Mesh eller router med bra kräm till föräldrarna
Mina föräldrar har bekymmer med sitt nätverk hemma. Wifi når inte riktigt till datorn som står i ena änden av huset. Både på stationär dator och på deras surfplatta får dom ut ca 20 mbit i datorrummet.
Dom har Tele2 Fiber på 250mbit och använder routern som medföljer. När dom mätte i samma rum, där routern står, med surfplattan (en Samsung tab S9) så fick dom 160 i nedladdning.
Deras villa är en likformad vinkelvilla på 110+110 m2. Källaren behöver inte något wifi. Routern står ca 5 meter ner från hörnet på vinkeln. Så det är en trappnedgång, garderob och ett stort badrum ivägen för signalen till datorrummet.
Övrig info. Den stationära datorn klarar AC-hastighet på det inbyggda wifit.
Har ni några tips på en bra router med lång räckvidd, eller om man ska köra på ett mesh? Det var längesen jag själv köpte min meshrouter och jag minns att det kostade en slant då. Så nu när jag kollade prisjakt blev jag lite förvånad över hur mycket det finns under 1000kr för två enheter, ibland tre. Vågar man köpa något sådant? Kan det räcka med att byta till Tele2 senaste router?
Det viktigaste är att det ska vara så enkelt som möjligt.
Det var så längesen jag sysslade med wifi och nätverk. Har inte koll på grejerna längre.
Har iallafall bett föräldrarna att ta kontakt med Tele2 support och be dom kolla igenom routern ifall någon inställning är fel. Kan ju börja där.