Köpare nyttjar köpskydd, som säljare vad har man för skyldigheter

Permalänk
Medlem

Köpare nyttjar köpskydd, som säljare vad har man för skyldigheter

Jag sålde ett vattenkyltsystem innan jul, nu efter nästan en månad av frakt och användning menar köparen att grafikkortet inte fungerar och vill ha återbetalning. Jag hjälper köparen att felsöka under helgen och får bilder från enhetshanteraren då köparen har kopplat skärm till moderkortet. Jag försöker guida köparen att stoppa grafikkortet direkt i pcie socket på moderkortet istället för vertikalfästet men det lyckas inte köparen med utan spiller vätska över riserkabeln i försöket. Jag instruerar köparen i att torka upp säkerställa att läckan inte fortgår och ber dem avvvakta till igår kl 20.00 så jag är hemma och kan fortsätta guida köparen genom processen (eventuellt montera luftkylaren för att testa kortet utan riser). När jag kommer hem och öppnar tradera ser jag det här:
Beslut från Tradera
Tradera har avslutat ärendet till köparens fördel. Återbetalning sker enligt Traderas rekommendation. Beslutet går inte att överklaga. Vid frågor kontakta kundtjänst.

Nu undrar jag vad jag har för skyldigheter gentemot köparen i ärendet då denna mot min rekomendation velat få ett Lian Li PC-011 Dynamic skickat med vätska ifyllt, tungt distroplate, grafikkort i vertikalstand. Jag vet att den kom fram säkert , har sett bilder och guidat köparen igenom processen att installera windows, köpt licens till köparen m.m.

Biforgar annonsen om man vill se vad det gäller: https://www.tradera.com/item/1001185/652900052/vattenkyld-gam...

Visa signatur

i5 11600KF | RTX 2080 Super WB | 2x16 Kingston 3600 | Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Nu behöver jag ta det här med traderas kundtjänst under dagen och jag har inte möjlighet att betala 22000 för en dator jag inte längre har. Det är ett väldigt bra system och har fungerat felfritt fram till dagen innan köpskyddet går ut.
Snälla hjälp mig om någon har erfarenheter av liknande situationer eller ni har några tankar kring situationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skickat en sån där stor och ömtålig pjäs med posten? 😬

De känns svårt det här, märkligt att tradera gör så där UTAN att höra med dig som säljare först?!

Jag skulle kontakta tradera omgående och försöka förklara mer.

Hur får du tillbaka datorn när du återbetalat? Kan du lita på att köparen skickar tillbaka den lika försiktigt som du verkar gjort?

Tillagt
Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Nej, köparen har redan spillt vätska i den och har ingen vana med vattenkylning, jag packade extremt säkert och allt fungerade när den köptes nu är ev. grafikkortet kört och köparen ska lyckas skicka den tillbaka utan katastrof.
Bifogar bilder av packningen i länk nedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Besvärligt när människor ska köpa saker de inte förstår sig på, har varit med där själv, men tidigare har det liksom räckt att bara lägga på dövörat. Men nu verkar Tradera ha ändrat hur saker funkar:

https://www.tradera.com/support/se/posts/traderas-koeparskydd...
https://www.tradera.com/support/se/posts/obligatoriskt-koepar...

Men värt att läsa det här också:

https://www.tradera.com/support/se/posts/koeparen-aer-inte-no...
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/kopa-av-privatper...

Vik dig inte. Så länge du inte driver verksamhet utan sålt detta som privatperson har du inte gjort något fel.

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/zFgYpX0 Hur jag packade, galet orolig fram till jag såg systemet startat och nu tillbaka i oron att jag ska behöva stå för kalaset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

Nej, köparen har redan spillt vätska i den och har ingen vana med vattenkylning, jag packade extremt säkert och allt fungerade när den köptes nu är ev. grafikkortet kört och köparen ska lyckas skicka den tillbaka utan katastrof.
Bifogar bilder av packningen i länk nedan.

De ska inte fungera så där! Att du säljer en fungerande vara, köparen tar emot den, förstör den och kräver tillbaka pengarna.
De borde han ta via sitt försäkringsbolag isåfall?
Ett alternativ är att han inte får tillbaka hela summan utan att du gör ett avdrag på vad grafikkortet är värt?

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Alltid lätt att vara efterklok, men jag skulle generellt sett vara väldigt försiktig med att skicka ett datorsystem oavsett hur väl man packat det. Köpare har ganska stora rättigheter och man får räkna med att det kan bli så att de kommer skicka tillbaka.

