Tävla och vinn värstingdator!

Raspberry Pi 5 nu med 16 GB arbetsminne

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi 5 nu med 16 GB arbetsminne

Den nya modellen kostar 1 650 kronor och finns redan i lager hos återförsäljare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli en rätt konstig produkt om jag ska vara ärlig. Innan ett hemlabb behöver 16GB RAM är ju en mångdubbelt så snabb minidator för bara 1-2000kr till rimligare. Eller två stycken 8GB så man på köpet får dubblad cpu och allt annat..

Jag tycker folk missar hur långsam en RPI är mot en vanlig processor. Sen har den sin plats där formatet och elförbrukningen är extremt viktig, men skillnaden mot en minidator är inte stor alls i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det börjar bli en rätt konstig produkt om jag ska vara ärlig. Innan ett hemlabb behöver 16GB RAM är ju en mångdubbelt så snabb minidator för bara 1-2000kr till rimligare. Eller två stycken 8GB så man på köpet får dubblad cpu och allt annat..

Jag tycker folk missar hur långsam en RPI är mot en vanlig processor. Sen har den sin plats där formatet och elförbrukningen är extremt viktig, men skillnaden mot en minidator är inte stor alls i praktiken.

Jag håller helt med, lägg $200 och få en N95 med 500GB SSD, mycket mer prisvärt. Men uppenbart finns det en efterfrågan. Vi ska komma ihåg att Rpi används av fler än bara diy-entusiaster. Det kan finnas krävande kommersiella applikationer där man valt Rpi som plattform men som nu börjar kräva mer RAM helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag håller helt med, lägg $200 och få en N95 med 500GB SSD, mycket mer prisvärt. Men uppenbart finns det en efterfrågan. Vi ska komma ihåg att Rpi används av fler än bara diy-entusiaster. Det kan finnas krävande kommersiella applikationer där man valt Rpi som plattform men som nu börjar kräva mer RAM helt enkelt.

Vad är en N95? Vilken mini-PC (ej RPI) skulle ni rekommendera för Home Assistant idag?

Permalänk
Medlem

Det känns som de har missat lite vad som gjorde 'orginalet' så populärt. Ett par 3-400 kr kunde man slänga ut för skojs skull och mecka alltmöjligt med, men när de kostar långt över tusenlappen så känns det bara, Nej.

Permalänk
Medlem

Det är bra att det erbjuds möjligheter. Ingen annan SBC (förutom Intels N100 då) erbjuder sådan kompatibilitet med mjukvara som Raspberry Pi. Det finns fortfarande modeller som kostar lite och är en bra start om man vill leka med elektronik eller emulera 16-bitars konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Vad är en N95? Vilken mini-PC (ej RPI) skulle ni rekommendera för Home Assistant idag?

En processor från Intel som är populär i hemmaservrar.

Permalänk
Medlem

Tror att en sån här (RPi5 med 8GB RAM) skulle räcka till min morsa helt ärligt. För att surfa, betala räkningar och läsa aftonbladet på.

Permalänk

Det är väl ingen superhög utvecklingskostnad för att tagit fram detta, snarare är det så att nya versioner av kretsar har kommit och då kan de göra en sådan här maskin.
Min bild av vanligt folk är dock att de i princip inte gör ett skit hemma med datorer förutom att spela. Däremot så kan raspberry pi användas i andra lösningar där behov av Ai tillsammans med vision finns.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har Raspberry pi tappat greppet. Jag köper Zimba Blade med 16 GB RAM för runt 1000:- , då får jag chassi, lagriingsyta 32 GB och möjligheter att hänga på SATA disk Jag kan ta både video och ström på USB C. Dessutom är det x86 , finns mer att välja på vad det gäller OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Det känns som de har missat lite vad som gjorde 'orginalet' så populärt. Ett par 3-400 kr kunde man slänga ut för skojs skull och mecka alltmöjligt med, men när de kostar långt över tusenlappen så känns det bara, Nej.

