Permalänk
Medlem

Bigscreen Beyond 2!

Bigscreen släpper ny V2 av sitt headset!

Fördelar/förbättringar:
- Nya mycket bättre linser med bättre FOV, mindre glare och bättre edge to edge clarity
- De kommer släppa en variant med eyetracking
- De kommer släppa en ny halostrap med en ansiktskåpa som inte kräver att man scannar av sitt nylle
- Det går att ställa in IPD manuellt
- Lättare än originalet - själva "basen" väger bara 107 gram
- Fortfarande kanske bästa inbyggda micen i VR headset
- Kompatibelt med alla tillbehör till ettan (förutom om man har äldre linser om vill byta till nya eye-tracking varianten)

Nackdelar/begränsningar:
- Ingen intern tracking - kräver base stations
- Ingen trådlöshet
- Panelen i grunden verkar vara exakt samma 2560x2560 panel med maxfrekvens 75hz (För att få 90hz så behöver man skala ner den till 1920x1920 )

Bigscreens egna introvideo:

Road to VR info:
https://www.roadtovr.com/pc-vr-bigscreen-beyond-2-fov-boost-r...

Tester:
MRTV: https://www.youtube.com/watch?v=BeO3EPPfOxQ
Optimum: https://www.youtube.com/watch?v=gbFU6KoEASU
VR Flight Sim Guy: https://www.youtube.com/watch?v=CpzZWTz1h0w

Måste säga jag är rejält imponerad av allt förutom att 75hz begränsningen kvarstår!
Småsugen...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det påstås det är mindre markant med oleds än med lcd. Har iof kört 72 hz lägen med lcd och det har fungerat förvånansvärt bra.

En annan nackdel verkar va mindre overlap för att öka på foven. Bör ge sämre fokus och sämre 3D. Så fungerar mina ögon iaf.

Meganex klarar 90 i sin naturliga upplösning men vad jag förstått så handplockar de de bästa panelerna från panasonic.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

dåligt med så låg hz.
försökte en gång i tiden spela eleven men det gick inte alls, fick vänta tills Quest 2 och 90/120 hz innan jag kunde spela igen
i andra spel funkar det men det är väll som allitd, går man ner så märker man "försämringen" direkt. Jag kör alltid på ant 90 eller 120hz

Men det spelar ingen roll, kommer aldrig skaffa ett vr-headset som kräver basstationer eller inkoppling med endast sladd

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tycker de gjort en bra iteration på sitt headset. De verkar ha jobbat på att fixa det mesta som folk i regel klagat på med den första versionen.

Inget för mig dock då jag undviker headset som kräver basstationer. Hade egentligen inga problem med 72Hz på Quest1:an så det är ingen showstopper för mig även om jag föredrar högre frekvens om det finns. Ett headset med sladd till PCn funkar fint för mig när jag spelar sims, men skall man spela något mer aktivt eller relaxa i fåtöljen är trådlöst svårslaget.
Av de headset jag har använder jag mest Pimax Crystal Light och Quest 3. På resan blir det ännu kompaktare och mest filmtittande med ett par XReal Air Pro 2 kopplade till telefonen.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Crystal Light|Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Det påstås det är mindre markant med oleds än med lcd. Har iof kört 72 hz lägen med lcd och det har fungerat förvånansvärt bra.

En annan nackdel verkar va mindre overlap för att öka på foven. Bör ge sämre fokus och sämre 3D. Så fungerar mina ögon iaf.

Meganex klarar 90 i sin naturliga upplösning men vad jag förstått så handplockar de de bästa panelerna från panasonic.

En fördel jag tycker är värd att märka mot MeganeX Superlight 8K som rätt nyligen släppts är att BSB 1/2 funkar med både Nvidia och AMD GPUs, MeganeX SuperLight 8K (som tydligen har bättre binocular overlap än BSB 1/2...och högre upplösning) är tyvärr Nvidia-only, då enbart för att de är så pass litet företag att dom inte har folk att göra det optimerat/kompatibelt mot AMD ännu.
Priset på BSB 2 är dessutom betydligt billigare än MX SL 8K

Annars en bra iteration överlag, men headsettet är fortfarande inget för mig trots att jag har både basstationer och Index Knuckles-kontroller.
På tok för mycket tapp i FoV mot mitt nuvarande Pimax 8KX (som jag får 159 graders horisontell FoV med), att gå ner till 102 från det (även om BSB2 är enormt mycket lättare och mindre) skulle kännas som att börja titta genom en kikare igen (som det kändes med mitt ursprungliga HTC Vive, och till viss del på HTC Vive Pro 2).
Så synd att så få satsar på headsets med högre FoV, finns fortfarande inget konsument-headset som har högre FoV än Pimax 8KX som nu är 6 år gammalt

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem

Jag har ju testat och jag blev inte så imponerad. Jag blev ju snarare övertygad om behovet av overlap men vi är alla olika

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x