För att försöka vara lite konstruktiv i din situation så kan du möjligen få ut något på försäkringen som fraktbolaget ger. Uppenbarligen fungerade datorn innan frakten men köparen hävdar att det inte fungerade så inte omöjligt att något hände u frakten. Alternativt så kanske din hemförsäkring kan vara behjälplig?

Men jag håller med om att Tradera borde lyssna på dig och ta mer hänsyn till omständigheterna.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju omöjligt ta ansvaret för att någon vill ha grejer men inte kan hantera dem, är det så att kortet suttit dåligt i risern efter frakt som jag tror så går det ju att ordna men jag kan inte riktigt guida köparen i handhavandet och felsökningen. Konstigt att det funkat fram till sista dagen på köpskydd dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har bilder på systemet fungerande efter frakt, det är det som är problemet. Köparen hävdar att det inte fungerade först dagen innan köpskyddet går ut. Nu har köparen klyddat med datorn och spillt m.m. och jag kan inte lita på att de klarar att packa som mig och vill absolut inte ha ett fyllt vattenkylt system skickat fram och tillbaka över sverige.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@RabieZ Kontakta tradera, om köparen har spillt vätska i den, så ser jag inte att det kan finnas på kartan att du ska göra ett återköp av den, köparen har fuckat upp det rejält och det kan omöjligt vara ditt fel att täcka upp för.

Dock är ju detta något man har sett förut, tradera verkar alltid gå på köparens spår och säljaren har inget att komma med i det läget. Ska tradera vara så sviniga så kan dom iaf kontakta säljaren för att få dennas sida av myntet och i detta fallet så ska dom absolut inte godkänna och gå på köparens spår och dom ska nog stänga av köparen också.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Försöker komma I kontrakt med tradera nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dem öppnar chatt Om 87min och har inte telefonummer.
Jāvla tur att jag sparar alla bilder.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Du har redan fått pengarna av Tradera gissar jag, eftersom det gått en månad?
Om ja, så kommer du få en faktura av Tradera. Den fakturan bestrider du. Nu måste Tradera bevisa att skicket på datorn när köparen fick den var annat än hur du annonserade ut varan.

Finns en annan tråd här på SweClockers som du eventuellt kan söka upp. Den handlar om ett Nvidia grafikkort som såldes och sedan klagade köparen på att det inte fanns kvitto eller liknande och skickade tillbaka ett annat grafikkort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ja, Jag har fått pengarna. Och jag kommer bestrida faktura.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet du vad tråden heter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatera oss gärna, håller på dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

Ja, Jag har fått pengarna. Och jag kommer bestrida faktura.

Har du fått pengarna så betyder väll det ändå att köparen har godkänt skicket på datorn? Det är väll vad skyddet betyder. Köparen kan hämta ut och testa innan den godkänner och pengarna skickas till dig?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Detta är ett våldsamt skämt allt ihopa. Blocket och andra beg ställen försöker infria någon form av trygghet som inte finns vid beg köp för att bosta sin försäljning/produkt. ARN borde slå ner på detta. Senaste 24 månderna har jag märkt en tydlig skillnad i gemene persons attityder i beg köp. Hör av sig långt efter, tror man har öppet köp, ställer krav o villkor. Tragiskt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Tradera hävdar i deras avtal (paragraf 6) att de har rätt att kräva återbetalning om genom deras tvistlösningssystem, men där ska tydligen köpare och säljare först diskutera via Traderas plattform innan Tradera går in och försöker lösa tvisten. Om inte det skett så undrar man på vilka grunder de kräver återbetalningen.

I övrigt är det ju helt galet att en privatperson blir återbetalningsskyldig för att köparen efter längre tid inte är nöjd med köpet, det måste strida mot svensk lag. Stå på dig, TS.

Permalänk
Medlem

Chat operatören på tradera ska höra med dispytavdelningen nu.
Oavsett så är det här ett jävla stressmoment, jag har en annan annons uppe på tradera nu som jag funderar på att ta bort. Startade om den igår efter att köparen inte kunde betala, men det är ingen ide att sälja grejer för att betala dator åt andra för pengarna.
Känns helt galet att så godtyckligt bli informerad om att man inte har ens möjlighet att överklaga beslutet, efter nästan en månads användning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fy fan vilken mardröm. Hoppas det löser sig för dig..

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har varit med om en liknande händelse då en säljare påstod att PostNord-skåpet var tomt (inget paket med mobiltelefon).
Samma svar från Tradera "Beslutet går inte att överklaga. Vid frågor kontakta kundtjänst."

