Tre reklamation

Permalänk
Medlem

Tre reklamation

Hej gott folk!
Har sjuka problem med en mobiltelefon från 3.

Från början så hängde sig telefonen helt random och fungerade endast efter omstart.
Skickade då in den till 3 som skickade iväg den till sin service som inte hittade några fel.
Detta va innan dom slarvade bort telefonen i över 1 månad.
Blev då så förbannad att jag skickade den till samsung (Mcare) som hittade felet efter 2 dagar och
sen va allt frid o fröjd tills......

Skärmskyddet började släppa där man viker telefonen (samsung flip3)
och detta lagades 2 gånger för samma fel hos samsungs egna tekniker då jag inte litade
på tre "Ceva"
Efter tredje gången den va inne för samma fel så kontaktade jag 3 och ville reklamera telefonen då garantin
hade gått ut och är berättigad att reklamera.
Det tog ca 1-1,5 månader innan jag ens kunde skicka in telefonen då alla sa olika saker
hela tiden samt att de hände inget.
När telefonen väl kom in så fick jag svar från ceva att telefonen inte har någon garanti
och det skulle kosta att få telefonen skickad, förstörd samt dyr kostnad för lagning.
Kontaktade 3 och fick som svar att dom hade skickat in den för reklamation.
Fick hem telefonen efter mycket trix och rent ut sagt skit, samt att när jag ringde ceva om telefonen
så påstod han jag pratade med att det va 5 skador på telefonen samt repor.
Fick hem telefonen till slut och inga tecken på några skador finns någonstans
förutom skärmskyddet som börjat släppa. Tog då massa bilder på telefonen samt kontaktade
samsung´s egna tekniker (Mcare) och bad om service papper samt frågade om dom sett något om att
telefonen skulle varit skadad.
Fick som svar att inga fel hitttades förutom skärmskyddet. mail som jag har sparat
då jag inte litar det minsta på 3 mer.
Skickade in telefonen igen för reklamation, och som klockwork får jag samma svar
från ceva som tidigare att telefonen har ingen garanti och att få telefonen skickad
utan åtgärd skulle kosta 499, förstöra 349 och laga 6200......

Har papper samt mail från samsung om reperationerna samt att dom säger att dom
inte hittat några andra fel på telefonen samt att jag har bilder.

Detta har pågått sedan nov/dec
Jag är så JÄ*LA trött på 3 nu!
Mitt tålamod är helt förbrukat.
Vad har jag för rättigheter?
Funderar starkt på att både anmäla om möjligt samt kontakta tidningen.

Edit: Garantin har utgått, men inte reklamationsrätten

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Moderator
Moderator

För att tydliggöra: när du kontaktar återförsäljaren och säger att "min grej funkar ej" gör du en reklamation. Även om ordet "garanti" används är det nästintill alltid reklamation som avses. Det är alltså inte ett uttryck som specifikt betyder att du vill häva köpet efter flera försök att reparera telefonen.

Du reklamerade alltså (rätta mig om jag tolkat något fel, ditt inlägg är bitvis oklart skrivet eftersom flera saker bakas ihop) telefonen till Tre, de hittade inte felet och telefonen var dessutom borta en längre tid. Du valde då att på eget bevåg skicka den till Samsung istället, som löste felet. Nytt fel uppstår vid två tillfällen och även då väljer du att kontakta Samsung istället för Tre.

Efter de tre servicetillfällena kontaktar du Tre och vill häva köpet eller kräva omleverans, eftersom du nu reklamerat telefonen tre gånger sedan köpet och fel konstaterats varje gång (av Samsung). Det är i detta läge inget faktiskt fel på telefonen. Av oklar anledning tar det 4-6 veckor innan du får skicka in telefonen och Tre nekar sedan reklamationen varpå du väljer att få den tillbakaskickad till dig. Du samlar ihop all dokumentation du har fått ifrån Samsung och reklamerar ännu en gång till Tre, varpå de åter nekar reklamationen, och där står vi nu. Korrekt så långt?

Det som gäller enligt praxis från ARN vid upprepade reklamationer är att man generellt inte skall behöva tolerera mer än två reparationsförsök vid samma fel, eller något ytterligare försök (alltså totalt tre) vid olika fel. Din telefon har reparerats två gånger för samma fel, tre gånger totalt, så förutsatt att det inte är något fel på den just nu uppfyller den faktiskt inte det krav som ställs för att kunna häva köpet.

Det stora problemet här är att du skickat telefonen till Samsung istället för att gå via återförsäljaren (Tre). Även om Samsung är tillverkare skall en reklamation enligt Konsumentköplagen riktas till det företag som sålt telefonen, inte tillverkaren. Tre kan alltså säga "nej du har ingen grund för att häva köpet, du har bara skickat in telefonen en gång till oss, och då var det dessutom inget fel på den" och de har principiellt rätt. Hade Tre hänvisat till Samsung vore situationen en annan, då Tre fortfarande ansvarar för en sådan reklamation. Gör du det på egen hand ansvarar de inte för den. Att Tre nekar din reklamation nu är då inte konstigt eftersom a) telefonen inte har något ursprungligt fel och b) den inte varit reklamerad till dem ett flertal gånger.

För att kunna komma framåt just här och nu har du egentligen två val. Antingen fortsätter du använda telefonen, uppstår problem igen tar du en ny strid i det läget då du har praxis för hävning på din sida. Andra alternativet är att kontakta både Tre och Samsungs kundtjänst, ha all dokumentation tillgänglig och tydligt förklara vad som hänt. Tre kan lösa detta direkt med Samsung, men det kräver antagligen att du får tag i någon som är lite mer insatt än reguljär personal. Ligger dröjsmålen vid första reklamationen hos Tre kan du också använda detta som argument för din sak. Får du Samsung på din sida och de tycker du skall kunna häva köpet kan de ligga på Tre, och det är antagligen den lättaste vägen att i dagsläget få till stånd en hävning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

För att tydliggöra: när du kontaktar återförsäljaren och säger att "min grej funkar ej" gör du en reklamation. Även om ordet "garanti" används är det nästintill alltid reklamation som avses. Det är alltså inte ett uttryck som specifikt betyder att du vill häva köpet efter flera försök att reparera telefonen.

Du reklamerade alltså (rätta mig om jag tolkat något fel, ditt inlägg är bitvis oklart skrivet eftersom flera saker bakas ihop) telefonen till Tre, de hittade inte felet och telefonen var dessutom borta en längre tid. Du valde då att på eget bevåg skicka den till Samsung istället, som löste felet. Nytt fel uppstår vid två tillfällen och även då väljer du att kontakta Samsung istället för Tre.

Efter de tre servicetillfällena kontaktar du Tre och vill häva köpet eller kräva omleverans, eftersom du nu reklamerat telefonen tre gånger sedan köpet och fel konstaterats varje gång (av Samsung). Det är i detta läge inget faktiskt fel på telefonen. Av oklar anledning tar det 4-6 veckor innan du får skicka in telefonen och Tre nekar sedan reklamationen varpå du väljer att få den tillbakaskickad till dig. Du samlar ihop all dokumentation du har fått ifrån Samsung och reklamerar ännu en gång till Tre, varpå de åter nekar reklamationen, och där står vi nu. Korrekt så långt?

Det som gäller enligt praxis från ARN vid upprepade reklamationer är att man generellt inte skall behöva tolerera mer än två reparationsförsök vid samma fel, eller något ytterligare försök (alltså totalt tre) vid olika fel. Din telefon har reparerats två gånger för samma fel, tre gånger totalt, så förutsatt att det inte är något fel på den just nu uppfyller den faktiskt inte det krav som ställs för att kunna häva köpet.

