Microsoft tar stort steg mot praktiska kvantdatorer

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tar stort steg mot praktiska kvantdatorer

Utnyttjar exotiskt kvantmekaniskt fenomen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, ska bli en fröjd att följa denna utveckling.

Permalänk
Medlem

Kul!

Mitt Masters arbete 2018 var att väva Majorna fermioner för att genomföra Kvant Gate operationer.

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Inb4 Microsoft: "Windows 12 kommer kräva en av våra kvant-processorer"

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Microsoft har även tagit fram en ny metod för att mäta tillståndet hos Majorana-partiklarna, som företaget säger är så precis att den kan avgöra om en nanotråd har 1 000 000 000 eller 1 000 000 001 elektroner.

Hur kontrollerar man att det stämmer? Får en praktikant sitta och kontrollräkna?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Hur kontrollerar man att det stämmer? Får en praktikant sitta och kontrollräkna?

Fenton Spadrig det vet ju alla

Permalänk
Medlem

Men klarar den Crysis?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Ok, vad sjutton betyder första stycket mer än att det är copy/paste från wikipedia? "...är fermioner som är sin egen antipartikel..."

Jaha? Betyder? Varför slänger man in ordet fermion i artikeln utan förklaring? Används knappast i dagligt bruk och aldrig i IT-sammanhang. Är det så vi ska veta att det inte är en boson? För det tillför mycket va?

Och om den är sin egen antipartikel, tar de inte bara ut varandra då o blir gammastrålning eller liknande?

Och vad har de för laddning till att börja med som sen blir anti?

ELI5 please

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Next bubble coming up...och med det såklart ett sommar-program med Max Tegmark som berättar hur farligt det är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Kul!

Mitt Masters arbete 2018 var att väva Majorna fermioner för att genomföra Kvant Gate operationer.

Vad sa resten av Göteborg om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Vad sa resten av Göteborg om det?

Hej, tror jag missat något?

Jag fick "VG" på arbetet.

Om du vill läsa arbetet:
https://physics.gu.se/~tfkhj/MastersThesis/Master_Thesis_Seba...

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Hej, tror jag missat något?

Jag fick "VG" på arbetet.

Om du vill läsa arbetet:
https://physics.gu.se/~tfkhj/MastersThesis/Master_Thesis_Seba...

Som stockholmare har man koll på att det finns en stadsdel i Göteborg som heter Majorna och har man studerat på GU så bör man väl känna till det

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Som stockholmare har man koll på att det finns en stadsdel i Göteborg som heter Majorna och har man studerat på GU så bör man väl känna till det

Aha!

Jag stavade fel 😂😁
Då var det ett bra skämt!

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Finns lite mer info från Microsoft om detta abstrakta ämne.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Ian Cutress och George Cozma pratade kring denna nyhet. Vill man ha en mer analytisk vinkel så är denna video/podd bra.

Permalänk
Medlem

Har tillräckligt svårt att förstå hur en vanlig hederlig CPU fungerar.

Vilket fall, hur många IPC har denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

https://youtu.be/wSHmygPQukQ?si=ANEyjesOvn0ZVB-p

Haha, just nu översta kommentaren till videon där på YouTube:

Finally, a computer capable of running Microsoft Teams at full speed

Chipet är döpt efter Ettore Majorana:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ettore_Majorana

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

https://youtu.be/wSHmygPQukQ?si=ANEyjesOvn0ZVB-p

Jag gillar att de börjar närma sig Noctua-färgerna. Visst, en bit kvar men till Windows 12 kanske vi har Noctua-tema och kvantprocessor.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är som vanligt väldigt skeptisk när det gäller kvantdatorer. De har inga siffror om prestanda eller någonting, utan löften om framtiden är allt i hela deras YouTube-video.

Wikipedia-artikeln är rätt kritisk:

Citat:

In the announcement of Majorana 1, the hardware device was described as "the world’s first Quantum Processing Unit (QPU) powered by a Topological Core". The hardware demonstrations currently available only demonstrate a method for readout, and do not demonstrate any quantum processing on the zero-mode. Moreover, the publicly available demonstration does not test coherence of their two-level quantum system. This is in contrast to other QPUs, which typically demonstrate both coherent quantum information and coherent logical operations on that quantum information.

Citat:

In their February 2025 press release, Microsoft claimed that "The Nature paper marks peer-reviewed confirmation that Microsoft has... been able to create Majorana particles". This is in contrast to the content of the Nature paper, in which the authors claim that "[The measurements in this paper] do not, by themselves, determine whether the low-energy states detected by interferometry are topological". There are no peer-reviewed sources which claim that Microsoft has succeeded in creating Majorana zero modes.

Så det påstått stora framsteget har inte visats ske ännu.

Kollar TTP-videon ovan nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Aha!

Jag stavade fel 😂😁
Då var det ett bra skämt!

*frust* man vet att man är göteborgare när till och med stavfelen blir ordvitsar

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

*frust* man vet att man är göteborgare när till och med stavfelen blir ordvitsar

😅👍

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Sen när började Microsoft tillverka processorer? Det visste jag inte att de höll på med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niolator:

Sen när började Microsoft tillverka processorer? Det visste jag inte att de höll på med.

Det gör de inte vad jag vet, men de har en del forskning på allt möjligt inkl kvantdatorer.

CPU och GPU är närmare varandra i funktion än CPU och kvantprocessorer, så detta är långt steg från att göra vanliga processorer ändå.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ok, vad sjutton betyder första stycket mer än att det är copy/paste från wikipedia? "...är fermioner som är sin egen antipartikel..."

Jaha? Betyder? Varför slänger man in ordet fermion i artikeln utan förklaring? Används knappast i dagligt bruk och aldrig i IT-sammanhang. Är det så vi ska veta att det inte är en boson? För det tillför mycket va?

Och om den är sin egen antipartikel, tar de inte bara ut varandra då o blir gammastrålning eller liknande?

Och vad har de för laddning till att börja med som sen blir anti?

ELI5 please

Tycker det känns ok ändå. Vill man grotta ner sig får man läsa vidare på ämnet

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Kvantdator känns lite som Fusionskraft.
Alltid nära nån gång i framtiden.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Imponerad hur man kan bygga något sånt här, undrar var kan man köpa en tillräckligt liten skruvmejsel hmm.
Man undrar hur det kommer sluta, tänker på det Google sa om att bevisa existensen av paralella universum.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]