Intel: Arrow Lake-fixar ger 26 procent högre spelprestanda

Permalänk
Melding Plague

Intel: Arrow Lake-fixar ger 26 procent högre spelprestanda

Med nya BIOS-uppdateringar ska Core Ultra 200S-seriens problem vara lösta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan förhoppningsvis inte bli värre än sist Intel lovade en fix, eller?

https://www.techspot.com/news/106173-intel-latest-microcode-u...

"Motherboard manufacturers have already begun rolling out new firmware based on Intel's MC version 0x114. However, the initial benchmarks are shocking, even by recent Intel standards. According to a recent post on X by CapFrameX, Arrow Lake's so-called "performance" patches are causing severe performance drops in gaming applications."

Permalänk
Medlem

Kanske Intel är lite tillbaka? Man kan hoppas!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Stackars testare som måste göra om allt arbete som de slet med vid lanseringen. ☺️

Permalänk
Datavetare

Bra jobbat om det visar sig stämma.

Synd bara att man endast får en chans att göra ett första intryck, ett intryck som tenderar stanna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Testar ni detta i en kommande artikel? Vore toppen att få det verifierat.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Ja nu har man fått in rutinen på att flasha BIOS!

Nu var jag personligen förberedd på detta, men lite flashbacks till Z170-launchen får man ju ändå, och då var det inte några nämnvärda prestandaproblem (åtminstone inte eftersom det var pre-AMD Zen).

Permalänk
Hedersmedlem

52% högre CB2024 1T låter ju extremt orimligt...? Hade de några extremt dåliga resultat från början, eller vad?
Den är redan snabbast bland x86 enligt SweC, 5.7% över 9950X och 9.7% över 14900K. Så nu ska den vara c:a 61% resp 67% snabbare?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Hur har det lyckats med det? Varför lyckades de inte med det första gången när det lanserades? Det är sex månader sedan.

Permalänk
Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur har det lyckats med det? Varför lyckades de inte med det första gången när det lanserades? Det är sex månader sedan.

Launched
October 24, 2024

Jag vet inte hur du får 86 dagar till ”sex månader sedan”, och jag vet inte varför jag kommenterar ett inlägg vars innehåll faller platt vid den simplaste googlingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Minns du första ryzen lanseringen?

Hoppas dom kan få ordning på en del av bristerna redan nu så det inte tar 3 generationer tills dom är fullt tillbaka. Vill gärna ha alternativ som funkar bra för både ”verkligheten” och spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bra jobbat om det visar sig stämma.

Synd bara att man endast får en chans att göra ett första intryck, ett intryck som tenderar stanna.

Med rätta tycker jag, en del produkter blir fullständigt sönder-recenserade tills man inte vet vad som gäller längre.

7900 GRE är värsta syndaren, HUB gjorde fyra recensioner innan publiken var nöjda.

Företagen får se till att släppa färdiga produkter helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodali:

Hoppas dom kan få ordning på en del av bristerna redan nu så det inte tar 3 generationer tills dom är fullt tillbaka. Vill gärna ha alternativ som funkar bra för både ”verkligheten” och spel.

Hur kan de inte ha fixat detta innan lanseringen? Ryzen 1000-serien blev inte mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Jag förstår ärligt talat inte vad Intel visat upp på CES.

Just 0x114 verkar ge motsatt effekt om man läser min tidigare länk.

Verkar som Intel försöker trolla med knäna som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Skön titel ändå — ”The 'fix' isn't good enough to fix bad marketing claims.

Vad som vore ”bra nog” vore kul att veta, särskilt om måttstocken ska vara i förhållande till deras marknadsföring. Måste vara rejäl nyhetstorka och/eller få klick, och THG brukar ju ändå vara vettiga i vanliga fall.

Vilka tillverkare överdriver inte i sin marknadsföring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Swec borde byta överskrift till att det inte fixar problemet.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Cpuns Grafikkrets - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

HUB gjorde fyra recensioner innan publiken var nöjda.

Det beror nog mest på att folk inte är ute efter en ärlig recension så mycket som de är ute efter bekräftelse på sina [potentiellt dåliga] val.

Skrivet av Lussarn:

Företagen får se till att släppa färdiga produkter helt enkelt.

Har hört att det faktiskt är på gång! De ska bara forma en allians med spelutvecklare som aldrig släpper ofärdiga spel… 🫠

Permalänk
Medlem

Framtiden tycks bygga på att erbjuda sämre prestanda än tidigare, för mer pengar. Och här ligger intel i framkant till att driva på denna utveckling. Tar vi deras senaste B570 så presterar det i flera spel sämre än RX 5700 som kunde köpas för drygt 2000:- hos NetOnNet dagligen i deras hörna med fyndvaror. Detta strax efter lanseringen för 6 år sedan. AMD var sena på bollen men har nu dragit i handbromsen genom att ta ut drygt 6000:- kr för deras tretusenkronorsprocessor 7800X3D. Men det är inte första gången AMD legat efter intel i utveckling... Således även här.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Framtiden tycks bygga på att erbjuda sämre prestanda än tidigare, för mer pengar. Och här ligger intel i framkant till att driva på denna utveckling. Tar vi deras senaste B570 så presterar det i flera spel sämre än RX 5700 som kunde köpas för drygt 2000:- hos NetOnNet dagligen i deras hörna med fyndvaror. Detta strax efter lanseringen för 6 år sedan. AMD var sena på bollen men har nu dragit i handbromsen genom att ta ut drygt 6000:- kr för deras tretusenkronorsprocessor 7800X3D. Men AMD har ju alltid legat efter AMD i utveckling... Således även här.

Pre 2020 inte värt att tala om, den tiden är borta, inte minst i Sverige med dagens växelkurs mot dollarn.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Framtiden tycks bygga på att erbjuda sämre prestanda än tidigare, för mer pengar. Och här ligger intel i framkant till att driva på denna utveckling. Tar vi deras senaste B570 så presterar det i flera spel sämre än RX 5700 som kunde köpas för drygt 2000:- hos NetOnNet dagligen i deras hörna med fyndvaror. Detta strax efter lanseringen för 6 år sedan. AMD var sena på bollen men har nu dragit i handbromsen genom att ta ut drygt 6000:- kr för deras tretusenkronorsprocessor 7800X3D. Men AMD har ju alltid legat efter AMD i utveckling... Således även här.

Jag antar att det är återförsäljarna som passar på att mjölka ut maximalt när det är jättebrist på 9800X3D.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Jag antar att det är återförsäljarna som passar på att mjölka ut maximalt när det är jättebrist på 9800X3D.

Nej inte så mycket, det var AMD som höjde priset redan innan 9800x3d's lansering så att den nya processorn skulle bli ett mer attraktivt val. Samt att de inte har så många 7800x3d längre att sälja så de såljer bra även vid högre pris med brist på 9800x3d som du säger (alltså AMD primärt som höjt, inte återförsäljare).

Permalänk
Medlem

Det var alltså det här som gjorde att Intel gick upp 6ish % på börsen häromdagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mglo:

Det var alltså det här som gjorde att Intel gick upp 6ish % på börsen häromdagen

Nej, det är uppköpsrykten på gång. Ännu okänd köpare.

https://finance.yahoo.com/news/intel-stock-pops-8-because-170...

Jag sålde mina intel för ett par månader sedan, känns så jäkla osäkert...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodali:

Var väl inga konstigheter med ryzen 1000 och 2000? Mer än att intels arkitektur var snabbare per kärna.
Ryzen 1000 presterade vad jag vet bättre i allt än sin föregångare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Var väl inga konstigheter med ryzen 1000 och 2000? Mer än att intels arkitektur var snabbare per kärna.
Ryzen 1000 presterade vad jag vet bättre i allt än sin föregångare.

Jag vill minnas att det krashades en del i stora kompileringsjobb på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nej, det är uppköpsrykten på gång. Ännu okänd köpare.

https://finance.yahoo.com/news/intel-stock-pops-8-because-170...

Jag sålde mina intel för ett par månader sedan, känns så jäkla osäkert...

Vad tror du alla swecklockare inklusive redaktionen tyckte om AMD 2012-2016?

Permalänk
Medlem

Ni kollar väl SOC-spänningen efter uppgraderingen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Skön titel ändå — ”The 'fix' isn't good enough to fix bad marketing claims.

Vad som vore ”bra nog” vore kul att veta, särskilt om måttstocken ska vara i förhållande till deras marknadsföring. Måste vara rejäl nyhetstorka och/eller få klick, och THG brukar ju ändå vara vettiga i vanliga fall.

Vilka tillverkare överdriver inte i sin marknadsföring?

Knappast, THG har historiskt varit väldigt pro-intel. Det var därför det var så många som blev förvånade att det var THG som drog igång drevet kring Pentium FDIV-buggen.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Sorry Intel, men den här gången blev det AMD. Ni har en 7-10 år till att vinna tillbaka mig.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB