Intel: Arrow Lake-fixar ger 26 procent högre spelprestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Var väl inga konstigheter med ryzen 1000 och 2000? Mer än att intels arkitektur var snabbare per kärna.
Ryzen 1000 presterade vad jag vet bättre i allt än sin föregångare.

Minneskompabiliteten var inte särskilt bra, vilket fixades med BIOS-uppdateringar över flera månader. I övrigt presterade den ju som lovat dock. Hade en 1800X köpt på Black Friday. Tyvärr var ju RAM inte direkt billigt på den tiden.

Skrivet av Lussarn:

Jag vill minnas att det krashades en del i stora kompileringsjobb på Linux.

Var inte det åtminstone delvis på grund av defekta CPU:er som folk fick utbytta?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Framtiden tycks bygga på att erbjuda sämre prestanda än tidigare, för mer pengar. Och här ligger intel i framkant till att driva på denna utveckling. Tar vi deras senaste B570 så presterar det i flera spel sämre än RX 5700 som kunde köpas för drygt 2000:- hos NetOnNet dagligen i deras hörna med fyndvaror. Detta strax efter lanseringen för 6 år sedan. AMD var sena på bollen men har nu dragit i handbromsen genom att ta ut drygt 6000:- kr för deras tretusenkronorsprocessor 7800X3D. Men AMD har ju alltid legat efter AMD i utveckling... Således även här.

Det är inte lätt när man inte ens kan köra ikapp sig själv.

AMD har tidigare varit dominant i flera år sen Athlon kom tills 2006~ när Conroe kom.
De har även haft stunder med grafikdivisionen fram till och med HD 7xxx serien och ATI hade lekstuga med deras 9700/9800 serie, i directx 9 i alla fall och definitivt jämte FX 5800, 5900-serien presterade likvärdigt eller bättre i spel utan shader model 2.0. Sen är varken RDNA2 eller 3 dålig, de har väldigt bra prestanda per krona vad gäller raster. När jag köpte mitt 7900XTX kostade 4080 4000kr mer och presterade ~3-5% sämre utan uppskalning och 7900XTX har 50% mer VRAM.

Att de ens kommit ikapp och kört om Intel trots fulheterna tidigt 2000-tal är nästintill ett mirakel.
Men AMD kommer inte ha en chans mot Nvidia om de inte stövlar över något till mirakel för Nvidia kan mata in pengar i utveckling markant mer än AMD och Intel sammanslaget. Lite så var det med AMD vs Intel tidigare, men skillnaden är att Nvidia ligger inte på latsidan och blodsugs av investerare likt Intel.

För att vara on-topic så känns inte detta inte ett mjukvaruproblem de kan lösa utan de har helt enkelt stött på att det inte är så enkelt att "limma" processorer likt AMD med deras första Ryzen. Något man tycker de bör ha haft erfarenhet av sen Conroe.

Sen får vi nog tyvärr vänja oss med att det blir dyrare. Inte bara för att de vill ta mer betalt utan för att alla tar mer betalt och det blir svårare och svårare att förbättra tillverkningstekniken och hur mycket kan man förbättra en artitektur egentligen utan bättre tillverkningsteknik? Där pratar vi väl runt 5-10% ökning per generation i bästa fall.
I slutändan är det kanske så att de måste kasta bort X86 och emulera det för att kunna gå vidare.

Lösningen kanske är cacheminne med en processor på? ^^

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Thomas:

52% högre CB2024 1T låter ju extremt orimligt...? Hade de några extremt dåliga resultat från början, eller vad?
Den är redan snabbast bland x86 enligt SweC, 5.7% över 9950X och 9.7% över 14900K. Så nu ska den vara c:a 61% resp 67% snabbare?

Det kan eventuellt stämma om de ursprungliga siffrorna hämtades från en recensent som hade helt trasiga siffror till följd av Win 11 24H2, vilket schemalade E-kärnorna vid Cinebench 1T-testet istället för P-kärnorna.

Det var ett av de många problem vi stötte på vid recensionstestandet som löstes när vi backade till 23H2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nej, det är uppköpsrykten på gång. Ännu okänd köpare.

https://finance.yahoo.com/news/intel-stock-pops-8-because-170...

