Hur säger man upp sig från ett arbete man älskar?

Permalänk
Kontot avslutas

Hur säger man upp sig från ett arbete man älskar?

Känner att jag inte riktigt har råd att jobba kvar på mitt nuvarande jobb. Min lön är inte den värsta, men är ensamstående, inte den bästa hälsan (högre sjukfrånvaro än vanligt), och får det just såpass att gå runt. Men man vill kunna spara, gå ut och äta ibland, gå på bio med barnen och så vidare. Denna månaden har jag gått sista veckan innan lön i princip utan mat till mig själv. Växte upp jättefattigt och vill aldrig leva så igen.

Därför har jag tankar på att säga upp mig och dra igång min firma igen, knyta an med gamla kunder därifrån. På det sättet tjänar jag 4-5 gånger så mycket, och hade inte behövt tänka på pengar på samma sätt igen.

Det som känns extremt sugigt är att jag kommer så bra överens med alla mina kollegor. Stortrivs på mitt jobb, känner mig alltid välkommen och har alltid jättekul. Blir respekterad och kollegor och chefer litar på min kompetens. Det känns som att jag skulle överge allihopa och svika dom om jag lämnade, särskilt eftersom att jag just nu har en ganska bärande roll. Det hade kostat tid och pengar att ersätta mig.

Någon som har varit i samma sits som har tips och råd? Har ingen aning vad jag ska göra här.

tagit bort känslig personlig information
Permalänk
Medlem

Det viktigaste du har är din hälsa och egen tid. Låter inte riktigt som att nuvarande jobb erbjuder de möjligheterna. Hade det var jag hade jag sagt upp mig direkt.

Permalänk
Medlem

Hela anledningen till att man arbetar är för att klara försörjningen för sig själv och sin familj. Är det så pass tufft så är det ju inget att snacka om. Lojaliteten bör främst ligga till dig själv och dina barn, allt annat är sekundärt.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Sanningen? Bra vänner och kollegor brukar ju vara förstående.
Om du nu kan tjäna 5 gånger mer på annat ställe så låter det ju som något är fel på ditt nuvarande jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prklinteractive:

Ja ni har nog rätt.. Men hur lägger jag fram det till arbetsgivaren? Och mina kollegor när dom frågar.

Du skulle ju kunna fråga arbetsgivaren om löneförhöjning annars säger du upp dig och då är det nog enklare att lägga fram det till kollegorna?

Permalänk
Medlem

Rent krasst så skickar man bara ett mail till chefen. "Jag säger upp mig, sista arbetsdag blir 18-02-2025."

Frågar någon är det ju bara säga sanningen, lönen är för låg för att du ska gå runt ekonomiskt och arbetstiderna passar inte riktigt.
Du pratar om att tjäna 4-5 gånger mer, dina kollegor och chefer lär jubla av lycka för dig om de verkligen bryr sig om dig.

Håller själv på att byta jobb nu och kommer sakna några kollegor men de är alla jätteglada för mig för att jag får en roll som kommer passa mig mycket bättre.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Känner att jag inte riktigt har råd att jobba kvar på mitt nuvarande jobb. Min lön är inte den värsta, men är ensamstående med 3 barn varannan vecka, inte den bästa hälsan (högre sjukfrånvaro än vanligt), och får det just såpass att gå runt. Men man vill kunna spara, gå ut och äta ibland, gå på bio med barnen och så vidare. Denna månaden har jag gått sista veckan innan lön i princip utan mat till mig själv. Växte upp jättefattigt och vill aldrig leva så igen.

Därför har jag tankar på att säga upp mig och dra igång min firma igen, knyta an med gamla kunder därifrån. På det sättet tjänar jag 4-5 gånger så mycket, och hade inte behövt tänka på pengar på samma sätt igen.

