Permalänk

Byte av operativsystem

Med tanke på att Windows 10 snart inte kommer supportas längre, så funderar jag på att byta operativsystem... min processor (intel i5-7400) är för dålig för att kunna byta till Windows 11, på det officiella sättet iaf.

Jag vet att det går att installera Windows 11 ändå, även fast man har en för ''dålig'' dator.
Men jag vet inte riktigt om jag vågar installera det ''inofficiellt'' liksom.

Därför funderar jag på att byta till något helt annat operativsystem, problemet är bara att jag inte är så himla intresserad i Linux/Ubuntu eller vad det nu heter, eftersom det verkar sjukt krångligt att få spel att fungera och få bra prestanda i spel, etc, enligt min research.
Det verkar lite krångligt med Nvidia grafikdrivrutiner och sånt också med Linux... finns det inget annat operativsystem eller finns det kanske någon enkel lösning till krånglet jag beskrev om Linux?

Ja, alltså jag är ute efter något operativsystem som är lika enkelt som Windows och som funkar suveränt för gaming.

Visa signatur

GTX 1060 3gb, Intel i5 7400, 8gb ram
Trust Tytan 2.1 + Corsair HS35 V2
Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Medlem

Fortsätt köra W10 tills MS slutar på riktigt ge uppdateringar. Microsoft kan ändra sig snabbt när dagen kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Med tanke på att Windows 10 snart inte kommer supportas längre, så funderar jag på att byta operativsystem... min processor (intel i5-7400) är för dålig för att kunna byta till Windows 11, på det officiella sättet iaf.

Jag vet att det går att installera Windows 11 ändå, även fast man har en för ''dålig'' dator.
Men jag vet inte riktigt om jag vågar installera det ''inofficiellt'' liksom.

Därför funderar jag på att byta till något helt annat operativsystem, problemet är bara att jag inte är så himla intresserad i Linux/Ubuntu eller vad det nu heter, eftersom det verkar sjukt krångligt att få spel att fungera och få bra prestanda i spel, etc, enligt min research.
Det verkar lite krångligt med Nvidia grafikdrivrutiner och sånt också med Linux... finns det inget annat operativsystem eller finns det kanske någon enkel lösning till krånglet jag beskrev om Linux?

Ja, alltså jag är ute efter något operativsystem som är lika enkelt som Windows och som funkar suveränt för gaming.

Det är inget fel på prestandan att spela i Linux. Jag har nu inte provat i Ubuntu, men har förstått att i Mint (som bygger på Ubuntu) fungerar det. Det finns Linux-distron som gjort det enkelt för gaming, Nobara, Bazzite, Garuda, CachyOS t.ex. och de fungerar som vilken distro som helst utöver gaming-aspekten.

Ja, Nvidia på Linux kan vara problematisk har jag hört. När jag körde med RTX 3060Ti för nåt år sen var det inget jag märkte av i och för sig, förutom att det kan dröja länge innan nyare Nvidia-kort får stöd i "noveau" -drivrutinen som är till för Nvidia så att man kan installera linux öht med Nvidia (men inte lika optimerad som Nvidias proprietära drivrutiner) Men nu har ju Nvidia öppnat upp koden lite så det lär vara bättre nu.

Men med AMD-GPU är det en dröm tycker jag. Om du har Nvidia och bestämmer dig för att prova så kolla efter Nvidia-specifik nedladdning av distrot, den har grafikdrivrutinerna för Nvidia klara från början.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: AMD 7800XT

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Fortsätt köra W10 tills MS slutar på riktigt ge uppdateringar. Microsoft kan ändra sig snabbt när dagen kommer.

Yes, jag hade inte tänkt att byta nu direkt.
Men ja det är ju ett par månader kvar, så vi får se om den dagen faktiskt kommer där i oktober som MS själva har sagt om slutet på uppdateringar. Jag tror dock inte att dom kommer ändra sig faktiskt.

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Det är inget fel på prestandan att spela i Linux. Jag har nu inte provat i Ubuntu, men har förstått att i Mint (som bygger på Ubuntu) fungerar det. Det finns Linux-distron som gjort det enkelt för gaming, Nobara, Bazzite, Garuda, CachyOS t.ex. och de fungerar som vilken distro som helst utöver gaming-aspekten.