Jag sålde mina intel för ett par månader sedan, känns så jäkla osäkert...

Aha! Intressant. Som jag ser det med min begränsade erfarenhet så finns det liten anledning att köpa enskilda aktier. Visst, om man kan resa tillbaks i tiden bara 5 år och lägga allt man har på NVIDIA så, eller eller längre tillbaks och söka på "bitcoin" varje dag osv men det kan man inte. Indexfonder ftw. rikatillsammans.se. Skriver länken inte riktat direkt till dig då du säkert har koll, men om någon annan läser

Permalänk
Medlem

Försent! Vi som kräver de bästa kör AMD CPU och Nvidia GPU. Mellanmjölken till övriga.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Man visste att Intel skulle ljuga ihop nått, AMD behåller tronen i gamingprestanda, trots att man kört Intel i så många år måste jag säga att nu finns inte ens en tanke på att sätta in en Intel cpu igen. Förhoppningen ligger ju även i att AMD pressar Nvidia på gpu fronten framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

52% högre CB2024 1T låter ju extremt orimligt...? Hade de några extremt dåliga resultat från början, eller vad?
Den är redan snabbast bland x86 enligt SweC, 5.7% över 9950X och 9.7% över 14900K. Så nu ska den vara c:a 61% resp 67% snabbare?

Man berättar inte vilken modell det gäller. Behöver inte vara 285K.

Utan kan ha varit nån annan modell som haft riktigt dålig prestanda.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Gissar att SweC inte hade problem med sin plattform i det testet och att de nu fixat de dom hade låg prestanda.

Det har ju varit en enda stor soppa av olika konfigurationer och olika resultat.
Tror man skall tolka alla resultat som att de stabiliserat och höjt prestandan till förväntad nivå across the board

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Pressen papegojar ut att den här fixen enligt Intels tester ska ge upp till 25% bättre spelprestanda.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

som jayztwocents visat så ska man enbart spela kör amd x3d men ska man ha datorn till både spel och produktivitet så skaffa intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Skön titel ändå — ”The 'fix' isn't good enough to fix bad marketing claims.

Vad som vore ”bra nog” vore kul att veta, särskilt om måttstocken ska vara i förhållande till deras marknadsföring. Måste vara rejäl nyhetstorka och/eller få klick, och THG brukar ju ändå vara vettiga i vanliga fall.

Vilka tillverkare överdriver inte i sin marknadsföring?

Det är skillnad på att överdriva och att ljuga.

Permalänk
Medlem

Bara att sänka priset för Intel då, försäljningen lär ju inte va superkul framöver

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Det är skillnad på att överdriva och att ljuga.

Synd att det inte finns en ”vad var det jag sa”-knapp att trycka på efter att recensionerna på Nvidia 50-serien kommer ut, apropå gränsdragningen mellan överdrift och lögn. 🙃

Permalänk
Medlem

För oss som är medvetna om vilka svin intel är så är deras förtroende förbrukat och man väljer inte deras produkter som konsument sedan deras beteende med 13-14 gen. Jag vart inte drabbad då jag fortfarande har en äldre gen men de förändrar inte saken. Dom kan vara utan konsumenter och börja bygga om sitt förtroende igen över 10 till att börja med. De är AMD man ska välja nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

som jayztwocents visat så ska man enbart spela kör amd x3d men ska man ha datorn till både spel och produktivitet så skaffa intel

Då skulle jag vänta in reviews på AMD Ryzen 9 9950X3D först. Det vill säga om man går i tankarna att bygga/köpa en hybriddator och kan vänta lite till.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

26% bättre prestanda? Mig veterligen är 26% av 0 fortfarande 0.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Då skulle jag vänta in reviews på AMD Ryzen 9 9950X3D först. Det vill säga om man går i tankarna att bygga/köpa en hybriddator och kan vänta lite till.

Den har ju dock pris på 10-11k 😊 så 1.5ggr Intels

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Minneskompabiliteten var inte särskilt bra, vilket fixades med BIOS-uppdateringar över flera månader. I övrigt presterade den ju som lovat dock. Hade en 1800X köpt på Black Friday. Tyvärr var ju RAM inte direkt billigt på den tiden.

