Tävla och vinn värstingdator!
Permalänk

BIOS Display or Graphic card error

Hej!

Börjar med min dators specs
-MoBo: MSI B350 (med senaste biosuppdatering som ska stödja CPU, dock en beta version)
-CPU AMD Ryzen 7 5800x
-M2 minne
-GPU: NVIDIA GeForce GTX 1660 super

Jag undrar, jag bytte nyss processor till en AMD Ryzen 7 5800x. Allt gick bra och även med bios uppdatering (då jag bytte från en Ryzen 5 1600 som är några år gammal)

Problemet efter ett tag är att får BIOS piip, en lång och 2 korta vilket i namualen betyder Display or Graphic card error.

Detta fick jag i början typ var 10e start och nu får jag det oftare.

Det konstiga är att den bara piper och startar, som vanligt.. och jag jag märker INGENTING i varken prestanda eller fel med grafikkort eller mina skärmar.

Så frågan är, vad kan det vara? Är det något man bör undersöka? Kan något gå sönder av att jag ignorerar det?

Det känns primärt svårt att felsöka när ingenting fel uppstår eftersom datorn startar helt av sigsjälv och inte krånglar mer än att det piper vid uppstart.

Vad tror ni?

Visa signatur

Bygg bara en dator du har råd med, du måste ju köpa spel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostduster:

Hej!

Börjar med min dators specs
-MoBo: MSI B350 (med senaste biosuppdatering som ska stödja CPU, dock en beta version)
-CPU AMD Ryzen 7 5800x
-M2 minne
-GPU: NVIDIA GeForce GTX 1660 super

Jag undrar, jag bytte nyss processor till en AMD Ryzen 7 5800x. Allt gick bra och även med bios uppdatering (då jag bytte från en Ryzen 5 1600 som är några år gammal)

Problemet efter ett tag är att får BIOS piip, en lång och 2 korta vilket i namualen betyder Display or Graphic card error.

Detta fick jag i början typ var 10e start och nu får jag det oftare.

Det konstiga är att den bara piper och startar, som vanligt.. och jag jag märker INGENTING i varken prestanda eller fel med grafikkort eller mina skärmar.

Så frågan är, vad kan det vara? Är det något man bör undersöka? Kan något gå sönder av att jag ignorerar det?

Det känns primärt svårt att felsöka när ingenting fel uppstår eftersom datorn startar helt av sigsjälv och inte krånglar mer än att det piper vid uppstart.

Vad tror ni?

Ingen av CPU:erna har väl inbyggd grafik, men då du uppdaterat BIOS så skulle nog min första gissning vara att se över om det kan finnas några inställningar (i BIOS) för integrerad grafik som kan ställa till det?

(tillägg: alltså att integrerad grafik är aktiverad i BIOS och sedan ger den ett felmeddelande eftersom CPU:n inte stöder det?)

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU