3D printer livestream till Discord

Permalänk
Medlem

3D printer livestream till Discord

Hej.

Printar idag med en Creality ender 3 v3 SE och vänner/familj vill kunna se live feed via Discord.

Den lösningen som jag hittat som funkar bäst so far är att använda en gammal Iphone på ett stativ intill 3D skrivaren som streamar video till en Discord server. Använder ett alt konto. Frågan är just hur bra lösning detta är då dels telefonen behöver vara inkopplad 24/7 och streama video, vad tror ni om brandrisk osv? Det är en Iphone SE 3rd gen.

Eller finns där någon som har en annan idé på hur man kan göra detta, enda kravet är att det just ska streamas till en Discord server.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Brandrisken vad gäller endern är nog större än telefonen i alla fall?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Nog ingen större brandrisk i telefonen så länge du slänger ett öga på den dagligen.
Med laddaren i konstant så kommer nog batteriet att svälla efter tag så om det börjar svälla är ett dags för en ny lösning.

Kan du inte skaffa nån webcam kanske och sätta upp den istället?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Nog ingen större brandrisk i telefonen så länge du slänger ett öga på den dagligen.
Med laddaren i konstant så kommer nog batteriet att svälla efter tag så om det börjar svälla är ett dags för en ny lösning.

Kan du inte skaffa nån webcam kanske och sätta upp den istället?

Ja i längden är det ju en dålig idé..

Tanken med en webcam är mycket bättre men då blir det samtidigt så att jag behöver skaffa en dator eller liknande som webcamen kopplas in i.. då blir det helt plötsligt rätt klumpigt med alla sakerna (jämfört med en mobil och liten powerbank).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Difiv3:

Tanken med en webcam är mycket bättre men då blir det samtidigt så att jag behöver skaffa en dator eller liknande som webcamen kopplas in i.. då blir det helt plötsligt rätt klumpigt med alla sakerna (jämfört med en mobil och liten powerbank).

Ja om datorn inte står i närheten kan det bli lite krånligt.
Någon enkortsdator som kan köra webcam+discord kanske?

Men ja du kan nog köra iphonen ett tag i alla fall tills du hittar en bättre lösning.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Difiv3:

Bör väl fungera med en Raspberry + webcam för det?
Då kan du även köra octoprint och liknande, vilket var ett stort lyft på min Ender 3 (ej v3 eller PRO).