Det stora problemet här är att du skickat telefonen till Samsung istället för att gå via återförsäljaren (Tre). Även om Samsung är tillverkare skall en reklamation enligt Konsumentköplagen riktas till det företag som sålt telefonen, inte tillverkaren. Tre kan alltså säga "nej du har ingen grund för att häva köpet, du har bara skickat in telefonen en gång till oss, och då var det dessutom inget fel på den" och de har principiellt rätt. Hade Tre hänvisat till Samsung vore situationen en annan, då Tre fortfarande ansvarar för en sådan reklamation. Gör du det på egen hand ansvarar de inte för den. Att Tre nekar din reklamation nu är då inte konstigt eftersom a) telefonen inte har något ursprungligt fel och b) den inte varit reklamerad till dem ett flertal gånger.

För att kunna komma framåt just här och nu har du egentligen två val. Antingen fortsätter du använda telefonen, uppstår problem igen tar du en ny strid i det läget då du har praxis för hävning på din sida. Andra alternativet är att kontakta både Tre och Samsungs kundtjänst, ha all dokumentation tillgänglig och tydligt förklara vad som hänt. Tre kan lösa detta direkt med Samsung, men det kräver antagligen att du får tag i någon som är lite mer insatt än reguljär personal. Ligger dröjsmålen vid första reklamationen hos Tre kan du också använda detta som argument för din sak. Får du Samsung på din sida och de tycker du skall kunna häva köpet kan de ligga på Tre, och det är antagligen den lättaste vägen att i dagsläget få till stånd en hävning.

Oc

Samsung själva har sagt att det är bättre att kontakta dom.
Och eftersom tre (Ceva) ingett så dåligt förtroende så valde jag att lämna telefonen direkt till samsung.
Inget ändrar att telefonen varit inne för samma fel 3 gånger och det har samsung själva sagt med.

"Det som gäller enligt praxis från ARN vid upprepade reklamationer är att man generellt inte skall behöva tolerera mer än två reparationsförsök vid samma fel, eller något ytterligare försök (alltså totalt tre) vid olika fel. Din telefon har reparerats två gånger för samma fel, tre gånger totalt, så förutsatt att det inte är något fel på den just nu uppfyller den faktiskt inte det krav som ställs för att kunna häva köpet."

Nu hänger jag inte alls med, min telefon har varit inne för samma fel 3 gånger, och du säger att den inte inte uppfyller kraven
för att höva köpet? Min telefon har varit reparerad 1 gång för att den hängde sig, efter det har de varit 3 gånger för samma fel
dvs skärmskyddet som lossnar om det förklarar situationen.
Telefonen har inte varit reklamerad 3 gånger.

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Oc

Samsung själva har sagt att det är bättre att kontakta dom.
Och eftersom tre (Ceva) inget dåligt förtroende så valde jag att lämna telefonen direkt till samsung.
Inget ändrar att telefonen varit inne för samma fel 3 gånger.

"Det som gäller enligt praxis från ARN vid upprepade reklamationer är att man generellt inte skall behöva tolerera mer än två reparationsförsök vid samma fel, eller något ytterligare försök (alltså totalt tre) vid olika fel. Din telefon har reparerats två gånger för samma fel, tre gånger totalt, så förutsatt att det inte är något fel på den just nu uppfyller den faktiskt inte det krav som ställs för att kunna häva köpet."

Nu hänger jag inte alls med, min telefon har varit inne för samma fel 3 gånger, och du säger att den inte inte uppfyller kraven
för att höva köpet? Min telefon har varit reparerad 1 gång för att den hängde sig, efter det har de varit 3 gånger för samma fel
dvs skärmskyddet som lossnar om det förklarar situationen.
Telefonen har inte varit reklamerad 3 gånger.

Det han menar är att du inte gått via återförsäljaren när du gjort reparationerna utan du gått o fixat det utan att ha gått via återförsäljaren.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

1ggr inskickad till Tre

2ggr inskickad till Samsung Mcare.

Ja tyvärr kan tre hävda att du inte skickat in till dom för en andra reparation, kan bli svårt med ARN då eftersom du förbipasserat försäljaren och gått direkt till tillverkaren. Tre kan nu hävda att du inte skickat in till dom. Du har satt dig själv i en svår sits :/

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

1ggr inskickad till Tre

2ggr inskickad till Samsung Mcare.

