TCL Problem med anslutna högtalare volymjustering

Permalänk
Medlem

TCL Problem med anslutna högtalare volymjustering

Köpte en TCL TV 65MQLED80 i nov, och skaffade för en vecka sedan högtalare Audio PRO A48.
Använder HDMI till earc på tvn. När jag startade första gången så kunde jag ändra volym med tv fjärr. Sedan försvann det och kom tillbaka igen för att nu ha upphört att funka. Jag kan ändra volymen med audio PRO app eller med audio PRO fjärris.

Jag har testat alla möjliga inställningar med högtalarna.
TV inställningar:
CEC hdmi styrning aktiverat
Ljudport val på auto
BT på tv har jag stängt.
Startat om tv respektive högtalare. Dragit ur strömmen i flera timmar.
Installerat om högtalare och gått till fabriksinställningar.
Irriterande 😡!

Ser att det förekommer många trådar om CEC.
Någon som haft samma problem?

Permalänk
Bildexpert 📺

Yes, detta är extremt vanligt med ARC/eARC och man kan anamma två strategier:

1) Gör om, fippla om, ta bort koppling och anslut på nytt och hoppas det håller bättre i fortsättningen. Vilket du verkar testat.

2) Acceptera läget, använda separata fjärrkontrollen och göra vad man kan med att skicka klagomål till supporter där vardera tillverkare skyller på varandra om inkompatibla enheter.

Något med implemenationen hos ARC/eARC är inte fullständigt för detta har varit problem nu i 10+ år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chilote:

Köpte en TCL TV 65MQLED80 i nov, och skaffade för en vecka sedan högtalare Audio PRO A48.
Använder HDMI till earc på tvn. När jag startade första gången så kunde jag ändra volym med tv fjärr. Sedan försvann det och kom tillbaka igen för att nu ha upphört att funka. Jag kan ändra volymen med audio PRO app eller med audio PRO fjärris.

Jag har testat alla möjliga inställningar med högtalarna.
TV inställningar:
CEC hdmi styrning aktiverat
Ljudport val på auto
BT på tv har jag stängt.
Startat om tv respektive högtalare. Dragit ur strömmen i flera timmar.
Installerat om högtalare och gått till fabriksinställningar.
Irriterande 😡!

Ser att det förekommer många trådar om CEC.
Någon som haft samma problem?

En bra regel innan köp:

Kolla om det finns problem med den produkt, (hemmabio receivers, soundbars m.m) man har hemma å den produkt man tänker köpa/koppla ihop. Beror lite hur pass ny produkten är.

Tyvärr finns det ingen Standard på HDMI CEC, vilket skulle behövas.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Bildexpert 📺

HDMI CEC är i allra högsta grad en standard. Kunniga AV-installatörer bygger hela system på CEC och de är tillförlitliga så länge de enskilda komponenterna också är det. Vilket är problemet, alla komponenter är inte helt tillförlitliga. Nyckeln till framgång för installatörer är därför att hålla sig på hårdvara som man vet fungerar tillförlitligt.

Själva implementationsdelen är uppenbarligen inte tillräckligt stringent och skulle rent av behöva en certifieringsnivå.

Permalänk
Medlem

Later inte lovande…. Detta med att det fungerade först och sedan slutade låter väldigt buggigt/instabilt.