En modell med 16Gb finns om man vill ha den, vill man ha en billigare så finns det mängder med andra modeller som fortfarande tillverkas, endast två modeller har nått EOL:

https://endoflife.date/raspberry-pi

Jag har runt 15 st olika RPI:er, har inget intresse av att köpa en med 16Gb, kan inte se något jag kan använda den för, men det finns som sagt nu för de som vill ha en.

Edit: fyra modeller som är EOL.

RPI B 256 MB
RPI B 512 MB
RPI A 256 MB
RPI A+ 256 MB

https://en.wikipedia.org/wiki/Raspberry_Pi#Model_comparison

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Tyvärr har Raspberry pi tappat greppet. Jag köper Zimba Blade med 16 GB RAM för runt 1000:- , då får jag chassi, lagriingsyta 32 GB och möjligheter att hänga på SATA disk Jag kan ta både video och ström på USB C. Dessutom är det x86 , finns mer att välja på vad det gäller OS.

Skulle vara fint med en länk.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jag har använt Raspberry Pi sedan start. De är inte lika unika som de en gång var. De har inte samma prestanda som x86-sysrem och långt ifrån samma bandbredd hos I/O. Samtidigt är ekosystemet synnerligen välstött och dokumenterat. Produktserierna tillverkas över lång tid och mycket tredjepartstillbehör finns.

De ARM-baserade kopiorna i samma formfaktor är ofta billigare. De håller tyvärr inte måttet. Har tex en Rock Pi 5B som trots lovande prestanda är en katastrof mjukvarumässigt då nyare linuxkärnor inte har något bra stöd. De andra "frukt"-Pi-enheterna har aldrig funkat lika smidigt som orginalet. Alltid strul att få igång linux på dem och oklart hur länge plattformen kommer uppdateras mjukvarumässigt. Dessutom är ofta distributionerna modifierade av en kinesisk tillverkare och kan innehålla allsköns tillagd otrevlig kod.

I min värld är det fortfarande antingen Raspberry Pi eller x86 som gåller om det inte skulle räcka med ESP-baserat.

Permalänk
Medlem

Håller med om att det blir en lite märklig produkt, men fint för de som behöver det.
Jag skulle fortfarande kunna tänka mig att köra fler RPi till olika mindre hemmaprojekt, men med tanke på de höga priserna har det blivit att jag hellre kör på tunna klienter med x86 (med proxmox för t.ex. Home Assistant) eller ESP32-baserade mikrokontrollers för saker som kräver mindre beräkningskraft (bl.a. luftkvalitets-sensor med mjukvara från ESPhome eller Luftdaten.info).
Funderar lite på att sätta upp en RPi Zero 2 W att lyssna efter fåglar utanför fönstret med BirdNET-Pi, men det blir nog en tunn klient till det också.

Dock är en del av de höga priserna vår sunkiga växlingskurs. När en dollar kostade 7-8 kr var det annorlunda.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Något i stil med denna borde räcka mer än väl. Ungefär samma pengar men väldigt mycket större möjligheter.
https://www.refurbed.se/p/lenovo-thinkcentre-m720q-tiny/89948...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Innan ett hemlabb behöver 16GB RAM är ju en mångdubbelt så snabb minidator för bara 1-2000kr till rimligare.

750 kr ytterligare så får man en Beelink Mini S12 Pro med Intel N100 (4c/4t @ 3,4 GHz), 16 GB DDR4 och en 500 GB SSD. Hade missat att detta segment existerade till så låg kostnad.
https://www.amazon.se/Beelink-DDR4-500G-Mini-senaste/dp/B0BZC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Jag kör en tunn klient från HP (T530, mer info t.ex. här: https://www.parkytowers.me.uk/thin/hp/t530/). Inte att jag förespråkar just den modellen - valet beror helt på vilka priser man får. Min kostade 350 kr begagnat. Den är ca 25% snabbare än RPi 4 enligt PassMark men framför allt har den vanliga standardkomponenter som kan uppgraderas (SO-DIMM DDR4, m.2 S-ATA SSD o.s.v.), fler portar o.s.v.
Som redan nämnt gör x86-baserad CPU också att man kan välja fler operativsystem, även om dokumentationen ofta är bättre med RPi eftersom det är så många som använder det.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Skulle vara fint med en länk.

