PC har konstant microstutter och Komplett nekar stutter, testat ALLT och tappar hoppet om lösning (videos i tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

På översta, vad har du för val? Undrar om du kanske får för lite spänning?

Sådär ser det ut

Visa signatur

i7-12700f
NVIDIA GeForce RTX 4060 ti 8gb
ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4 bios: 3601
Windows 11 Home - Kingston Fury Renegade 2TB
Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast RGB

Permalänk
Medlem

Har du provat stänga av ljudkortet och avinstallera alla drivers för det?

Visar inte denna att något kan vara fel på just ljudkortet?

Tanka typ https://github.com/lostindark/DriverStoreExplorer
och kolla så alla drivers för ljudkortet är borta.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Wallhack SP-004 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Har du provat stänga av ljudkortet och avinstallera alla drivers för det?

Visar inte denna att något kan vara fel på just ljudkortet?
<Uppladdad bildlänk>

Tanka typ https://github.com/lostindark/DriverStoreExplorer
och kolla så alla drivers för ljudkortet är borta.

Har ej testat det än och jag antar då att det ej spelar någon roll att jag testat att inaktivera allt ljud jag såg på enhetshanteraren?

Du nämnde något om att avinstallera i bios, är det lätt att ordna?
Sorry är ganska färsk på mer tekniska grejer med pc

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk

Hmm det sjuka är ju när det laggar så där så brukar det vara cpu... Men nu har du ju bytt "allt"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Hmm det sjuka är ju när det laggar så där så brukar det vara cpu... Men nu har du ju bytt "allt"

Återstår väl PSU och moderkortet då + mina ram(?)
Tycker iafall Inet och Komplett borde sett detta fel på sina tester. Jag förstår verkligen inte hur man kunnat missat detta stutter.
Visst, jag förstår att allt ser ok ut på grapshen för det mesta men förstår inte hur de inte kan upptäcka detta stutter?

Jag har börjat misstänka om det har med min elektricitet hemma eller något? Ingen aning, läste om något sånt på något forum och nu börjar man ju tänka i den riktningen.

Eller så är det ljudkortet som spökar, men är inte helt 100% på hur jag fixar det.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst nödvändigtvis alla inlägg här i tråden, men från vad jag kunde se så har ingen pratat om din hårddisk. Den kan vara orsaken. Du har en ssd vad jag kommer ihåg att det stog i första inlägget, men jag har sett det förut att även en ssd kan orsaka det problemen med stutters du upplever, speciellt om det händer överallt, windows, youtube, spel, etc...

Edit: Nevermind, du skrev aldrig vad du har för hårddisk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Tycker iafall Inet och Komplett borde sett detta fel på sina tester. Jag förstår verkligen inte hur man kunnat missat detta stutter.
Visst, jag förstår att allt ser ok ut på grapshen för det mesta men förstår inte hur de inte kan upptäcka detta stutter?

Jag har börjat misstänka om det har med min elektricitet hemma eller något? Ingen aning, läste om något sånt på något forum och nu börjar man ju tänka i den riktningen.

Eller så är det ljudkortet som spökar, men är inte helt 100% på hur jag fixar det.

Brukar finnas en setting typ "HD Audio controller" eller något, kanske under advanced och "onboard device configurations".

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

Vad har du för hårddisk?
Han under mig kanske är något på spåren, döende ssd

Skrivet av effe0p:

Jag har inte läst nödvändigtvis alla inlägg här i tråden, men från vad jag kunde se så har ingen pratat om din hårddisk. Den kan vara orsaken. Du har en ssd vad jag kommer ihåg att det stog i första inlägget, men jag har sett det förut att även en ssd kan orsaka det problemen med stutters du upplever, speciellt om det händer överallt, windows, youtube, spel, etc...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Brukar finnas en setting typ "HD Audio controller" eller något, kanske under advanced och "onboard device configurations".

Tack, hittade under bios, inaktiverade. Fortfarande stuttering

Vad har du för hårddisk?
Han under mig kanske är något på spåren, döende ssd

Skrivet av effe0p:

Laddade ner CrystalDiskInfo och har ca 32 grader temp och 97% hälsa.
Dessa har jag som kom med Komplett-köpet:
https://www.komplett.se/product/1218174/datorutrustning/lagri...