Det som känns extremt sugigt är att jag kommer så bra överens med alla mina kollegor. Stortrivs på mitt jobb, känner mig alltid välkommen och har alltid jättekul. Blir respekterad och kollegor och chefer litar på min kompetens. Det känns som att jag skulle överge allihopa och svika dom om jag lämnade, särskilt eftersom att jag just nu har en ganska bärande roll. Det hade kostat tid och pengar att ersätta mig.

Har redan fått ett erbjudande från en gammal kund (på f-skatt) som hade löst alla mina ekonomiska problem snabbt och enkelt, med möjlighet att jobba precis dom timmarna jag vill. Funderar på att kanske börja vid sidan av och jobba extra, men det skulle aldrig vara hållbart i längden (utan isåfall måste jag ändå säga upp mig från dagsjobbet vid något tillfälle).

Någon som har varit i samma sits som har tips och råd? Har ingen aning vad jag ska göra här.

Om du kan tjäna 5ggr så mycket vad jobbar du med nu?
måste ju typ vara någon lägsta lön jobb och sen byte till något riktigt bra betalt?

Minimum lön(om än inte lagstadgat) i Sverige är ju ändå ca 23k. Där man jobbar per timme. *174h/månad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Får en bra lön, men firman min får jag en sjuhelvetes bra lön (dock ett lite mer isolerat liv, utan en vanlig arbetsvardag så att säga).

Men jag förstår fortfarande inte riktigt vad du byter mellan?
Kommer de påverka din relation med barnen? De veckorna som berörs...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

måste ju typ vara någon lägsta lön jobb och sen byte till något riktigt bra betalt?

Minimum lön(om än inte lagstadgat) i Sverige är ju ändå ca 23k. Där man jobbar per timme. *174h/månad

Han skrev i en annan tråd att han tjänar 46k i månaden nu. Så börjar tro att det är ett troll nu. Tagit bort sina inlägg också så kanske inte fick trollandet att gå ihop.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

Han skrev i en annan tråd att han tjänar 46k i månaden nu. Så börjar tro att det är ett troll nu. Tagit bort sina inlägg också så kanske inte fick trollandet att gå ihop.

Hmm okej, 46*5 är ju relativt skapligt annars 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem

46tkr enligt den andra tråden, så 200-250tkr. Inte omöjligt men det låter lite osannolikt måste jag ändå säga

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av pine-orange:

46tkr enligt den andra tråden, så 200-250tkr. Inte omöjligt men det låter lite osannolikt måste jag ändå säga

4-5x efter skatt, när man jämför mellan fskatt och askatt.. Försökte radera trådarna dock m,en gick inte så bra.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av ToddTheOdd:

Nja handlar mer om att det var för mycket personligt identifierande och ville inte att saker skulle börja läcka, typ.

Låter som avund om du direkt går till att jag skulle trolla. Har man nischat sig inom IT och driver eget kan man tjäna enorma mängder, särskilt om man har utlandskunder.

Permalänk

4-5x efter skatt, när man jämför mellan fskatt och askatt.. Försökte radera trådarna dock m,en gick inte så bra.

46tkr= 33-35ish efter skatt..
165k efter F skatt isåfall...

Visa signatur

Permalänk
Kontot avslutas

46tkr= 33-35ish efter skatt..
165k efter F skatt isåfall...

Japp ungefär där på bra månader, 90-120 på dåliga. Mycket mer på riktigt bra. Men allt beror på hur mycket man är villig att offra och hur hårt man är villig att arbeta.

Pengar är dock inte allt här i livet, det lär man sig snabbt så fort man tjänar mer än man vet vad man ska lägga pengarna på. Finns en anledning till att firman varit vilande i något år nu, och finns en anledning till att jag velar för att gå tillbaks.

Permalänk
Medlem

Mods kan ta bort tråden om du begär det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Moderator
Moderator

Trådstart återställd efter att TS redigerat bort sitt inlägg. Kommer man på att det man skrivit är problematiskt av en eller annan anledning kan man rapportera sina egna inlägg. Raderande förstör sammanhang för andra som läser och är lite föraktfullt mot de som tagit sig tid att besvara.

- MOD

Visa signatur