Detta kan vi vänta oss av Switch 2 – enligt ryktena

Permalänk
Melding Plague

Detta kan vi vänta oss av Switch 2 – enligt ryktena

Switch 2 väntas bli mer kraftfull än sin föregångare, men inte i nivå med andra moderna konsoler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Switch 2 väntas bli mer kraftfull än sin föregångare"

Ojoj! En riktig kioskvältare!

Vågar vi gissa på att den kan prestera bättre än Xbox Series S? Förväntar mig minst DLSS och HDR, men Raytracing hade också suttit fint.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många generationer vi får vänta tills Nintendo kommer upp till Ps5 prestanda, Switch 4?

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på en PRO modell som är TV Only, ingen skärm.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

I praktiken är det bara en ny Switch för en ny generation spelare. Spelen kommer se lite bättre ut och tredje part kan eventuellt vara intresserade till början, men sen springer övrig hårdvara iväg och ingen vill släppa spel till den mer än indieutvecklare och Nintendo själva, med undantag för spel riktade mot barn.

Är själv en stor beundrare av Nintendos egna releaser så de räcker för mig och antagligen för många andra. Så den dagen ett bibliotek av sådana finns tillgängliga så lär det bli ett köp just för dem precis som det blivit denna iteration av Nintendo-konsol.

Tror dock det handhållna suget som Switch i mångt och mycket riktade in sig på är aningen mättat nu med de alternativ som finns på marknaden. Så den usp’en har de inte längre.

Tror den så klart kommer sälja bra och spelen kommer säkerligen vara kvalité men deras unika position är inte den samma den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vågar vi gissa på att den kan prestera bättre än Xbox Series S?

Series S har en SoC på 100W på en bättre nod... Nog för att ARM/Nvidia-kombon kommer vara effektiv, men den kommer inte ens vara nära Series S i prestanda.

Alltså, prestandan kommer vara långt över orginal Switch som redan visat att man inte behöver enorm råprestanda, men vi pratar fortfarande om 10-15W SoC på en nod som var sådär redan för fem år sedan... I handhållet läge tror jag dock inte det kommer vara några problem i praktiken, med DLSS och en skärm på 8" kan man komma undan med rätt mycket genvägar. Men man ska nog inte förvänta sig allt för mycket av tredjepartsmultiplaformtitlar i dockat läge.

Som teknikintressade så sticker det såklart en i ögat att om den tillverkats på en ny tillverknigsnod så hade det säkert nästintill dubblat råprestandan (om vi killgissar lite på prestanda/w förbättringen utefrån nvidias grafikkort från Samsung 8nm till TSMC 4N (blackwell)). Men nintendo är nog framförallt intresserade av volym, och då är det kritiskt att dom klarar hålla nere priset (max 400USD), och då ryker oled och moderna kretsar osv, även om vi säket är många som gladligen betalat en tusenlapp eller två till för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Undrar hur många generationer vi får vänta tills Nintendo kommer upp till Ps5 prestanda, Switch 4?

Prestanda är inte det viktigaste för många som vill ha roliga spel.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Hoppas mer på en Budget version med samma prestanda fast man slipper betala för batteri och skärm. Typ moderkortet i dockningstationen. Vill ha switch2 för några av nintendos spel men slipper gärna att betala ett överpris för en dålig surfplatta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Troligtvis landar den på $400, vilket blir ca 6000Kr i Sverige.

Det känns inte heller självklart att den presterar bättre än Steam Deck, på grund av mål för batteritid och den gamla noden om läckor stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Series S har en SoC på 100W på en bättre nod... Nog för att ARM/Nvidia-kombon kommer vara effektiv, men den kommer inte ens vara nära Series S i prestanda.

Alltså, prestandan kommer vara långt över orginal Switch som redan visat att man inte behöver enorm råprestanda, men vi pratar fortfarande om 10-15W SoC på en nod som var sådär redan för fem år sedan... I handhållet läge tror jag dock inte det kommer vara några problem i praktiken, med DLSS och en skärm på 8" kan man komma undan med rätt mycket genvägar. Men man ska nog inte förvänta sig allt för mycket av tredjepartsmultiplaformtitlar i dockat läge.

Som teknikintressade så sticker det såklart en i ögat att om den tillverkats på en ny tillverknigsnod så hade det säkert nästintill dubblat råprestandan (om vi killgissar lite på prestanda/w förbättringen utefrån nvidias grafikkort från Samsung 8nm till TSMC 4N (blackwell)). Men nintendo är nog framförallt intresserade av volym, och då är det kritiskt att dom klarar hålla nere priset (max 400USD), och då ryker oled och moderna kretsar osv, även om vi säket är många som gladligen betalat en tusenlapp eller två till för det.

Vad jag har sett så ligger Tegra T239 på ~3TF (jämfört med 0,5TF för Switch 1), medans xbox series S ligger på ~4TF. Så med DLSS så kan nog Switch 2 vara hack i häl med xboxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Vad jag har sett så ligger Tegra T239 på ~3TF (jämfört med 0,5TF för Switch 1), medans xbox series S ligger på ~4TF. Så med DLSS så kan nog Switch 2 vara hack i häl med xboxen.