https://www.zimaspace.com/products/blade-personal-nas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Jag köpte nån kinesisk mini-pc vid namn Blackview på Tradera för snart ett år sedan. Tror jag gav ca 1100kr, endast testad av tidigare ägaren. N95, 16Gb RAM och 512gb utbytbar disk. Fungerar förvånansvärt bra med Proxmox där jag bland annat kör HA och en del andra containers. Sen är den antagligen inte gjord för att stå på dygnet runt, men antagligen är det fläkten som ryker först så då blir det väl lite moddande för att få den att funka igen. Hittills fungerar den dock klockrent.
Jag skulle tro att de flesta N95 eller N100 fungerar bra för ändamålet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Något i stil med denna borde räcka mer än väl. Ungefär samma pengar men väldigt mycket större möjligheter.

Hittar bara en seriösare leverantör än refubed.se är dock ett råd. Dom pekar finger åt dej när dom skall åtgärda fel som dom själva ha begått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Jag gick på en Minisforum N100 (N100 är konstigt nog en någon procent långsammare N95).
Man får den för 179EUR om man är ny kund
https://minisforumpc.eu/products/minisforum-un100p-mini-pc

Har inte fått den än men det räcker och blir över så att du även kan köra Plex eller annat på den.
Det är transcodingen som är den verkliga fördelen med dessa nyare ”Atom” cpuer

Skrivet av Wiczor:

Högre strömförbrukning och sämre transcodingprestanda än en N95 /N100
(De drar bara 10W peak (15W UL)) men annars ett väldigt bra tips )

Tack!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

N100 är konstigt nog en någon procent långsammare N95.

6W TDP (N100) vs 15W TDP (N95). Större iGPU på N100 men högre boost på N95.
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/compare.html...

Skrivet av SuperSverker:

Bra tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag håller med delvis och på andra sätt inte. Det blir mycket svår att hitta en dator för samma pris som klarar 4k så där är den kung.

Men annars håller jag med. Hela poängen med just rasberry pi är borta.
Den första kostade 300-400 och man sa att tanken var en liten billig sak som skulle ge elever möjlighet (Skolor få råd att köpa in) att testa på programmering och experiment. Billig så att alla elever i en skolklass kan ha en. Eller för någon som vill göra samma sak hemma. jag testade en r3 och den klarade inte av att spela upp film och en del annat så bra. Enklare retrospel gick men bara dom lättdrivna mest simpla spelen.

Nu har den blivt en som gör det en vanlig dator kan göra, den klarar 4k på två skärmar och man skulle kunna använda den på ett kontor mer eller mindre. Men är för dyr för det den är tänkt att göra från början. Men för film och surf är den perfekt. tar ingen plats och är strömsnål. Genererar ingen värme att tala om.

Perfekt.

men som ren experimentdator är just den här för dyr för.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Kan väl vara kul att köra hela systemet från RAM om inte annat, om man tycker det behövs.

Tror f. ö att små billiga datorer kommer att synas mer i mainstream-butiker framöver, många som har en äldre pc, inte vill ha en laptop, kan ju tänkas lägga 100 dollar eller motsvarande för att få en pc som kan köra Windows 11 eller någon Linux.