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Hur full är din ssd? Just Kingston NV2or har ju problem med att de får prestandaproblem när de nära nog är helt fyllda, om du har en extra disk liggandes skulle ju det vara värt att pröva att installera Windows på den och se huruvida det är M.2an som spökar.

Permalänk
Medlem

Kanske något att testa:

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

Skrivet av FYAD:

Hur full är din ssd? Just Kingston NV2or har ju problem med att de får prestandaproblem när de nära nog är helt fyllda, om du har en extra disk liggandes skulle ju det vara värt att pröva att installera Windows på den och se huruvida det är M.2an som spökar.

Just den nv2 ssd är känd för fel. Den saknar dram.

https://www.tomshardware.com/reviews/kingston-nv2-ssd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hm så i brist på annat.. Så kan du prova detta:

Stäng av (eller sätt på om det redan är av): Hardware Accelerated GPU Scheduling. Kan ge mer FPS av i vissa spel.

Stäng av: Game mode

Unpark cores: Kolla typ så du inte har parked cores
https://coderbag.com/programming-c/disable-cpu-core-parking-u...

Kör NVCleanstall och installera senaste Nvidia drivrutiner med MPO disabled och MSI mode enabled.

Stäng av Hyperthreading i bios
Stäng av Hardware Prefetcher i bios

Du får googla lite hur man gör dessa saker om du vill prova. Om det inte löser problemen så kan du ändra tillbaka dem.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av FYAD:

För närvarande 357gb ledigt av 930 (har 12 spel installerade) men även innan, flertal ggr, vid ny clean install så är stuttret där, även med en nästintill tom disk.

Skrivet av metalmac:

Tack för länken, den har jag testat innan skickat in till komplett, men skadar väl inte att ge det ett försök igen.

Just den nv2 ssd är känd för fel. Den saknar dram.

https://www.tomshardware.com/reviews/kingston-nv2-ssd

Hmm ok

Skrivet av krEJZi:

Hm så i brist på annat.. Så kan du prova detta:

Stäng av (eller sätt på om det redan är av): Hardware Accelerated GPU Scheduling. Kan ge mer FPS av i vissa spel.
<Uppladdad bildlänk>

Stäng av: Game mode
<Uppladdad bildlänk>

Unpark cores: Kolla typ så du inte har parked cores
https://coderbag.com/programming-c/disable-cpu-core-parking-u...

Kör NVCleanstall och installera senaste Nvidia drivrutiner med MPO disabled och MSI mode enabled.

Stäng av Hyperthreading i bios
Stäng av Hardware Prefetcher i bios

Du får googla lite hur man gör dessa saker om du vill prova. Om det inte löser problemen så kan du ändra tillbaka dem.

Tack, har testat detta utan förändring.
Gällande det sista du skrev så får jag ta en titt på det med.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Fattar löjligt att fråga er men, ska jag försöka stoppa in mina gamla 16gb minnen och kolla?
Är orolig jag kommer få svart skärm för en tredje gång och behöva skicka in på service <- pga jag själv lyckas inte reseta bios med batteriet etc.

Kan jag förebygga byte-av-ram-problem genom att göra någon backup på usb sticka?
Hört något om flash, men det kan jag väl ej göra om det är svart på skärmen? Saknar dessutom en sån där "reset cmos" knapp därbak på moderkortet vitt jag vet.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Testa koppla ur alla USB-anslutna enheter och låna annat tangentbord+mus.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

Fattar löjligt att fråga er men, ska jag försöka stoppa in mina gamla 16gb minnen och kolla?
Är orolig jag kommer få svart skärm för en tredje gång och behöva skicka in på service <- pga jag själv lyckas inte reseta bios med batteriet etc.

Kan jag förebygga byte-av-ram-problem genom att göra någon backup på usb sticka?
Hört något om flash, men det kan jag väl ej göra om det är svart på skärmen? Saknar dessutom en sån där "reset cmos" knapp därbak på moderkortet vitt jag vet.

Nej jag tror inte det är RAM

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur kan dom inte se att det är microstutter?
Måste vara betydligt värre i verkligheten om det syns på en video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hur kan dom inte se att det är microstutter?
Måste vara betydligt värre i verkligheten om det syns på en video.

