Feedback på 7600X/mobo/minne till befintligt RTX 3070?

Permalänk
Medlem

Feedback på 7600X/mobo/minne till befintligt RTX 3070?

Hej bullen!

Sitter i dagsläget på en i7 9700k i ett Z370A-Pro mobo med 32 GB RAM. Detta kombineras med ett MSI 3070-kort.

Jag överväger en uppgradering, primärt för jag börjat få blåskärmar som indikerar att RAM-minnena börjar ge upp.
Vill inte spendera en ohemul summa pengar, så funderade på ett 7600X i kombination med ett billigare mobo+RAM,
t.ex https://komponentkoll.se/bygg/zCBKJ. Är det dumt att spendera pengar på den CPU/mobo kombon när jag ändå
har en relativ klen GPU, eller ska man vänta och köra på en större uppgradering av hela burken längre fram?

Har ingen speciell budget i åtanke, får naturligtvis öka den avsevärt ifall gpu också borde bytas.

Spelar primärt No Mans Sky, diverse strategi-spel såsom Hearts of Iron IV, lite WoW etc. En blandad kompott helt enkelt.

All feedback vore uppskattad!

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk

Spelar du 1440p? I så fall kanske gpun flaskhalsar lite, men jag skulle inte kalla det för en fotskjutning. 3070 är ett relativt bra kort. WoW är dessutom väldigt cpu-tungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usefulidiot:

Spelar du 1440p? I så fall kanske gpun flaskhalsar lite, men jag skulle inte kalla det för en fotskjutning. 3070 är ett relativt bra kort. WoW är dessutom väldigt cpu-tungt.

Japp! 5120x1440 t.om, då jag kör ultrawide. Tack för din input, uppskattar det!

Permalänk
Medlem

Eller testa med ett minne i taget och se om blåskärmarna försvinner?

Alt köp minnena först å testa med de nya.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Moderator
Moderator

En 7600X för ~2600:- är lite svårmotiverat när du får en 7500F, som presterar ~5% sämre i processorbunda scenarior, för 2000:-.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Eller testa med ett minne i taget och se om blåskärmarna försvinner?

Alt köp minnena först å testa med de nya.

Det är såklart ett alternativ. Såg detta mest som ett bra argument för att få tummen ur och uppgradera.

Skrivet av twit:

En 7600X för ~2600:- är lite svårmotiverat när du får en 7500F, som presterar ~5% sämre i processorbunda scenarior, för 2000:-.

Det har du väldigt rätt i, tack! Kollade lite benchmarks och det verkar ju vara ett rätt enkelt val med tanke på prisskillnaden.

(Tack, ifall det var du som korrigerade rubriken)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Skrufen:

Det har du väldigt rätt i, tack! Kollade lite benchmarks och det verkar ju vara ett rätt enkelt val med tanke på prisskillnaden.

Just med 7500F/7600/7600X får man hålla koll på priserna. 7500F ligger stabilt i spannet 1900-2000:-, 7600 fanns under julreorna för 2150:- och var då ett bättre val i och med att den har en iGPU (som 7500F saknar), 7600X har kortvarigt pendlat ner mot 2250:- och just då varit ett bättre alternativ än 7600 som legat högre. Sedan finns både vanliga retailversionen (boxed) och den med enbart processor (tray) av 7600/X varav den senare ibland, men inte alltid är lite billigare. Som extra bonus kommer 7600 (men ej 7500F eller 7600X (oavsett boxed eller tray)) med en enkel kylare.

Visa signatur