Ja tyvärr kan tre hävda att du inte skickat in till dom för en andra reparation, kan bli svårt med ARN då eftersom du förbipasserat försäljaren och gått direkt till tillverkaren. Tre kan nu hävda att du inte skickat in till dom. Du har satt dig själv i en svår sits :/

1 till 3, som inte gjorde något.
4 till macare

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Maho:

Samsung själva har sagt att det är bättre att kontakta dom.
Och eftersom tre (Ceva) ingett så dåligt förtroende så valde jag att lämna telefonen direkt till samsung.
Inget ändrar att telefonen varit inne för samma fel 3 gånger och det har samsung själva sagt med.

Den rätt att häva köpet som följer av Konsumentköplagen bygger på att även du följer det reklamationsförfarande Konsumentköplagen kräver, alltså att du går via återförsäljaren. Vill du till Tre kunna säga "jag har rätt att häva detta köp" kan du alltså inte tillgodoräkna dig de reparationsförsök Samsung gjort.
Vill du till Samsung kunna säga "jag har rätt att häva detta köp" gäller då istället Samsungs villkor (de brukar generellt vara bra på att besluta i enlighet med svensk konsumenträtt).

Skrivet av Maho:

1 till 3, som inte gjorde något.
4 till macare

Det är inte vad som framgår av det ursprungliga inlägget (som säger första gången till Tre (utan åtgård), sedan två till Samsung (reparerad), sedan två gånger till Tre (utan åtgärd)), så det är bra om du förtydligar. Har telefonen reparerats minst tre gånger av Samsung bör det inte vara några svårigheter att häva köpet den vägen.

Skrivet av Falcon:

Man får väl kvitto/garanti osv av tillverkaren, Samsung?

Kvitto på köpet kommer från säljaren, alltså Tre. Samsung lämnar också garanti, men då är det inte reklamationsrätten enligt Konsumentköplagen man använder sig av, varken Samsung eller säljaren har då samma lagstadgade skyldigheter och man själv som köpare har inte samma rättigheter som Konsumentköplagen ger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Man får väl kvitto/garanti osv av tillverkaren, Samsung?

@Maho sjukt irriterande och illa skött om jag förstår dig helt rätt. Tråkigt.

Garanti ja, men reklamation ska göras via butiken där man köpte varan. Nu har han ju gått förbi butiken och gjort reparationer utanför/utan att först vända sig till butiken. Hade butiken i sin tur sagt att han kan kontakta Samsung direkt hade det varit bättre utgångsläge för TS.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Den rätt att häva köpet som följer av Konsumentköplagen bygger på att även du följer det reklamationsförfarande Konsumentköplagen kräver, alltså att du går via återförsäljaren. Vill du till Tre kunna säga "jag har rätt att häva detta köp" kan du alltså inte tillgodoräkna dig de reparationsförsök Samsung gjort.
Vill du till Samsung kunna säga "jag har rätt att häva detta köp" gäller då istället Samsungs villkor (de brukar generellt vara bra på att besluta i enlighet med svensk konsumenträtt).

Det är inte vad som framgår av det ursprungliga inlägget (som säger första gången till Tre (utan åtgård), sedan två till Samsung (reparerad), sedan två gånger till Tre (utan åtgärd)), så det är bra om du förtydligar. Har telefonen reparerats minst tre gånger av Samsung bör det inte vara några svårigheter att häva köpet den vägen.

Kvitto på köpet kommer från säljaren, alltså Tre. Samsung lämnar också garanti, men då är det inte reklamationsrätten enligt Konsumentköplagen man använder sig av, varken Samsung eller säljaren har då samma lagstadgade skyldigheter och man själv som köpare har inte samma rättigheter som Konsumentköplagen ger.

"Skärmskyddet började släppa där man viker telefonen (samsung flip3)
och detta lagades 2 gånger för samma fel hos samsungs egna tekniker då jag inte litade
på tre "Ceva"
Efter tredje gången den va inne för samma fel så kontaktade jag 3 och ville reklamera telefonen då garantin
hade gått ut och är berättigad att reklamera."

Ganska klart att det är 3 gånger för samma fel?

