Mesh eller router med bra kräm till föräldrarna

Permalänk
Medlem

Mesh eller router med bra kräm till föräldrarna

Mina föräldrar har bekymmer med sitt nätverk hemma. Wifi når inte riktigt till datorn som står i ena änden av huset. Både på stationär dator och på deras surfplatta får dom ut ca 20 mbit i datorrummet.

Dom har Tele2 Fiber på 250mbit och använder routern som medföljer. När dom mätte i samma rum, där routern står, med surfplattan (en Samsung tab S9) så fick dom 160 i nedladdning.
Deras villa är en likformad vinkelvilla på 110+110 m2. Källaren behöver inte något wifi. Routern står ca 5 meter ner från hörnet på vinkeln. Så det är en trappnedgång, garderob och ett stort badrum ivägen för signalen till datorrummet.
Övrig info. Den stationära datorn klarar AC-hastighet på det inbyggda wifit.

Har ni några tips på en bra router med lång räckvidd, eller om man ska köra på ett mesh? Det var längesen jag själv köpte min meshrouter och jag minns att det kostade en slant då. Så nu när jag kollade prisjakt blev jag lite förvånad över hur mycket det finns under 1000kr för två enheter, ibland tre. Vågar man köpa något sådant? Kan det räcka med att byta till Tele2 senaste router?
Det viktigaste är att det ska vara så enkelt som möjligt.

Det var så längesen jag sysslade med wifi och nätverk. Har inte koll på grejerna längre.
Har iallafall bett föräldrarna att ta kontakt med Tele2 support och be dom kolla igenom routern ifall någon inställning är fel. Kan ju börja där.

Permalänk
Medlem

Wifi med "lång räckvidd" har länge varit en myt. Det är i princip samma chip oavsett router och uteffekt styrs av regler och lagar än tekniskt begränsningar.

Och även om du maxxar uteffekt på din wifi router så är det inte så mycket värt då din klient måste kunna nå tillbaka med sin sig al, som oftast är mycket svagare. Speciellt telefoner och surfplattor som vill minimera batterianvändning har inte särskilt stark wifi uteffekt.

Så enda vettiga lösningen för bättre täckning är fler access punkter. Då kan du matcha uteffekt med klienterna för att garantera bättre kavlitet, samt du kan täcka in ett större område än en ensam router kan.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Wifi med "lång räckvidd" har länge varit en myt. Det är i princip samma chip oavsett router och uteffekt styrs av regler och lagar än tekniskt begränsningar.

Och även om du maxxar uteffekt på din wifi router så är det inte så mycket värt då din klient måste kunna nå tillbaka med sin sig al, som oftast är mycket svagare. Speciellt telefoner och surfplattor som vill minimera batterianvändning har inte särskilt stark wifi uteffekt.

Så enda vettiga lösningen för bättre täckning är fler access punkter. Då kan du matcha uteffekt med klienterna för att garantera bättre kavlitet, samt du kan täcka in ett större område än en ensam router kan.

Min första tanke var att deras dator var kopplat med 5ghz nätverket. Det har verkligen inge räckvidd. Men måste typ stå framför routern för att få full fart. Men datorn stod på 2.4ghz nätverket.

Ligger det någon sanning i att det kan "bli fullt" i routern? Minns någon gång för längesen när jag själv ringde support för bredbandet och då sa den killen något om det. Han rensade och så fungerade det bra igen.
Funderar om det kan vara något sånt. Men i så fall reder supporten det imorgon.

Men ifall vi pratar nyköp så är det bäst med mesh? Är Backhaul fortfarande en grej? Jag har det på min, och har för mig att det var nästan en nödvändighet om man som jag har bredbandstv. Om man inte vill tappa för mycket prestanda mellan varje enhet i meshnätverket?

Vi skulle också kunna prova att dra lite kabel och sätta routern hela vägen upp i vinkeln på huset. Då blir det iallafall fri sikt till datorn. Det kanske kan hjälpa något?