar in sina uppgifter som automatiskt rättas från deras håll. Ett bra sätt att bekräfta att man förstår vad man gör. Annars är det rätt lätt att man bara läser något, inte kommer på något man kan bygga som är relevant och så trillar informationen ur efter bara några minuter.

Den är väldigt fokuserad på objektorienterad programmering dock. Om det är bra eller dåligt är nog något som kan diskuteras för evigt.

Ytterligare +1 till mooc.fi. Jag känner ungefär som föregående talare, oklart hur långt jag har kommit på vägen till att bli en "riktig" programmerare, men jag kan enormt mycket mer än jag kunde innan. vscode-integrationen är jättefin, föreläsningarna med Eerki är också himla bra. Jag har sett att kursen nu dessutom finns på svenska, om man föredrar det.

https://programmering-24.mooc.fi/

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Udemy har många väldigt bra kurser med bra lärare. Kan du välja kurs mellan flera så välj den med hon Kines Tjejen Angela Yu för hennes kurser är riktigt pedagogiska och lätta att förstå.

Hon håller i den 100-dagars kursen, håller med dig om allt gällande henne.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Kontot avslutas

Mitt bästa tips är att skapa något praktiskt, med ett syfte. Sen googlar du dig igenom varje hinder på vägen. Ett bra sätt att lära sig!

Exempel: ett python skript som laddar ner alla bilder från en webbaddress och zippar ihop dom.

Sedan ett webb backend (typ django?) som kan ta requests på webbadresser att ladda ner bilder från, och skickar tillbaks ett token. Detta token kan sen användas för ytterligare requests för att se om arbetet är klart eller få progress, samt få en nedladdningslänk till zippen med bilderna när det är klart.

Detta är bara ett random exempel, det bästa är om du hittar ett exempel som hjälper dig själv i vardagen.

Permalänk
Medlem

Hej!

Sök på YouTube efter ”brocode”.
Han har en 12h kurs.
https://youtu.be/ix9cRaBkVe0?feature=shared

Gör alla övningarna enligt videon.
Du kommer lära dig mycket.
Helt gratis. Tror jag plöjde övningarna på drygt 50h
Det är en jättebra start!

Jag lärde mig via kursen. Nu skriver jag appar kors och tvärs. Gjort mycket program med excelimporter, tolka data och skriva mot sql. Hämta data från nätet, konvertera etc. Lätt att göra gui och exe med en enkel fil.

Permalänk

Varför just python? Jo för att man vill göra något i python. Då är min rekommendation att just jobba med detta sedan finns det kurser som böcker och annat som nämns i tråden.

Jag själv har för många gånger lärt mig saker just för prov inte man ska använda det och det har varit tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Python är något man kan använda sig om man inte är intresserad av att lära sig programmera men ändå måste skriva lite kod eftersom man har behov av att få saker löst med datorer.

För att lära sig programmera är Python det sista språket att välja

Permalänk
Medlem

Man fortsätter med PHP..:-) Nackdelen är väl php att ha tappat mark senaste åren.

Permalänk
Medlem

mooc.fi är enligt min erfarenhet det bästa stället att lära sig programmering på. Det är deras java & databaskurser som återupplivade mitt intresse för programmering under 2018. Gjorde ett karriärbyte därefter från kundrelationer till utveckling och har nu jobbat med det i 5 år.

Skillnaden mellan mooc.fi och udemy är att man får en bredare intro till programmering jämför med de flesta udemy/youtube kurser som ofta är mer språkfokuserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Copilot fungerar bra, i alla fall om man har någon idé om vad man vill skapa. Även bra på att förklara saker för specifika funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Men erfarenhet säger att det inte är optimalt även om det går. Ska du göra något sådant så tycker jag .net är enklare eller electron-app likande som bygger på chrome ( är ju riktigt inte bra men fungerar )

Python är ju mer för saker som är komma donbaserrade eller inte kräver ui på samma sätt visst ett webUI går ju bra.

Men sen kanske det finns enklare verktyg nu då denna info baseras på 5-6 år tillbaka i tid