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maho:

"Skärmskyddet började släppa där man viker telefonen (samsung flip3)
och detta lagades 2 gånger för samma fel hos samsungs egna tekniker då jag inte litade
på tre "Ceva"
Efter tredje gången den va inne för samma fel så kontaktade jag 3 och ville reklamera telefonen då garantin
hade gått ut och är berättigad att reklamera."

Ganska klart att det är 3 gånger för samma fel?

Spelar ingen roll iom. du har gått direkt till Samsung utan Tres godkännande. Tre som hanterar reklamationsärenden, inte Samsung/mcare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Maho:

"Skärmskyddet började släppa där man viker telefonen (samsung flip3)
och detta lagades 2 gånger för samma fel hos samsungs egna tekniker då jag inte litade
på tre "Ceva"
Efter tredje gången den va inne för samma fel så kontaktade jag 3 och ville reklamera telefonen då garantin hade gått ut och är berättigad att reklamera."

Du skriver att den lagades två gånger av Samsung men sedan att den varit inne tre gånger för samma fel. Vad hände vid det tillfälle då den inte reparerades?

Hade skärmskyddet börjat släppa igen efter att Samsung reparerat telefonen två gånger? Det framgår isåfall inte.

Skrivet av Maho:

Ganska klart att det är 3 gånger för samma fel?

Tre gånger för samma fel gäller om återförsäljaren (alltså Tre) gör minst två reparationsförsök för samma fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Spelar ingen roll iom. du har gått direkt till Samsung utan Tres godkännande. Tre som hanterar reklamationsärenden, inte Samsung/mcare.

Har gått till tre om reklamation?

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du skriver att den lagades två gånger av Samsung men sedan att den varit inne tre gånger för samma fel. Vad hände vid det tillfälle då den inte reparerades?

Sista gången den va inne hos Mcare så va garantin slut, därav en reklamation till tre.

Hade skärmskyddet börjat släppa igen efter att Samsung reparerat telefonen två gånger? Det framgår isåfall inte.
Tre gånger för samma fel gäller om återförsäljaren (alltså Tre) gör minst två reparationsförsök för samma fel.

Skärmskyddet har släppt vid 3 tillfällen, alla varit inne hos samsung (Mcare)

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Så med andra ord kanske jag skulle vända mig till samsung för reklamation?
Eller vad ska jag göra?
Ett problem är ju att tre och ceva inte tar in telefonen för vad den ska lämnas för, utan lägger in den
som en reparation som hänt 2 gånger på raken nu.

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Så med andra ord kanske jag skulle vända mig till samsung för reklamation?
Eller vad ska jag göra?
Ett problem är ju att tre och ceva inte tar in telefonen för vad den ska lämnas för, utan lägger in den
som en reparation som hänt 2 gånger på raken nu.

Du skulle ha vänt dig till 3 alla gånger. Reklamation ska göra MOT DEN BUTIK du köpt varan hos, alltså 3 i ditt fall.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du skulle ha vänt dig till 3 alla gånger. Reklamation ska göra MOT DEN BUTIK du köpt varan hos, alltså 3 i ditt fall.

Har vänt mig med reklamation till butiken jag köpt varan hos!

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Har vänt mig med reklamation till butiken jag köpt varan hos!

Alla gånger? Alltså inte bara denna gång utan dina andra gånger också, de gånger du sagt att du lämnat till Mcare. Pratade du med 3 först och att de hänvisade dig direkt till Samsung? Om nej, så har 3 mer på sin sida att du inte kontaktat dom först

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Maho:

Har vänt mig med reklamation till butiken jag köpt varan hos!

Uppenbarligen inte! Du säger ju att du skickat in 1 gång till Tre, 3 gånger till Samsung.

Alltså har du reklamerat en gång till Tre.
Tre har egentligen ingenting med de fall du har skickat in en skadad mobil till Samsung att göra. För Tre så är det mer eller mindre att detta inte har inträffat och har ingen påverkan på transaktionen mellan dig och Tre.