I högre HZ, tex 240hz är det "lättare" att missa än exempelvis 60hz. Antar därför? De kanske kör i högre hz på sina testdatorer?
Eller så kör de sina stresstest, kollar graphs och allt (som uppenbarligen måste visa OK) utan att faktiskt test-spela mer än 2 min(?)

Jag fattar iallafall inte. Har verkligen varit övertydlig med att förklara situationen.

Skrivet av Opatagio:

Testa koppla ur alla USB-anslutna enheter och låna annat tangentbord+mus.

Yes, har testat. Tack

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Sätt auto reboot on powerloss eller liknande
Stäng av XMP -> reboot -> byt till 1 sticka -> 2 stickor
Mobo behöver minnesträna och flippar lätt ut.

Sedan bör du testa stänga av e-cores samt TMP och liknande inställningar
Stänga av bitlocker först om du har det
Kan också testa Win10

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

För närvarande 357gb ledigt av 930 (har 12 spel installerade) men även innan, flertal ggr, vid ny clean install så är stuttret där, även med en nästintill tom disk.

Tack för länken, den har jag testat innan skickat in till komplett, men skadar väl inte att ge det ett försök igen.

Hmm ok

Tack, har testat detta utan förändring.
Gällande det sista du skrev så får jag ta en titt på det med.

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/wqp7xr/my_new_...

Nu är detta för en crucial (micron m2 disk) men gissar samma gäller för kingston... Skall söka lite till

Edit
Testa Fw uppdatering https://www.kingston.com/en/support/technical/ksm-firmware-up...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Kan också testa Win10

Tack för stegen! Får se om jag gör detta ikväll eller någon dag nu i veckan. Måste förbereda mig med skjuts till service och annat ifall det blir svart skärm igen. Suck..

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/wqp7xr/my_new_...

Nu är detta för en crucial (micron m2 disk) men gissar samma gäller för kingston... Skall söka lite till

Edit
Testa Fw uppdatering https://www.kingston.com/en/support/technical/ksm-firmware-up...

Tackar för tipset, laddade hem verktyget för det men står det ej fanns någon. Tror mig minnas jag uppdaterade fw på disken för någon månad eller två sen.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Kan också testa Win10

Byt till 1 sticka = där menar du då att jag testar med de gamla minnena, 1 först? Inte att jag drar ut 1 och sen 2?

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Byt till 1 sticka = där menar du då att jag testar med de gamla minnena, 1 först? Inte att jag drar ut 1 och sen 2?

2 sticka -> 1 annan typ av sticka
Dvs börja alltid med 1 sticka när det byts typ av sticka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Jag har inte läst hela tråden, men hur många och vilka diskar har du anslutna?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5070 Ti Prime - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har inte läst hela tråden, men hur många och vilka diskar har du anslutna?

Mvh

Jag har en Kingston NV2 NVMe SSD 1TB som jag använder. Inget mer eller mindre

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Testa kör PCIe x16 i 3.0 och testa inaktivera ReBAR. Tveksamt om det är ReBAR eftersom du har problem även utanför spel men har varit med om att PCIe 4.0 kan ge skumma problem ibland. Kan vara värt att prova i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Testa kör PCIe x16 i 3.0 och testa inaktivera ReBAR. Tveksamt om det är ReBAR eftersom du har problem även utanför spel men har varit med om att PCIe 4.0 kan ge skumma problem ibland. Kan vara värt att prova i alla fall

Är det i bios jag ändrar det? Läste nått om det idag och kan absolut testa.

Var förövrigt hos Webhallen idag och köpte det billigaste keyboardet (Deltaco) och musen (Logitech) jag hittade (båda trådade) men tyvärr så påverkar detta ej stuttret.

Tänker ominstallera windows och ddu'a ikväll igen med men känns ju rätt lönlöst vid det här fallet.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Var förövrigt hos Webhallen idag och köpte det billigaste keyboardet (Deltaco) och musen (Logitech) jag hittade (båda trådade) men tyvärr så påverkar detta ej stuttret.

Tänker ominstallera windows och ddu'a ikväll igen med men känns ju rätt lönlöst vid det här fallet.

Yes, på mitt moderkort från Asus ligger det under "Onboard devices" eller något liknande har jag för mig. Brukar vara på auto som standard så det är bara att ändra till Gen3.

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

Om du bor i Stockholm kan du komma förbi och få min gammla 125gb ssd för att testa om stuttret slutar

Visa signatur