Nu har jag inte kollat alls vilket TFLOP switch 2 SoC:en eventuellt kommer ha, men det bör noteras att det kan vara rejält missvisande siffor med tanke på en rätt rejäl ändringen i Ampere som i princip dubblade CUDA-antalet per SM, detta ökade teoretiska siffror som TFLOPs rätt mycker mer än faktiskt spelprestanda. Men oavsett dessa TFLOPs jämförelser, så är det väl rätt uppenbart att en 10W krets på Samsung 8nm (som baseras på en 10nm nod) får tokstryk av en på 100W på TSMC 7nm. Kolla rman på gpuer så hade väl RDNA2 och Ampere rätt likvärdig prestanda/w? Ser inte ens hur det skulle kunna vara nära här.

Men hade det vart cutting edge teknik vi prata om (vilket hade vart sjukt coolt btw), så hade det vart sjukt spännande att se hur den står sig mot kraftfulla konsoller, likt hur Apple konkurrerar mot strömtörstiga monster med sina effektiva kretsar, men nu pratar vi rätt gammal teknik så man ska nog hova in sina förväntningar efter det. Sen kanske utvecklare kan trolla med knäna en del oavsett, och använda sig av DLSS osv för att kanske göra upplevelsen jämförbar mellan dessa enheter, men det kommer vara ett rejält drop i renderad upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Helt tvärtom för mig. Jag hade hoppats på en mer renodlad handheld som 3DS. Har inte en enda gång kopplat in Switch i TVn och har haft en sedan Mars 2017. Kan bero på att allt jag spelar annars på TVn är i 4k så Switchen skulle se föråldrad deluxe ut i jämförelse med PC.
Ser framemot Switch 2!

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Ingen idé att jämföra prestand mot Xbox/PS. Det har inte handlat om det alls för Nintendo på många, många år. Det är spelglädjen som står i centrum.

Permalänk
Medlem

Av det jag spelar på switch så behåller jag nog 1an tills den går sönder. Då kanske det blir en uppgradering. Tror inte jag har något behov av 2an än.

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande i ett mindre chocktillstånd över att Nintendo släppte en handhållen spelkonsol 2016 eller om det var 2017?

Varenda jävel man känner som är född på 80/90-talet har en.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Helt tvärtom för mig. Jag hade hoppats på en mer renodlad handheld som 3DS. Har inte en enda gång kopplat in Switch i TVn och har haft en sedan Mars 2017. Kan bero på att allt jag spelar annars på TVn är i 4k så Switchen skulle se föråldrad deluxe ut i jämförelse med PC.
Ser framemot Switch 2!

Ugh, det hade varit riktigt surt om de gått den vägen, och nästa Mario, Metroid, Zelda etc blivit låsta till ett handhållet format. Det finns ju Switch lite, och det kommer säkert en likadan för Switch 2, för dem som inte bryr sig om att spela på TV. Vi som inte bryr oss om handhållet vill ju också ha en sån goding utan batteri och skärm! (Och utan hemska joycons)

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Artikeln skriver att Wii och Switch "vann" sina generationer spelkonsoler. ???
Jag menar att Nintendo flyter lite i en egen nisch. Det var liksom rätt få som istället för att lira Halo på Xbox istället valde att swinga handkontrollen i Wii sports. Wii var en Gamecube med gyrokontroller, man blåste liv i gammalt skrot. Samma gäller för Switch, en kombination av handhållet och konsol, finns ingen given konkurrent.
Sedan kommer kioskvältaren att man gissar att hårdvaran inte är lika kraftfull som i senaste konsoller från (vad man antar att konkurrensen är) MS och Sony och kanske Steamdeck?

Permalänk
Medlem

Med lite tur så kanske den kan hålla stadiga 60fps iaf, något 1:an inte alltid lyckas med (inte ens i Nins egna spel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Prestanda är inte det viktigaste för många som vill ha roliga spel.

Nej precis, men varför önskar du inte att du kunde spela spelet på din switch 1 istället som du redan äger...om nu spelen ändå inte är väsentligt bättre på switch 2?

Permalänk
Medlem

Frågan är hur många Svenssons/familjer som kommer köpa Switch 2. Då den lär kosta över 5000kr och dessutom ser likadan ut, kan ju orsaka nytt Wii U fiasko, iaf en 2:a i namnet som indikerar på något nytt.

Hade även som andra sett en billigare (ev bättre) stationär som de borde kunna få ner till minst halva priset.
Ingen skärm, utan batteri, behöver inte snåla på energiförbrukning eller pussla in allt på litet utrymme på samma sätt.

Så kan mobila folket ha sin version med både och och TV-folket sin.
Så får se vad jag gör denna generation, vill ju alltid spela Mariospelen tex, men kanske blir emulator för Switch2 också. I övrigt haft Wii, Wii U och Switch så kliar ju lite ändå.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Nu har jag inte kollat alls vilket TFLOP switch 2 SoC:en eventuellt kommer ha, men det bör noteras att det kan vara rejält missvisande siffor med tanke på en rätt rejäl ändringen i Ampere som i princip dubblade CUDA-antalet per SM, detta ökade teoretiska siffror som TFLOPs rätt mycker mer än faktiskt spelprestanda. Men oavsett dessa TFLOPs jämförelser, så är det väl rätt uppenbart att en 10W krets på Samsung 8nm (som baseras på en 10nm nod) får tokstryk av en på 100W på TSMC 7nm. Kolla rman på gpuer så hade väl RDNA2 och Ampere rätt likvärdig prestanda/w? Ser inte ens hur det skulle kunna vara nära här.

Men hade det vart cutting edge teknik vi prata om (vilket hade vart sjukt coolt btw), så hade det vart sjukt spännande att se hur den står sig mot kraftfulla konsoller, likt hur Apple konkurrerar mot strömtörstiga monster med sina effektiva kretsar, men nu pratar vi rätt gammal teknik så man ska nog hova in sina förväntningar efter det. Sen kanske utvecklare kan trolla med knäna en del oavsett, och använda sig av DLSS osv för att kanske göra upplevelsen jämförbar mellan dessa enheter, men det kommer vara ett rejält drop i renderad upplösning.

Håller med där, xbox series s kommer nog vara relativt kraftfullare, frågan är bara hur mycket. Dock vill jag bara poängtera att T239 med största sannolikhet kommer tillverkas med Samsung 5nm EUV, så runda slängar samma densitet som tsmc 7nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Fast det har väl aldrig varit nintendos mål att komma upp i samma prestanda som XBOX/PS heller.

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 16GB Kingston Fury Beast 5600Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Steelseries Aerox 9 Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem
Citat:

Även om vi ponerar att konsolen ska använda Nvidia-systemkretsen Tegra T239 lär det nog inte bli en fullskalig DLSS-variant.

Har inte ryktena varit tvärtom?
Att Tegra kretsen med Ampere baserad GPU skulle få någon uppdaterad DLSS jämfört med de som sitter i de vanliga RTX 3000 korten.
Så i såfall att Switch 2 får (relativt sett) bättre DLSS än vanliga RTX 3000 korten.
Men så klart att ett RTX 3080 som har mycket mer kärnor och strömförbrukning har mer bruteforcekraft och totalt sett är bättre om man bara ser till prestanda.
Men att en Switch 2 får bättre prestanda/watt med DLSS.

Sen är ju i stort sett inget officiellt bekräftat från Nintendo ännu mer än att konsolen ska släppas under 2025 och att de ska ha ett event i April.
Samt att man kunde se i deras First Look video att Switch 2 blir fysiskt större än Switch 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Fast det har väl aldrig varit nintendos mål att komma upp i samma prestanda som XBOX/PS heller.

GameCube var sista konsolen där Nintendo satsade på konkurrenskraftig prestanda.
Men det var ju runt 25 år sedan.

Permalänk

Switch hyllvärmare nr 2, hur många timmar spelade ni förra året på eran switch? Snackade med jobbarkompisar och dom sa att deras switch knappt aldrig använts och samma sak för mig. Den säljer som smör men få använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Switch hyllvärmare nr 2, hur många timmar spelade ni förra året på eran switch? Snackade med jobbarkompisar och dom sa att deras switch knappt aldrig använts och samma sak för mig. Den säljer som smör men få använder den.

Hur många av alla spel som säljs på Steam till PC blir spelade?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Jag hade jäkligt kul med Zelda Echoes of Wisdom förra året, vet inte hur många timmar det tog. Nu i år har jag börjat med Mario Oddyssey, ja jag vet lite sen på bollen

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Jag hade jäkligt kul med Zelda Echoes of Wisdom förra året, vet inte hur många timmar det tog. Nu i år har jag börjat med Mario Oddyssey, ja jag vet lite sen på bollen

Skoj om du hittade några bra spel. Tycker ett av problemen är att många switch spel blir alldeles för svåra trotts att man väljer lätt nivå.

Vet inte hur många gånger ungarna bad mig hjälpa till med något typ nästintill helvetiskt omöjligt trotts lätt nivå valts typ gå på en lång planka med is på eller nåt. Slutade med att både jag och ungarna tröttnade och switchen och den hamnade på hyllan, sedan kom Minecraft och Fortnite och tog över allt och trotts att det funkar på switch så föredrog dom Konsol och PC.

Ett annat problem var att när man väl tog fram Switchen och ville spela tex flera på Mario Cart så var det extremt super krångligt varje gång att fatta hur man delade upp kontrollerna för att spela 4 st, inget man kunde göra in game direkt. Slutade varje gång med massa googlande o kolla YouTube videos och ett halvår efter hade man glömt och samma visa igen. Ingen direkt användarvänlig pryl tyvärr.