För att komma vidare till ärendet, hur länge sen är det du köpte produkten och vad har du för köpdatum? Det är 2 års bevisbörda för ÅF, men bara in om köpte mobilen efter april 2022 (vilket rimligen borde vara fallet). Då har du rätt att reklamera till Tre, är det mer än 2 år sen inköp så har du bevisbördan att det är ett medfört fel från produktion. Något som du borde kunna hänvisa till Tre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Uppenbarligen inte! Du säger ju att du skickat in 1 gång till Tre, 3 gånger till Samsung.

Alltså har du reklamerat en gång till Tre.
Tre har egentligen ingenting med de fall du har skickat in en skadad mobil till Samsung att göra. För Tre så är det mer eller mindre att detta inte har inträffat och har ingen påverkan på transaktionen mellan dig och Tre.

För att komma vidare till ärendet, hur länge sen är det du köpte produkten och vad har du för köpdatum? Det är 2 års bevisbörda för ÅF, men bara in om köpte mobilen efter april 2022 (vilket rimligen borde vara fallet). Då har du rätt att reklamera till Tre, är det mer än 2 år sen inköp så har du bevisbördan att det är ett medfört fel från produktion. Något som du borde kunna hänvisa till Tre.

Skillnad på reklamation och reparation ^^
Telefonen är köpt 22-06-02
Samt att mcare har gått igenom telefonen alla 3 gånger den varit inne och
inte hittat andra fel än skärmskyddet, det har jag papper på.

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Maho:

Skillnad på reklamation och reparation ^^
Telefonen är köpt 22-06-02
Samt att mcare har gått igenom telefonen alla 3 gånger den varit inne och
inte hittat andra fel än skärmskyddet, det har jag papper på.

Jo, men ur åtgärdsperspektiv så är det synnerligen sekundärt att du skickat mobilen på reparation till en part som inte varit delaktiga i köptransaktionen. Tre har rätt att neka med hävning till att du inte har skickat in mobilen mer än en gång. Således har de rätt att försöka reparera/åtgärda/avhjälpa felet igen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, men ur åtgärdsperspektiv så är det synnerligen sekundärt att du skickat mobilen på reparation till en part som inte varit delaktiga i köptransaktionen. Tre har rätt att neka med hävning till att du inte har skickat in mobilen mer än en gång. Således har de rätt att försöka reparera/åtgärda/avhjälpa felet igen.

Ok, då väntar jag på svar från 3 för att se de väljer att fortsätta.
Och det stör mig otroligt att att den jag har kontakt med på 3 säger att telefonen
skulle skickas in som reklamation båda gångerna, men ceva har gjort en "reparation" fast utan att reparera så klart.
Men ska jag kontakta samsung istället o höra vad dom säger?
Förstår inte varför inte 3 bara kan kontakta samsung istället, det är ju ändå samsung som har ansvaret för telefonen i slutändan?

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Maho:

Ok, då väntar jag på svar från 3 för att se de väljer att fortsätta.
Och det stör mig otroligt att att den jag har kontakt med på 3 säger att telefonen
skulle skickas in som reklamation båda gångerna, men ceva har gjort en "reparation" fast utan att reparera så klart.
Men ska jag kontakta samsung istället o höra vad dom säger?
Förstår inte varför inte 3 bara kan kontakta samsung istället, det är ju ändå samsung som har ansvaret för telefonen i slutändan?

Vad Ceva har gjort och kallar ärendet är skitsamma, du har med Tre att göra. Säger de att det är en reklamation, så är det en reklamation. Däremot måste reklamationen vara en godkänd reklamation och inte en nekad reklamation. Om du fått bevis från tredjepartsverkstad (samsung) att det finns belägg för reklamation, så kan du ta detta vidare som underlag.

Vad Samsung säger och tycker har noll påverkan på din legala rättighet enligt konsumentköplagen då affären är mellan Tre och dig.

Du får driva detta på ett tydligt och koncist sätt mot Tre så att Tre förstår att du har reklamerat och produkten är felaktig.

