Permalänk

Streaming box

Funderar på en box med Google tv till vanliga streamingtjänster som Youtube, Svt play och Iptv.
Förslag på prisvärd box till detta?
Funderar på Nokia 8010, Thomson 240 eller 270 men om 240 räcker till mer grundläggande funktioner så är ju den bra mycket billigare.
Vill ha bra kvalitet på bilden och hyfsat snabb på att öppna apparna.

Permalänk
Medlem

Varför inte en Google tv streamer? Sure kostar 1400kr men tvivlar starkt på att andra modeller blir en lika trevlig upplevelse.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vissa folk har ljudproblem med denna halvfärdiga produkt.

För vissa försvinner ljudet, återkommer o.s.v. Hemmabio receivers, soundbars å vanlig inkoppling via HDMI till TV, inga speciella märken. Funkade för mig utan problem i ca 2 - 3 veckor, bara dök upp sen.

Mitt problem är jag när startar Britbox appen på Streamern (inkopplad i TV:ns HDMI port 4). Har en Ultra High Speed kabel från Nördic. Dock får jag Atmosljud från Netflix/Disney + Premium.

Har en hemmabio receiver, Britbox har Stereoljud, på allt i film/serie väg. Enligt receiverns display är ljudet: DDSurround. Kör jag Britbox appen på min 4K Chromecast Google TV (inkopplad i TV:ns HDMI port 3) visas Stereo i receivers display.

Finns en Systemuppdatering på ca 15, 15 MB, har den installerad men för en del folk hjälpte den inte.

Är iallafall ingen utmanare till Apple TV:n.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Vissa folk har ljudproblem med denna halvfärdiga produkt.

För vissa försvinner ljudet, återkommer o.s.v. Hemmabio receivers, soundbars å vanlig inkoppling via HDMI till TV, inga speciella märken. Funkade för mig utan problem i ca 2 - 3 veckor, bara dök upp sen.

Mitt problem är jag när startar Britbox appen på Streamern (inkopplad i TV:ns HDMI port 4). Har en Ultra High Speed kabel från Nördic. Dock får jag Atmosljud från Netflix/Disney + Premium.

Har en hemmabio receiver, Britbox har Stereoljud, på allt i film/serie väg. Enligt receiverns display är ljudet: DDSurround. Kör jag Britbox appen på min 4K Chromecast Google TV (inkopplad i TV:ns HDMI port 3) visas Stereo i receivers display.

Finns en Systemuppdatering på ca 15, 15 MB, har den installerad men för en del folk hjälpte den inte.

Är iallafall ingen utmanare till Apple TV:n.

Vad säger du om Xiaomi tv box 2nd Gen?
Är den tillräckligt kraftfull för de vanliga apparna för streaming och eventuellt en VPN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke nyfiken 74:

Är den tillräckligt kraftfull för de vanliga apparna för streaming och eventuellt en VPN?

Har en tvstick, iofs 4k, som lär vara snäppet segare än boxen. Och den är lite seg, inte så det stör, men märks jämfört med en annan androidbox jag har.
Vet inte om jag skulle vilja lägga wireguard också på stickan…… boxen…. Mja, kanske. Kollat på nvdia shield?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Varför snåla på en tv box? Du komme ju vara missnöjd och sedan behöva lägga pengar igen.

Köp en Nvidia shield alt. något från Google. Har inte rört någon av de alternativen du listar.

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat den, men jag skulle personligen aldrig släppa in något från Xiaomi med inbyggd mikrofon i mitt hushåll.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Har en tvstick, iofs 4k, som lär vara snäppet segare än boxen. Och den är lite seg, inte så det stör, men märks jämfört med en annan androidbox jag har.
Vet inte om jag skulle vilja lägga wireguard också på stickan…… boxen…. Mja, kanske. Kollat på nvdia shield?

Visst, man hör ju hela tiden att Shield är bäst men tycker den är alldeles för dyr.
Väljer mellan Xiaomi och Google tv streamer.
Men känns ju som att man tar ut ett saftigt överpris för Google tv streamer jämfört med Xiaomi som man får för ungefär halva priset.
Efter vad jag läst så ska boxen vara klart rappare än stickan.

Permalänk
Medlem

Visst, man hör ju hela tiden att Shield är bäst men tycker den är alldeles för dyr.
Men känns ju som att man tar ut ett saftigt överpris för Google tv streamer jämfört med Xiaomi som man får för ungefär halva priset.

DV8919X är min andra box, och den är klart rappare än min stick. Fast den kostar mer också, dock inte som Shield.
Jag vet inte vad som skiljer i funktion mellan xiaomi och tv streamer, är det samma funktionsmässigt, så gissar jag att man får vad man betalar för. Kanske inte dubbelt så bra, men en bit på väg.

Som med allt annat, man får det man betalar för.
Håll dig borta från Amazon Firestick bara.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av oooskar:

Jag har inte testat den, men jag skulle personligen aldrig släppa in något från Xiaomi med inbyggd mikrofon i mitt hushåll.

Oj då, jag har använt mobiler både från Huawei och Xiaomi i många år.
Jaja, om nu kineserna finner det intressant att lyssna på mig så är det nog mer synd om dem i så fall 😅

Permalänk
Medlem

Hade en Mi Box 4k, det var helt ok jämfört med de flesta andra som fanns på marknaden vid den tiden. Men att inte får uppdateringar till den suger, så att köra på en Google Streamer är värt de extra hundralapparna p.g.a. det

Permalänk
Medlem

Kör en sådan, fungerar bra att installera appar (kommer med Netflix, Prime m.m, själv lagt till Max, Disney och Teliaplay, eventuellt var Max och Disney redan installerade, minns inte ), ibland flimrar bilden till lite, tydligen många som har det problemet, blev dock bättre efter en uppdatering nyligen. I mitt fall stör jag mig inte på det men alla är vi olika. Hade den inte lidit av det specifika problemet hade det blivit en solklar rekommendation.

Permalänk
Medlem

Buy once, cry once.

Permalänk
Medlem

Har testat de flesta och den jag behöll i slutändan var google chromecast with google tv. Allt bara funkar väldigt stabilt och den hålls hyffsat uppdaterad.
Google tv streamer skulle jag kört på men fick inte twitch appen att fungera bra i den så fick bli retur. Den är helt klart värd pengarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Har testat de flesta och den jag behöll i slutändan var google chromecast with google tv. Allt bara funkar väldigt stabilt och den hålls hyffsat uppdaterad.
Google tv streamer skulle jag kört på men fick inte twitch appen att fungera bra i den så fick bli retur. Den är helt klart värd pengarna.

Tack för input.
Eftersom det finns rätt många att välja på i olika prisklasser så vill man ju höra sig för om det finns något som funkar lika bra till lägre kostnad men det verkar ändå som att Google streamer är det säkraste valet som förmodligen blir bäst i längden.

Permalänk
Snusfri

Jag har testat bla Xiaomi 4K och det är den värsta skiten jag någonsin använt, seg och totalt genomvidrig.
Det finns typ 3st val om man skall ha en Streaming-box: Nvidia Shield, Google TV Streamer eller Apple TV.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av THB:

Jag har testat bla Xiaomi 4K och det är den värsta skiten jag någonsin använt, seg och totalt genomvidrig.
Det finns typ 3st val om man skall ha en Streaming-box: Nvidia Shield, Google TV Streamer eller Apple TV.

Okej, var det den här senaste som kallas 2nd Gen?

Permalänk
Snusfri

Okej, var det den här senaste som kallas 2nd Gen?

Det var några år sedan, det var denna och efter det har jag inte kört någon box från Xiaomi.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Varför inte en Google tv streamer? Sure kostar 1400kr men tvivlar starkt på att andra modeller blir en lika trevlig upplevelse.

Kommer det fungera att använda den till en tv som inte har 4k?
Finns givetvis HDMI-portar att ansluta till men panelen är bara Full HD 1080.

Permalänk
Medlem

Den stöder mest troligt upptill 4K, inte från-och-med.
Med andra ord, den skickar med största sannolikhet ut en sådan signal som mottagaren (din tv) klarar av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hitta detta under specifikationerna för produkten.

"Resolution Up to 4K HDR, 60 fps"

Dvs även lägre upplösningar ska fungera

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Stöder 1080p (60 Hz).
1080p (59, 94 Hz).
1080p (50 Hz).
1080p (30 Hz).
1080p (29, 97 Hz).
1080p (25 Hz).
1080p (24 Hz).
1080p (23, 98 Hz).

Den "Auto detectar", ställde min Streamer på 4K, då jag har en Panasonic OLED TX - 55LZ1000E.

Har för mig att Streamern laddar ner ca 215 MB vid installation (tar lite tid) .

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Google tv streamer ser ut att vara slutsåld på svenska sajter men går att köpa på Amazon.com för under 1200 kr inklusive frakt för leverans till Sverige.
Är det någon som vet om det är något som skiljer på amerikansk och europeisk version mer än elpluggen?

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hålla med tidigare talare och rekommendera dig att köpa en Nvidia Shield. Då får du en produkt som verkligen funkar och som du kommer vara (högst sannolikt) nöjd med.
Hade förstått om de du kollar på kostade 300 kr. Oavsett vad du köper i slutändan hoppas jag du blir nöjd, men mitt råd är att gå för en Shield.

Permalänk
Medlem

Google tv streamer ser ut att vara slutsåld på svenska sajter men går att köpa på Amazon.com för under 1200 kr inklusive frakt för leverans till Sverige.
Är det någon som vet om det är något som skiljer på amerikansk och europeisk version mer än elpluggen?

Finns en USA modell där färgen heter Hazel förutom den vita modellen vad jag vet.

Hazel ska mig veterligen ska bara säljas i USA.
Borde väl komma in fler vita i sverige, frågan är väl bara när.

Glöm inte att köpa en HDMI kabel, medföljer ingen HDMI kabel i "låddan".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Nicke nyfiken 74: 1200kr? Har du räknat rätt på moms etc? Får priset ~1475kr inkl. tax och frakt på Amazon.com

Ser ut att finnas i lager direkt från Google och deras svenska sida för 1399kr inkl frakt:
"Levereras 24 feb.–25 feb."
https://store.google.com/product/google_tv_streamer

Permalänk
Skrivet av edson:

@Nicke nyfiken 74: 1200kr? Har du räknat rätt på moms etc? Får priset ~1475kr inkl. tax och frakt på Amazon.com

Ser ut att finnas i lager direkt från Google och deras svenska sida för 1399kr inkl frakt:
"Levereras 24 feb.–25 feb."
https://store.google.com/product/google_tv_streamer

Kanske går att beställa direkt från Google ja men drar mig för det då deras kundtjänst verkar vara sämre än sämst när man läser omdömen som kunder har lämnat på Trustpilot.
Jag får väl helt enkelt vänta tills den finns igen på tex NetOnNet eller Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Funderar på en box med Google tv till vanliga streamingtjänster som Youtube, Svt play och Iptv.
Förslag på prisvärd box till detta?
Funderar på Nokia 8010, Thomson 240 eller 270 men om 240 räcker till mer grundläggande funktioner så är ju den bra mycket billigare.
Vill ha bra kvalitet på bilden och hyfsat snabb på att öppna apparna.

Tycker nog att en Intel-baserad PC för 156€ är bättre än alla andra förslag.
https://de.gmktec.com/en/products/gmktec-nucbox-g2-plus-intel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle vilja lägga till en Intel MiniPC på listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tycker nog att en Intel-baserad PC för 156€ är bättre än alla andra förslag.

Skrivet av Mordekai:

Skulle vilja lägga till en Intel MiniPC på listan.

Förvisso. Men hur tänker du med alla streaming-appar?
Via windows?

Visa signatur