Ja, Nvidia på Linux kan vara problematisk har jag hört. När jag körde med RTX 3060Ti för nåt år sen var det inget jag märkte av i och för sig, förutom att det kan dröja länge innan nyare Nvidia-kort får stöd i "noveau" -drivrutinen som är till för Nvidia så att man kan installera linux öht med Nvidia (men inte lika optimerad som Nvidias proprietära drivrutiner) Men nu har ju Nvidia öppnat upp koden lite så det lär vara bättre nu.

Men med AMD-GPU är det en dröm tycker jag. Om du har Nvidia och bestämmer dig för att prova så kolla efter Nvidia-specifik nedladdning av distrot, den har grafikdrivrutinerna för Nvidia klara från början.

Yes, okej men vad bra!
Då vet jag vad jag ska kolla efter, om jag bestämmer mig för att prova, vilket jag gärna faktiskt vill.

Och ja, jag har ett GTX 1060, så med ett sånt gammalt kort är det kanske inga problem med, gällande det där ''noveau''.

Jag har också läst att i Linux kan det vara krångligt med dubbla skärmar också, vilket jag har.
Jag kommer inte ihåg vilket distro det handlade om, men... det gör mig lite skeptisk iaf.

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Det finns inte något annat som skulle gälla för dig. Om inte Windows, så Linux. Om inte Windows eller Linux, inget.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Det finns inte något annat som skulle gälla för dig. Om inte Windows, så Linux. Om inte Windows eller Linux, inget.

Nej precis, men jag tänkte att det kanske fanns något som jag inte visste om eller så, men... det verkar alltså som att det enda alternativet är just Linux då.

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Medlem

Testa att installera Linux i en virtuell maskin så kan du känna på det lite innan du bestämmer dig. Funkar bra i tex. Hyper-V som finns inbyggt i Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Testa att installera Linux i en virtuell maskin så kan du känna på det lite innan du bestämmer dig. Funkar bra i tex. Hyper-V som finns inbyggt i Windows

Before you can enable Hyper-V on your Windows 11 machine, you need to make sure that your system is compatible. Here are the system requirements for Hyper-V on Windows 11:

Windows 11 Pro or Enterprise 64-bit Operating System

Permalänk
Skrivet av Gorgonzola:

Det är faktiskt just det jag gjorde, för någon vecka sen.
Jag gjorde det dock i VirtualBox och... ja alltså det kändes typ som ChromeOS men lika dåligt/bra.

Hyper-V kollade jag upp nu precis och tänkte faktiskt prova det, men det kräver tydligen Windows 10/11 Pro eller Enterprise som man inte har.

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Det är faktiskt just det jag gjorde, för någon vecka sen.
Jag gjorde det dock i VirtualBox och... ja alltså det kändes typ som ChromeOS men lika dåligt/bra.

Hyper-V kollade jag upp nu precis och tänkte faktiskt prova det, men det kräver tydligen Windows 10/11 Pro eller Enterprise som man inte har.

Virtualbox går lika bra, jag tänkte mest så att du kan testa lite, prestanda kommer ju såklart inte att bli densamma.
Jag rekommenderar Linux Mint, i Linux går det mesta att ändra som man vill ha det.

Permalänk
Skrivet av Gorgonzola:

Virtualbox går lika bra, jag tänkte mest så att du kan testa lite, prestanda kommer ju såklart inte att bli densamma.
Jag rekommenderar Linux Mint, i Linux går det mesta att ändra som man vill ha det.

Yes, okej!
Det jag installerade och provade var PopOS, för det skulle vara bra för gaming enligt min lilla research.

Dock så kan man ju inte riktigt prova gaming prestandan (eller ens den övriga prestandan) så himla bra i VirtualBox (vad jag vet iaf), men som sagt det kändes som ChromeOS... så alltså typ mixade känslor.

Jag får installera Linux Mint i VirtualBox, och se hur det är!

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Han tar upp Heroic Games Launcher i videon. Lutris finns också, och funkar oftast lika bra, om inte bättre. Jag har testat båda och fann Heroic Games Launcher som krångligare. Mer manuella saker som måste göras varje gång (testade bara lite snabbt och gick in in djupet).

Men med Lutris:

1. välj installationsfilen för spelet,

2. installera spelet,

3. välj GE-Proton i konfigurationen för spelet i Lutris (kanske även kryssa ur valen för BattlEye Anti-Cheat och Easy Anti-Cheat, beroende på spel),

4. starta spelet.