Du har misslyckats hittills i tråden här som är mer behjälpsam än vad Tres representant hade varit.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad Ceva har gjort och kallar ärendet är skitsamma, du har med Tre att göra. Säger de att det är en reklamation, så är det en reklamation. Däremot måste reklamationen vara en godkänd reklamation och inte en nekad reklamation. Om du fått bevis från tredjepartsverkstad (samsung) att det finns belägg för reklamation, så kan du ta detta vidare som underlag.

Vad Samsung säger och tycker har noll påverkan på din legala rättighet enligt konsumentköplagen då affären är mellan Tre och dig.

Du får driva detta på ett tydligt och koncist sätt mot Tre så att Tre förstår att du har reklamerat och produkten är felaktig.

Du har misslyckats hittills i tråden här som är mer behjälpsam än vad Tres representant hade varit.

Tre VET att jag har reklamerat samt att telefonen är felaktig.
Kontaktpersonen jag pratar med på 3 har fått alla papper från mcare, samt att ceva har kollat på telefonen 2 gånger nu
och vet vad felet är och att jag upprepade gånger sagt att telefonen ska in för reklamation och att
kontaktpersonen tycker det är konstigt att ceva inte gjort ett ärende för reklamation.
Problemet är ju fortfarande att ceva inte tagit in telefonen för reklamation utan för reparation som dom skulle göra!
Sen om det är tre´s fel eller ceva är inte mitt problem utan deras.

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Maho:

Tre VET att jag har reklamerat samt att telefonen är felaktig.
Kontaktpersonen jag pratar med på 3 har fått alla papper från mcare, samt att ceva har kollat på telefonen 2 gånger nu
och vet vad felet är och att jag upprepade gånger sagt att telefonen ska in för reklamation och att
kontaktpersonen tycker det är konstigt att ceva inte gjort ett ärende för reklamation.
Problemet är ju fortfarande att ceva inte tagit in telefonen för reklamation utan för reparation som dom skulle göra!
Sen om det är tre´s fel eller ceva är inte mitt problem utan deras.

Vad Ceva gjort är oväsentligt. Ditt ärende är med Tre. Bara att hänvisa till det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad Ceva gjort är oväsentligt. Ditt ärende är med Tre. Bara att hänvisa till det.

Är tre´s service center inte väsentligt?

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Maho:

Är tre´s service center inte väsentligt?

Njae.
Du reklamerar till Tre.
Tre accepterar och ber dig skicka in till serviceverkstad.
Serviceverkstad säger "Det är reparation" till Tre.

Det sista steget är mellan tre och verkstad, inte mellan dig och Tre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Maho:

Skillnad på reklamation och reparation ^^

Bara för att klargöra här då innebörden av ordet reklamation missförståtts.

När köparen (i detta fall du) påtalar för säljaren (Tre) att "den här grejen jag köpt av er är trasig" så är detta en reklamation. Allra första gången du kontaktade Tre och de sedan skickade telefonen på reparation reklamerade du alltså telefonen. Reklamation betyder alltså kort och gott klaga på fel. En reparation är en vanlig åtgärd till följd av en reklamation, hävning av köp eller omleverans (ny likadan eller motsvarande vara) är två andra alternativ som ofta blir relevanta först i ett senare läge. Reklamationsrätten är lagstadgad (genom Konsumentköplagen) och gäller alltid när du som privatperson köper en vara av en näringsidkare.

När du då kontaktar Tre, påpekar felet och telefonen skickas på reparation utgör det alltid en reklamation. Det spelar ingen roll om ordet "reklamation" aldrig används utan det kallas garantiärende eller precis vadsomhelst annat.

