Permalänk
Medlem

Assetto Corsa EVO

Så var det strax dags för den tredje delen i Asseto Corsa-serie att nå Steam via Early Access den 16:e januari. Nytt i den här versionen verkar bli att man till sommaren ska kunna fritt köra omkring på vägar i omgivningen runt Nordschleife i ett område på 1600 km². Givetvis kommer spelet även innehålla simulationsracing på kända officiella banor. Spelet förväntas släppas i fullversion till hösten.

Första Early Access-släppet sägs komma med 20 bilar och 5 olika banor, vilket sedan kommer att fyllas på stegvis med nya bilar och banor fram till hösten och 'free roam' till sommaren. Givetvis bör man med spelutveckling ta alla förväntade släppdatum med en stor nypa salt.

Officiella sidan: https://assettocorsa.gg/assetto-corsa-evo/

Steam: https://store.steampowered.com/app/3058630/Assetto_Corsa_EVO/

Permalänk
Medlem

Meh. Blir nog ett bra spel, kul med lite free roam och sånt. Men med alla nya racingspelslanseringar undrar jag, blev någonting verkligen bättre?

I princip alla försöker vara den 'defitiva racing simulatorn', skillnaderna på ett sätt mellan dem är stort medans samtidigt litet.

Är det verkligen roligare att köra runt, bättre ffb eller något som gör upplevelsen verkligare? Undrar nästan om det är hårdvaran, simulationsutrustningen, som begränsar, men ändå känns något fel med själva mjukvaran/simulationen hur mycket spelen än skiljer sig åt från varandra.

Permalänk
Medlem

Själv hoppas jag VR-läget blir bra.

Permalänk
Medlem

Det är på tiden! Första Asetto Corsa släpptes väl runt 1936... Det ska bli kul med en konkurrent till Automobilista 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Meh. Blir nog ett bra spel, kul med lite free roam och sånt. Men med alla nya racingspelslanseringar undrar jag, blev någonting verkligen bättre?

I princip alla försöker vara den 'defitiva racing simulatorn', skillnaderna på ett sätt mellan dem är stort medans samtidigt litet.

Är det verkligen roligare att köra runt, bättre ffb eller något som gör upplevelsen verkligare? Undrar nästan om det är hårdvaran, simulationsutrustningen, som begränsar, men ändå känns något fel med själva mjukvaran/simulationen hur mycket spelen än skiljer sig åt från varandra.

Vet inte. Tror de är ute efter folk som andas 'bil-kultur'. Ser personligen fram emot det då jag gillar att slappa i American Truck Simulator, avslappnde.

Det första Assetto Corsa fungerade knappt med kontroller, lite bättre i det andra spelet (Competizione) så förhoppningsvis fungerar det minst lika bra i detta, så vad man använder för hårdvara ska förhoppningsvis inte spela allt för stor roll. Men bäst blir det nog med FFB-ratt och pedaler. Spelet ska ha en helt ny fysikmotor (som alla bilspelsutvecklare hävdar varje ny version).

Det som oroar mig personligen är att utvecklarna gapar efter för mycket och att det blir pannkaka av allt i slutändan. Men de har inte släppt någon misslyckad titel hittills. Och lyckas det blir det nog den mest kompletta simulatorn.

Permalänk
Medlem

Dåså, har testat lite. Fungerar inte så bra med min växelspak!? (Moza HGP) annars verkar det ok, skoj!

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Dåså, har testat lite. Fungerar inte så bra med min växelspak!? (Moza HGP) annars verkar det ok, skoj!

<Uppladdad bildlänk>

Vad har du dina grafikinställningar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad har du dina grafikinställningar på?

Stock settings. Inte pillat med det. Jag startade dessutom i vanliga läget och inte det här OpenXR eller vad det hette. Funkar bra, fast det var lite knepigt, viss horisontell, eehh, vad heter det. Jag vet inte. Kanske provar OpenXR imorrn.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Har sett fram mot Evo, framförallt för att få ett spel med smidigt interface för VR. AC + content manager + moddar är alldeles för bökigt, kräver mus och tangentbord. Tyvärr var det ospelbart i vr med datorn i signaturen men på plattskärmen rullar det fint! Glitchig bakgrundsmiljö i huvudmenyn, låg fps trots 20% upplösning i steam och lägsta grafikinställningar i spelet.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Lite besvikelse över den dåliga prestandan/höga systemkraven. Spelet ser ju bra ut men kräver helt vansinnigt mycket mer prestanda än ex ACC utan att se vansinnigt mycket bättre ut.

Nu har jag förvisso ett gammalt 1660 ti men det räckte till 60 fps med trippel 1440p på halvhöga inställningar men orkar inte EVO ens på very low..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Lite besvikelse över den dåliga prestandan/höga systemkraven. Spelet ser ju bra ut men kräver helt vansinnigt mycket mer prestanda än ex ACC utan att se vansinnigt mycket bättre ut.

Nu har jag förvisso ett gammalt 1660 ti men det räckte till 60 fps med trippel 1440p på halvhöga inställningar men orkar inte EVO ens på very low..

Citat:

Rekommenderade:
Kräver en 64-bitars processor samt operativsystem
OS: Windows 10 64-bit / Windows 11 64-bit
Processor: Intel i5 10500 / AMD 2600X
Minne: 16 GB RAM
Grafik: RTX 2070, Radeon RX 5600
DirectX: Version 12
Nätverk: Bredbandsanslutning
Lagring: 100 GB ledigt utrymme
Ljudkort: Integrated
VR-stöd: SteamVR, Oculus VR, OpenXR
Ytterligare anmärkningar: SSD required

Höga systemkrav? Det har kommit 3 nya grafikkortgenerationer och 4 nya processorgenerationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Höga systemkrav? Det har kommit 3 nya grafikkortgenerationer och 4 nya processorgenerationer.

Höga systemkrav för vad jag ser på skärmen. Inte direkt så att man blir golvad av grafiken jämfört med föregångaren ACC. Det är inte direkt som att jag försöker hävda att ett 1660 Ti är blixtsnabbt men skillnaden i systemkrav är extrem sett till hur marginell skillnad det är i grafik om man jämför maxade inställningar i ACC med very low in EVO.

Sen verkar inte folk direkt få ut någon vidare prestanda ur ett 2070 heller. Racingsimulatorer kör väldigt många i VR/ultra wide/trippelskärm och då tycker jag det är anmärkningsvärt att prestandaskillnaden är så brutal att man kan köra ett snyggt relativt maxxat ACC på trippelskärm, men ett fult EVO på very low och lägre upplösning knappt startar på singelskärm.

Systemkraven ser ju uppenbarligen helt annorlunda ut om man faktiskt vill använda sin racingsimulator med ultrawide/trippel och inte spela på någon gammal 1080p display.

Som exempel har någon på reddit fått ut ca 60 FPS på trippel 1080p med ett 3080 med inställningar på low. Det känns lite väl tungdrivet för ett racingspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Höga systemkrav för vad jag ser på skärmen. Inte direkt så att man blir golvad av grafiken jämfört med föregångaren ACC. Det är inte direkt som att jag försöker hävda att ett 1660 Ti är blixtsnabbt men skillnaden i systemkrav är extrem sett till hur marginell skillnad det är i grafik om man jämför maxade inställningar i ACC med very low in EVO.

Sen verkar inte folk direkt få ut någon vidare prestanda ur ett 2070 heller. Racingsimulatorer kör väldigt många i VR/ultra wide/trippelskärm och då tycker jag det är anmärkningsvärt att prestandaskillnaden är så brutal att man kan köra ett snyggt relativt maxxat ACC på trippelskärm, men ett fult EVO på very low och lägre upplösning knappt startar på singelskärm.

Systemkraven ser ju uppenbarligen helt annorlunda ut om man faktiskt vill använda sin racingsimulator med ultrawide/trippel och inte spela på någon gammal 1080p display.

Jag håller med om att grafiken inte ser särskilt imponerande ut, men vi får hoppas att det blir bättre med tiden...

Permalänk
Medlem

tycker AC evo presterar som förväntat idagsläget. 6900xt, 12700k med 7200(ram just nu) och får 120fps i avg när rejset kommit igång och när jag startar rejset på 6e plats så är det 58fps. 1080p ultra med 4xmssa och max startfält på brandshatch.

Helt okey tycker jag för ett 2025 spel.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Lite oroväckande är det allt att de inte fått igång sina 'live service'-servrar i och med att deras tanke verkar vara att allt vi gör i spelet skall sparas och hämtas mot något moln någonstans.

Kunos Simulazione är ingen stor utvecklare med erfarenhet av detta så som jag fattat det har har de samarbetat med SimGrid för att införa online-tjänsten eller 'otjänsten', beroende på från vilken vinkel man ser på det. För att detta överhuvudtaget ska bli någon som helst succé måste detta system fungera.

Helst skulle jag personligen vilja ha en hybrid av detta system - att allt som rör varvtider, eventuell ranking (leaderboards) och annat som har med ens profil utåt sparas och hämtas där, men att man samtidigt har en lokal sparpunkt med väsentlig data såsom bilar man samlat på sig samt hur dessa är konfigurerade. Som det fungerar nu när onlinefunktionerna ännu ej är implementerade så kommer du inte åt annat än grundkonfigurationer av bilarna och ingenting du ändrar på dem sparas.

Permalänk
Medlem

Vilken GPU tror ni man ska satsa på om man vill ha minst 60 FPS i 1440p på högsta inställningarna? Använder bara en skärm.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D - ROG Strix B650E-F - 32GB RAM - 2TB WD Black SN850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabo86:

Vilken GPU tror ni man ska satsa på om man vill ha minst 60 FPS i 1440p på högsta inställningarna? Använder bara en skärm.

Det är ju ingen avancerad strålspårning i spelet, så ett kort ur mellansegmentet från den senaste generationen eller föregående generation bör räcka. Dock har spelare med AMD-grafikkort otroliga problem med spelet nu under inledningen av Early Access. Så vill du in just nu och spela relativt problemfritt (finns andra buggar som spökar) är det kort från det gröna gänget som gäller. Just nu. Annars avvakta tills utvecklarna (eller AMD) fixar problemen.

Permalänk
Medlem

Nu har det varit stiltje i Early Access ett bra tag, så pass att folk börjar bli otåliga. I kväll klockan 18 kommer utvecklarna visa vad som är på gång härnäst och förhoppningsvis förklara varför det gått så långsamt hittills.