Nu kände jag en jurist som hjälpte mig att skriva svar till Traderas kundtjänst som gav sig efter många turer fram och tillbaka.
En sak jag minns att vi hänvisade till då var: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/salja-till-privat...
Under "Ansvaret för transporten": "Sker transporten till en annan ort med hjälp av ett transportföretag anses varan avlämnad när du lämnat den till transportören. Skadas eller försvinner varan på väg till köparen är det som regel inte ditt ansvar."

Du kan också kontakta Konsumentverket för att få råd, det gjorde vi också. Hoppas det löser sig och nån gång ska jag göra ett inlägg med min upplevelse för att varna andra också.

Permalänk
Medlem

Som säljare måste mentalt ställa in sig på att det man säljer på sidor med köpskydd har öppet köp. Det gäller att vara mycket noga med att dokumentera skick och liknande, sedan måste man vara mycket försiktig när man svarar på köparens frågor eller klagomål. Om köpskyddet försökts nyttjas måste man svara snabbt och med massa bevis.

Om företaget dömmer att du som säljare har gjort fel har du noll rättigheter, mycket lätt för köpare att fuska. Risken för köparen är mycket låg då du måste stämma köparen i domstol eftersom du inte kan överklaga till företaget. Väldigt få säljare som kommer orka göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Har du fått pengarna så betyder väll det ändå att köparen har godkänt skicket på datorn? Det är väll vad skyddet betyder. Köparen kan hämta ut och testa innan den godkänner och pengarna skickas till dig?

Hej! Pengarna kan säljaren välja ungefär när denne vill få utbetalat. Manuellt, veckovis eller den 25:e varje månad. I de fall där Tradera tagit beslut så betalar de tillbaka köparen direkt och kräver sedan pengarna från säljaren.
Detta ligger som en skuld på kontot och allt som säljaren får in i fortsättningen betalas av på den skulden, det TS menar med "jag har inte möjlighet att betala 22000 för en dator jag inte längre har".

De kommer sannolikt också kräva betalning av detta från TS då det annars är Tradera som får stå för kostanden.

Jag brukar säga att köparskydd är en riktig kassako för Tradera, utan någon risk alls för dem (mer än att ligga ute med pengarna).

Permalänk
Medlem

Jag har bilder på allt, att den fungerat hos köparen samt när köparen har kopplat ur grafikkortet och spillt vätska i pcierisern. Jag vet bara inte vart jag ska nyttja bevisningen.... Tradera menar att det inte skickats ut en faktura i nuläget och då

"Du kan frånse meddelandet på ditt konto, eftersom ingen återbetalning gjorts från ditt konto, du har alltså fått hela summan utbetald till ditt konto redan"

Jag försöker få dem att förstå att jag har ett intresse av att inte få den fakturan alls. Men de involverar sig inte i ärendet, ska jag bara sitta lugnt i båten medans de beslutar utan bakgrundsinfo om huruvida jag ska betala tillbaka 22000kr för något som ev. gått sönder i köparens ägo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fy vad hemskt.. Hoppas det löser sig för dig. Man känner sig hjälplös i de där situtationerna.

Ovan är anledningen till varför jag aldrig säljer något med liknande tjänster.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Tradera har inte kontaktat dig? I enlighet med deras villkor låter det som att de borde göra det där du kan lägga fram bevis att det är köparen som fördärvat datorn.
Från deras villkor, under 8. KÖPARSKYDD

d) Så här fungerar Traderas tvistlösningsförfarande:

Om en Säljare och en Köpare har en meningsskiljaktighet som exempelvis beror på att Köparen inte fått leverans av en betald vara eller att den levererade varan enligt Köparen skiljer sig väsentligt från Säljarens beskrivning, så kan parterna lösa sin meningsskiljaktighet genom det tvistlösningssystem som Tradera tillhandahåller på "Mitt Tradera". Ett sådant tvistlösningsförfarande måste inledas i Mitt Tradera inom 30 dagar från det att köpet genomfördes och all kommunikation om tvisten ska ske genom Traderas tvistlösningssystem på Traderas plattform.

Efter att ett tvistlösningsförfarande har inletts ska Köpare och Säljare först kommunicera med varandra genom Traderas tvistlösningssystem för att försöka hitta en lösning på problemet. Om Köpare och Säljare inte kommer fram till en lösning inom tio (10) dagar från att tvistlösningsförfarandet inleddes, kan Köparen eskalera tvisten till Tradera. Om Köparen inte eskalerar tvisten till Tradera inom tio (10) dagar från att tvistlösningsförfarandet inleddes så kommer tvistlösningsförfarandet automatiskt avslutas till Säljarens fördel.

När en tvist eskaleras till Tradera enligt ovan, kommer Tradera kontakta både Köpare och Säljare för att skaffa sig en uppfattning om vad som har inträffat. Tradera kan sedan komma be bägge parter om underlag, så som ytterligare dokumentation kring varan eller Transaktionen. Köparen är ansvarig för att påvisa att det föreligger fel i den tjänst Säljaren utfört eller den vara som Säljaren har sålt, t.ex. med underlag bevisa att varan skiljer sig från Säljarens beskrivning.

Permalänk
Medlem

Jag lider med dig, TS. Tradera har blivit ett riktigt skojarföretag, där man som köpare har många rättigheter men säljare väldigt få - Ebay är precis likadana som nästan alltid går på köparens linje. Sedan en vecka tillbaka är dessutom köpskydd obligatoriskt hos Tradera - de får en extrapeng för varje annons som läggs ut, och som säljare känner man ännu större obehag varje gång man skickat något.

Såhär står det i Traderas avtal gällande säljarskydd (ja det finns ett sådant även om det inte verkar tillämpas):

Citat:

"10. Säljarskydd
(a) En Säljare har under vissa förutsättningar rätt till Traderas säljarskydd. Genom att följa villkoren för Traderas säljarskydd kan Säljaren således få behålla erhållen betalning, även om Köparen påstår att Köparen aldrig mottagit en vara eller att varan inte är i enlighet med Säljarens beskrivning.

(b) Följande produkter omfattas aldrig av Traderas säljarskydd:

Försäljning av fastigheter (inklusive, utan begränsning, bostadsfastigheter);
Försäljning av fordon (inklusive, utan begränsning, motorfordon, motorcyklar, husvagnar, flygplan och båtar), förutom privata bärbara, lätta fordon som används i rekreationssyfte, till exempel cyklar och hoverboard med hjul;
Försäljning av anpassade objekt (såvida inte mottagaren påstår att objekten inte kommit fram);
Försäljning av objekt som motsvarar kontanter (inklusive, utan begränsning, presentkort);
Försäljning av biljetter till evenemang så som sport- eller konsertbiljetter; och
Försäljning av varor och tjänster som är förbjudna enligt Traderas Regler för Säljare.
(c) För att en Säljare ska kunna nyttja Traderas säljarskydd måste följande villkor vara uppfyllda.

Säljaren ska skicka varorna till den av Tradera vid betalningstillfället godkända leveransadressen. Om Köparens leveransadress har ändrats efter att köpet är genomfört, kommer Tradera meddela Säljare om detta genom den e-postbekräftelse som skickas när Köparen har betalt för varan och informationen kommer också finnas tillgänglig i Mitt Tradera.

Varor vars pris överstiger 200 kr måste ha överlämnats till Köpare av Säljare eller av en anlitad speditör för att Säljare ska omfattas av säljarskyddet. Om Köparen hävdar att denne inte har mottagit leveransen kommer Tradera be Säljaren om underlag som bevisar att Säljaren, eller den anlitade speditören, har avlämnat varorna till Köparen. Tradera rekommenderar därför att Säljare skickar varor med spårbarhet t.ex. spårningsnummer från speditören.

Säljaren ska ha valt ett fraktsätt där de sålda varorna är försäkrade under frakten upp till varornas värde.

Säljaren ska i text och genom fotografier beskriva samtliga varor på ett fullgott sätt i annonsen så att Köparen kan undersöka varan och dess skick innan Köparen ingår köpeavtalet med Säljaren. Säljaren måste också avlämna varorna till speditören i samma skick som Säljaren har beskrivit dem i annonsen.

Säljaren ska ha skickat varorna till Köparen på ett lämpligt sätt, vilket innebär att leverans ska ske genom att samtliga beställda varor förpackas och skickas på ett sätt som gör att risken för att produkterna skadas minimeras."

Kan det vara något att åberopa, TS? De verkar ju inte ha hört din sida i frågan? Om de själva inte har tekniska kunskaper nog för att fatta att detta är köparens ansvar så ska det inte vara ditt problem.

En ful grej är dock att det står att du behöver ha skickat varan med en frakt som har försäkring för varans FULLA VÄRDE - Tradera själva erbjuder givetvis en fraktlösning via t.ex Postnord, som man smidigt betalar via Tradera. Men det verkar inte som att den försäkrar varan. Så som sagt... Jag kommer sälja mitt gamla grafikkort (när jag köper nytt om några månader) på Sweclockers tror jag. Undvika Tradera i högsta möjliga mån, när de beter sig såhär.

Permalänk
Medlem

Tråkig situation, sånt här ska man inte behöva acceptera.

Mitt råd till andra är att inte sälja saker med mer än obetydligt värde på Tradera.

Använd Sweclockers marknad eller möjligen Facebook och liknande alternativ där du själv har kontroll.