För att tydliggöra: när du kontaktar återförsäljaren och säger att "min grej funkar ej" gör du en reklamation. Även om ordet "garanti" används är det nästintill alltid reklamation som avses. Det är alltså inte ett uttryck som specifikt betyder att du vill häva köpet efter flera försök att reparera telefonen.
Du reklamerade alltså (rätta mig om jag tolkat något fel, ditt inlägg är bitvis oklart skrivet eftersom flera saker bakas ihop) telefonen till Tre, de hittade inte felet och telefonen var dessutom borta en längre tid. Du valde då att på eget bevåg skicka den till Samsung istället, som löste felet. Nytt fel uppstår vid två tillfällen och även då väljer du att kontakta Samsung istället för Tre.
Efter de tre servicetillfällena kontaktar du Tre och vill häva köpet eller kräva omleverans, eftersom du nu reklamerat telefonen tre gånger sedan köpet och fel konstaterats varje gång (av Samsung). Det är i detta läge inget faktiskt fel på telefonen. Av oklar anledning tar det 4-6 veckor innan du får skicka in telefonen och Tre nekar sedan reklamationen varpå du väljer att få den tillbakaskickad till dig. Du samlar ihop all dokumentation du har fått ifrån Samsung och reklamerar ännu en gång till Tre, varpå de åter nekar reklamationen, och där står vi nu. Korrekt så långt?
Det som gäller enligt praxis från ARN vid upprepade reklamationer är att man generellt inte skall behöva tolerera mer än två reparationsförsök vid samma fel, eller något ytterligare försök (alltså totalt tre) vid olika fel. Din telefon har reparerats två gånger för samma fel, tre gånger totalt, så förutsatt att det inte är något fel på den just nu uppfyller den faktiskt inte det krav som ställs för att kunna häva köpet.
Det stora problemet här är att du skickat telefonen till Samsung istället för att gå via återförsäljaren (Tre). Även om Samsung är tillverkare skall en reklamation enligt Konsumentköplagen riktas till det företag som sålt telefonen, inte tillverkaren. Tre kan alltså säga "nej du har ingen grund för att häva köpet, du har bara skickat in telefonen en gång till oss, och då var det dessutom inget fel på den" och de har principiellt rätt. Hade Tre hänvisat till Samsung vore situationen en annan, då Tre fortfarande ansvarar för en sådan reklamation. Gör du det på egen hand ansvarar de inte för den. Att Tre nekar din reklamation nu är då inte konstigt eftersom a) telefonen inte har något ursprungligt fel och b) den inte varit reklamerad till dem ett flertal gånger.
För att kunna komma framåt just här och nu har du egentligen två val. Antingen fortsätter du använda telefonen, uppstår problem igen tar du en ny strid i det läget då du har praxis för hävning på din sida. Andra alternativet är att kontakta både Tre och Samsungs kundtjänst, ha all dokumentation tillgänglig och tydligt förklara vad som hänt. Tre kan lösa detta direkt med Samsung, men det kräver antagligen att du får tag i någon som är lite mer insatt än reguljär personal. Ligger dröjsmålen vid första reklamationen hos Tre kan du också använda detta som argument för din sak. Får du Samsung på din sida och de tycker du skall kunna häva köpet kan de ligga på Tre, och det är antagligen den lättaste vägen att i dagsläget få till stånd en hävning.