När Tre sedan istället använder ordet reklamation när telefonen skickas in efter Samsungs reparationsförsök så avser de egentligen deras egen reklamation gentemot Samsung. De vill ha telefonen krediterad så de kan häva ditt köp, alltså godkännande av Samsung. De borde kunna uttrycka sig tydligare gentemot kund. Det verkstaden sedan gör är att de kikar på tidigare serviceärenden de har, noterar att telefonen inte uppfyller kravet på antal reparationer för hävning och nekar detta gentemot Tre. Inget av detta är egentligen relevant för din kommunikation med Tre, utan det är bara för att förklara vad som händer bakom.
Det är precis här problemet med att du gått direkt till Samsung uppstått, i och med att verkstaden inte har någon servicehistorik på telefonen och av någon anledning inte fått eller godtagit den ifrån Samsung du bifogat med din reklamation.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar.
Har skickat alla papper och mail från mcare till 3, samt skickat det till ceva när jag skickade iväg telefonen.
Och båda gånger har dom sagt att garanti inte gäller då den gått ut, men det är ju inte det jag är ute efter.
Så jag vet inte vad som pågår varken hos tre eller ceva.
Men jag får avvakta o se vad kontaktpersonen jag har på tre säger efter jag
påpekade att det blivit ett serviceärende och blivit nekat pga att garantin gått ut för andra gången
fast hon sagt att hon har sagt till om reklamation.

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

När Tre sedan istället använder ordet reklamation när telefonen skickas in efter Samsungs reparationsförsök så avser de egentligen deras egen reklamation gentemot Samsung. De vill ha telefonen krediterad så de kan häva ditt köp, alltså godkännande av Samsung. De borde kunna uttrycka sig tydligare gentemot kund. Det verkstaden sedan gör är att de kikar på tidigare serviceärenden de har, noterar att telefonen inte uppfyller kravet på antal reparationer för hävning och nekar detta gentemot Tre. Inget av detta är egentligen relevant för din kommunikation med Tre, utan det är bara för att förklara vad som händer bakom.
Det är precis här problemet med att du gått direkt till Samsung uppstått, i och med att verkstaden inte har någon servicehistorik på telefonen och av någon anledning inte fått eller godtagit den ifrån Samsung du bifogat med din reklamation.

Skrivet av Maho:

Tacksam för alla svar.
Har skickat alla papper och mail från mcare till 3, samt skickat det till ceva när jag skickade iväg telefonen.
Och båda gånger har dom sagt att garanti inte gäller då den gått ut, men det är ju inte det jag är ute efter.
Så jag vet inte vad som pågår varken hos tre eller ceva.
Men jag får avvakta o se vad kontaktpersonen jag har på tre säger efter jag
påpekade att det blivit ett serviceärende och blivit nekat pga att garantin gått ut för andra gången
fast hon sagt att hon har sagt till om reklamation.

Nu har jag en del insyn i detta ärende och Samsung accepterar inte reklamation av enheten då den har blivit såld/använd 2021-09? för första gången. Tre har sedan tagit tillbaka den och såld den igen till TS 2022-06.
Samsungs garanti har alltså gått ut 2023-09? Dem brukar dock hantera garanti ärenden på 3 år men även då har ju garantin gått ut 2024-09. (den här infon bör du ha fått tidigare också?)

Även om Tre/Ceva försöker reklamera telefonen emot Samsung så kommer de tyvärr inte att godkänna det då telefonen är utanför garanti/reklamationstid i deras system även fast du har ett kvitto som påvisar att telefonen är inom 3 år.

Så all reklamation/ny telefon/pengar tillbaka du försöker med måste göras emot Tre och inte Samsung.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Nu har jag en del insyn i detta ärende och Samsung accepterar inte reklamation av enheten då den har blivit såld/använd 2021-09? för första gången. Tre har sedan tagit tillbaka den och såld den igen till TS 2022-06.
Samsungs garanti har alltså gått ut 2023-09? Dem brukar dock hantera garanti ärenden på 3 år men även då har ju garantin gått ut 2024-09. (den här infon bör du ha fått tidigare också?)

Även om Tre/Ceva försöker reklamera telefonen emot Samsung så kommer de tyvärr inte att godkänna det då telefonen är utanför garanti/reklamationstid i deras system även fast du har ett kvitto som påvisar att telefonen är inom 3 år.

Så all reklamation/ny telefon/pengar tillbaka du försöker med måste göras emot Tre och inte Samsung.

Så du menar att dom har sålt en begagnad telefon som ny?
Låter sjukt olagligt
Och garanti tid är ju inte samma som reklamations tiden.

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi