Här är ditt år på SweClockers!

GPU spikar i frekvens och ger artefakter - ibland

Permalänk
Medlem

GPU spikar i frekvens och ger artefakter - ibland

Jag upptäckte det först när jag spelande baldurs gate 3. Då visade problemet sig via via att jag fick 5-6-7 FPS när jag startade upp spelet. Ofta ledde detta till någon typ av krasch av grafikdrivrutinerna. Igår gick spelet igång, men med 2-5 minuters mellanrum så dippade GPun ner till 5% och spelet ner till 5 FPS i kanske 5-10 sekunder. Sedan var det fine igen.

Nu på morgonen har jag fått andra problem. Någon gång var 30-120 sekund flimrar skärmen till och allt ser ut som myrornas krig i 0.5 sekunder. Sen fungerar allt som det ska.

GPU-Z visar en väldigt konstig kurva. Någon idea om vad det skulle kunna handla om?

Permalänk
Medlem

Vad är det för grafikkort och vad har du för övriga komponenter i datorn?

Vilken drivrutinsversion kör du till grafikkortet? Installerat om dem?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vad är det för grafikkort och vad har du för övriga komponenter i datorn?

Vilken drivrutinsversion kör du till grafikkortet? Installerat om dem?

RTX3080 med senaste drivrutinerna. Annars kör jag 5900x.

Det känns märkligt att det skulle vara just mjukvaran, då jag kör Win 10 med "StopWin10Updates". Samtidigt är det kanske dags att blåsa datorn ändå, så kan ju lika gärna passa på kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

RTX3080 med senaste drivrutinerna. Annars kör jag 5900x.

Det känns märkligt att det skulle vara just mjukvaran, då jag kör Win 10 med "StopWin10Updates". Samtidigt är det kanske dags att blåsa datorn ändå, så kan ju lika gärna passa på kanske

Skulle gissa på att blås om datorn och eventuellt flasha Vbios på gpu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25