9,5 av 10 gånger startar spelet utan konstigheter. Av alla de 20+ spelen som jag har testat via Lutris, är det bara ett som inte funkar: Medal of Honor: Allied Assault. Har testat openmohaa både i Lutris och i Heroic Games Launcher, men utan resultat.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

https://www.youtube.com/watch?v=D45AknAsIPw

Han tar upp Heroic Games Launcher i videon. Lutris finns också, och funkar oftast lika bra, om inte bättre. Jag har testat båda och fann Heroic Games Launcher som krångligare. Mer manuella saker som måste göras varje gång (testade bara lite snabbt och gick in in djupet).

Men med Lutris:

1. välj installationsfilen för spelet,

2. installera spelet,

3. välj GE-Proton i konfigurationen för spelet i Lutris (kanske även kryssa ur valen för BattlEye Anti-Cheat och Easy Anti-Cheat, beroende på spel),

4. starta spelet.

9,5 av 10 gånger startar spelet utan konstigheter. Av alla de 20+ spelen som jag har testat via Lutris, är det bara ett som inte funkar: Medal of Honor: Allied Assault. Har testat openmohaa både i Lutris och i Heroic Games Launcher, men utan resultat.

Yes, okej det låter ju väldigt lovande! Ska ta och kika på den videon, så kanske jag blir ännu mer intresserad (än vad jag redan är) i att byta till Linux 😅
Ja, och om jag byter till Linux så får jag hålla på och testa mig fram med alla spel helt enkelt, Lutris måste jag komma ihåg!

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Yes, okej det låter ju väldigt lovande! Ska ta och kika på den videon, så kanske jag blir ännu mer intresserad (än vad jag redan är) i att byta till Linux 😅
Ja, och om jag byter till Linux så får jag hålla på och testa mig fram med alla spel helt enkelt, Lutris måste jag komma ihåg!

Det tycker jag att du ska göra Minns när jag var nyfiken på Linux för snart 10 år sen. På den tiden existerade inte ens Proton och man var tvungen att gå via Wine (som Proton använder sig av) för att spela Windows-exklusiva spel. Det var ingen trevlig upplevelse, kan jag tala om för dig.

2 år senare, under 2018, lanserade Valve sitt Proton, och i dag kan man spela snart 18 000 spel.

Förr dual-boot'ade jag till Windows för att kunna spela många av mina spel. I dag använder jag dåtidens Windows-partition för främst säkerhetskopior av mina enheter. Kör Windows virtuellt nu för tiden, för Adobe Lightroom Classic och annat, som till exempel att kunna hjälpa andra i detta forum med deras Windows-problem.

Såpass långt har Valve kommit med Proton, och de (tillsammans med community't) lägger kontinuerligt in stöd för fler spel, men även för och åtgärda buggar och annat som möjliggör att allt fler Linux-användare kan spela deras favoritspel.

Dock sätter vissa spelutvecklare stopp för det, främst EA. De anser att Linux-användare är fuskare för att de använder Linux (fast med andra ord).

Saken är den att Easy Anti-Cheat (som främst Battlefield-spelen använde sig av, innan EA skapades deras egna system, EA Anti-Cheat) är fullt kompatibel med Linux. Men EA ville göra ett antifusksystem som ligger på kernelnivå och därmed lättare kunna bekämpa fuskare.

Citat:

In cybersecurity, kernel-level refers to the lowest level of the operating system where code and processes are executed. It is a critical component of the system and controls access to system resources.

Källa: https://cyberpedia.reasonlabs.com/EN/kernel-level.html

EAC ligger inte på kernelnivå.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

... Linux/Ubuntu eller vad det nu heter, eftersom det verkar sjukt krångligt att få spel att fungera och få bra prestanda i spel, etc, enligt min research.
Det verkar lite krångligt med Nvidia grafikdrivrutiner och sånt också med Linux...

Sedan rätt många år tillbaka är det svårt att hitta krångel tycker jag.
1. Installera PopOs (linux), varianten med inbyggda nvidia drivers
2. Installera steam och aktivera proton
3. Det var allt

Testa på någon överbliven SSD vetja, det är gratis

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Sedan rätt många år tillbaka är det svårt att hitta krångel tycker jag.
1. Installera PopOs (linux), varianten med inbyggda nvidia drivers
2. Installera steam och aktivera proton
3. Det var allt

Testa på någon överbliven SSD vetja, det är gratis

Yes, får ta och testa då och se!
Läste dock tidigare idag att PopOS är lite utdaterat och buggigt eller liknande, och jag har redan provat PopOS i VirtualBox... vet dock inte vad jag tycker om det, då det är svårt att liksom FAKTISKT prova det via VirtualBox.

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Medlem

Du kan ju köra dual-boot också om du har en extra hårddisk

Permalänk
Skrivet av Gorgonzola:

Du kan ju köra dual-boot också om du har en extra hårddisk

Yes, det är det jag håller på att kolla hur man gör nu faktiskt!
Hade ingen aning om att det ens var en grej, men nu vet jag tack vare denna tråd!

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk

Snabb fråga gällande dual-boot, vet någon om man kan göra en partition på vilken hårddisk som helst (och installera Linux på den) eller måste det vara på samma hårddisk som Windows?

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker på vilka problem du tror skulle stöta på om du körde Windows 11. Jag kör just nu Windows 11 24h2 utan några konstigheter på en 4690k och AMD RX 5700XT. Innan det körde jag Ubuntu några veckor.

Att installera Windows 11 var inga problem. Laddade ner Iso från microsoft och gjorde en boot USB och installerade som vanligt.

Jag föredrar nog Windows 11 över Ubuntu. Prestandan i spel var inte märkbar om det ens fanns någon skillnad. När det gäller Steam spel så var det bara en slider i inställningar i Steam som gör att man kan installera spel som officiellt inte stödjer Linux och efter det så installerade man alla spelen på samma sätt som i Windows. Klicka install. Mycket i Linux som man behöver installera googlar man fram och får en rad med text man skriver in i terminalen/"CMD" och sen är det klart.

För Epic games finns det en annan launcher. Där var det lite mer jobb för vissa spel. Fick aldrig Satisfactory att funka för att jag behövde några Windowsfiler som jag inte lyckades installera. Kan vara likadant för alla Unreal Engine spel men får man ett att funka så funkar alla. Var bara jag som inte orkade bry mig tillräckligt för att få det att funka.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Snabb fråga gällande dual-boot, vet någon om man göra en partition på vilken hårddisk som helst (och installera Linux på den) eller måste det vara på samma hårddisk som Windows?

Det går att ha båda på samma hårddisk men det är lite krångligare i setup, lättast att ha dem på olika hårddiskar

Permalänk
Skrivet av Gorgonzola:

Det går att ha båda på samma hårddisk men det är lite krångligare i setup, lättast att ha dem på olika hårddiskar

Okej, vad bra då vet jag!
Det var så jag faktiskt ville göra, att ha dom på olika hårddiskar men jag var osäker på om det var möjligt liksom, så tack!

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Okej, vad bra då vet jag!
Det var så jag faktiskt ville göra, att ha dom på olika hårddiskar men jag var osäker på om det var möjligt liksom, så tack!

Tips från coachen är att installera Windows först, Linux sen. Detta för att Linux kan rigga upp en dualboot, det klarar inte Win.

Samt att vid installation av Windows så pluggar man ur, eller i BIOS stänger av alla diskar man inte vill ha Windows på.
Gör man icke detta så finns risken att Win sprider sina filer som en gödselspridare på alla diskar som finns, med vissa problem om man nångång i framtiden pluggar ur nån av dessa diskar...

Vid installation av Linux så bör man ha diskarna inkopplade, så att allt kan bli konfigurerat korrekt. Håll tungan i rätt mun och installera på rätt disk bara.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Tips från coachen är att installera Windows först, Linux sen. Detta för att Linux kan rigga upp en dualboot, det klarar inte Win.

Samt att vid installation av Windows så pluggar man ur, eller i BIOS stänger av alla diskar man inte vill ha Windows på.
Gör man icke detta så finns risken att Win sprider sina filer som en gödselspridare på alla diskar som finns, med vissa problem om man nångång i framtiden pluggar ur nån av dessa diskar...

Vid installation av Linux så bör man ha diskarna inkopplade, så att allt kan bli konfigurerat korrekt. Håll tungan i rätt mun och installera på rätt disk bara.

Okej, ja alltså Windows är redan installerat, så det är inget jag behöver installera eller så.

Jag har faktiskt redan fixat en dual-boot nu under dagen, med hjälp av en Youtube video och än så länge är det inga större problem... eller ja, lite problem men det kan jag fråga i forumet för distron jag valde, nämligen CachyOS.

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1