Var inte det åtminstone delvis på grund av defekta CPU:er som folk fick utbytta?

var inte delvis, det var defekta CPU:er tillverkade före v25 2017 och AMD bytte ut alla som anmälde att de hade fel. Dock hade de kvar tom 3000 serien att de kunde frysa helt om cpu:n låg för länge i C6 power save mode.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lussarn:

Med rätta tycker jag, en del produkter blir fullständigt sönder-recenserade tills man inte vet vad som gäller längre.

7900 GRE är värsta syndaren, HUB gjorde fyra recensioner innan publiken var nöjda.

Företagen får se till att släppa färdiga produkter helt enkelt.

Håller helt med, så läs andra delen som "Synd [för Intel] att...".

Är helt en "done is better than perfect" person, men man ansvarar själv för vad "done" har för nivå och lägger man ribban för lågt går det väldigt sällan att reparera den initiala skadan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Åter igen en rubrik som inte stämmer alls med verkligheten.

Det börjar bli för mycket...

(Jag kör Intel.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Åter igen en rubrik som inte stämmer alls med verkligheten.

Det börjar bli för mycket...

(Jag kör Intel.)

Rubriken hänvisar tydligt till vad intel påstår. Borde väl dock stå upp till 26% då det gäller ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtt:

Rubriken hänvisar tydligt till vad intel påstår. Borde väl dock stå upp till 26% då det gäller ett spel.

Då skriver man "Intel påstår" eller än bättre skiter i vad Intel påstår.

Att presentera en förbättring jämfört med helt trasiga resultat som fixades för evigheter sen som en ny generell 26 procentig förbättring i spel är... ja jag vet inte ens vad jag ska säga.

Alla orkar inte alltid läsa allt så noga. Rubriker kan inte vara hur missvisande som helst då blir det bara kvällstidningsjournalistik av det hela.

Det finns korrekt information där ute. Här lyser den tyvärr nu mera ofta enbart med sin frånvaro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonaz_81a:

Då skriver man "Intel påstår" eller än bättre skiter i vad Intel påstår.

Rubriken börjar med "Intel:" för att visa att det är vad Intel påstår.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Rubriken börjar med "Intel:" för att visa att det är vad Intel påstår.

Ja där får jag ge dig rätt, missade ":". Jag får jag skylla på dålig syn.

Att/om Intel verkligen påstår detta är än mer tragiskt.

Det ändrar dock inte problematiken med att blint återge saken utan att kolla upp sanningshalten.
Vad intels nya "microcode" faktiskt har förändrat när det gäller prestanda är inga dagsaktuella nyheter.

Permalänk

Gäller det alla Intels senaste 14gen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

var inte delvis, det var defekta CPU:er tillverkade före v25 2017 och AMD bytte ut alla som anmälde att de hade fel. Dock hade de kvar tom 3000 serien att de kunde frysa helt om cpu:n låg för länge i C6 power save mode.

Så var det ja. Hade glömt bort detaljerna eftersom det fixades långt innan min CPU tillverkades.

Har inte hört talas om den andra buggen du beskriver. Intressant. Som tur var hade jag aldrig de problemen, trots en del långa perioder av väldigt låg last. Förmodligen var det dock processer som ibland väckte åtminstone någon eller några kärnor då och då. Hade både 1000 och 3000-serien.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bra jobbat om det visar sig stämma.

Synd bara att man endast får en chans att göra ett första intryck, ett intryck som tenderar stanna.

Därför jag fortf bara kör Axe Africa!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Att det är såhär tycker jag tyder på att nåt är dåligt med konstruktionen av CPUerna.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Hur många spectre/meltdown kommer dessa ’fixar’ föra med sig? Jag blir orolig för hela produkten om den lanseras i så dåligt skick

Hade det varit en uppstickare som deras dedikerade grafikkort så är det ju en sak, men detta är deras flaggskeppsgrej som varit centralt i företaget i årtionden och ändå blir en sån pannkaka

Känns som att många bolag inom tech svajar rättså kraftigt nu