Permalänk
Medlem

Tele2 Mobilt Bredband - Hjälp

Hej!

Jag använder mig av tele2's mobila bredband obegränsat med en 5g router(inseego fx3100).

Jag har varit väldigt nöjd med detta trots att det är ett mobilt bredband så har jag fått hastigheter på 600 mb/s download speed och 100 mb/s upload speed och en ms på 12, vilket ger mig en in-game ping på 20-30.

Men nu helt plötsligt så har hastigheten gått ner och min ms har gått upp betydligt mer. Just nu så ligger min ms på cirka 30-40 via bredbandskollen och speedtest, vilket ger mig en in-game ping på 50-60.

Efter gjort en del tester via bredbandskollen och speedtest så såg jag någonting konstigt... mina förra tester har alltid varit uppkopplade via stockholm, men nu så kopplas jag tydligen upp via göteborg? Bifogar bild från bredbandskollen.

På bilden så kan ni se att testerna längst ner är när mitt internet är som det ska vara och när det kopplas via stockholm. Resterande av testerna är antingen kopplat via göteborg eller malmö? Varför?

Finns det någon här som förstår sig på detta? Varför mitt internet kopplas via göteborg/malmö istället för stockholm?(jag bor 4 mil utanför stockholm). Har varit såhär hela dagen och det påverkar min ping in-game.

Vill även lägga till att den närmsta tele2 masten är precis utanför min lägenhet cirka 20-30 meter bort och min router står i ett fönster riktat emot masten. Så är ju konstigt att det blir såhär?

Vill även poängtera att jag är väldigt okunnig när det gäller internet relaterade saker.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du testar ju mot en belastad server som testar hastighet, klart din ping blir påverkad mot just den, ingen annan.
Du testas mot de pga belastad (eller något annat fel) server i stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du testar ju mot en belastad server som testar hastighet, klart din ping blir påverkad mot just den, ingen annan.
Du testas mot de pga belastad (eller något annat fel) server i stockholm

Så kan det säkert vara.

Men i samband med detta så har jag fått högre ping in-game. Från 20-30 ping till 50-60, ibland 80 ping.

Tyckte det bara var konstigt att den tar Göteborg som närmsta mätserver, har alltid varit Stockholm. Men som du säger, har förmodligen ingenting med det att göra.

Allt har fungerat klockrent sen i somras, men nu har både hastighet och ms blivit betydligt sämre. Finns nog inte så mycket ni här på forumet kan göra, tänkte mer ifall någon visste något som jag inte visste.

Får kontakta tele2 imorgon helt enkelt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av TomtaaNz:

Så kan det säkert vara.

Men i samband med detta så har jag fått högre ping in-game. Från 20-30 ping till 50-60, ibland 80 ping.

Tyckte det bara var konstigt att den tar Göteborg som närmsta mätserver, har alltid varit Stockholm. Men som du säger, har förmodligen ingenting med det att göra.

Allt har fungerat klockrent sen i somras, men nu har både hastighet och ms blivit betydligt sämre. Finns nog inte så mycket ni här på forumet kan göra, tänkte mer ifall någon visste något som jag inte visste.

Får kontakta tele2 imorgon helt enkelt.

Citat:

men nu så kopplas jag tydligen upp via göteborg?"
"varför mitt internet kopplas via göteborg/malmö istället för stockholm?"

Alltså ditt internet "kopplas inte via" malmö eller något liknande. Det är bara testservrar som står på olika platser. Din internetanslutning går absolut inte via deras testservrar utan du ansluter dit när du gör testerna. Om trafiken ska åt det hållet i Europa så kan trafik absolut gå via Malmö men inte genom testservrarna.

Citat:

"30-40 via bredbandskollen och speedtest, vilket ger mig en in-game ping på 50-60."

Din ping mot X ger inte nödvändigtvis automatisk ping mot Y, en ping är en svarstid. Ping kan påverkas av belastad server/anslutning/distans.

Varför gör du så många tester och när du spelar?

Den översta är en ping mot server i GBG, den undre är i STHLM, lista från public-dns.info/
Jag bor betydligt närmre Sthlm än GBG

Pinging 83.233.165.98 with 32 bytes of data: Reply from 83.233.165.98: bytes=32 time=11ms TTL=108 Reply from 83.233.165.98: bytes=32 time=11ms TTL=108 Reply from 83.233.165.98: bytes=32 time=11ms TTL=108 Reply from 83.233.165.98: bytes=32 time=11ms TTL=108 Ping statistics for 83.233.165.98: Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 11ms, Maximum = 11ms, Average = 11ms C:\Users\tcntad>ping 91.203.163.215 Pinging 91.203.163.215 with 32 bytes of data: Reply from 91.203.163.215: bytes=32 time=12ms TTL=120 Reply from 91.203.163.215: bytes=32 time=12ms TTL=120 Reply from 91.203.163.215: bytes=32 time=12ms TTL=120 Reply from 91.203.163.215: bytes=32 time=12ms TTL=120 Ping statistics for 91.203.163.215: Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 12ms, Maximum = 12ms, Average = 12ms

Permalänk
Medlem

Har också tele2 mobiltbredband 4g på morgonen har jag hastighet 70-100 Mbit/s sen faller det och på kvällen är det runt 5 Mbit/s kan det bero på för många användare

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Har också tele2 mobiltbredband 4g på morgonen har jag hastighet 70-100 Mbit/s sen faller det och på kvällen är det runt 5 Mbit/s kan det bero på för många användare

Ja, masten blir överbelastad på kvällen.
Så du får hitta en annan mast eller byta operatör.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Ringde Tele2 i måndags och klagade på hasigheten lustigt då skulle han prata med en tekniker och han sa att inom dom närmaste 2 veckorna skulle masten uppgraderas någon som tror på det

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Ringde Tele2 i måndags och klagade på hasigheten lustigt då skulle han prata med en tekniker och han sa att inom dom närmaste 2 veckorna skulle masten uppgraderas någon som tror på det<Uppladdad bildlänk>

Det är inte omöjligt, men det kan lika gärna vara något han sa för att snabbt bli av med dig och att problemet kan ha "löst sig själv" tills om en månad när du annars skulle ha ringt tillbaka.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Fick ett tips att ställa om routern till enbart 3G och det verkar funka snabbare nedladdning men långsammare uppladdning får se ikväll om det blir bättre.

Dom två första mätningarna innan 3G

Det verkade funka.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU