AMD bekräftar: RX 9070 släpps i mars

Permalänk
Melding Plague

AMD bekräftar: RX 9070 släpps i mars

AMD:s Radeon RX 9000-serie kommer senare än väntat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra, då hinner jag med att få ihop lite pengar tills dess. Jag kör med ett Battlemage så länge. Det orkar i alla fall driva Elite Dangerous rätt så bra.

Permalänk
Medlem

Attans, jag som va intresserad av detta lite tidigare.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Cpuns Grafikkrets - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Discokungen

Känns ju standard AMD.

Men de kanske vill ha tid att rebranda till 9080

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Ändå att namnen blivit så lika mellan AMD och nVidia. RTX 5070, RX 9070.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Syltmunken:

Ändå att namnen blivit så lika mellan AMD och nVidia. RTX 5070, RX 9070.

AMD bytte namn för att konsumenter skulle förstå vilken modell som mötte Nvidias modell.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Känns ju standard AMD.

Varför menar du är standard?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

AMD bytte namn för att konsumenter skulle förstå vilken modell som mötte Nvidias modell.

Känns lite som att de kör med samma still som övriga hårdvarutillverkare inom IT. Att idiotförklara sina användare.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Flamso:

Det är tur att de gjorde det. Det var helt omöjligt att förstå var ett RX X700 kort befann sig i hierarkin i förhållande till ett RTX X070 innan.
Flyttar man siffran ett steg till höger så blir det otroligt mycket bättre.

Jag vet inte hur bra sarkasm framgår i text men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Känns ju standard AMD.

XT RX 9070 XT RX (tm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

XT RX 9070 XT RX (tm)

& Knuckles

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk

var är alla tester sweclockers?! också lite tråkigt om 16 gb vram stämmer..

Permalänk
Medlem

Jag sparar mina slantar till nästa paradigmskifte. Det känns att vi har nått vägs ände. Jag minns när Linus recenserade RTX 3090 som kunde lira Doom 2016 i 8K. När man tänkte RTX 5090 på den tiden, då förutsatte man väl att 8K hade blivit mer mainstream och att kort då skulle testas i 8K-upplösning av recensenter. Men tvivlar starkt på att det sker någon övergång i närtid. Just nu känns det mest sannolikt med "aldrig". Gissar på att båda tillverkarnas kort bara kommer framstå av en refresh av det som redan finns på marknaden.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag som innerligt hoppades på lanseringen skulle ske snart då KCD2 lanseras ju i början av februari...

Om lanseras först i mars så kanske ökar också chanserna att Intel släpper iallafall B750/770 korten också (förväntar nog max i nivå med 9070 icke XT prestanda ungefär), vi får se.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag sparar mina slantar till nästa paradigmskifte. Det känns att vi har nått vägs ände. Jag minns när Linus recenserade RTX 3090 som kunde lira Doom 2016 i 8K. När man tänkte RTX 5090 på den tiden, då förutsatte man väl att 8K hade blivit mer mainstream och att kort då skulle testas i 8K-upplösning av recensenter. Men tvivlar starkt på att det sker någon övergång i närtid. Just nu känns det mest sannolikt med "aldrig". Gissar på att båda tillverkarnas kort bara kommer framstå av en refresh av det som redan finns på marknaden.

tanke på 60 % ca av alla steam användare sitter på 1080 p har jag svårt se att 4k blir mainstream ens.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av maweric:

Varför menar du är standard?

De har en tendens att röra till sina lanseringar.

Skrivet av CrispVanDahl:

Det är tur att de gjorde det. Det var helt omöjligt att förstå var ett RX X700 kort befann sig i hierarkin i förhållande till ett RTX X070 innan.

Nej, jag håller med dig! Det är bara vad AMD har sagt. 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem

RDNA4 skjuts ju ständigt fram om man ska tro på att läckorna var sanna. Tror MLID under hösten påstod att RDNA4 är redo för launch i okt/nov. Sen blev det CES, sen slutet av januari och nu mars?

I vilket fall, AMDs velande har nog fått mig att stå över RDNA4. Priserna verkar inte bli så bra som de hade behövt vara med tanke på att prissättning av 5000-serien verkar ha fått AMD att trilla av stolen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av paranoiid90:

var är alla tester sweclockers?! också lite tråkigt om 16 gb vram stämmer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag som innerligt hoppades på lanseringen skulle ske snart då KCD2 lanseras ju i början av februari...

Om lanseras först i mars så kanske ökar också chanserna att Intel släpper iallafall B750/770 korten också (förväntar nog max i nivå med 9070 icke XT prestanda ungefär), vi får se.

Intel kommer inte släppa någon B770.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jo det blev det med den senaste generationen där 7800xt blev lika som 6800xt och 4070, 7900gre som 6950xt och 4070, 7900xt som 4070ti och 7900xtx som 4080. Men det har såklart inte att göra med placeringen utan valet av nummer

Permalänk
Medlem

Oavsett om kortet är bra eller dåligt mot 5070 har de chansen att sälja ensamma på prisnivån tills 5070 släpps om de börjar sälja nu. Korten finns ju redan hos diverse ÅF om man skall tro läckorna.

Fattar verkligen inte alls vad AMD vill uppnå här. Om det enbart handlade om grafikkort och syftet faktist är att konkurrera med Nvidia så ser det otroligt klantigt ut.

Samtidigt är grafikkortsmarknaden så liten att den skulle kunna vara ett förhandlingschipp för andra saker som händer. AMD och Nvidia tjänar ju mer pengar på datacenter just nu där de står för var sin nyckelkomponent. Nvidias DGX-produkter kör just nu Xeon.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att få reda på om rx9060 och rtx5060 serierna är vettiga uppgraderingar från föregående eller om det blir som 7600 och 4060.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

RDNA4 skjuts ju ständigt fram om man ska tro på att läckorna var sanna. Tror MLID under hösten påstod att RDNA4 är redo för launch i okt/nov.

Fast MLID visar ju gång på gång på gång att han ofta är helt ute och cyklar och hans ”källor” är alldeles för ofta bullshit som antingen är påhittade eller att någon spelat honom ett spratt genom att ange anonyma tips till honom. Finns en helt tråd på Reddit som tyckt det varit kul att ge honom tips som inte har någon sanning. Kanalen handlar mest om spekulation och olika konspirationer som han både ser och hittar på själv. Dessutom är det rätt jäkla jobbigt med en sådan självgod person om att han är störst, bäst och vackrast och har minsann aldrig fel 😅

Misstolka mig inte, jag sitter också och kollar på det men man måste koma ihåg att ta allt han säger med en stoooooooor nypa salt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Oavsett om kortet är bra eller dåligt mot 5070 har de chansen att sälja ensamma på prisnivån tills 5070 släpps om de börjar sälja nu. Korten finns ju redan hos diverse ÅF om man skall tro läckorna.

Fattar verkligen inte alls vad AMD vill uppnå här. Om det enbart handlade om grafikkort och syftet faktist är att konkurrera med Nvidia så ser det otroligt klantigt ut.

Samtidigt är grafikkortsmarknaden så liten att den skulle kunna vara ett förhandlingschipp för andra saker som händer. AMD och Nvidia tjänar ju mer pengar på datacenter just nu där de står för var sin nyckelkomponent. Nvidias DGX-produkter kör just nu Xeon.

Vet inte var The Register fått sina siffror från, men om de stämmer ger det en bra bild av hur pass liten marknaden för PCs med "feta grafikkort" faktiskt är.

I så fall är det nog rätt mycket så att "gaming-PCs" är väldigt nära 100 % av alla PC som säljs med dGPU (vilket i.o.f.s. kanske inte är så förvånande)

"The Silicon Valley goliath may dominate the discrete graphics processor market, surrounded by its CUDA moat, yet its GPUs are only found in about 18 percent of PCs sold with the vast majority of systems using integrated graphics from Intel, AMD, or others."

Senaste uppskattningen av Nvidias andel av dGPU-marknaden jag hittar är att Nvidia lyckas nå 90 % andel av dGPU-marknaden Q3 2024.

Att ca 20 % av total PC-markanden är gaming PC kanske är fullt rimligt.

TL;DR av allt ovan är: nog helt sant att PC-desktop dGPU-markanden knappast är speciellt viktig för AMD, det hur bra/dåligt det går med satsningar som Strix Halo är nog betydligt viktigare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Är väl smart av AMD ändå. Dom vill se hur NVidia korten presterar, och lägga sig själva prismässigt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Fast MLID visar ju gång på gång på gång att han ofta är helt ute och cyklar och hans ”källor” är alldeles för ofta bullshit som antingen är påhittade eller att någon spelat honom ett spratt genom att ange anonyma tips till honom. Finns en helt tråd på Reddit som tyckt det varit kul att ge honom tips som inte har någon sanning. Kanalen handlar mest om spekulation och olika konspirationer som han både ser och hittar på själv. Dessutom är det rätt jäkla jobbigt med en sådan självgod person om att han är störst, bäst och vackrast och har minsann aldrig fel 😅

Misstolka mig inte, jag sitter också och kollar på det men man måste koma ihåg att ta allt han säger med en stoooooooor nypa salt

Hehe, ja MLID är ett stort saltkar men just den läckan stämde in på min tes med att RDNA4 ständigt flyttas fram hela tiden. Annars håller jag med om allt du skriver. Det roliga är att ju större hans kanal har blivit desto mindre rätt får han... och självgodheten bara ökar!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Enligt många rykten så fick väl AMD svårt med prissättningen då Nvidia kanske var lite mer aggressiva i priset på 5080/5070 än vad AMD trodde.
Frågan är om AMD har planen att ta marknadsandelar eller som vanligt lägga sig ~1000kr under Nvidia…

Permalänk
Medlem

Synd att det kommer så sent. nVidia får försprång.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Skrivet av kallandes:

Är väl smart av AMD ändå. Dom vill se hur NVidia korten presterar, och lägga sig själva prismässigt rätt.

En bra produkt skall inte sätta sitt pris efter konkurrenter utan lanseras med rätt pris/perf direkt mot den målgrupp de vill blidka. Hade de släppt korten nu så hade de haft öppen gata med försäljningen.

Skrivet av happy_per:

Enligt många rykten så fick väl AMD svårt med prissättningen då Nvidia kanske var lite mer aggressiva i priset på 5080/5070 än vad AMD trodde.
Frågan är om AMD har planen att ta marknadsandelar eller som vanligt lägga sig ~1000kr under Nvidia…

Jag tror amd velar, för dyrt så säljs för få och för billigt så kanske de inte säljer så mycket ändå och Roi kanske inte uppnås ändå. Sen brukar ju amd inte ha tillräckligt med lager ändå, och svårt att få ut nya kort. Se bara X3d cpuerna

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tror prestandaskjutsen som krävs för att orka med 8k är helt absurd kontra 4k. 4k har ju funnits ett tag och det är först nu som enligt min uppfattning 4k är lite mer standard, men jag tror det fortfarande är många som lirar på lägre upplösning än 4k.

Sen kan man fundera över fördelen med 8k kontra 4k, det är rejält svårt att se skillnad på de båda om du inte sitter så pass nära att du ändå inte ser vad hela skärmen visar. Jäkla massa kräm till ingen nytta att vrida upp till 8k. Jag måste vara ca 10-15cm från min 4k 65" för att ens kunna börja notera en "degraderad" bildupplevelse.

Jag tror inte 8k ens kommer vara på border under en lång tid. Det börjar väl med att serier eller filmer tar klivet upp. Men vem vet, om DLSS osv blir tillräckligt bra kanske det är möjligt. Men med rå kraft? Nja, det verkar helt orealistiskt inom 10 år, för liten kundbas för sådant scenario iom astronomisk kostnad.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"