Det är i år det händer gott folk, under hösten går Linux in på folks skrivbord.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Du kan ju få en Pi Zero 2W för 220 spänn, visserligen en äldre processor än 5e generationens Pi, som du för övrigt kan få för nästan 700 spänn om du nöjer dig med 2GB RAM.
Vill du ha något mellanting för 3-400 kronor så finns Pi 3+ och 4 modeller för runt det priset.
https://www.electrokit.com/moderkort/

Visst har senaste generationerna av basmodellerna gått upp i grundpris vilken kan vara tråkigt förstås, men det inkluderar inflation, Brexit, och en svagare krona under de snart 13 åren som gått sedan 1a generationen började säljas.
Vill man bara ha något att slänga ut för skojs skull och mecka med så duger ofta de äldre modellerna bra.

stvaning
Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Du kan ju få en Pi Zero 2W för 220 spänn, visserligen en äldre processor än 5e generationens Pi, som du för övrigt kan få för nästan 700 spänn om du nöjer dig med 2GB RAM.
Vill du ha något mellanting för 3-400 kronor så finns Pi 3+ och 4 modeller för runt det priset.
https://www.electrokit.com/moderkort/

Visst har senaste generationerna av basmodellerna gått upp i grundpris vilken kan vara tråkigt förstås, men det inkluderar inflation, Brexit, och en svagare krona under de snart 13 åren som gått sedan 1a generationen började säljas.
Vill man bara ha något att slänga ut för skojs skull och mecka med så duger ofta de äldre modellerna bra.

Ja, Zero 2 W kan nog vara en bra lösning för många, men eftersom den är så liten använder den miniHDMI och microUSB, så vill man ansluta vanliga tillbehör behöver man också adaptrar som också kostar något, och då blir priset inte riktigt så lågt.
Strömförsörjning ingår inte heller, men de flesta har nog en USB-laddare liggande.
Till många användningsområden vill man nog också ha en låda, och då börjar en mini-PC som t.ex. en tunn klient bli ett mycket konkurrenskraftigt alternativ i alla fall i mina ögon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Ja, Zero 2 W kan nog vara en bra lösning för många, men eftersom den är så liten använder den miniHDMI och microUSB, så vill man ansluta vanliga tillbehör behöver man också adaptrar som också kostar något, och då blir priset inte riktigt så lågt.
Strömförsörjning ingår inte heller, men de flesta har nog en USB-laddare liggande.
Till många användningsområden vill man nog också ha en låda, och då börjar en mini-PC som t.ex. en tunn klient bli ett mycket konkurrenskraftigt alternativ i alla fall i mina ögon.

Att man behöver mer grejer för att få i gång en Pi än enbart SBCn har ju varit sant för alla modeller som släppts
Men sant att har man behovet av en större, mer strömkrävande och mer kraftfull dator att mecka med funkar mini-PCs eller begagnade datorer eller laptops bättre.
Men då är det inte en Pi (eller annan liten SBC) man är ute efter

Vill man dock ha ett litet smidigt och strömsnålt kort för diverse projekt som större datorer fysiskt är för otympliga för, så är en Pi bra, och som dessutom har väldigt bra mjukvarustöd, även om de senare modellerna är dyrare.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Att man behöver mer grejer för att få i gång en Pi än enbart SBCn har ju varit sant för alla modeller som släppts
Men sant att har man behovet av en större, mer strömkrävande och mer kraftfull dator att mecka med funkar mini-PCs eller begagnade datorer eller laptops bättre.
Men då är det inte en Pi (eller annan liten SBC) man är ute efter

Vill man dock ha ett litet smidigt och strömsnålt kort för diverse projekt som större datorer fysiskt är för otympliga för, så är en Pi bra, och som dessutom har väldigt bra mjukvarustöd, även om de senare modellerna är dyrare.

Absolut. Och det är fint att det finns valmöjligheter. Missförstå mig inte här - jag tycker fortfarande Pi är en kanonprodukt och är glad att de har lyckats bygga en så stor community runt den, och de har på ett sätt lyckats få folk att få upp ögonen för SBC, vilket givetvis är mycket positivt. Jag syftade egentligen mest på att priset ofta blir högre än vad först tror, vilket går lite mot en av de ursprungliga intentionerna. Speciellt med Zero har man ju färre fullstora portar, så för vissa användningsområden inte blir lika prisvärd om man behöver köpa fler adaptrar.
Att alla Pi är små är givetvis något som är svårt att slå, och möjliggör många nya spännande användningsområden.

Visa signatur